Otroligt intresserad av ny "Gaming-laptop", hjälp?

Permalänk
Medlem

Otroligt intresserad av ny "Gaming-laptop", hjälp?

Hej Sweclockers!

Förstår själv efter att ha läst igenom flertal trådar här på forumet att det inte är speciellt optimalt att posta ett köpråd ( Som det verkar finnas tusentals av ) som ett första inlägg, men men.
Jag har läst igenom flertal trådar som sagt, men jag känner fortfarande inte att jag fått någon större koll på vilken prestanda som är optimal osv, för min prisklass, just därför skapar jag motvilligt (?) en ny tråd!

Som inledning kan jag väl berätta att jag har varit en aktiv gamer i snart 7 år, jag har aldrig varit den som spelat spelen med högre prestanda-krav, har mer varit för CS1.6, League of Legends, Minecraft och dylikt. Även fast jag fortfarande spelar dessa spell, mest aktivt, så vill jag kunna spela lite mer krävande spel såväl som dom mindre krävande, just därför skulle jag behöva uppgradera mig. Black Ops II och Assassins Creed är väl dom spelen som ligger i fokus hos mig nu ( såväl som LoL, som jag spelar mest aktivt ).
Varför jag vill ha en laptop och inte en stationär där jag kanske kan få bättre prestanda till ett bättre pris till och med? Jo, det är så att jag för tillfället går på gymnasium långt "hemifrån" och har totalt 5 boenden som jag reser emellan relativt ofta, vilket gör att min speldator mest står still utan att bli använd, sen vill jag även ha en dator som jag kan kolla på film på och göra skol-arbeten på resor och även i skolan.
Som ni kanske märker, så har jag inte varit specifik överhuvudtaget angående prestandan, det är för att jag inte har NÅGON koll alls på vilka grafikkort, vilken processor och så vidare som är bra och vise versa.

Priset ska väl inte heller vara speciellt högt, ska jag ha en laptop inom dom närmsta månaderna får den nog högst ligga på 10.000, min första fråga som jag kan ställa i och med detta är då, är det värt att köpa en gaming-laptop för under/runt 10.000 kronor eller är det värt att spara en något längre tid och köpa en bättre, aningen dyrare dator?

HUVUDFRÅGAN
Har ni då lust utifrån den relativt oklara informationen jag har gett er, att tipsa mig om någon redan färdig-byggd dator som är prisvärd inom min prisklass?
Om ni avråder mig från detta och vill att jag ska bygga mig en egen dator, så tipsa mig gärna om vilket/vilka grafikkort, processor, moderkort osv som är dom bästa inom min prisklass.

Jag kommer möjligtvis att uppdatera tråden, när jag förhoppningsvis hittat fler datorer som JAG tycker verkar vara bra, så kan ni få avgöra om den/dom är värd mina pengar eller inte.

Den enda datorn som jag för tillfället har kollat lite närmre på är denna: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=763767 "ASUS G55VW 15.6" Full HD Matt -Demo"

Vill ni även hänvisa mig till trådar som jag faktiskt kan hitta någon vettig information på, som är relativt lätt att förstå eller väldigt lik mina krav, så gör gärna så!

Tack på förhand!

Permalänk

Har själv datorn som du länkar till, klarar någorlunda nya spel rätt så bra faktiskt(Crysis 2 på Ultra utan högsta upplösning, eller Extreme på högsta upplösning med DX11) Även gjort prestanda test på en del spel online, och det som den inte verkade klara så jävla bra var ju BF3, men det är ju ett otroligt krävande spel. Skyrim är det inga problem med, och de äldre spelen du verkar inne på klarar den ju utan tvekan, samt nyare spel utan de absolut högsta inställningarna. Bästa datorn jag har haft på länge, otroligt bra tangentbord vilket är sjukt ovanligt för laptops, fantastisk pekplatta, extremt lätt att ställa in på olika energi-spars alternativ(Entertainment Mode, High Performance, Quiet Office, Battery Saving), allt går på ett knapptryck. Det ända jag tycker är negativt med den är vikten(spelar inte stor roll för mig alls), samt att batteriet inte är så bra, så ska du använda den på bussar/tåg etc så ska du se till att du kan ladda den under tiden om du tänkt använda den i mer än 2-3 timmar, även om du har den inställd på energisparning. Skärmen är även lite liten, men det vänjer man sig vid snabbt(ramen runtom är aningen tjock). Kort sagt, rekommenderar den verkligen om du inte har råd med bättre, och sköter du om den så kommer den att hänga med i ett bra tag framöver. Matt skärmen är fantastisk om du ska sitta utomhos, då den knappt reflekterar något ljus.

Inte säker på om processorn är optimal för AC3, egentligen, nu när jag tänker efter... Black Ops ska väl inte vara något problem, då det spelet inte är så överdrivet krävande som andra nya spel. Nu snackar vi ju dock optimalt, och inte minimalt.

Edit: Datorn är faktiskt lite stor för en 15.6", så tänk på det när du köper väska till den, alternativt ta med den till affären när du köper väskan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeroxz2k7:

Har själv datorn som du länkar till, klarar någorlunda nya spel rätt så bra faktiskt.

Tack så mycket för hjälpen!
Får väl försöka skrapa ihop mina pengar till den då, eller så får man ta ett motvilligt lån, vill ju ha den nu!!
Det där med att skärmen är något liten är inga problem alls, för det stället där min dator står den mesta tiden, har jag en datorskärm och tangentbord osv, så då kopplar jag bara in den till datorn istället. Men det är ju bra att skärmen fungerar bra annars också, ifall man inte har tillgång till en extern skärm så att säga.

Men allt det du säger låter sjukt bra för mig, har inte så otroligt höga krav liksom, har ändå aldrig kunnat maxa ett enda spel utan lägre FPS eller mindre lagg, så jag skulle nog bli nöjd. Sen så spelar jag inte så krävande spel för det mesta.

Permalänk

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/164691-lenovo_y500-co...
Känns väldigt prisvärd. Tyvärr äger jag tyvärr inte den.
Sedan så kan det vara bra att nämna att "gaming laptops" i regel har dålig batteritid och väger hyffsat mycket så det kan bli lite problematiskt att släpa med sig datorn varje dag.
Sedan så vet jag inte hur bra gt650sli är stabilitets och strömförbruknings mässigt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KonaStinky:

http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/164691-lenovo_y500-co...
Känns väldigt prisvärd. Tyvärr äger jag tyvärr inte den.
Sedan så kan det vara bra att nämna att "gaming laptops" i regel har dålig batteritid och väger hyffsat mycket så det kan bli lite problematiskt att släpa med sig datorn varje dag.
Sedan så vet jag inte hur bra gt650sli är stabilitets och strömförbruknings mässigt.

Det blir antingen den här eller den jag länkade, båda ligger på exakt samma pris.

Någon som kan avgöra vilken som är den bättre?
Hade varit otroligt schyst av dig isåfall, jag har nämligen ingen koll överhuvudtaget på dagens prestanda-krav osv, som jag nämnde tidigare.

Permalänk
Skrivet av fallra:

Det blir antingen den här eller den jag länkade, båda ligger på exakt samma pris.

Någon som kan avgöra vilken som är den bättre?
Hade varit otroligt schyst av dig isåfall, jag har nämligen ingen koll överhuvudtaget på dagens prestanda-krav osv, som jag nämnde tidigare.

Den du länkade är ett Demo-ex, alltså att den kan ha varit framme i butik för visning eller liknande. Lenovon har både bättre grafik, snabbare processor och större (men slöare) hårddisk och är inte ett Demo-ex. GT 650m SLI presterar som ett GTX 670MX om allt fungerar som det ska, dock så ska drivrutinerna för just den konfigurationen vara lite si sådär. Så Lenovon är bättre överlag, kanske att kylningen eller skärmen är bättre i Asusdatorn.

Permalänk

Lenovon verkar bättre. Snabbare minnen, bättre cpu, gpu, extra ssd(16gb) vilket förmodligen är för OS enbart, om win8 ens får plats på 16gb(?). Större hdd, aningen långsammare, men tror inte att det blir märkbar skillnad där. Dock glare på skärmen tror jag, men det är ju en smaksak. Vet inte hur kylningen är på den, men på Asusen är den underbar, känner knappt någon värme. Skulle nog köra på Lenovon om jag fått syn på den tidigare, personligen. Ingen aning om tangentbord, pekplatta. Får väl kolla lite videos/recensioner på den och se om du tycker om den bättre. Otroligt bra datorer båda två, du blir nog riktigt nöjd vilken du än väljer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xeroxz2k7:

Lenovon verkar bättre. Snabbare minnen, bättre cpu, gpu, extra ssd(16gb) vilket förmodligen är för OS enbart, om win8 ens får plats på 16gb(?). Större hdd, aningen långsammare, men tror inte att det blir märkbar skillnad där. Dock glare på skärmen tror jag, men det är ju en smaksak. Vet inte hur kylningen är på den, men på Asusen är den underbar, känner knappt någon värme. Skulle nog köra på Lenovon om jag fått syn på den tidigare, personligen. Ingen aning om tangentbord, pekplatta. Får väl kolla lite videos/recensioner på den och se om du tycker om den bättre. Otroligt bra datorer båda två, du blir nog riktigt nöjd vilken du än väljer.

Hej igen xerox, du har varit till så bra hjälp hittils, så tänkte ställa dig en sista fråga.
Har nu hittat en ASUS G75 på marknaden här på SC, till och med jag kan förstå att den åtminstone är något bättre än Lenovon.
10000 är priset för den, alltså detsamma som Lenovon.
Vad ska jag gå på? En helt ny dator ( Lenovo ) eller den 2 månader gamla ASUS-datorn?

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av fallra:

Hej igen xerox, du har varit till så bra hjälp hittils, så tänkte ställa dig en sista fråga.
Har nu hittat en ASUS G75 på marknaden här på SC, till och med jag kan förstå att den åtminstone är något bättre än Lenovon.
10000 är priset för den, alltså detsamma som Lenovon.
Vad ska jag gå på? En helt ny dator ( Lenovo ) eller den 2 månader gamla ASUS-datorn?

mvh

Som någon redan påpekat så har lenovon grafikprestanda likt ett 670mx. Lenovon är bättre.

Visa signatur

Clevo P170EM: i7 3610QM - 8GB RAM - Nvidia GeForce GTX 680M - Plextor M3 Pro 128 GB SSD, 750 GB 7200 RPM - IC Diamond 7

Permalänk
Medlem
Skrivet av ocr123:

Som någon redan påpekat så har lenovon grafikprestanda likt ett 670mx. Lenovon är bättre.

Tack så mycket.
Då har jag/ni väl bestämt mig/oss, hehe.
Får bli Lenovon om något.