Permalänk
Medlem

ASUS RT-AC66U eller Asus RT-N66U

Vet att AC66U är snabbare, men läste en snabb recension av AC66U att den inte riktig var bra efterträdare till N66U. Bland annat att den var ostabil och dålig firmware. Ni som har testat dessa. Vad tycker ni? Vilken är att satsa på? Glöm priset.

Permalänk
Medlem

Inte haft några problem med min ASUS RT-AC66U förutom att det är en del krångel att installera mobilt bredband, men när det funkar, då funkar det! Den kan heller inte hitta min externa hårdisk men det kanske beror på att den är 3.0. (ska inte 3.0 vara bakåtkompatibel med 2.0?)

Visa signatur

Tips: Använd vänsterställd layout på SweClockers! Profil->Inställingar->Alternativ->Layout
### Fin färg: rgb# 3553ff / 35, 35, 255 ###

Permalänk
Medlem
Skrivet av destoxes:

Inte haft några problem med min ASUS RT-AC66U förutom att det är en del krångel att installera mobilt bredband, men när det funkar, då funkar det! Den kan heller inte hitta min externa hårdisk men det kanske beror på att den är 3.0. (ska inte 3.0 vara bakåtkompatibel med 2.0?)

Har du någon klient på wifi med AC? Vilket nätverkskort/dongel använder du?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

| LOUQE Ghost S1 mkIII | Intel i7 8700K | Asus Rog Strix Z370-i | Corsair 16Gb 3200MHz | nVidia RTX 3080 | Corsair SF750 | Extern Custom loop |

Permalänk
Medlem
Skrivet av destoxes:

Inte haft några problem med min ASUS RT-AC66U förutom att det är en del krångel att installera mobilt bredband, men när det funkar, då funkar det! Den kan heller inte hitta min externa hårdisk men det kanske beror på att den är 3.0. (ska inte 3.0 vara bakåtkompatibel med 2.0?)

Vilket nät uppstår problemet när du ska köra mobilt bredband? Vad konstigt att den inte hittar din hårddisk. Det är ingen bra. Fler och fler diskar har stöd nu för USB 3.0. Har du testat med USB 2.0? Hur stor är disken du ansluter?

Permalänk
Medlem
Skrivet av NewGen:

Vilket nät uppstår problemet när du ska köra mobilt bredband? Vad konstigt att den inte hittar din hårddisk. Det är ingen bra. Fler och fler diskar har stöd nu för USB 3.0. Har du testat med USB 2.0? Hur stor är disken du ansluter?

Problem uppstår med 3s bredband, ibland hittar den inte alls och då måste jag reseta routern. modem: huawei-e122. För att förtydliga, när det väl kommit igång då funkar det tills man stänger av den eller liknande. Det är hårdisken som har 3.0 så hur ska jag kunna testa med 2.0? Den är 500gb stor.

EDIT: har inte uppdaterat programvaran för att jag inte vill att det ska bryta igen :/

Visa signatur

Tips: Använd vänsterställd layout på SweClockers! Profil->Inställingar->Alternativ->Layout
### Fin färg: rgb# 3553ff / 35, 35, 255 ###

Permalänk
Medlem

Jag har båda. Min test kan du läsa här:
http://forums.smallnetbuilder.com/showthread.php?t=7978

Det börjar komma ut AC nätverkskort nu (USB), men det dröjer nog till mitten av 2013 innan dom första bärbara datorer med inbyggda AC kort släpps. Så vilken produkt du vill köpa beror på två faktorer.
1) Hur mycket pengar vill du lägga på en router?
2) Vill du har en du kanske behöver uppgradera om 2 år eller vill du köpa en som räcker 4-5 år?

Båda routrar är kanon bra. Oavsett vilken produkt du väljer så gör du ett bra köp.

Visa signatur

ASUS RT-AC87U Firmware: 380.62_1 Asuswrt-Merlin

Permalänk
Medlem
Skrivet av geraner:

Jag har båda. Min test kan du läsa här:
http://forums.smallnetbuilder.com/showthread.php?t=7978

Det börjar komma ut AC nätverkskort nu (USB), men det dröjer nog till mitten av 2013 innan dom första bärbara datorer med inbyggda AC kort släpps. Så vilken produkt du vill köpa beror på två faktorer.
1) Hur mycket pengar vill du lägga på en router?
2) Vill du har en du kanske behöver uppgradera om 2 år eller vill du köpa en som räcker 4-5 år?

Båda routrar är kanon bra. Oavsett vilken produkt du väljer så gör du ett bra köp.

Läser man Smallnetbuilders egna test så är ju dom inte så övertygade det pratas om buggig firmware och att man bör vänta på mognare ac-chipsets som är designade efter den slutgiltiga standarden osv.

"If you're looking to "future proof" your wireless router choice, the current crop of draft 11ac routers isn't a good choice given their first-generation draft 11ac chipset. Router-side devices will probably benefit from a move to second (or third) generation 11ac chipsets, which hopefully will be designed to the final standard and include multi-user MIMO support. "

Det är ju fortfarande draft och inte en fastställd standard. Det saknas en del saker men vissa kanske kan åtgärdas med en ny firmware senare.

Permalänk
Medlem

Hjälp mig förstå lite. Är det 11ac som är buggig och kan det stängas av så man köra "vanligt"? Hur är ASUS senaste firmware?

Permalänk
Medlem

Du kan stänga av AC och bara köra med N istället genom att välja 40MHz istället för 80 MHz på kanal bandbredd i inställningarna för 5 GHz WLAN bandet.
AC fungerar bara på 5 GHz bandet.
På 2,4 GHz kör routern N istället för AC.

Visa signatur

ASUS RT-AC87U Firmware: 380.62_1 Asuswrt-Merlin