AMD förbereder FX-8300 – åtta kärnor på 95 W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Superlight:

TDP-värdet betyder hur mycket värme som CPU-kylaren måste klara av för att avleda värmen. Det säger inte att processorn drar mindre ström som nyheten påstår.

Och var tror du denna värmen kommer ifrån? All värme som utvecklas är i princip vad processorn drar i effekt.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Funnyvlad:

Har Intel öht någon modell med 8 "riktiga" kärnor? Hur som helst skulle de kostat förmodligen 4k och uppåt.

Det finns xeon-modeller med åtta kärnor (+hyperthreading), men de är dyra och inte särskilt högt klockade. Sexkärninga är förmodligen ett bättre alternativ för privatpersoner (om man av någon anledning behöver så många kärnor).

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Blir inte 8st AMD-kärnor egentligen fyra AMD moduler = fyra kärnor med "Hyper-Threading"?

Långt ifrån. Hyperthreading är en mjukvarulösning som låter två trådar köra på samma kärna. Varje kärna i Bulldozer/Piledriver har ett integerkluster var, men varje modul delar på en flyttalsenhet.

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk

Det verkar vara en FX-8320 som man har sänkt Base Clock men ökat Turbo Core Max på. Mao kokat soppa på en spik. När man kör "lätt" CPU prog(ex surfning) så drar den mindre men när man kör "tunga" CPU prog (ex renderingar) så drar den mer. Utslaget på sk normal användning så skall den dra mindre. MEN VAD ÄR NORMAL ANVÄNDNING ?

Verkar vara en modifiering beställd av OEM tillverkare för kontors maskiner med stockkylning. Mindre värme i Office och surfning (och lite slöare) samtidigt som FX-8350 kraft finnes där när den behövs. Dvs datorn kommer att lägre varvtal på fläkten 80% tiden. Som sagt för kontors maskiner och hardcore AMD fantaster. För oss andra så är FX-8350/8320 ett bättre val.

Skrivet av Superlight:

TDP-värdet betyder hur mycket värme som CPU-kylaren måste klara av för att avleda värmen. Det säger inte att processorn drar mindre ström som nyheten påstår.

Eftersom 99.9% av CPU strömförbrukningen blir värme så ger det en bra bild om hur mycket den drar. Dock måste man läsa tester för att se mer exakt.

Skrivet av RzrTrek:

Blir inte 8st AMD-kärnor egentligen fyra AMD moduler = fyra kärnor med "Hyper-Threading"?

Mer Hyper-Threading Super Delux. Snabbare än Intels "Hyper-Threading" men långsammare än 8 "riktiga" kärnor.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Medlem

Gillas verkligen!!
Det skulle ha varit kul om man kunde få sina fx8320/50 att förbruka mindre, byta eller stabilare bios som ger mer stabilitet vid lägre vcores

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Coldfire2143:

Långt ifrån. Hyperthreading är en mjukvarulösning som låter två trådar köra på samma kärna.

Nja, även hyperthreading har en del extra hårdvara (även om det är långt mindre än i modulfallet).

Permalänk
Avstängd

den här kommer bli en finare klockare än dom övriga

Visa signatur

Cherry MX Brown:Compaq MX 11800, Cherry MX Blue: Razer Blackwidow, Cherry MY: Schneider g81, Black ALPS : Delll AT102W Black, Buckling Spring: IBM Model M, IBM Model N2, Rubber Dome: Keytronic ErgoForce....Senast aktiv Idag

Permalänk
Medlem

Åtta kärnor på 95 W är väl bra jobbar av dom.

Jag älskar AMD Så billiga, så bra, dom gör vad dom skall.

Mina vänner och släkt tror jag är en trollkarl som kan få så mycket kraft för så lite pengar, när jag bygger en dator till dom. Flera gånger har det hänt att jag har fått ge tillbaka pengar till dom. Och dom tror inte att det är sant

Sen att jag använder mig av Marknaden här, gör ju det hela än så mycket billigare Visst det tar lite mer tålamod och framförallt tid, men pallar man det så

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Chibariku:

Som jag förstått det är det fyra kärner men 8 med "hyper threading".

Sedan när började AMD använda Intel's Hyper Threading?

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Coldfire2143:

Långt ifrån. Hyperthreading är en mjukvarulösning som låter två trådar köra på samma kärna.

Hade det varit så enkelt så hade alla Intel's CPU'er haft det och det har de inte

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Avstängd

Nice med 8 kärnor!
Varför har Intel bara 4 kärnor medan AMD har 8 kärnor?

Synd att den har så hög TDP dock.
Jag gillar inte varma processorer som drar mycket ström och kräver stor, tung, otymplig, högljudd kylning.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av joshoa:

den här kommer bli en finare klockare än dom övriga

Risken är väl att det främst är den lägre grundfrekvensen (samt kanske en omklassificering) som står för nyheterna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av rektor:

Nice med 8 kärnor!
Varför har Intel bara 4 kärnor medan AMD har 8 kärnor?

Synd att den har så hög TDP dock.
Jag gillar inte varma processorer som drar mycket ström och kräver stor, tung, otymplig, högljudd kylning.

AMD kör med 8 svagare heltalskärnor och 4 Flyttalskärnor därför räknas det som en 8-kärnig medans Intels variant av Hyperthreading kan exekvera två trådar per kärna dvs mata från två håll samtidigt!.

Visa signatur

Gammal men bra.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Justbecause:

Hade det varit så enkelt så hade alla Intel's CPU'er haft det och det har de inte

Skickades från m.sweclockers.com

Det är endast i5, och pentium för stationära som inte har det, alla i3, i7 och alla CPUer för laptops har HT. Det är till största delen en mjukvarulösning, enda anledningen att det kostar mer är för att folk är villiga att betala. Det är inte dyrt eller svårt för intel att tillverka en cpu med HT ist för utan.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DevilsDad:

Det är endast i5, och pentium för stationära som inte har det, alla i3, i7 och alla CPUer för laptops har HT. Det är till största delen en mjukvarulösning, enda anledningen att det kostar mer är för att folk är villiga att betala. Det är inte dyrt eller svårt för intel att tillverka en cpu med HT ist för utan.

Nej, det är inte en mjukvarulösning (även om schemaläggning krävs för att hantera delade resurser (men det är ju inte mjukvara i traditionell mening och detsamma gäller ju för moduler)). Vidare krävs extra hårdvara (om än endast 5% eller vad det nu är intel brukar hävda) och det är inte i alla processorserier det har funnits (core/core2 till exempel).

Permalänk

Intel förbereder 3530K – fyra kärnor på 66 W

En strömsnålare processor i i5-serien kan vara på väg ut från intel redan innan nyårsfirandet. Intel 3530K tar vid med fyra kärnor och ett TDP-värde på 66 watt.

Specifikationer:
Intel 3530K Intel 3570K
Arkitektur Ivy Bridge Ivy Bridge
Tillverkning 22nm 22 nm
Kärnor 4 st 4 st
CPU Base Clock 3,0 GHz 3,4 GHz
CPU Turbo Core Max 3,8 GHz 3,8 GHz
L2-cache 6 MB 6 MB
Memory Types DDR3-1333/1600 DDR3-1333/1600
TDP 66W 77W
Sockel FCLGA1155 FCLGA1155

Från Nordkorea inkommer uppgifter om att Intel 3530K är på väg med ett TDP-värde på 66 watt, att jämföra med 77 watt 3570K. Detta är en välkomnad nyhet då strömavbrotten har varit täta i landet senaste tiden.

Nykomlingen är bestyckad med fyra kärnor i 3,0 GHz och en turbofrekvens på upp till 3,8 GHz – samma klockfrekvens som 3570K. I övrigt behåller processorn samma specifikationer som syskonen i serien med totalt 6 MB cacheminne och tvåkanalsminne för DDR3 i upp till 1 600 MHz.

woooow... undrar vilka kommentarer skulle denna nyhet få

Permalänk

nån som ärligt talat bryr sig om hur mycket ens processor drar?

Visa signatur

Moderkort:asus prime x570 pro cpu: Amd ryzen 5600x cpucooler: corsair h70 Ramminne: 64 gb corsair vengance Gpu: AMD: rx 6800 16 gb psu: corsair RM1000i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Elgot:

Nej, det är inte en mjukvarulösning (även om schemaläggning krävs för att hantera delade resurser (men det är ju inte mjukvara i traditionell mening och detsamma gäller ju för moduler)). Vidare krävs extra hårdvara (om än endast 5% eller vad det nu är intel brukar hävda) och det är inte i alla processorserier det har funnits (core/core2 till exempel).

är lite nyfiken på vad du menar med "mjukvara i traditionell mening". Anyway, jag vet att det behövs extra hårdvara för HT men det är väldigt lite, det va därför jag sa "till stor del". För att ställe det i lite perspektiv har AMD två stycken fysiska beräkningsenheter i varje modul.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av DevilsDad:

är lite nyfiken på vad du menar med "mjukvara i traditionell mening".

Operativsystemsstyrt eller liknande. Annars skulle man ju kunna tänka sig mikrokod, firmware eller liknande (eller bara syfta på det ökade kravet på algoritmer) men i det här fallet är det nog lika mycket hårdvara som resten av processorn.

Skrivet av DevilsDad:

Anyway, jag vet att det behövs extra hårdvara för HT men det är väldigt lite, det va därför jag sa "till stor del". För att ställe det i lite perspektiv har AMD två stycken fysiska beräkningsenheter i varje modul.

Mindre hårdvara implicerar ju dock inte nödvändigtvis mera mjukvara. Intel hävdar väl 30% mer prestanda till priset av 5% fler transistorer medan amd säger 80% mer prestanda för 12% fler transistorer*. Hur det fungerar i praktiken är en annan fråga.

*Med reservation för att jag minns fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RzrTrek:

Blir inte 8st AMD-kärnor egentligen fyra AMD moduler = fyra kärnor med "Hyper-Threading"?

Ja fast AMD's moduler är bättre på att köra två trådar jämfört med Intels "Hyper-Threading"

Permalänk
Medlem
Skrivet av martincool:

nån som ärligt talat bryr sig om hur mycket ens processor drar?

När intels processorer drog mer var det inte så farligt, nu verkar det däremot ha blivit väldigt viktigt även om det knappt skiljer något om man ser totalförbrukningen på en dator

Permalänk
Skrivet av Dual-Tjur:

En strömsnålare processor i i5-serien kan vara på väg ut från intel redan innan nyårsfirandet. Intel 3550K tar vid med fyra kärnor och ett TDP-värde på 66 watt.

Specifikationer:
Intel 3530K Intel 3570K
Arkitektur Ivy Bridge Ivy Bridge
Tillverkning 22nm 22 nm
Kärnor 4 st 4 st
CPU Base Clock 3,0 GHz 3,4 GHz
CPU Turbo Core Max 3,8 GHz 3,8 GHz
L2-cache 6 MB 6 MB
Memory Types DDR3-1333/1600 DDR3-1333/1600
TDP 66W 77W
Sockel FCLGA1155 FCLGA1155

Från Nordkorea inkommer uppgifter om att Intel 3530K är på väg med ett TDP-värde på 66 watt, att jämföra med 77 watt 3570K. Detta är en välkomnad nyhet då strömavbrotten har varit täta i landet senaste tiden.

Nykomlingen är bestyckad med fyra kärnor i 3,0 GHz och en turbofrekvens på upp till 3,8 GHz – samma klockfrekvens som 3570K. I övrigt behåller processorn samma specifikationer som syskonen i serien med totalt 6 MB cacheminne och tvåkanalsminne för DDR3 i upp till 1 600 MHz.

woooow... undrar vilka kommentarer skulle denna nyhet få

Nordkorea? Wtf?

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Väldans tjat om fyra eller åtta; varje gång jag startar min Speldator hävdar Windows att det är åtta. Börjar kännas dags att få in åtta i Mediadatorn också ifall 8300 blir sval nog.

Visa signatur

LianLiPC-V355bequiet!E9-480W-MSIB350M-MortarW10-WD-BlackSN750Ryzen7™2700MSI RX6500XTSONY-65"TV-ZD9
Övriga datorer ej i drift

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Waowt:

95W? Inte dåligt. Min i5 ligger ju på 95W det

Jaha men det är ju inte konstigt, de har ju sänkt basfrekvensen med 700mhz!

Fy på er AMD att lura konsumenterna sådär!

Permalänk
Skrivet av martincool:

nån som ärligt talat bryr sig om hur mycket ens processor drar?

Jodå. Desto mindre ström=desto mindre värme=desto mer överklockning. Har du glömt namnet på sajten ?
OBS! I teorin. I praktiken så är det en helt annan historia.

Visa signatur

Varje svensk medborgare borde ha minst 3 PC/pers där hemma !

Permalänk
Skrivet av Blazin87:

Precis.. helt värdelöst

I varje modul finns två kärnor, så det är alltså 4 moduler = 8 kärnor
Förövrigt effektivare än hyperthreading med några %

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk
Skrivet av Funnyvlad:

http://www.cpu-world.com/CPUs/Bulldozer/AMD-FX-Series%20FX-83...

Om det är 8 fysiska kärnor så är de fantastiskt billiga. Har Intel öht någon modell med 8 "riktiga" kärnor? Hur som helst skulle de kostat förmodligen 4k och uppåt.

Fast nu är ju problemet att varje kärna har väldigt mycket lägre IPC än Intels kärnor, Intels HT-kärnor har ju lika hög eller högre IPC än AMD's kärnor......vilket AMD måste jobba på om de skall komma ikapp.

Skrivet av Funnyvlad:

Är Intel efter i utvecklingen om de inte har 8-kärniga processorer för de vanliga konsumenterna? För servermarknaden vet jag inget om.

Nja, som någon sagt redan så delar AMD's kärnor på resurser, så de är klenare var för sig än t.o.m. föregångaren Phenom II. Rent prestandamässigt så presterar intels fyrkärniga i7:or med hyper threading bättre, framför allt sett per klockcykel. Så det där med att AMD har fler "kärnor" har väldigt liten praktisk betydelse. AMd behöver få upp IPC per kärna och få ned effektförbrukningen en del för att komma i kapp Intel i dagsläget (den nya processorn tar ett steg i rätt riktning när det kommer till effektförbrukning i alla fall).

En jämförelse över prestanda vid samma klockfrekvens:
http://www.sweclockers.com/recension/15973-amd-fx-8350-visher...

Klicka på pilarna i bildens nederkant för att få fram fler jämförelser.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DevilsDad:

Det är endast i5, och pentium för stationära som inte har det, alla i3, i7 och alla CPUer för laptops har HT. Det är till största delen en mjukvarulösning, enda anledningen att det kostar mer är för att folk är villiga att betala. Det är inte dyrt eller svårt för intel att tillverka en cpu med HT ist för utan.

Min P4 hade HT men inte alla P4'or hade det, men min nuvarande Q9450 (Core 2) har det inte

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

MY ATTITUDE IS A RESULT OF YOUR ACTIONS! SO IF YOU DON'T LIKE MY ATTITUDE, BLAME YOURSELF!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av matnojje:

Varje modul har två fysiska kärnor.

Den har ingen hyperthreading

Men "kärnorna" är inte ortogonala utan delar resurser. Det är en mer "utspädd" form av hypertrådning men en form av hypertrådning iallafall.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Dom flesta spel kräver ju inte mer än 4 riktiga kärnor. Så varför ta 8 kärnor då? Battlefield 3 utnyttjar fler än 4 kärnor bra ja men inte många andra spel gör det.

Skickades från m.sweclockers.com

Ungefär som dom som sitter med värsta grafikkortem och Intels värsta cpu. Varför behöver dom det? Spelen kräver inte det... Det är otroligt skönt med flera kärnor vid multitasking osv. Dessutom är det svårt att förutspå framtiden.

Visa signatur

Intel Pentium 2 MMX 233 @263 MHz, 192 mb, Nvidia TNT 16mb, 40gb hdd