Dålig upplösning, grafikkortets fel?

Permalänk
Medlem

Dålig upplösning, grafikkortets fel?

Hej! har precis byggt min dator (några timmar sedan) och jag har ett problem, upplösningen på datorn är väldigt dåligt. Jag har installerat de senaste drivrutinerna från Nvidias hemsida till mitt grafikkort (gtx 670) och har flera gånger kollat så att upplösningen är 1920 x 1080 och det är den. Jag har tagit ut och satt i grafikkortet igen 2 ggr men inget händer. I början effter att jag laddat ner och installerat drivrutinerna så var grafiken väldigt bra. När jag startade om datorn lite senare var allting fortfarande bra men efter ca 10 minuter så ändrades upplösningen och jag har startat om flera gånger efter det men inget händer. Eftersom det är mitt första datorbygge har jag ingen aning om vad problemet.
Hjälp behövs snarast!!!!

Permalänk
Skrivet av Mrosberg:

Hej! har precis byggt min dator (några timmar sedan) och jag har ett problem, upplösningen på datorn är väldigt dåligt. Jag har installerat de senaste drivrutinerna från Nvidias hemsida till mitt grafikkort (gtx 670) och har flera gånger kollat så att upplösningen är 1920 x 1080 och det är den. Jag har tagit ut och satt i grafikkortet igen 2 ggr men inget händer. I början effter att jag laddat ner och installerat drivrutinerna så var grafiken väldigt bra. När jag startade om datorn lite senare var allting fortfarande bra men efter ca 10 minuter så ändrades upplösningen och jag har startat om flera gånger efter det men inget händer. Eftersom det är mitt första datorbygge har jag ingen aning om vad problemet.
Hjälp behövs snarast!!!!

Vadå. Kan du inte bara höger clicka på skärmen Anpassa-->Bildskärm-->Ändra upplösning. Funkar det inte för dig?

Permalänk
Medlem

Vadå "dålig upplösning"?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

högerklicka på ett tomt ställe på skrivbordet välj skärmupplösning sedan välj 1920x1080

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Vadå "dålig upplösning"?

Föråt om jag var lite otydlig. Med dålig upplösning menar jag att det är suddigt.

Skrivet av Hippiecow:

Vadå. Kan du inte bara höger clicka på skärmen Anpassa-->Bildskärm-->Ändra upplösning. Funkar det inte för dig?

Nä den är på högsta upplösningen men det känns som den är på en lägre upplösning

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrosberg:

Föråt om jag var lite otydlig. Med dålig upplösning menar jag att det är suddigt.

Nä den är på högsta upplösningen men det känns som den är på en lägre upplösning

Ta en printscreen och lägg upp här?

Permalänk
Skrivet av Mrosberg:

Hej! har precis byggt min dator (några timmar sedan) och jag har ett problem, upplösningen på datorn är väldigt dåligt. Jag har installerat de senaste drivrutinerna från Nvidias hemsida till mitt grafikkort (gtx 670) och har flera gånger kollat så att upplösningen är 1920 x 1080 och det är den. Jag har tagit ut och satt i grafikkortet igen 2 ggr men inget händer. I början effter att jag laddat ner och installerat drivrutinerna så var grafiken väldigt bra. När jag startade om datorn lite senare var allting fortfarande bra men efter ca 10 minuter så ändrades upplösningen och jag har startat om flera gånger efter det men inget händer. Eftersom det är mitt första datorbygge har jag ingen aning om vad problemet.
Hjälp behövs snarast!!!!

Om du använder HDMI-kabel till skärmen, prova att stänga av overscan i Nvidia's kontrollpanel.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ser alldeles utmärkt ut härifrån, och upplösningen stämmer också.

Vad är det som är suddigt, allting ?

Permalänk
Medlem

hmm konstigt, det är helt suddigt för mig nämligen. Allt är suddigt.
Vart hittar jag overscan, kan ej finna det i deras kontrollpanel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrosberg:

hmm konstigt, det är helt suddigt för mig nämligen. Allt är suddigt.
Vart hittar jag overscan, kan ej finna det i deras kontrollpanel.

Skulle mer gissa på att det är sladd / skärm det är "fel" på... Vad kör du för nåt sånt?

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sh4d0wfi3nd:

Skulle mer gissa på att det är sladd / skärm det är "fel" på... Vad kör du för nåt sånt?

Jag har en fujitsu 23" från cdon, har använt den på min förra dator och den har fungerat utmärkt där

Permalänk
Medlem

Ta ett foto

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrosberg:

Jag har en fujitsu 23" från cdon, har använt den på min förra dator och den har fungerat utmärkt där

Rätt refreshrate? Testat att installera om drivrutinerna?

Permalänk
Hedersmedlem

Prova att stänga av Clear Type. Om du inte vet hur man gör det så kan jag rekommendera dig att söka i kontrollpanelen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Prova att stänga av Clear Type. Om du inte vet hur man gör det så kan jag rekommendera dig att söka i kontrollpanelen.

Det var min tanke också, fast vette tusan om det är så lätt denna gången eftersom att han skriver "det är helt suddigt för mig nämligen. Allt är suddigt." SÅ illa brukar det ju inte bli med clear type.

Permalänk
Hedersmedlem

Kör du med VGA kabel kan du prova att trycka på Auto knappen på skärmen.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Jag kör med HDMI men jag undrar fortfarande vart man kan stänga av Overscan funktionen. Kan ej hitta den och efter att ha läst lite på internet verkar det som att det är det som är problemet. Jag prövade ClearType men alla texter såg lika dana ut, alla var suddiga xD

Permalänk
Medlem

Mitt tips avinstallera skärmprofil, jag råkade installera sånt och allt var suddigt.

Visa signatur

Core i5 9600K | Fractal Design Define Mini C | 16GB Corsair Vengeance | Asus Prime Z390M-Plus | Asus RTX2060 6GB | M.2 970 EVO 500GB | SSD 840 EVO 250GB | Seasonic Focus 650 FX | Corsair H100x

Dell Latitude E7440 | Samsung S10

Epson EH-TW6700 | Kingpin 90" | Canton GLE 496 5.1 | Yamaha RX-V773 | Audio-Technica ATH-M50x | Qpad QH-90

Permalänk
Medlem

Som tidigare nämnt här är HDMI källan till problemet. Testa att pilla på overscangrejen eller byt till DVI (som även har sexigare kontakt ) om det inte löser sig och möjligheten finns.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem

Hade ett liknande problem.. felet var min skärm som ej ställt in skärpan.. efter de vart allt riktigt skarpt!.

Visa signatur

Dell Vostro 1700

Permalänk
Medlem

Tror det ligger på adjust size and position numera.

Edit:
Scaling där borde det vara. har inte haft problem med det på länge, så testa runt där.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tauri:

Mitt tips avinstallera skärmprofil, jag råkade installera sånt och allt var suddigt.

Skrivet av LemonIllusion:

Som tidigare nämnt här är HDMI källan till problemet. Testa att pilla på overscangrejen eller byt till DVI (som även har sexigare kontakt ) om det inte löser sig och möjligheten finns.

Skrivet av Lullebulle:

http://superuser.com/questions/277686/windows-7-media-center-...
Även om det är ett gammalt svar så borde du hitta något liknande bland display-inställningarna.

Man ska även kunna inaktivera overscan i skärmen och det verkar som att overscan heter olika mellan olika skärmar och märken.

Skrivet av fjompex:

Hade ett liknande problem.. felet var min skärm som ej ställt in skärpan.. efter de vart allt riktigt skarpt!.

Skrivet av hACmAn:

Tror det ligger på adjust size and position numera.

Edit:
Scaling där borde det vara. har inte haft problem med det på länge, så testa runt där.

Tack för svaren igen. Jag hittade overscan på kontrollpanelen men det verkar inte vara det som är problemet. Sk testa att byta sladd när jag har fått en annan

Permalänk
Medlem

FIXAD DET!! Äntligen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mrosberg:

FIXAD DET!! Äntligen!

Grattis! Hur? Berätta gärna så att det kanske kan hjälpa någon annan med samma problem.

Visa signatur

Fractal Sesign R5 | i5 2550K @3.5GHz CM Hyper 612 | ASUS H61 M-F | Crucial 8Gb 1333MHz | MSI R9 390 Gaming | Aerocool Integrator 600W | Dell Ultrasharp U2212HM | ASUS MG278Q | Mionix NAOS 8200 | Filco Majestouch 2 Ninja MX Brown | Edifier C2 2.1 | Steelseries 5Hv2

Permalänk
Medlem

1. inställningen på skärmen var lite konstig, så jag ändrade lite smått.
2. var inställningarna på Nvidias kotollpanel och Windows lite konstiga också. Den stod inte på den normala Upplösningen på Nvidia och på Windows så var den tydligen automatiskt inställd på 125% istället för 100% vilket gjorde att det såg lite skumt ut.

Jag hade ett annat problem när jag testade med VGA kabel, Då var jag tvungen att fixa det här med "overscan" som folk tidigare nämnt. Så med lite ändringar på inställningar så funkar det. Det var ganska konstigt för jag hade inte ändrat några inställningar sen min förra dator där det var väldigt klar bild med de inställningarna.

Overscan hittar man om man går in på nvidias kontrollpanel under fliken " adjust desktop size and position" därefter trycker man på fliken "size" och så är där inställningar med overscan.

Permalänk
Medlem

Skönt att det lösde sig och får tacka för att du även skrev hur du löste det hela. För få personer som orkar ta sig den tiden.

Edit:
Off topic men ändå inte. (fel forumdel)
Min projektor pajade så kopplade in skärmen till htpc i amds drvs kör 12/7 legacy så ligger overscan på My digital flat pannels -> Scaling options via hdmi. Ganska lågist men previs som mig så kankse någon annan leter under upplösning och hz.

Visa signatur

CPU: 5900x. Mem:64GB@3200 16-17-17-34-1T. (ImDIsk)
GPU: 1080 Ti@ca 6-7%OC. Sound: SB-Z -> toslink (DTS)-> old JVC. MB Realtek to Z-2300 for VOIP.