Permalänk

Hjälp med en PC-kontroll

Hej SC, god fortsättning allihopa.

Jag köpte precis en "Trust Gamepad GXT 24" - http://www.trust.com/products/product.aspx?artnr=17416
Största skälet för detta var för att kunna spela Streetfighter och andra fighting-spel på ett skönare sätt än tangentbord..

Men nu är jag förvirrad.. Jag har testat i kontrollpanelen/spelkontroller att kontrollen funkar och är i bruk.. Men väl inne i streetfighter kan den inte användas alls? Vad behöver jag göra/ladda ner/fixa för att jag ska kunna spela med denna kontrollen i Super street fighter 4?

Mvh
Timmermannen

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Timmermannen:

Hej SC, god fortsättning allihopa.

Jag köpte precis en "Trust Gamepad GXT 24" - http://www.trust.com/products/product.aspx?artnr=17416
Största skälet för detta var för att kunna spela Streetfighter och andra fighting-spel på ett skönare sätt än tangentbord..

Men nu är jag förvirrad.. Jag har testat i kontrollpanelen/spelkontroller att kontrollen funkar och är i bruk.. Men väl inne i streetfighter kan den inte användas alls? Vad behöver jag göra/ladda ner/fixa för att jag ska kunna spela med denna kontrollen i Super street fighter 4?

Mvh
Timmermannen

Prova det här: http://www.microsoft.com/hardware/en-us/d/xbox-360-controller...
Många spel funkar bara med Xbox 360-kontroller, och ifall din är kompatibel behöver du drivarna. Tanka, installera, prova.

Kan hända att du även måste byta "mode" på den, till X-Input eller nåt liknande. (http://en.wikipedia.org/wiki/DirectInput)

Logitech säger såhär om varför det är bra att deras kontroller stöder både DirectInput och XInput:

Skrivet av Logitech:

Playing nice with old and new standards.

You may be considering a Logitech gamepad to give you console-style control of your PC games. But because the way that gamepads communicate with the PC has changed (see below), not all games and controllers work together.

Until now, most gamepads have only worked well (if at all) with old games or new games—but not both. Why? It all comes down to input standards—in other words, the way peripherals talk to your computer.

In a nutshell, older gamepad-enabled games use DirectInput to communicate with controllers, while newer games tend to use XInput instead.

So if you’re trying to play a popular DirectInput game with an XInput controller, then you may not get the benefits you’re expecting. Hits? Crashes? Explosions? Vibration effects? Nope. You won’t enjoy them. Your analog trigger buttons? They won’t act independently. And if you’re trying to use a DirectInput controller with an XInput game, your controller won’t function at all.

On the other hand, if you want to play an old classic, DirectInput controllers offer advantages that XInput controllers don’t.

DirectInput supports eight directional axes; XInput supports four
DirectInput supports up to 128 programmable buttons; XInput offers 10

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk

Hmmm!
Tack för snabbt svar, men jag känner mig inte klokare efter det.
1: Jag testade att installera drivisarna du gav mig och startade sedan spelet, åh ingen skillnad var där..
2: Varför skulle jag behöva ändra det där då det är ett nytt spel?

Behöver mer själv känner jag..

EDIT:

Stryk allt jag sa där! Det fungerade efter lite mer pillande!
Tack som fanken.

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Timmermannen:

Hmmm!
Tack för snabbt svar, men jag känner mig inte klokare efter det.
1: Jag testade att installera drivisarna du gav mig och startade sedan spelet, åh ingen skillnad var där..
2: Varför skulle jag behöva ändra det där då det är ett nytt spel?

Behöver mer själv känner jag..

Jag hittar inte ifall din kontroll är byggd för DirectInput eller XInput? Stöder den båda? Och vad är spelet byggt för (D/X)?

EDIT:
Gött skit.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield