Permalänk
Medlem

680 underpresterar i WoW?

Hejsan Sweclockers! Kort och gott så känns det som att mit MSI 680 med Twin Frozr III-kylare underpresterar i WoW. Kör på en ganska full server (Stormscale EU) och när jag går i mitten av Orgrimmar hamnar jag lätt på 30-45 fps på 1920x1080 med allt på Ultra. Visst, kan sänka inställningarna och sådär - men när jag har nu ett 680 som utan problem ska klara av det, vill jag gärna smälla på med lite extra ögongodis.

I Bf3, FC3 osv presterar det dock alldeles utmärkt!

Har en lätt överklockning på 1159 Mhz (1224 MHz i turboläge), men tvekar ändå på att det är det. Vad kan det vara?

/marm0t

Permalänk
Medlem

Vad jag vet är WoW dåligt optimerat samtidigt som det är väldigt CPU-krävande och därav ditt resultat.

Permalänk
Medlem

WoW käkar CPU mer än GPU, och vissa addons gör att spelet går på dålig fps. Vilka addons får man testa sig fram till vilka som går ihop. Storstäderna är alltid dålig fps, så gott som. Men man behöver inte mega fps när man står på AH ändå så ;).
Tänkte på att det också kan vara så att du kör med borderless window, och då kanske GPUn bara stannar i 2D clock ibland.

Permalänk
Medlem
Skrivet av milo_:

Vad jag vet är WoW dåligt optimerat samtidigt som det är väldigt CPU-krävande och därav ditt resultat.

Ahh okej, då vet jag. Tack!

Skrivet av DegJ:

WoW käkar CPU mer än GPU, och vissa addons gör att spelet går på dålig fps. Vilka addons får man testa sig fram till vilka som går ihop. Storstäderna är alltid dålig fps, så gott som. Men man behöver inte mega fps när man står på AH ändå så ;).
Tänkte på att det också kan vara så att du kör med borderless window, och då kanske GPUn bara stannar i 2D clock ibland.

Kör med fullscreen, men jag förstår. Merci beaucoup!

Permalänk
Medlem

WoW är väl inte dåligt optimerat? Det ska funka bra på äldre datorer, men trådskaparens burk är
ju faktiskt top-notch med Ivy processor samt ett 680.

Något måste ju flaska om du känner att FPSen dippar, hur är det i instanser? raids? battlegrounds.

Jag är ingen expert, men jag tror att nått flaskar för dig.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R5 Titan Moderkort: ASUS Strix Z270E Gaming Grafikkort:
Zotac Gaming GeForce RTX 3080 AMP HOLO CPU: Intel Core i7 7700K @ Stock Kylning: Noctua NH-D15 Minne: Crucial Ballistix Sport LT 16GB 2400MHz SSD1: Samsung 850 EVO 250GB SSD2: Samsung 850 EVO 500GB PSU: Corsair RMx Series RM750x 750Watt 80 PLUS Gold

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av LoMack:

WoW är väl inte dåligt optimerat? Det ska funka bra på äldre datorer, men trådskaparens burk är
ju faktiskt top-notch med Ivy processor samt ett 680.

Något måste ju flaska om du känner att FPSen dippar, hur är det i instanser? raids? battlegrounds.

Jag är ingen expert, men jag tror att nått flaskar för dig.

Jo wow är dåligt optimerat för det du får ut av det, jag får inte heller över 30-55 FPS i orgrimmar då jag också spelar på stormscale eu.

Saken är den att internet bandbredden är strypt till blizzard pga av att annars hade serverna överbelastats, bara att tanka ner Recount sätt på internet bandwith så kan du se att det finns ett max tak när du kör 25 man raid, både på upload och download bandwith.

Hade det inte funnits ett tak så hade du kunnat få mer FPS.

WoW är inte det bästa optimerade spelet när det gäller texturer och dom håller på att göra om vanlilla texturerna för alla raser.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av LoMack:

WoW är väl inte dåligt optimerat? Det ska funka bra på äldre datorer, men trådskaparens burk är
ju faktiskt top-notch med Ivy processor samt ett 680.

Något måste ju flaska om du känner att FPSen dippar, hur är det i instanser? raids? battlegrounds.

Jag är ingen expert, men jag tror att nått flaskar för dig.

Ja precis, så tänkte jag med!

Skrivet av tvelander:

Jo wow är dåligt optimerat för det du får ut av det, jag får inte heller över 30-55 FPS i orgrimmar då jag också spelar på stormscale eu.

Saken är den att internet bandbredden är strypt till blizzard pga av att annars hade serverna överbelastats, bara att tanka ner Recount sätt på internet bandwith så kan du se att det finns ett max tak när du kör 25 man raid, både på upload och download bandwith.

Hade det inte funnits ett tak så hade du kunnat få mer FPS.

WoW är inte det bästa optimerade spelet när det gäller texturer och dom håller på att göra om vanlilla texturerna för alla raser.

Jääääklar, blir svårt att få 100 FPS i Org då, ingen dålig setup du har alltså!! Nåväl, jag hoppas de ökar bandwithen snart, hade varit soft att kunna springa runt laggfritt - även fast man kanske inte behöver det direkt laggfritt utomhus i Org!

Permalänk
Medlem

Varför behöver man mer än 30fps i Ogrimmar?

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Lego Master
Skrivet av Json_81:

Varför behöver man mer än 30fps i Ogrimmar?

Det behöver man inte. Men folk som har lagt 5kkr+ på grafikkort verkar förvänta sig 90+ fps i allt, överallt, oavsett spel. Märkligt det där.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Det behöver man inte. Men folk som har lagt 5kkr+ på grafikkort verkar förvänta sig 90+ fps i allt, överallt, oavsett spel. Märkligt det där.

Har lagt 3.8k kr på grafikkort, och jag förväntar mig inte 90 fps på alla spel direkt, men att ha 60 fps + på ett så gammalt spel på WoW känns lite av en självklarhet, oavsett tid och plats i spelet.

EDIT: Dock har jag fått min förklaring, så inget jag kan göra åt det