bil ljud hur ska jag koppla allt? nybörjare!

Permalänk

bil ljud hur ska jag koppla allt? nybörjare!

hej

jag har köpt lite nytt ljud till bilen från billebro det är första gången jag ska koppla ljud i bil så skulle uppskatta lite hjälp!

jag kopplar såklart rca från radio till slutsteg så mycket kan jag!

manual till slutsteg http://www.billebro.se/proddoc/PRID_8025_doc_GM6500T.pdf

jag har köpt http://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=8025 det fyra högtalar utgångar men jag antar att jag ska brygga och köra två högtalare på en utgång alltså fram höger och bak höger på samma likadant med andra sidan, sedan kör jag subban separat på en egen kanal är det så jag ska göra eller finns det ett bättre sätt?

sidohögtalarna är http://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=4230
och subban är http://www.billebro.se/myshop_start.php?PRID=7895

vet inte om det är intressant vad jag har för radio men kan vara lika bra att veta det http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilstereo/Radio-och-CDDVD/B...

tacksam för råd om hur jag borde koppla

//Erik

Visa signatur

Ljud: Quadral Aurum 70, Rotel RB-1582, Rotel RC-1550, Rega Dac, Musical Fidelity V-Link 192, Isotek Sirius Evo3
Dator 1: Define R4, Intel i7 3770k, HD 7970 Arctic Cooling CF, Samsung 840 Evo 500gb, Creative SB X-Fi Titanium HD
Dator 2: fujitsu lifebook nh532, Samsung 840 250gb

Permalänk
Medlem

Om du tittar i manualen som borde följa med bilstereon, även fast den är från Biltema, så ser du hur du ska koppla högtalarna.
Basen kopplas till slutsteget som i sig är kopplat med RCA till stereon. Ström till slutsteget får du dra fram och glöm inte säkring.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Skrivet av DaBone:

Om du tittar i manualen som borde följa med bilstereon, även fast den är från Biltema, så ser du hur du ska koppla högtalarna.
Basen kopplas till slutsteget som i sig är kopplat med RCA till stereon. Ström till slutsteget får du dra fram och glöm inte säkring.

vart hittar jag manualen? radion satt i bilen när jag övertog den så har inte tillgång till någon och hittade ingen på biltemas sida!

ska inte glömma säkring!

Visa signatur

Ljud: Quadral Aurum 70, Rotel RB-1582, Rotel RC-1550, Rega Dac, Musical Fidelity V-Link 192, Isotek Sirius Evo3
Dator 1: Define R4, Intel i7 3770k, HD 7970 Arctic Cooling CF, Samsung 840 Evo 500gb, Creative SB X-Fi Titanium HD
Dator 2: fujitsu lifebook nh532, Samsung 840 250gb

Permalänk

vad ska du med manualen till? Har nog inte kollat i en manual till en stereo en enda gång:P det enda du behöver göra är att koppla in rca och remote i stereon kabeln du ansluter remoten till har med lite tur en märkning där det står antingen remote eller power antenna. Annars har jag för mig att den är vit men är inte helt säker. Sedan kopplar du rca + remote på steget. Remoten på steget borde sitta mellan plus och minuspolen. Sedan en sak att tänka på när du säkrar av plus polen från batteriet så bör detta göras max 30 cm kabellängd från batteriet för att du inte ska få problem med försäkringsbolag om bilen skulle börja brinna pga kortis

Visa signatur

Chassi: CM Storm Scout 2, Modekort: MSI Z77 Mpower, Psu: Cooler Master SILENTPro,
Cpu: Intel i7 2600K, Ram: Kingston HyperX Red 32GB (4*8gb), SSD: 120GB Corsair Force
Bil dator: Chassi: In-Win BQ656, Modekort: Asus P8H61-I LX R2.0, Psu: M2-ATX-HV 140w, Cpu: Intel pentium G645, Ram: Kingston HyperX blue 8GB (2*4gb), SSD: crucial V4,
Skärm: Deltaco 8" TFT-färgskärm (Touchscreen)

Permalänk

Titta runt i forumet på www.garaget.org där får du förmodligen bättre hjälp.
http://www.garaget.org/forum/viewforum.php?id=12

God jul // Wille

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Skrivet av Jimmy3000:

vad ska du med manualen till? Har nog inte kollat i en manual till en stereo en enda gång:P det enda du behöver göra är att koppla in rca och remote i stereon kabeln du ansluter remoten till har med lite tur en märkning där det står antingen remote eller power antenna. Annars har jag för mig att den är vit men är inte helt säker. Sedan kopplar du rca + remote på steget. Remoten på steget borde sitta mellan plus och minuspolen. Sedan en sak att tänka på när du säkrar av plus polen från batteriet så bör detta göras max 30 cm kabellängd från batteriet för att du inte ska få problem med försäkringsbolag om bilen skulle börja brinna pga kortis

Remoten brukar normalt vara blå eller blå/vit
Tänk även på att du väljer säkring efter tjockleken på kabeln och inte efter vilket slutstreg du har.
http://hem.passagen.se/pagus/tabell.html

God Jul // Wille

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem

Om du inte fick med manualen, så kan det ju bli lite svårt att hitta en.. om den är från Biltema.

Normalt sett så är det antingen små klisterlappar runt kablarna som säger vad de är till eller så är de färgade där det t.ex. är lila och lila med ett svart streck (lila = plus & lila/svart = minus). Då får du helt enkelt testa dig fram vart de går..

Bra där Jimmy3000.. Glömde remotekabeln som ska vara inkopplad till slutsteget. Har dock för mig att den är blå/vit..

När du drar pluskabel/jord till slutsteget, se till att det är tillräckligt kraftiga kablar.. beroende på slutsteg/låda. Om de är för tunna blir de varma..

Själv kunde jag inte dra min plus genom torpedväggen på bilen, ska tydligen bara vara ett enda ställe som man kan borra hål och det är 2x2cm typ.. Missar jag så ryker klimatanläggningen eller något annat roligt som låter dyrt. Slutade med att jag drog kabeln under bilen och upp genom bagageutrymmet till slutsteget.
Saknar gamla bilar där det bara satt en gummiplugg som man kunde utnyttja..

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlewille90:

Titta runt i forumet på www.garaget.org där får du förmodligen bättre hjälp.
http://www.garaget.org/forum/viewforum.php?id=12

Det bästa är att ha en kanal bak, en fram och en separat för basen.
Det vi pratar om är alltså ett 3 kanals-steg.
Med det steget du köpt är det bästa att brygga steget till basen och köra övriga högtalare på strerion.
jag skulle dock rekomomendera att köpa ett steg till då du får ut mycke mer av att kunna köra högtalarna på ett slutsteg också.
Man brukar säga att första prioritet alltid är ett bra "framsystem" och tillhörande slutsteg. Innan man sattsar på en baslåda eller "baksysysem"

God jul // Wille

Köra främre kanalerna i stereo och brygga bakre kanalen är väl mer lämpligt.

Permalänk

Jag brukar alltid försöka överdimensionera kablarna lite som exempel så har jag en 50 kvadratare till mina steg nu och det är bara ett MDS T700.1 och ett DLS två kanals på 300w mins ej modell namn på detta. (givetvis hade jag kabeln låg sen ett tidigare "något" kraftigare bygge). Men du bör absolut inte ha en för klen kabel pga att kabeln kan bli för varm och den största faran att du bränner nätdelen i steget. Skulle såhär på rak arm tro att du behöver en 20 kvadratare till dit steg. Kolla länken på steget och se om det är fler en jag som finner något konstigt i infon kring steget:P

(4-kanals slutsteg som kan bryggas till 2 kanals. Låg distorsion. Pioneer, sup...............upplevelse du letat efter. Detta 2-kanals slutsteg kan driva flera högtalare och subwoofers och kan även bryggas för att driva en enda subwoofer.) saxat ur infon kring steget

Visa signatur

Chassi: CM Storm Scout 2, Modekort: MSI Z77 Mpower, Psu: Cooler Master SILENTPro,
Cpu: Intel i7 2600K, Ram: Kingston HyperX Red 32GB (4*8gb), SSD: 120GB Corsair Force
Bil dator: Chassi: In-Win BQ656, Modekort: Asus P8H61-I LX R2.0, Psu: M2-ATX-HV 140w, Cpu: Intel pentium G645, Ram: Kingston HyperX blue 8GB (2*4gb), SSD: crucial V4,
Skärm: Deltaco 8" TFT-färgskärm (Touchscreen)

Permalänk
Skrivet av Roboo:

Köra främre kanalerna i stereo och brygga bakre kanalen är väl mer lämpligt.

Brukar vara så man gör tveksam på om det brukar vara möjligt att brygga på något annat sätt? borde iaf finnas en markering på steget för vilka kanaler man ska använda när man bryggar.

Visa signatur

Chassi: CM Storm Scout 2, Modekort: MSI Z77 Mpower, Psu: Cooler Master SILENTPro,
Cpu: Intel i7 2600K, Ram: Kingston HyperX Red 32GB (4*8gb), SSD: 120GB Corsair Force
Bil dator: Chassi: In-Win BQ656, Modekort: Asus P8H61-I LX R2.0, Psu: M2-ATX-HV 140w, Cpu: Intel pentium G645, Ram: Kingston HyperX blue 8GB (2*4gb), SSD: crucial V4,
Skärm: Deltaco 8" TFT-färgskärm (Touchscreen)

Permalänk

jag uppskattar alla era råd och erfarenheter kom gärna med så mycket förslag som möjligt!

det lutar nog till att brygga så jag får tre kanaler alltså två lite svagare till högtalarna bak och en stark till subban sen får jag koppla de främre till radion eller är de smartare att koppla de främre till slutsteget? jag kommer köra med vanlig 2.5 220 kabel och glassäkringar får se hur jag ska lösa kabeldragningen från batteriet på något smidigt sätt! tur att man har gamla bil så klimatanläggning är ingen fara att man träffar med borren!

Visa signatur

Ljud: Quadral Aurum 70, Rotel RB-1582, Rotel RC-1550, Rega Dac, Musical Fidelity V-Link 192, Isotek Sirius Evo3
Dator 1: Define R4, Intel i7 3770k, HD 7970 Arctic Cooling CF, Samsung 840 Evo 500gb, Creative SB X-Fi Titanium HD
Dator 2: fujitsu lifebook nh532, Samsung 840 250gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av littlewille90:

Titta runt i forumet på www.garaget.org där får du förmodligen bättre hjälp.
http://www.garaget.org/forum/viewforum.php?id=12

Det bästa är att ha en kanal bak, en fram och en separat för basen.
Det vi pratar om är alltså ett 3 kanals-steg.

God jul // Wille

Vad babblar du om ?
Jag tror att han vill ha högtalare på båda sidorna. H och V fram och bak= 4 kanaler + en till basen.
Vad blir det + 5 kanaler kanske.

Till Ts, Det där kommer inte att bli bra. Satsa på en 4Ohms bas bak och brygga den på 2 av kanalerna.
Dom 2 andra kanalerna kör du till framsystemet. Högtalarna bak kan du köra på stereon om du måste ha några där.

Och nästa gång du ska köpa högtalare så håll dig långt ifrån billebro, Du kommer att förstå varför efter du prövat dom.
Har du några frågor så kom gärna in till http://www.bilstereoforum.se/ så ska du få svar på alla dina frågor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av alakabambam:

jag uppskattar alla era råd och erfarenheter kom gärna med så mycket förslag som möjligt!

det lutar nog till att brygga så jag får tre kanaler alltså två lite svagare till högtalarna bak och en stark till subban sen får jag koppla de främre till radion eller är de smartare att koppla de främre till slutsteget? jag kommer köra med vanlig 2.5 220 kabel och glassäkringar får se hur jag ska lösa kabeldragningen från batteriet på något smidigt sätt! tur att man har gamla bil så klimatanläggning är ingen fara att man träffar med borren!

Ett slutsteg drar mycket ström och det kommer inte den kabeln att kunna leverera. Minst 20 mm2 ska du ha. Och brygga INTE 2 kanaler till din baslåda då riskerar du att elda upp den. Steget är endast stabilt i 4 Ohm brygat

Permalänk
Skrivet av micke7406:

Ett slutsteg drar mycket ström och det kommer inte den kabeln att kunna leverera. Minst 20 mm2 ska du ha. Och brygga INTE 2 kanaler till din baslåda då riskerar du att elda upp den. Steget är endast stabilt i 4 Ohm brygat

Det är väll inte basen han riskerar och bränna snarare steget.

Visa signatur

Chassi: CM Storm Scout 2, Modekort: MSI Z77 Mpower, Psu: Cooler Master SILENTPro,
Cpu: Intel i7 2600K, Ram: Kingston HyperX Red 32GB (4*8gb), SSD: 120GB Corsair Force
Bil dator: Chassi: In-Win BQ656, Modekort: Asus P8H61-I LX R2.0, Psu: M2-ATX-HV 140w, Cpu: Intel pentium G645, Ram: Kingston HyperX blue 8GB (2*4gb), SSD: crucial V4,
Skärm: Deltaco 8" TFT-färgskärm (Touchscreen)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jimmy3000:

Det är väll inte basen han riskerar och bränna snarare steget.

Klart jag menar steget OCH basen

Permalänk
Medlem
Skrivet av micke7406:

Ett slutsteg drar mycket ström och det kommer inte den kabeln att kunna leverera. Minst 20 mm2 ska du ha. Och brygga INTE 2 kanaler till din baslåda då riskerar du att elda upp den. Steget är endast stabilt i 4 Ohm brygat

Precis som Micke skriver, Använd absolut inte en 220 kabel!

Har du inte alls råd och bara måste koppla in allt så får du dra flera(10st+) 2.5mm2 220 kablar om du har mycket över.

Vet att det är väldigt "B" att göra så men ibland så finns det ingen annan utväg.

Permalänk

Men han borde kunna brygga och köra som 8ohm men då tror jag det är ett bättre alternativ att köra en bas på varje kanal se då bara till att koppla lågnivån till dessa två kanaler från samma kanal på stereon

Visa signatur

Chassi: CM Storm Scout 2, Modekort: MSI Z77 Mpower, Psu: Cooler Master SILENTPro,
Cpu: Intel i7 2600K, Ram: Kingston HyperX Red 32GB (4*8gb), SSD: 120GB Corsair Force
Bil dator: Chassi: In-Win BQ656, Modekort: Asus P8H61-I LX R2.0, Psu: M2-ATX-HV 140w, Cpu: Intel pentium G645, Ram: Kingston HyperX blue 8GB (2*4gb), SSD: crucial V4,
Skärm: Deltaco 8" TFT-färgskärm (Touchscreen)

Permalänk
Skrivet av Roboo:

Precis som Micke skriver, Använd absolut inte en 220 kabel!

Har du inte alls råd och bara måste koppla in allt så får du dra flera(10st+) 2.5mm2 220 kablar om du har mycket över.

Vet att det är väldigt "B" att göra så men ibland så finns det ingen annan utväg.

skulle inte göra detta heller då jag fått för mig att du får större förluster i flera små kablar en i en enda stor men jag kan ha fel rätta mig i så fall.

Visa signatur

Chassi: CM Storm Scout 2, Modekort: MSI Z77 Mpower, Psu: Cooler Master SILENTPro,
Cpu: Intel i7 2600K, Ram: Kingston HyperX Red 32GB (4*8gb), SSD: 120GB Corsair Force
Bil dator: Chassi: In-Win BQ656, Modekort: Asus P8H61-I LX R2.0, Psu: M2-ATX-HV 140w, Cpu: Intel pentium G645, Ram: Kingston HyperX blue 8GB (2*4gb), SSD: crucial V4,
Skärm: Deltaco 8" TFT-färgskärm (Touchscreen)

Permalänk

Åk till verkstaden om du inte har koll.

Permalänk
Skrivet av OstermanOst:

Åk till verkstaden om du inte har koll.

fast skulle tro att han bör åka till en ljudbyggare då vanliga bilverkstäder inte brukar pyssla med sådant

Visa signatur

Chassi: CM Storm Scout 2, Modekort: MSI Z77 Mpower, Psu: Cooler Master SILENTPro,
Cpu: Intel i7 2600K, Ram: Kingston HyperX Red 32GB (4*8gb), SSD: 120GB Corsair Force
Bil dator: Chassi: In-Win BQ656, Modekort: Asus P8H61-I LX R2.0, Psu: M2-ATX-HV 140w, Cpu: Intel pentium G645, Ram: Kingston HyperX blue 8GB (2*4gb), SSD: crucial V4,
Skärm: Deltaco 8" TFT-färgskärm (Touchscreen)

Permalänk

men då köper jag annan kabel då är inga problem va det 20kvarvarande man skulle ha?

Visa signatur

Ljud: Quadral Aurum 70, Rotel RB-1582, Rotel RC-1550, Rega Dac, Musical Fidelity V-Link 192, Isotek Sirius Evo3
Dator 1: Define R4, Intel i7 3770k, HD 7970 Arctic Cooling CF, Samsung 840 Evo 500gb, Creative SB X-Fi Titanium HD
Dator 2: fujitsu lifebook nh532, Samsung 840 250gb

Permalänk

Japp 20kvadratare är det du ska ha kolla runt lite bara så du inte köper kabeln på första bästa ställe då detta är en grej som kan skilja något sjukt i pris
dock ska du också ta hänsyn till kabelkvalitet. Och självklart har du kanske tänkt att någon gång sätta i fler slutsteg eller mosa i ett kraftigare i så fall kanske överväga att gå upp på en 35kvadrat för att ha lite marginal. Men detta är en avvägning du får göra då du vet hur framtidsplanerna ser ut Lycka till med bygget. Är det något mer du undrar så dra bara ett pm så ska jag försöka hjälpa.

GoD JuL

Visa signatur

Chassi: CM Storm Scout 2, Modekort: MSI Z77 Mpower, Psu: Cooler Master SILENTPro,
Cpu: Intel i7 2600K, Ram: Kingston HyperX Red 32GB (4*8gb), SSD: 120GB Corsair Force
Bil dator: Chassi: In-Win BQ656, Modekort: Asus P8H61-I LX R2.0, Psu: M2-ATX-HV 140w, Cpu: Intel pentium G645, Ram: Kingston HyperX blue 8GB (2*4gb), SSD: crucial V4,
Skärm: Deltaco 8" TFT-färgskärm (Touchscreen)

Permalänk
Skrivet av Jimmy3000:

Japp 20kvadratare är det du ska ha kolla runt lite bara så du inte köper kabeln på första bästa ställe då detta är en grej som kan skilja något sjukt i pris

vart ska jag köpa sådan?

Visa signatur

Ljud: Quadral Aurum 70, Rotel RB-1582, Rotel RC-1550, Rega Dac, Musical Fidelity V-Link 192, Isotek Sirius Evo3
Dator 1: Define R4, Intel i7 3770k, HD 7970 Arctic Cooling CF, Samsung 840 Evo 500gb, Creative SB X-Fi Titanium HD
Dator 2: fujitsu lifebook nh532, Samsung 840 250gb

Permalänk

Jag personligen skulle handla det på dBakuten då jag tycker dom brukar ligga bra till prismässigt och har bra service

Här är ett 20kvadrats kitt http://dbakuten.se/detail-item_id-318396 595:-
och här har du även ett 35kvadrats http://dbakuten.se/detail-item_id-318397 795:-
Här har du även det paketet jag kör med men detta är lite väl överdimensionhttp://mds.se/product.html/amp-kit-2000-watt?category_id=3343

Visa signatur

Chassi: CM Storm Scout 2, Modekort: MSI Z77 Mpower, Psu: Cooler Master SILENTPro,
Cpu: Intel i7 2600K, Ram: Kingston HyperX Red 32GB (4*8gb), SSD: 120GB Corsair Force
Bil dator: Chassi: In-Win BQ656, Modekort: Asus P8H61-I LX R2.0, Psu: M2-ATX-HV 140w, Cpu: Intel pentium G645, Ram: Kingston HyperX blue 8GB (2*4gb), SSD: crucial V4,
Skärm: Deltaco 8" TFT-färgskärm (Touchscreen)

Permalänk
Skrivet av micke7406:

Vad babblar du om ?
Jag tror att han vill ha högtalare på båda sidorna. H och V fram och bak= 4 kanaler + en till basen.
Vad blir det + 5 kanaler kanske.

Till Ts, Det där kommer inte att bli bra. Satsa på en 4Ohms bas bak och brygga den på 2 av kanalerna.
Dom 2 andra kanalerna kör du till framsystemet. Högtalarna bak kan du köra på stereon om du måste ha några där.

Och nästa gång du ska köpa högtalare så håll dig långt ifrån billebro, Du kommer att förstå varför efter du prövat dom.
Har du några frågor så kom gärna in till http://www.bilstereoforum.se/ så ska du få svar på alla dina frågor.

Sry my bad. Naturligtvis så jag menade.
Ber trådskaparen om ursäkt för vilseledande information. Jag var inte rikigt med igår:)

Visa signatur

[Citera för svar!]
Spelmaskin:Mercury S8 / MSI MAG B650 TOMAHAWK / Ryzen 9 7900X / WD Black SN850X 1TB / Montech Titan Gold 1200W / GeForce GTX 1080Ti / G.Skill 32GB 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo / Custom loop / Win 11

Permalänk
Medlem
Skrivet av alakabambam:

vart ska jag köpa sådan?

Om du har någon elfirma i närheten som håller på med lite industriarbeten så kan du gå in och fråga om du får köpa lite jordkabel eller liknande istället för att köpa dyr "bilstereokabel".

Sist fick jag köpa 50mm2 jordkabel som hade blivit över från någon installation för 40kr ink. moms/metern.

De var bara glada att bli av med resterna som låg på lagret och tog plats:)