Permalänk
Medlem

Sapphire 7970 fläktar

Tjena, jag undrar vilken sapphire fläkt som är bäst, Dual-X eller Vapor-X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herxzo:

Tjena, jag undrar vilken sapphire fläkt som är bäst, Dual-X eller Vapor-X

Jag har dual-x och tycker den fungerar riktigt bra och är ganska tyst.

Visa signatur

Grafikkort: RTX 3080 TI RAM: Corsair vengeance 16GB 3200Mhz
Nätagg: Corsair RM750 Moderkort: Asus prime Z370-A
SSD: Intel 660P 1TB CPU: Intel 8700k

Permalänk
Inaktiv

Jag har inget att jämföra med men mitt Sapphire 7970 dual-x OC låter utav helvete trots att jag har fixat egen fläktkurva etc, etc.. :/

Permalänk
Medlem

Mitt Dual-x funkar hur fint som helst. Det går lite varmare men det låter knappast mer än någon annan fläkt. Tror inte det är allt för stor skillnad på vapor.

Visa signatur

Chassi: Phantom 410 SE | Moderkort: MSI Z77A-GD65 | CPU: I5 3570K + H100 | GPU: Sapphire HD7970 Dual-X
PSU: OCZ ZS750W | RAM: Vengeance 1600MHz 8GB | SSD: Samsung 830 128GB | HDD: Seagate Barracuda 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herxzo:

Tjena, jag undrar vilken sapphire fläkt som är bäst, Dual-X eller Vapor-X

Min Vapor-X låter inte så mycket som de gammla Radeon korten, den idlar på 25% (mina 6970 på ca 35-40%), Men ju effektivare kylning man har, desto lägre varv på fläkten behövs, den låter inte lika illa som andera grafikkort som jag har i full load (Har bara ökat fläkthastigheten manuellt, vet inte hur mycket den låter vid tunga spel, men då har man Ljudet från spelet oxå, då kvittar det väl), Jag har Derfine R4 med Noctua 140mm fläktar i alla hål
Om grafikkortet får bra kylning från de andra fläktarna i lådan, så behöver inte fläkten snurra så mycket vid load.
Om Man har tysta & effektiva fläktar i övrigt och låter bli att ha datorn i pannrummet, så blir det ganska tyst med Vapor-X, Jag tror att Dual-X har lite annan kylfläns & kylrör, men fläktarna kan vara samma...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Dual-X är lite tystare och har ett mera behagligt fläkt ljud än Vapor-X.
Kylningen är ungefär samma skiljer bara en grad på mina tester.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svaren

Permalänk
Avstängd

Tänk på att du ska ha ett chassi som har ett bra luftflöde för bästa utnyttjandet av kylaren.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.