Problem med VPN och networkmanager.

Permalänk
Medlem

Problem med VPN och networkmanager.

Hej,

När jag har slängt in inställningarna för min VPN anslutning och försöker ansluta via NetworkManager så händer det inget när jag clickar på min VPN. Inget felmeddelande, ingenting. Spelar ingen roll om jag kör OpenVPN eller PPTP är samma resultat.

Kan endast högerklicka på anslutningen men då får jag bara upp installningar. Googlade även på problemet men hittade ingen direkt lösning, förutom att man skulle titta i loggen efter fel. men vart hittar jag den?

Kör Ubuntu 12.04 LTS Server med KDE.

Tack på förhand.

Visa signatur

,

Permalänk

Får du fram något av:
grep -i networkmanager /var/log/syslog
?

Permalänk
Medlem

hmm... inget som dyker upp när jag knappar in i terminalen.

Var inne och kollade i syslog, men hittade inget om VPN vad jag kunde se.

Visa signatur

,

Permalänk
Medlem

Hittade äntligen en lösning på problemet https://bugs.launchpad.net/ubuntu/+source/network-manager-applet/+bug/305606

Chris Coulson (chrisccoulson) wrote on 2008-12-11:
"This is because you have your network configuration statically defined in /etc/network/interfaces. With this configuration, Network Manager won't manage your device.

If you want to keep the static configuration, but have Network Manager manage your device, you can remove the "auto eth0" line from your /etc/network/interfaces."

Visa signatur

,

Permalänk

Ahhh, tror nästan att jag har haft samma problem förut och aldrig löste det. Bra att det har fixat sig