Ändra systemdisk utan formatering, möjligt? Nödvändigt?

Permalänk
Medlem

Ändra systemdisk utan formatering, möjligt? Nödvändigt?

Hej. Jag var lite impulsiv och korkad när jag nyligen köpt en ny SSD och gjorde som så att jag installerade Win7 på den samtidigt som jag hade kvar samma OS på min gamla hårddisk - som dessutom är systemdisken.

Spelar det kanske inte någon roll om jag har kvar min gamla slöa hårddisk som systemdisk och kör operativsystemet på SSD'n ändå? Och isåfall vad är konsekvenserna för detta?

Om det spelar någon roll, finns det något sätt att ändra min SSD till systemdisk utan att formatera om den?

Visa signatur

Asus Z370-F | i7-8700K 4.9Ghz konstant synced + NZXT Kraken x62 4x NF-A14@rad front | EVGA 1080 Ti SC2 Hybrid 2x Corsair ML120 Pro@rad (sjuka temps :D) | 2x8 GB Corsair Ven 3000mhz standard XMP | Seasonic Prime Titanium 1000w | Samsung 970 Evo x2 500gb+250gb, 850 Pro 250gb | / G303 Daedalus - Corsair K95 non-RBG - Acer XB271HU A /

Permalänk
Medlem

Vad avses med "systemdisk" om det inte är den disk som Windows (eller vilket OS man nu kör) startar från?

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Under diskhantering står min gamla hårddisk markerad som (System, active, primary partition) och min SSD som (boot, page file, active, crash dump, primary partition)

Visa signatur

Asus Z370-F | i7-8700K 4.9Ghz konstant synced + NZXT Kraken x62 4x NF-A14@rad front | EVGA 1080 Ti SC2 Hybrid 2x Corsair ML120 Pro@rad (sjuka temps :D) | 2x8 GB Corsair Ven 3000mhz standard XMP | Seasonic Prime Titanium 1000w | Samsung 970 Evo x2 500gb+250gb, 850 Pro 250gb | / G303 Daedalus - Corsair K95 non-RBG - Acer XB271HU A /

Permalänk
Avstängd

Ryck ur den gamla disken och pröva. Det värsta som kan hända är att du behöver reparera Windowsinstallationen. När det väl är gjort så väljer du själv vilken du startar från via BIOS.

Permalänk
Medlem

Bara ett förtydligande angående att rycka ur gamla disken och köra reparation, det brukar krävas tre reparationer och omstarter i rad innan den lyckas så ge inte upp efter en reparation.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newlund:

Under diskhantering står min gamla hårddisk markerad som (System, active, primary partition) och min SSD som (boot, page file, active, crash dump, primary partition)

Det där blev inte bra du. Enheten som du anger som (system, active, primary partition) behöver inte ha någon enhetsbokstav då den enbart är till för systempartitionen som oftast heter C. Ett exempel: Du skapar vid installationen av W8 en partition för systemet som du anger som 60GB. Då kommer det automatiskt att skapas en partition "framför" som blir ca 350GB. Denna enhet behöver inte ha någon enhetsangivelse eftersom den är "ointressant" för användaren. I ditt fall borde partitionen du anger ligga på din SSD (som också lämpligen är listad som Disk 0). Övriga partitioner (om du nu skapar sådana) behöver bara vara logiska enheter. Mitt råd är att du börjar om från början. Ladda hem t.ex. partition wizard så förstår du vad jag menar.

Visa signatur

| Corsair Graphite Series 760T Arctic White | Corsair HX1200i | Gigabyte GA-AX370 Gaming K7 | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair Hydro H110i | Corsair Vengeance White LED 3200MHz 32GB | Asus Radeon RX Vega 64 Strix Gaming OC | Corsair ML140 Pro White LED (X5) | Asus BW-16D1HT (X2) | Samsung 960 Evo 500GB M.2 SSD | Samsung 850 Evo 1TB Sata SSD | Seagate Firecuda 2,5" 2TB Sata SSHD (X2) |