4G, vilken operatör (Gbg-området)?

Permalänk
Medlem

4G, vilken operatör (Gbg-området)?

Hej.

Funderar på en Samsung S3 4G telefon och rör mig oftast runt Gbg/Härryda/Partille kommun. Tele2, Telia, Halebop? Någon som har några erfarenheter?

Ett väl fungerande nät är viktigare än priset.

Tack på förhand.

Mvh

Tobias

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tobias75:

Hej.

Funderar på en Samsung S3 4G telefon och rör mig oftast runt Gbg/Härryda/Partille kommun. Tele2, Telia, Halebop? Någon som har några erfarenheter?

Ett väl fungerande nät är viktigare än priset.

Tack på förhand.

Mvh

Tobias

I Göteborg tror jag men utan att vara 100% säker att Telenor fungerar bra. Vet två som har 4G där och de är väldigt nöjda, speciellt med pingtiden.
Det kan dock vara bättre med någon annan operatör, jag har ingen insyn och därav att jag "tror", alltså, vet inte om Telenor är bäst av alla... 8/

Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)

Permalänk
Medlem

Tack så mycket. Någon mer som har någon erfarenhet av mobiltfn med 4G?

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk

Tele2 och Telenor är de som kommit längst med 4G i dagsläget.

Telenor har bättre 3G-nät så om priset inte spelar någon roll skulle jag köra på dem!

Permalänk
Permalänk
Medlem

Tack så mycket. Letade efter dem men hittade dem inte.

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Massabrassan:

Tele2 och Telenor är de som kommit längst med 4G i dagsläget.

Telenor har bättre 3G-nät så om priset inte spelar någon roll skulle jag köra på dem!

Tack så mycket. Ser att mitt bostadsområde för Tele 2 precis ligger på gränsen för 3G/4G. Telenor och Telia verkar ha bäst 4G täckning där jag brukar röra mig.

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk

Vad du än gör undvik Telenor. De lovar betydligt mer än de håller och även om jag talar utifrån erfarenheter av deras 3G finns det inget skäl att tro de är bättre på 4G. Bor i centrala Göteborg, har en månadsgammal Samsung Galaxy S2. Får ca 3Mb/s ur ett 32Mb/abonmang. Butiken ansåg att jag skulle vara nöjd. Skitföretag vad gäller nätkapacitet och kundpolicy numera. Har varit kund hos dem sen Vodaphone-tiden.

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Drag and drop är uppfunnet, varför komplicera med mjukvara???
Dubbelmoral? Bättre att tiga och se dum ut än att öppna munnen och bevisa det. ;)

Permalänk
Medlem

Ok. Tack. Tillbaka till ruta ett då. Raidarn, ingen skada skedd Erfarenheter av Telia någon?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RödIller:

Vad du än gör undvik Telenor. De lovar betydligt mer än de håller och även om jag talar utifrån erfarenheter av deras 3G finns det inget skäl att tro de är bättre på 4G. Bor i centrala Göteborg, har en månadsgammal Samsung Galaxy S2. Får ca 3Mb/s ur ett 32Mb/abonmang. Butiken ansåg att jag skulle vara nöjd. Skitföretag vad gäller nätkapacitet och kundpolicy numera. Har varit kund hos dem sen Vodaphone-tiden.

När jag är i centrala delarna brukar jag ha runt 10MBit med Telenor och det verkar vara max telefonen klarar (14.4, gissar att en del används som overhead?).

Jag har Tele2 också, de är betydligt sämre i GBG och då bör ju Tellia vara det med eftersom de delar nät.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Jag har Tele2 också, de är betydligt sämre i GBG och då bör ju Tellia vara det med eftersom de delar nät.

Delar Tele2 och Telia nät? Deras 4G-nätkartor över mitt bostadsområde såg helt olika ut.

Finns det ens nåt vettigt alternativ?

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem

Tele2 och Telenor når högre hastighet än Telia.

Visa signatur

Citera för svar

Permalänk

Välj aldrig Telia när du ska ha mobilt bredband. De levererar minsta möjliga och deras service är den sämsta servicen jag någonsin varit med om.

Det jag rekommenderar är att du kollar över ditt område över vilka företag som har bäst täckning. Sedan välj utifrån det. Jag själv har haft bra erfarenhet från både tele2, tre och telenor.
Nackdelar med dessa företag:
Tre: Skittäckning utanför staden
Tele2: Hastigheten kan dippa ganska fort
Telenor: Inte speciellt bra service.

Sedan som någon sa längre upp om att tele2 och telia delar master. Detta stämmer inte. Detta har inte varit aktuellt sedan gsm tiden.

Permalänk
Medlem

Hej.

Har granskat Telias, Telenors och Tele2:s täckningskartor för 4G över Gbg/Härryda/Partille-området. Om de är något sånär sanningsenliga är Telia bäst, sen Telenor och absolut sist Tele2...

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobias75:

Delar Tele2 och Telia nät? Deras 4G-nätkartor över mitt bostadsområde såg helt olika ut.

Finns det ens nåt vettigt alternativ?

Ja, tele2 och telia delar 3g-nät
Om jag minns rätt delar telenor och tele2 4g-nät
Mina erfarenheter baserar sig dock bara på 3g-nät.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ja, tele2 och telia delar 3g-nät
Om jag minns rätt delar telenor och tele2 4g-nät
Mina erfarenheter baserar sig dock bara på 3g-nät.

Herre Jesus (tanke på att det är jul)! Kan de göra det mycket krångligare?

Visa signatur

Hobby #1 Ryzen 7 5700G 3060ti 1tb ssd Hobby #2 Glock 19, Remington 700 .308, Mossberg 500.

Permalänk
Medlem

Sist jag besökte göteborg (I November) fick jag 65Mbit/s ner och 12Mbit/s upp med Telia. Funkade VÄLDIGT bra!

Visa signatur

Mvh. Robban aka. douzE
Kaffe: Rocket Espresso R Cinquantotto | Niche Zero
Desktop: 12700K. EK-AIO 240. Z690-A Gaming Wifi. 32GB DDR4. RTX 3070 Master. 980 Pro. MF V-Can
Server: HP Microserver G8. Xeon E3-1260L. 16Gb ECC. P222. Hyper-V

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

Ja, tele2 och telia delar 3g-nät
Om jag minns rätt delar telenor och tele2 4g-nät
Mina erfarenheter baserar sig dock bara på 3g-nät.

Du minns rätt tele2 och telenor delar 4g-nät

Permalänk
Medlem

Tänk på att Telenor (sist jag kollade) inte erbjuder 4G på sina mobiltelefonabonnemang, endast på mobilt bredband. Jag kör själv Telia och det fungerar bra i Stockholm iaf.