Problem med KDE partition manager.

Permalänk
Medlem

Problem med KDE partition manager.

Hej,

Har lite problem med KDE Partition manager. När jag försöker partitionera min 3TB disk med så får jag upp detta felmeddelande:

Create a new partition (2.73 TiB, ext4) on ‘/dev/sdb’
Job: Create new partition on device ‘/dev/sdb’
Failed to add partition ‘New Partition’ to device ‘/dev/sdb’.
Create new partition on device ‘/dev/sdb’: Error
Create a new partition (2.73 TiB, ext4) on ‘/dev/sdb’: Error

Någon som har stött på något liknande?

Kör för övrigt Ubuntu 12.04 LTS server, och är relativt ny inom linux. Tack på förhand.

Visa signatur

,

Permalänk

Skulle gissa att det är Microsoft som ställt till det för dig. På grund av att de höll fast vid ett gammalt och omodernt partitioneringssystem (MBR) så kan man inte ha partitioner som är större 2TB. (bakåtkompabilitet).

3 alternativ.

  • Skapa mindre partitioner.

  • Byta från MBR till nyare GPT.

  • Om du är helt säker på att disken endast ska användas till Linux och att du aldrig kommer att installera något operativsystem på den; Strunta i att partitionera disken och skapa filssystemet direkt över hela disken. (Personlig favorit för lagringsdiskar).

Permalänk
Medlem

Jo det är det jag har försökt göra eftersom jag endast tänker använda disken för lagring. Men kommer inte runt felmeddelandet.

Visa signatur

,

Permalänk
Medlem

Finns det något annat bra partitions program för linux som man kan testa kanske?

EDIT: Löste sig genom att formatera hela disken via terminalen. Använde mig av den här guiden: http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=267869

Visa signatur

,