Permalänk
Medlem

Strategispel

Tycker det kommer ganska få nya strategispel av typen Civilization nu för tiden. För länge, länge sedan (slutet av 1900-talet) var det ganska vanligt med imperiumbyggarspel och stadssimulatorer (exempelvis CAESAR I, II etc...). Kan förstå att denna marknad blir mindre i takt med att den visuella tekniken utvecklas, men för oss gamla, gaggiga gubbar som inte hänger med riktigt i svängarna i Battlefield 3 känns det ändå som att det saknas ett marknadssegment. Har flera gånger känt att jag velat köpa något nytt, intressant "byggspel" som man kan sjunka in i x antal timmar under ledigheten. Är det bara jag som inte putsat läsglasögonen tillräckligt så får ni gärna komma med tips inom denna genre.

Permalänk
Medlem

Jag har också tänkt på de, känns som de inte finns några bra strategispel längre :/

Visa signatur

-Citera för svar-

Permalänk

Håller med De spel som håller tycker jag fortfarande är de gamla spelserierna. Civ5 med Gods and Kings är favoriten just nu. Andra spelserier som jag tycker är roliga är Total War och Tropico.

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem

defcon

Visa signatur

Ominous Doctrines Of The Perpetual Mystical Macrocosm

Permalänk

Starcraft 2

Visa signatur

//364nailhead

Permalänk
Medlem

Tropico gillade jag faktiskt, men det känns inte som att det är lika variationsrikt som exempelvis Civ. Men jag ska nog ta och testa någon expansion. Defcon känner jag inte till, ska kolla upp det. Tack.

Permalänk
Medlem

Europa universalis och de andra spelen från Paradox är väl bra! Senaste är Crusader Kings 2 från dem. Europa Universalis 4 kommer Q3 nästa år!

Permalänk
Medlem

Det finns ju några management/city builders på kickstarter just nu. Förhoppningsvis så återupplivas genren om något år med hjälp av indiescenen.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem

Europa Universalis 4 och nya Simcity är ju sånt man ser fram emot, såklart. Men ska man orka vänta, det är nästan så jag spelar lite på dotterns Sims 3 i ren desperation, där kan man åtminstone bygga hus...

Permalänk
Medlem

Jag älskar citysimbuilders och är nog skolad under samma era som dig. Anno 1404/Venice eller Anno 2070 rekommenderas. Går att spela åtskilliga timmar. 2070 är aningen svårare att komma in i, men att så kul. OpenTTD uppdateras hela tiden av communityn, tidlöst spel som alltid funkar när suget på kreativitet dyker upp.

Simcity V kommer (förhoppningsvis) nästa år, så det finns fortfarande hopp...

Men ta och ge Anno 1404 en chans om du inte har kört det!

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4 chromax.black) | ROG Strix B550-I | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Tack för många bra tips, märker att det är en hel del spel som jag "glömt bort" som det kommit uppföljare till...

Permalänk
Medlem

Jag saknar Red Alert-typen, samla in mineraler, bygga baser och trupper.
Minns när man fick en ny CD med PC Gamer eller PC Hemma och man var helspänd inför nya demos, såsom 7th Legion, Settlers 3 och massa andra unika spel.

Idag är tyvärr alla de innovativa spelutvecklarna borta eller uppköpta, och spelen känns tråkiga, då deras enda syfte är att vara kassakor.

Därför är indie spelen på Steam så viktiga, för utvecklingens skull.

Spelar fortfarande ett spel från 1997 som få spel idag ännu kan matcha.
Det heter Seven Kingdoms, och är numera släppt som ett open source projekt av utvecklarna, så folk kan modifiera det själva.

Det är ganska enkelt men oerhört djupt, lär mig fortfarande nya knep och strategier.

Visa signatur

Processor: Intel i7-13700K överklockad + EK vattenblock Moderkort: Asus Z790-E Strix Grafikkort: Nvidia RTX4090 FE + EK vattenblock RAM: G.Skill Trident DDR5 6400MHz CL32 Trident Z5 32GB Systemdisk: Samsung Evo 980 NVME 2TB M.2 Spel SSD: 2 x Kingston NV2 M.2 NVMe Gen 4 2TB Övrigt SSD: Crucial P3 4TB M.2 PCIe Gen 3 NVMe SSD Skärm: Dell Alienware AW3418DW 34" 3440x1440p G-Sync + Dell Alienware AW3423DW 34" 3440x1440p G-Sync Ultimate VR: Valve Index + FBT

Permalänk

alla warhammer dawn of war , civ 5, total war serien, settlers 4

Permalänk
Medlem

Anno spelen är grymma

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Fallen Enchantress (uppföljare på Elemental). Första spelet fick ingen vidare kritik, men de har fixat det mesta nu till uppföljaren. De som köpte originalet vid release fick uppföljaren gratis. Det är ett klassiskt omgångsbaserat imperiebyggarspel i fantasygenren. Det är inget "Civ V", varken grafiskt eller spelmässigt, men klart värt att titta på eftersom det är den genren.
http://www.elementalgame.com/fallen-enchantress

Permalänk
Medlem

Tycker Warlock - Master of the Arcane var ganska bra. Säljs på steam med 50 % rabatt just nu ...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Olaeli:

Jag saknar Red Alert-typen, samla in mineraler, bygga baser och trupper.
Minns när man fick en ny CD med PC Gamer eller PC Hemma och man var helspänd inför nya demos, såsom 7th Legion, Settlers 3 och massa andra unika spel.

Idag är tyvärr alla de innovativa spelutvecklarna borta eller uppköpta, och spelen känns tråkiga, då deras enda syfte är att vara kassakor.

Därför är indie spelen på Steam så viktiga, för utvecklingens skull.

Spelar fortfarande ett spel från 1997 som få spel idag ännu kan matcha.
Det heter Seven Kingdoms, och är numera släppt som ett open source projekt av utvecklarna, så folk kan modifiera det själva.

Det är ganska enkelt men oerhört djupt, lär mig fortfarande nya knep och strategier.

Red alert och command of conquer *stavning* tyckte jag om riktigt mycket.

Visa signatur

-Citera för svar-

Permalänk
Medlem

Rome total war 2 och Company Of Heroes 2 kommer, så Strategi genre är inte helt död som man kan tro

Visa signatur

|CPU I5-2500k 3.30GHZ | GPU GTX 970 | Moderkort ASUS P8P67 B3 | Hårddiskar Western digital blue 500GB | Western digtal green 1TB | SSD Intel 120GB | Corsair XMS3 Vengeance 8GB DDR3 PC3-12800 1600MHz | PSU Corsair 600W
Chassi Arc mide R2 | BenQ G2420HDBE | Windows 7 home 64 bit

Permalänk
Medlem

Anno-serien tycker jag är riktigt bra. Det senaste (2070) tycker jag dock inte var alls lika kul mutliplayer då AIn inte expanderar på samma sätt som de gjorde i de tidigare spelen.

Jag rekommenderar Anno 1404 och expansionen Venice. Du kommer att lägga ner alldeles för många timmar på det så fort du greppat det. Jag lovar.

Permalänk
Medlem

Ok, om ni tillåter mig att bli ännu snävare i definitionen... Jag tänker mest på spel där man verkligen sitter och tänker innan man gör något, inte agerar snabbt (jag har för mig att man gör det i exempelvis Total War-serien?). Alltså att man har en plan i huvudet som man försöker konkretisera. Många spel är en blandning av strategi och action, vilket absolut inte är något fel. Men om man tar exempelvis tempot i Europa Universalis där man kan gå och brygga en kopp kaffe medan spelet är på och inte missa något... Den sortens spel...

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisx71:

Ok, om ni tillåter mig att bli ännu snävare i definitionen... Jag tänker mest på spel där man verkligen sitter och tänker innan man gör något, inte agerar snabbt (jag har för mig att man gör det i exempelvis Total War-serien?). Alltså att man har en plan i huvudet som man försöker konkretisera. Många spel är en blandning av strategi och action, vilket absolut inte är något fel. Men om man tar exempelvis tempot i Europa Universalis där man kan gå och brygga en kopp kaffe medan spelet är på och inte missa något... Den sortens spel...

Låter som att du borde testa Anno-spelen då, om du inte redan gjort det

Visa signatur

#framtiden

Permalänk
Medlem

Försök göra en world conquest på Europa Universalis 3. Då jävlar får du planera allt i minsta detalj

Visa signatur

Processor: AMD FX-8350 Grafikkort: AMD Radeon 290 Primärminne: 16 GB Corsair Vengeance Sekundärminne: 1x1TB WD Black 7200RPM, 4x2TB WD Green 5400 RPM

Permalänk
Medlem
Skrivet av KKay:

Låter som att du borde testa Anno-spelen då, om du inte redan gjort det

Om han bara hade bemödat sig att läsa inlägget innan sitt.

Det låter exakt som ett spel han vill ha. Sålänge man inte startar ett krig eller är utsatt för en naturkatastrof så kan man med lätthet gå och koka kaffe och laga mat under tiden som spelet går.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Murer:

Om han bara hade bemödat sig att läsa inlägget innan sitt.

Det låter exakt som ett spel han vill ha. Sålänge man inte startar ett krig eller är utsatt för en naturkatastrof så kan man med lätthet gå och koka kaffe och laga mat under tiden som spelet går.

Har spelat anno 1409 eller vad det heter. La några dagar på det och det var helt okej. Gillar dock mer Civ och Europa Universalis då man inte är så styrd av missions och kan dra upp sina egna strategier. Men anno 2070 (heter det va?) lär kunna förgylla nmågra dagar av ledigheten tror jag...

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisx71:

Ok, om ni tillåter mig att bli ännu snävare i definitionen... Jag tänker mest på spel där man verkligen sitter och tänker innan man gör något, inte agerar snabbt (jag har för mig att man gör det i exempelvis Total War-serien?). Alltså att man har en plan i huvudet som man försöker konkretisera. Många spel är en blandning av strategi och action, vilket absolut inte är något fel. Men om man tar exempelvis tempot i Europa Universalis där man kan gå och brygga en kopp kaffe medan spelet är på och inte missa något... Den sortens spel...

Total war spelen är inte så snabba, iallafall inte de lite äldre spelen så som Rome och Medieval 2. På campaign-map:en finns det utrymme för lite strategiskt tänkande även om spelet oftast inte är svårt nog för att riktigt kräva det.

Några andra bra spel är:

  • Galactic Civilization 2
    - Liknande Civilization men utspelar sig i rymden. Riktigt bra spel som även har riktigt bra AI.

  • Victoria 2
    - Samma utvecklare som Europa Universalis. Handlar mer om ekonomi osv. men det finns fortfarande utrymme för att skapa sig ett hyffsat rike.

  • Crusader Kings 2

  • Anno-serien

  • Endless Space
    - Turordningsbaserat 4X-spel. Har inte spelat det men det ska tydligen vara hyffsat.

Permalänk

Förstår inte varför ingen har nämnt några av Age Of Empire spelen!

Visa signatur

MSI PRO Z690-A DDR4 - i9 12900K - Kingston Fury 32GB 3600 Mhz CL16 - Corsair RM850X - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 Compact - RTX 3090 TUF - Odyssey G50A -

Permalänk
Inaktiv

Gillar du totalwar, eller om du inte vet så finns det demos på steam. Sen har gmg rea där också, kolla reatrådarna för koder o länkar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av filipcombat:

Förstår inte varför ingen har nämnt några av Age Of Empire spelen!

Satte mig och installerade Empire Earth, för några dagar sedan.. Fick ett sentimentalt nostalgiskt ögonblick, när jag inte hade något att göra..
Största banan och 16 spelare.. tog några timmar att spela.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Kom på ett till. "Hearts of iron" var ju skoj också

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem

Heroes of Might and Magic III är ju en given klassiker, funderar på att testa det nyaste, någon som vet om det är bra? Såg att CDON reade ut det för ynka 50 kronor!