100Hz CMR, 400Hz Sub Field View, 150Hz CMI etc. etc.

Permalänk

100Hz CMR, 400Hz Sub Field View, 150Hz CMI etc. etc.

Hej!

Kollar runt lite efter en ny TV och vet att jag vill ha en "snabbare" TV, är trött på LCD ghosting/smearing och tydliga hack i panorering i lod och våg.

Men vad är egentligen "100Hz", vad ska man titta efter? Finns det något "true 100hz" eller är det bara någon obskyr måttenhet som företagen tagit fram själva?

Permalänk
Medlem

True 100Hz finns inte, ännu vad jag vet, i övrigt är det en salig djungel med alla dessa fusk hz, men dom som ligger på 100, 200 eller mer, där kan film och TV kännas mjukare i rörelser, då TV räknar fram mellanbilder eller visar den flera gånger.

Ska du koppla till datorn för spelande är detta en funktion du absolut inte vill ha på dock.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Inaktiv

Någon borde skriva en guide på hur man hittar en tv med bra refresh-rate när man kör den som skärm.

Permalänk
Medlem

Viktigt att komma ihåg är att CMI som lg använder inte ens är interpolering. Hade en tv från lg som jag bytte in på öppet köp (av andra anledningar, bla värdelös bild), den hade något som kallades 100hz cmi. Det betydde att de tyckte att det flöt så bra på den att det såg ut som 100hz. Alltså ingen teknik eller program som gjorde något, bara buzz words. De skriver 100hz på kartongen men egentligen betyder det 50hz. Inte för att jag brukar använda interpolering, men jag tycker det är udda att de får ljuga så.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem

Hz har tyvärr idag blivit ett säljargument för TV tillverkarna. "Hz" är något köparen kan reflektera till idag när många av dagens TV apparater har blivit för tekniskt avancerade, för att den normala konsumenten skall förstå vad alla beteckningar och siffror hit och dit betyder. Det här med 200/400/800Hz är inga "riktiga" Hz längre(undantag finns), utan dem uppnås genom olika bakgrundsfilter som bildprocessorn tar hand om och på så sätt "fuskar" tillverkarna till sig den högre Hz'en. Sen skall man inte blanda ihop Hz och Hz heller när det jämförs mellan LCD och Plasma tekniken.

Vill du jämföra TV apparater i mellan, gör det då inom företagets egna modeller. Ex: Sony.. HX923-HX823-HX723

Det e mycket med det tekniska.

EDIT: ...i efterhand såg jag givetvis att min jämförelse blev fel pga att alla 3 hade 200Hz! Men hoppas du fattar vad jag menade.

Permalänk
Medlem

Min LCD-TV har 240 "riktiga" Hz (panelen klarar att visa så många unika, fullständiga bilder per sekund), men marknadsfördes som Motionflow XR 480 (eller ja, 400 Hz i PAL-land) eftersom den också kan "blinka" (varannan svart genom att blinka med LED-bakgrundsbelysningen). Däremot klarar den inte av insignaler högre än 60 Hz. Resten hittar den på genom MotionFlow (Sony:s "motion interpolation"-algoritm). De är riktiga bilder och hjälper enormt vid skarpa panoreringar, men är påhittade av TV:n.

För plasmor innebär 400 Hz Sub-Field Drive bara 50 "riktiga" Hz i 8-bit (50x8=400). Plasmor ligger på 50/60 "riktiga" Hz (i PAL/NTSC). Vissa klarar av 72 "riktiga" Hz för 24p-material (72x8=576).

Angående plasmor, se spoilern:

Skrivet av MrMuppet:
Skrivet av dagbro:

600Hz sub-field lyser upp pixlarna 600 gånger per sekund, svårare än så är det inte. Sub-field innebär att den lyser upp samma bild flera gånger(t.ex 10ggr för 60Hz).

Att du upplever flimmer ändå har nog inte med antalet Hz att göra

Var har du fått det ifrån? I så fall borde jag ha tyckt att LCD flimrar mycket mer, eftersom backlighten i en LCD brukar ligga på ~200Hz (vid PWM-styrning), men mina ögon tycker ändå att 600Hz-plasmor är mycket värre.

Plasmor använder en helt annan teknik. Mig veterligen är 600Hz sub-field mest marknadsföring och plasmors riktiga Hz ligger bara på 60Hz (för NTSC, ofta också 50Hz för PAL och 48Hz eller helst 72Hz för 24p). Det är INTE samma bild som visas flera gånger. Det är olika helt värdelösa delbilder (sub-fields) som visas. Bilden som upplevs är i själva verket en komposit av dessa sub-fields. En subpixel i en plasma kan bara vara på eller av under en puls, vilket gör att en plasma måste pulsa minst 8 ggr (8*60Hz=480Hz) per riktig bild för att kunna visa den i 8-bit. 10 pulser (10*60Hz=600Hz) möjliggör 10-bit. Båda förutsatt att pulserna inom samma riktiga bild antingen är dubbelt eller hälften så ljusa som föregående puls. Så här:

http://img186.imageshack.us/img186/4232/ditheringfd7.png

En plasma kan alltså vara lika dålig som en gammal CRT på 50Hz (PAL) eller 60hz (NTSC) ur flimmersynpunkt. I värsta fall ännu sämre (på 48Hz för 24p).

Det går delvis att dra paralleller mellan en Plasmas Hz och micro stuttering och FPS för att lättare förstå (men plasmor är mycket värre). Antalet Hz på en plasma säger egentligen bara hur många gånger den kan pulsa per sekund, inte hur jämnt fördelade pulserna är eller hur de ser ut. Om sub-fieldsen till varje riktig bild är korta och tätt klungade, ger det kanske snabb responstid, en illusion av högt färgdjup och hög bildkvalitet men mycket flimmer.

edit: Den största fördelen med 600Hz måste väl vara att den då kan visa 72Hz i 8-bitar (8*72Hz=576Hz), alltså visa 24p-material i full kvalitet med mindre (och inte mer) flimmer än vid vanligt 60Hz-material (NTSC)?

#12485993

Skrivet av MrMuppet:

Focus Field Drive (FFD) är i vanlig ordning en uppblåst marknadsföringssiffra. Det handlar helt enkelt om att man lyckats komprimera alla sub-fields till en mer kompakt sub-field-variant på 0,4ms. 1/0,4ms = 2500 FFD. Den riktiga hertzen ligger förmodligen fortfarande på 60 Hz. Se diagrammet:

http://www.lcd-compare.com/images/main/lexicon/254/lex-lcd-pa...

http://paytherant.tumblr.com/post/20057368974/panasonic-2012-...

Det är inget nytt, redan 480 och 600 Hz sub-field är som sagt ett marknadsföringsknep. Dessa knep sker som bekant även inom LCD där Sony marknadsför "Motionflow XR 800 Hz" på sina bästa LCD (XR 960 i NTSC-land) och Samsung "CMR 800" på sina (CMR 960 i NTSC-land). Panelerna är knappast på mer än 240 riktiga Hz ens i toppmodellerna, men det är inte alltid lätt att veta vad de menar med sina uppblåsta siffror.

Skrivet av Dreas89:

Vafan sitter ni och nämner hz för? Mer != bättre.

Jo mer riktiga Hz vore visst mycket bättre. En teoretisk plasma med riktiga 1200 Hz sub-field skulle kunna visa video med riktiga 120 Hz i 10-bit och mer eller mindre eliminera allt flimmer (precis som en CRT på 120 Hz är mycket skönare än en på 60 Hz).

#12490436

Dold text
Permalänk
Medlem

Har också motionflow i min projektor, samma sak där att den upprepar befintlig frame(s) bara, för att försöka skapa en mjukare bild, inte att glömma så kan dessa tekniker ge viss effekt vid vissa förhållanden men ja, som många kanske förstår så är detta mycket säljarknep och inte mycket mer än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaio:

Har också motionflow i min projektor, samma sak där att den upprepar befintlig frame(s) bara, för att försöka skapa en mjukare bild, inte att glömma så kan dessa tekniker ge viss effekt vid vissa förhållanden men ja, som många kanske förstår så är detta mycket säljarknep och inte mycket mer än så.

Ja, artefakter förekommer ibland, men anime är helt hopplöst att titta på utan (pga konstanta panoreringar med full skärpa). MotionFlow på "Smooth" är ett måste för mig, då försvinner hackigheten helt! Min Sony hanterar anime extremt väl trots undertexter. Problemen uppstår främst när studiorna snålar i scener och bara animerar i 12 eller 8 Hz (då går MotionFlow på tomgång...).

Rekommenderas Shakugan no Shana förresten, eller är det "generic shounen shit"? Nästan 8 på MAL iaf.

Permalänk
Medlem

Just ja, billigare apparater (har jag märkt) har ofta problem med motion interpolation på diagonalen. Horisontellt och vertikalt kan det se riktigt bra ut, men så blir det en hackfest på diagonalen. Toppmodellerna har ofta bättre elektronik, men det skiljer även mellan märken.

Inga klagomål alls på Sony:n i det avseendet. (Problemet med den är svärtan, som på alla andra LCD. Sony:n är i alla fall back-lit och inte edge-lit, så local dimming luras förhållandevis bra.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMuppet:

Ja, artefakter förekommer ibland, men anime är helt hopplöst att titta på utan (pga konstanta panoreringar med full skärpa). MotionFlow på "Smooth" är ett måste för mig, då försvinner hackigheten helt! Min Sony hanterar anime extremt väl trots undertexter. Problemen uppstår främst när studiorna snålar i scener och bara animerar i 12 eller 8 Hz (då går MotionFlow på tomgång...).

Rekommenderas Shakugan no Shana förresten, eller är det "generic shounen shit"? Nästan 8 på MAL iaf.

Såklart jag kollat på shana(vart tror du min avatar är ifrån) , men efter 2008 tog det slut på anime–kollande då jag skaffade flickvän. Nu är det sluta och ska bli ändring på det.
Beror väl på, jag är rätt kräsen med hur serier är 'tecknade' då jag är väldigt grafiskt lagd. Kan dock se på annat som inte faller i den kategorin men då måste det va bra serier. (detta är off topic men när du ändå tog upp det)
Ska fixa en tizzbird n1 för att streama till min nya tv, även om jag köpt ny lampa till projektorn, men den fungerar på projektorn med så det spelar mindre roll, min tvix får gå i pension tror jag. Måste bara fixa till min router så den kommer åt datorn utan att köpa ett externt wifi–kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xaio:

Såklart jag kollat på shana(vart tror du min avatar är ifrån) , men efter 2008 tog det slut på anime–kollande då jag skaffade flickvän. Nu är det sluta och ska bli ändring på det.
Beror väl på, jag är rätt kräsen med hur serier är 'tecknade' då jag är väldigt grafiskt lagd. Kan dock se på annat som inte faller i den kategorin men då måste det va bra serier. (detta är off topic men när du ändå tog upp det)
Ska fixa en tizzbird n1 för att streama till min nya tv, även om jag köpt ny lampa till projektorn, men den fungerar på projektorn med så det spelar mindre roll, min tvix får gå i pension tror jag. Måste bara fixa till min router så den kommer åt datorn utan att köpa ett externt wifi–kort.

Öh, varför tror du att jag frågade just dig om just den? Är det normalt att fråga folk helt off-topic om en random anime?

edit: Ser att det t o m var pga din avatar jag öht tog upp anime som exempel (trodde att det skulle vara uppenbart). Det passade utmärkt för tråden eftersom anime har de skarpaste och mest frekventa panoreringarna, samt att stylade undertexter potentiellt kan skapa artefakter med MotionFlow på (bakgrunden rör sig men inte undertexterna).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMuppet:

Öh, varför tror du att jag frågade just dig om just den? Är det normalt att fråga folk helt off-topic om en random anime?

edit: Ser att det t o m var pga din avatar jag öht tog upp anime som exempel (trodde att det skulle vara uppenbart). Det passade utmärkt för tråden eftersom anime har de skarpaste och mest frekventa panoreringarna, samt att stylade undertexter potentiellt kan skapa artefakter med MotionFlow på (bakgrunden rör sig men inte undertexterna).

Ah sant, lite luddig på mina sömntabletter som inte fick mig att somna så jag kanske kopplade saker lite fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överkill:

Hej!

Kollar runt lite efter en ny TV och vet att jag vill ha en "snabbare" TV, är trött på LCD ghosting/smearing och tydliga hack i panorering i lod och våg.

Men vad är egentligen "100Hz", vad ska man titta efter? Finns det något "true 100hz" eller är det bara någon obskyr måttenhet som företagen tagit fram själva?

När man snackar om Hz på en TV så handlar det om Hz den visar upp. Detta görs antingen genom duplicering av befintliga bildrutor (tex 50Hz x2 = 100Hz) eller genom interpolering. Då är det en algoritm som räknar ut/hittar på nya bildrutor mellan de befintliga bildrutorna.

Det finns ingen tv idag som tar emot högre frekvens än 60Hz.
Ganska logiskt då det inte finns några videoformat som har högre frekvens än 60Hz.

Det enda som egentligen är intressant på en tv när det gäller frekvens är att den kan visa upp 23,976 (24p) , 50 och 60Hz korrekt. Det är långt ifrån alla tvapparater som klarar av det. Ganska pinsamt att inte alla apparater klarar av ngt så fundamentalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon185723:

Någon borde skriva en guide på hur man hittar en tv med bra refresh-rate när man kör den som skärm.

Beror på vad du menar? Menar du inkommande eller utgående frekvens. Ingen tv idag kan ta emot högre än 60Hz.

Permalänk

Oj! Det var en hel del att gå igenom.

I dagsläget sitter jag på en 40" LCD (inte LED), och tittar på film via min HTPC. Jag upplever en del smearing/ghosting. Oftast märks det på ansikten och konturen av huvuden. Låt säga att om en person joggar, dvs. studsar upp och ner, så blir ansiktet lite "smetigt" då ögon, näsa och mun går runt i samma områden varv efter varv.

Vad för sorts LED TV på >42" ska jag köpa för att få så korrekt bild som möjligt, med minimalt med ghosting/smearing?

Finns det någon generell tröskel hos de diverse märkena?

Tips uppskattas

Permalänk
Skrivet av Överkill:

Oj! Det var en hel del att gå igenom.

I dagsläget sitter jag på en 40" LCD (inte LED), och tittar på film via min HTPC. Jag upplever en del smearing/ghosting. Oftast märks det på ansikten och konturen av huvuden. Låt säga att om en person joggar, dvs. studsar upp och ner, så blir ansiktet lite "smetigt" då ögon, näsa och mun går runt i samma områden varv efter varv.

Vad för sorts LED TV på >42" ska jag köpa för att få så korrekt bild som möjligt, med minimalt med ghosting/smearing?

Finns det någon generell tröskel hos de diverse märkena?

Tips uppskattas

Enligt mig kan du glömma lcd i prisklasserna under 150000 kr. Rekommenderar plasma istället från antingen Panasonic eller Lg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överkill:

Oj! Det var en hel del att gå igenom.

I dagsläget sitter jag på en 40" LCD (inte LED), och tittar på film via min HTPC. Jag upplever en del smearing/ghosting. Oftast märks det på ansikten och konturen av huvuden. Låt säga att om en person joggar, dvs. studsar upp och ner, så blir ansiktet lite "smetigt" då ögon, näsa och mun går runt i samma områden varv efter varv.

Vad för sorts LED TV på >42" ska jag köpa för att få så korrekt bild som möjligt, med minimalt med ghosting/smearing?

Finns det någon generell tröskel hos de diverse märkena?

Tips uppskattas

har du testat att kalibrera TVn? stänga av funktioner, ändra bildläge osv?

edit, ta en titt här,

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=134484

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överkill:

Oj! Det var en hel del att gå igenom.

I dagsläget sitter jag på en 40" LCD (inte LED), och tittar på film via min HTPC. Jag upplever en del smearing/ghosting. Oftast märks det på ansikten och konturen av huvuden. Låt säga att om en person joggar, dvs. studsar upp och ner, så blir ansiktet lite "smetigt" då ögon, näsa och mun går runt i samma områden varv efter varv.

Vad för sorts LED TV på >42" ska jag köpa för att få så korrekt bild som möjligt, med minimalt med ghosting/smearing?

Finns det någon generell tröskel hos de diverse märkena?

Tips uppskattas

Köp en plasma istället. Panasonics ST-serie är mycket prisvärd.

Permalänk
Skrivet av Oneone:

har du testat att kalibrera TVn? stänga av funktioner, ändra bildläge osv?

edit, ta en titt här,

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=134484

Tittade lite snabbt nu då jag sitter på jobbet, men det verkar bara handla om D65? Dvs. färger och nyanser? Det har jag inget problem med för tillfället utan smearing/ghosting som inte har något med färger att göra (eller? :s).

Det här med plasma. Den eviga striden. Alla mina vänner påstår att LED är det man ska köra på, med det stående argumentet att Plasmor får inbränningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överkill:

Tittade lite snabbt nu då jag sitter på jobbet, men det verkar bara handla om D65? Dvs. färger och nyanser? Det har jag inget problem med för tillfället utan smearing/ghosting som inte har något med färger att göra (eller? :s).

Det här med plasma. Den eviga striden. Alla mina vänner påstår att LED är det man ska köra på, med det stående argumentet att Plasmor får inbränningar.

Den guiden gäller renerellt för tv-apparater för att få den bästa bilden. Du kan ju kolla lite här angående plasma.

http://www.minhembio.com/forum/index.php?showtopic=293385

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMuppet:

Min LCD-TV har 240 "riktiga" Hz (panelen klarar att visa så många unika, fullständiga bilder per sekund), men marknadsfördes som Motionflow XR 480 (eller ja, 400 Hz i PAL-land) eftersom den också kan "blinka" (varannan svart genom att blinka med LED-bakgrundsbelysningen). Däremot klarar den inte av insignaler högre än 60 Hz. Resten hittar den på genom MotionFlow (Sony:s "motion interpolation"-algoritm). De är riktiga bilder och hjälper enormt vid skarpa panoreringar, men är påhittade av TV:n.

För plasmor innebär 400 Hz Sub-Field Drive bara 50 "riktiga" Hz i 8-bit (50x8=400). Plasmor ligger på 50/60 "riktiga" Hz (i PAL/NTSC). Vissa klarar av 72 "riktiga" Hz för 24p-material (72x8=576).

Angående plasmor, se spoilern:

Dold text

Hur vet du att den går att köra i 240hz? Varför skulle tillverkarna göra en sådan tv-apparat när du inte får mer än max 60hz ifrån alla källor idag?

Oavsett om din tv-apparat klarar av 240 separata bilder så får du ju bara bilder per sek av din källa som bäst.

Skrivet av Överkill:

Tittade lite snabbt nu då jag sitter på jobbet, men det verkar bara handla om D65? Dvs. färger och nyanser? Det har jag inget problem med för tillfället utan smearing/ghosting som inte har något med färger att göra (eller? :s).

Det här med plasma. Den eviga striden. Alla mina vänner påstår att LED är det man ska köra på, med det stående argumentet att Plasmor får inbränningar.

Dina vänner är inkompetenta. Och snälla, inte LED! Alltså, du köper inte en skärm för att den har diodbelysning, du köper den för hur bra den producerar färg, hur snabb den är osv.

Såvida du inte köper tv-apparaten utefter hur många kronor du kan spara in på elräkningen samt gillar vetskapen att din tv-apparat är 2cm tjock och inte 4...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överkill:

Tittade lite snabbt nu då jag sitter på jobbet, men det verkar bara handla om D65? Dvs. färger och nyanser? Det har jag inget problem med för tillfället utan smearing/ghosting som inte har något med färger att göra (eller? :s).

Det här med plasma. Den eviga striden. Alla mina vänner påstår att LED är det man ska köra på, med det stående argumentet att Plasmor får inbränningar.

Aldrig haft problem med inbränningar på min plasma iaf och det är en billig modell. Men visst det finns en liten risk. Dock ger plasma så mycket bättre bild så det är värt den lilla risken anser jag.

Permalänk
Skrivet av Dreas89:

Hur vet du att den går att köra i 240hz? Varför skulle tillverkarna göra en sådan tv-apparat när du inte får mer än max 60hz ifrån alla källor idag?

Oavsett om din tv-apparat klarar av 240 separata bilder så får du ju bara bilder per sek av din källa som bäst.

Dina vänner är inkompetenta. Och snälla, inte LED! Alltså, du köper inte en skärm för att den har diodbelysning, du köper den för hur bra den producerar färg, hur snabb den är osv.

Såvida du inte köper tv-apparaten utefter hur många kronor du kan spara in på elräkningen samt gillar vetskapen att din tv-apparat är 2cm tjock och inte 4...

Det viktigaste för mig nu är att den är snabb, och inte har några ghostningar/smears, färgåtergivning och svärta räcker med "okej" för min del.
Är Plasma snabbare än LED-LCD om man ställer "likvärdiga i kvalité" (pris/märke) mot varandra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Överkill:

Det viktigaste för mig nu är att den är snabb, och inte har några ghostningar/smears, färgåtergivning och svärta räcker med "okej" för min del.
Är Plasma snabbare än LED-LCD om man ställer "likvärdiga i kvalité" (pris/märke) mot varandra?

Plasma är i regel snabbare ja.

Kolla Digitalversus.

http://www.digitalversus.com/tv-television/philips-40pfl5507-... - Plasmor är snabbare men den där Philipsen är inte dålig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Hur vet du att den går att köra i 240hz? Varför skulle tillverkarna göra en sådan tv-apparat när du inte får mer än max 60hz ifrån alla källor idag?

I ärlighetens namn kan jag väl inte säga att jag "vet" det, eftersom jag aldrig filmat den med en höghastighetskamera. Panelen kanske bara går att köra i 120 Hz och tillverkarna ljuger menar du, eller?

Min TV har "Motionflow XR 400 Hz" och enligt specifikationerna ligger panelen då på 200 Hz ("native 200Hz TV refresh rate"):
http://www.sony.co.uk/hub/lcd-television/benefits/tv-picture-...

I USA marknadsfördes motsvarande NTSC-modell som Motionflow XR 480 (och panelen ligger på 240 Hz). Vid NTSC och 24p är det också NTSC-läget som gäller på min.

Det jag kan säga är att när jag tittar på anime (främst 24p) är det outhärdligt med MotionFlow = Off.
MotionFlow = Standard hjälper enormt, men gör det inte perfekt (viss hackighet finns kvar). Förmodligen innebär "Standard" 120 Hz.
MotionFlow = Smooth gör det perfekt och flytet silkeslent. Förmodligen innebär "Smooth" 240 Hz.

Det finns tre anledningar till att göra panelerna i 240 Hz istället för "bara" 120 Hz, i alla fall som jag kan komma på just nu:
1. Tillverkarna då kan göra ännu bättre motion interpolation i en sådan apparat (än i 120 Hz).
2. 48 Hz (alltså 24p-material i 3D) kan visas utan 3:2 judder. 120 Hz är inte jämnt delbart i 48 Hz, men 240 Hz är jämnt delbart i 48 Hz.
3. Dessutom "låter" det bättre på pappret (specifikationerna), är därför ett försäljningsargument och innebär en konkurrensfördel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMuppet:

I ärlighetens namn kan jag väl inte säga att jag "vet" det, eftersom jag aldrig filmat den med en höghastighetskamera. Panelen kanske bara går att köra i 120 Hz och tillverkarna ljuger menar du, eller?

Min TV har "Motionflow XR 400 Hz" och enligt specifikationerna ligger panelen då på 200 Hz ("native 200Hz TV refresh rate"):
http://www.sony.co.uk/hub/lcd-television/benefits/tv-picture-...

I USA marknadsfördes motsvarande NTSC-modell som Motionflow XR 480 (och panelen ligger på 240 Hz). Vid NTSC och 24p är det också NTSC-läget som gäller på min.

Det jag kan säga är att när jag tittar på anime (främst 24p) är det outhärdligt med MotionFlow = Off.
MotionFlow = Standard hjälper enormt, men gör det inte perfekt (viss hackighet finns kvar). Förmodligen innebär "Standard" 120 Hz.
MotionFlow = Smooth gör det perfekt och flytet silkeslent. Förmodligen innebär "Smooth" 240 Hz.

Det finns tre anledningar till att göra panelerna i 240 Hz istället för "bara" 120 Hz, i alla fall som jag kan komma på just nu:
1. Tillverkarna då kan göra ännu bättre motion interpolation i en sådan apparat (än i 120 Hz).
2. 48 Hz (alltså 24p-material i 3D) kan visas utan 3:2 judder. 120 Hz är inte jämnt delbart i 48 Hz, men 240 Hz är jämnt delbart i 48 Hz.
3. Dessutom "låter" det bättre på pappret (specifikationerna), är därför ett försäljningsargument och innebär en konkurrensfördel.

Mig veterligen finns det bara 2*60hzare och inte 1*120hzare. Kanske är det en 2*120hzare du har. Låter inte så troligt dock. Och även om du har det så blir det ju interpolation av det hela ifrån 48hz. Eller ja, du får massa svarta bilder mellan varje riktig bild.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dreas89:

Mig veterligen finns det bara 2*60hzare och inte 1*120hzare. Kanske är det en 2*120hzare du har. Låter inte så troligt dock. Och även om du har det så blir det ju interpolation av det hela ifrån 48hz. Eller ja, du får massa svarta bilder mellan varje riktig bild.

Vad pratar du om? Du får gärna utveckla vad du menar med "2*60hzare", "1*120hzare" och "2*120hzare"?

En 240 Hz-panel kan visa 48 Hz utan judder genom att repetera varje bild 5 gånger. Precis som 120 Hz-paneler kan visa 24 Hz utan judder genom att repetera varje bild 5 gånger.

Och, nej, "varannan svart"-läget är det Sony kallar för 400 Hz (eller XR 480). Jag har för mig att det är MotionFlow = "Clear 2" på min TV, men är inte helt säker. Bilden blir i alla fall väldigt mörk då (av förklarliga skäl).

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMuppet:

Vad pratar du om? Du får gärna utveckla vad du menar med "2*60hzare", "1*120hzare" och "2*120hzare"?

En 240 Hz-panel kan visa 48 Hz utan judder genom att repetera varje bild 5 gånger. Precis som 120 Hz-paneler kan visa 24 Hz utan judder genom att repetera varje bild 5 gånger.

Och, nej, "varannan svart"-läget är det Sony kallar för 400 Hz (eller XR 480). Jag har för mig att det är MotionFlow = "Clear 2" på min TV, men är inte helt säker. Bilden blir i alla fall väldigt mörk då (av förklarliga skäl).

3D på skärmar och troligen också tv-apparater bygger på att skärmen delas upp i två delar, en för varje öga. 120hzare blir 2*60hzare. Varje del av skärmen uppdateras 60ggr per sek istället för att hela uppdateras 120ggr per sek.

Du får ju fortfarande svarta bilder.

3D-skärmar behöver alltså inte klara 1*120hz utan det räcker att de klarar 2*60hz.

Jag kan skatta mig lycklig att jag tycker att alla bildförbättringshittepån ser ut som skit, sparar mig pengar vid tv-köp.

Permalänk
Medlem

Känns som ni blandar ihop olika tekniker för 3D.

Permalänk
Medlem

Alltid ett intressant ämne att diskutera om och kring, och kul att se hur inkompetenta många som faktiskt jobbar med att sälja tv-apparater är. Pratade med en säljare på Mediamarkt för några veckor sen och fick lust att testa hans kunskaper och frågade varför deras tvapparater har både 50hz och 200hz (Mediamarkt skriver ut tv'ns egentliga unika bilduppdateringsfrekvens och sedan tillverkarens fusksiffra bredvid, inom parentes), och fick då svaret att 50hz är panelens uppdateringsfrekvens och fusksiffran är "hur hög frekvens tv'n kan ta emot".. what?! Jag gick då till en panasonic som tydligen skulle ha 2000 hz och frågade vilka sändningar som gav tv'n 2000hz, en fråga han inte kunde svara på givetvis, eftersom han hittade på svar med sin röv.

Jag har dock försökt utbilda mig själv i ämnet vilket är jävligt svårt idag eftersom tillverkarna nu fuskar ihop sina egna siffror och det dessutom är svårt att veta vad de gör för att fuska ihop dem. Jag fick förklarat för mig av en representant för tillverkaren LG varför många plasmor påstår sig ha "600 hz" som de ofta kallar "sub-field drive", och enligt honom skulle det vara så att de i teorin delar in tv'n i tio olika rutor som vardera blinkar 60 bilder per sekund (60 grundhz), vilket ju blir 60hz x 10 rutor = 600hz. Har man dock ett tränat öga så kan man urskilja vilka apparater som uppdaterar bilden 50 gånger per sekund eller >100. Var även i kontakt nyligen med en representant för Philips och ställde honom mot väggen och frågade varför det står 200hz PMR när tv'n egentligen bara visar 50, och fick svaret:
"skit i vad det står på skylten. Lär dig istället vilken siffra du ska dela varje enskild series påstådda hz med, så får du rätt hz".
I dagsläget visade det sig vara att alla apparater upp till 4-serien har 50 hz (modellen som heter 3807 påstår sig ha 100hz, men delar du det med två blir det korrekt, och 4-serien påstår sig ha 200hz, vilket du delar på 4), 5-serien och 6-serien har båda 400hz pmr men siffran delas med 4 för att få korrekt hz (eller rättare sagt: uppdateringsfrekvens, hz är egentligen något helt annat) så får du rätt siffra, dvs 100. Och man ser stor skillnad mellan en philips 4-serie och 5 eller framförallt 6-serie.
Samsung förhåller sig så att alla under 6-serien har 50hz oavsett vad som står, och 6-serien och uppåt har 100 eller mer. Om jag inte missfinner mig har till och med samsungs 8-serie som påstår sig ha 800hz "bara" 200, vilket egentligen räcker gott och väl.

När vi snackar plasma har de flesta 50hz, oavsett vad för slags sub-field-drive som ligger och inte gör ett skit, med skillnad för Panasonic som faktiskt verkar ha implementerat någon slags 100hz-teknik som annars oftast bara finns i kombination med lcd-paneler, om ingen jättekunnig kan vara vänlig och rätta mig?

Oavsett så märker jag stor skillnad på en 50hz och 100hz och plasmor tycker jag hackar bedrövligt förutom panasonics lite bättre modeller (st och vt). Hade dock varit jävligt kul att veta exakt vad det nu är tillverkarna gör med sina CMR och PMR och PMS CMI STFU och allt vad fan de nu vill kalla det, för att få rätten att fuska till siffrorna och lura kunderna.

Visa signatur

"If it ain't broke, don't fix it"