Permalänk

överklockning av intel q6600 problem

Som titeln lyder så har jag lite problem med överklockning av min q6600
problemet är med vcore
jag kan överklocka till ca 2,7 ghz utan problem men när jag ska gå upp mot 2,9-3ghz får jag bluescreen hela tiden trots ökning av volten
det stabiliseras inte förens jag är på 1,4 volt men då är det ändå rätt ostabilt då den tredje kärnan sluta fungera riktigt i prime 95 efter 3h.

Så min fråga är
Kräver q6600 vanligt så mycket vcore eller gör jag någonting fel?
multipliern ligger på 333 när jag är på 3ghz om det har någon betydelse.
ligger stabilt på 300
(första gången jag överklockar seriöst så är lite av en nybörjare på detta)

Tack för hjälpen i förväg

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCnörden:

Som titeln lyder så har jag lite problem med överklockning av min q6600
problemet är med vcore
jag kan överklocka till ca 2,7 ghz utan problem men när jag ska gå upp mot 2,9-3ghz får jag bluescreen hela tiden trots ökning av volten
det stabiliseras inte förens jag är på 1,4 volt men då är det ändå rätt ostabilt då den tredje kärnan sluta fungera riktigt i prime 95 efter 3h.

Så min fråga är
Kräver q6600 vanligt så mycket vcore eller gör jag någonting fel?
multipliern ligger på 333 när jag är på 3ghz om det har någon betydelse.
ligger stabilt på 300
(första gången jag överklockar seriöst så är lite av en nybörjare på detta)

Tack för hjälpen i förväg

Kan vara som så att moderkortet inte gillar den fsb'n om jag minns rätt från 775 tiden så fick man ibland hoppa en bit.. Hade en e2140 som fick blåskärm om man hade en fsb mellan 320 och 340 men 341-365 funkade felfritt sen va det ett hopp till 390 om jag minns rätt.. Så kolla runt vad q6600 brukade klocka hos andra och sätt samma fsb som dom hade å testa om det funkar

Visa signatur

here we go!

Permalänk
Skrivet av norrby89:

Kan vara som så att moderkortet inte gillar den fsb'n om jag minns rätt från 775 tiden så fick man ibland hoppa en bit.. Hade en e2140 som fick blåskärm om man hade en fsb mellan 320 och 340 men 341-365 funkade felfritt sen va det ett hopp till 390 om jag minns rätt.. Så kolla runt vad q6600 brukade klocka hos andra och sätt samma fsb som dom hade å testa om det funkar

tack

Permalänk

har du stallt ner fsb strap sa du inte overklockar minnet? Hojt spanningen till NB?

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Skrivet av Inveramsay:

har du stallt ner fsb strap sa du inte overklockar minnet? Hojt spanningen till NB?

jag har inte ändrat nått på nb
och hur ställer jag ner fsb strap?

Permalänk

på en Q66a ska du kunna köra en Vcore på 1.45Vcore utan några som helst problem om du har en kylare som klarar av det. men som sagt kolla över FSB Strap to NB osv och se vad du har för värden där!

Visa signatur

Mobo: ASUS X58 SABERTOOTH, CPU: Core-i7 960, RAM: 3x2GB HyperX 1600MHz + 3x2GB XMS3 1600MHz, GPU: 2x ASUS RADEON HD6870 1GB Direct CU: SSD A-DATA SP900 256GB

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort ? Jag hade något asus P5NSLI32 nånting. kommer ihåg att det var hopplöst att klocka med.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk

har asrock g41m-gs3

Permalänk
Medlem
Skrivet av PCnörden:

har asrock g41m-gs3

Kanske är samma med det mobot. Vore ju smidigt om du kunde testa ett annat se om de blir bättre.

Visa signatur

Intel Core i9 12900K@ 5,4 Ghz P & 4.2Ghz E | ASUS MAXIMUS Z690 HERO | Nvidia ASUS RTX 3080 STRIX OC | Kingston Fury DDR5 32GB 4800 Mhz 32GB| BeQuiet Dark Power PRO 1500W | Windows 11 PRO 64 bit | Samsung 980 Pro NVMe 2TB | Edifier S550 5.1 | Sennheiser Game One + ASUS Xonar Phoebus | Steelseries Prime Wireless | Corsair K75| NAS: Synology DS413 4x 3TB WD Red Raid 5

Permalänk

g41 var budgetoderkorten vill jag minnas, om det det ar som jag tror sa kan man tyvarr inte hoppas pa magnifika overklockningar.

Du brukar kunna stalla FSB strap som ett val, kolla vad resulterande minneshastighet blir sa den inte gar over vad dina minnen klarar. NB volt brukar sta north bridge

Visa signatur

Simlärare