Fujitsu Lifebook NH532 - bra köp?

Permalänk
Medlem

Har varit snäll i år, jag fick nämligen några hårda paket i år. Jag fick 16 GB RAM och en 1 TB HDD av tomten, så nu väntar jag bara på att min HDD Caddy ska komma med posten så har jag en väldigt trevlig multimedia-setup.
Har nu installerat RAM-minnena och är vldigt nöjd med resultatet.

God Jul på er!

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk

Hej!
Är väldigt många sidor här, kanske finns något bra svar på min fråga men ställer den ändå:
Kan någon rekommendera vad för SSD man bör köpa till denna dator? helt ny på ssd fronten.

Mvh Ken

Visa signatur

//364nailhead

Permalänk
Medlem
Skrivet av 364Nailhead:

Hej!
Är väldigt många sidor här, kanske finns något bra svar på min fråga men ställer den ändå:
Kan någon rekommendera vad för SSD man bör köpa till denna dator? helt ny på ssd fronten.

Kan rekommendera någon av dem här. Jag har 120GB från Intel och har hört att just 330-serien ska vara en av de minst reklamerade SSD:erna på marknaden. OCZ:n tog jag med för att den är prisvärd för sin storlek och har fått bra kritik. Den på 180GB är mest prisvärd av de fyra, som du kan se.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Kan rekommendera någon av dem här. Jag har 120GB från Intel och har hört att just 330-serien ska vara en av de minst reklamerade SSD:erna på marknaden. OCZ:n tog jag med för att den är prisvärd för sin storlek och har fått bra kritik. Den på 180GB är mest prisvärd av de fyra, som du kan se.

Har du några tips när det kommer till att öka RAM'en? Vad man kan köpa, speciellt nu i rea-tider?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustenrocks:

Har du några tips när det kommer till att öka RAM'en? Vad man kan köpa, speciellt nu i rea-tider?

Har inte sett så mycket rea på minnen tyvärr, men man kan ju slänga in 8GB RAM och låta 4GB hänga kvar för totalt 12GB RAM för runt 350-400 kr (vet dock inte hur bra de funkar ihop). Annars så var det de här jag fick i julklapp, de kommer väl till användning vid bild- och videoredigering.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Har inte sett så mycket rea på minnen tyvärr, men man kan ju slänga in 8GB RAM och låta 4GB hänga kvar för totalt 12GB RAM för runt 350-400 kr (vet dock inte hur bra de funkar ihop). Annars så var det de här jag fick i julklapp, de kommer väl till användning vid bild- och videoredigering.

Alright, kanske inte behöver uppgradera det ännu. När det kommer till SSD, kan man pilla in 1 eller 2? Detta verkade schysst http://www.dustinhome.se/product/5010658320/intel-330-series-...

Ursäkta om jag ställer frågor som eventuellt redan finns besvarade. Absolut okunnig inom detta område men vill ändå gärna uppgradera om det finns bra deals

Permalänk
Medlem

Är detta en duglig lifebook? För enklare spel, spotify streaming och några få program öppna, poker bland annat.

Fujitsu Lifebook NH532

http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_nh532_intel_i7-...

Funderar på att klicka hem dem.
Tacksam för svar.
Mvh

Permalänk
Medlem

Som tillägg på min tidigare post ovan vad är skillnaderna mellan modellerna AH532 och NH532?

Finns det något vettigare i samma prisklass och prestanda att köpa ute i fysiska butiker Media Markt / Elgiganten?

Mycket tacksam för svar!
Mvh!

Permalänk
Medlem

Hej, Tompa heter jag, och jag är ny medlem här. Jag har lusläst denna tråd, och måste säga att den är makalöst informativ. Såg denna dator på CDON, och sökte runt lite efter information. Denna sida dök då upp, och mången frågor blev direkt besvarade. Men, det har stått av och till att den slutats tillverkas, ej finns på lager och så, så jag undrar helt sonika, om detta är samma dator? Den heter ju lika, och verkar ha samma komponenter, såvitt jag kan förstå. Men jag är å andra sidan helt lost när det gäller sådana här saker. Nåväl, jag har i allafall beställt en sådan här:

http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_nh532_intel_i7-...

Och mitt huvudsakliga användningsområde blir amatörmässig filmredigering och foto. Det är väl inte så mycket tyngre än de spel ni har diskuterat tidigare i tråden?

Mvh Tompten/Tompa/Tomas

Edit: Hehe, och en sak till, kan man bränna vanliga cd/dvd på en bluerayenhet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av MOJOLITO:

Som tillägg på min tidigare post ovan vad är skillnaderna mellan modellerna AH532 och NH532?

Finns det något vettigare i samma prisklass och prestanda att köpa ute i fysiska butiker Media Markt / Elgiganten?

Mycket tacksam för svar!
Mvh!

Den närmsta laptop jag kan hitta med liknande specs är en Acer för 8000 kr men den har bättre grafikkort, mer ram och lagring. För under 6000 kr är NH532 en väldigt prisvärd dator som jag tror passar bra för dina ändamål.

Största skillnaderna mellan AH och NH är storlek, processor, grafik och upplösning. Dock finns det flera varianter av de båda modellerna men oftast har AH532 15,6" 1366x768 skärm, i3- eller i5-processor, inget eller dåligt dedikerat grafikkort medan NH532 har 17,3" 1920x1080 skärm, i7-processor och ett helt okej GT 640M LE.

Det dåliga med Fujitsu är att de namnger flera likartade modeller med samma namn, tycker de borde ändra siffrorna i namnet om specsen är olika. Så det är viktigt att man har koll på vad det är man köper.
Den NH532 som denna tråd först handlade om är den första i listan, nu verkar den modellen ha utgått och nuvarande motsvarande modell är den andra i listan.

Skrivet av Tompten:

Hej, Tompa heter jag, och jag är ny medlem här. Jag har lusläst denna tråd, och måste säga att den är makalöst informativ. Såg denna dator på CDON, och sökte runt lite efter information. Denna sida dök då upp, och mången frågor blev direkt besvarade. Men, det har stått av och till att den slutats tillverkas, ej finns på lager och så, så jag undrar helt sonika, om detta är samma dator? Den heter ju lika, och verkar ha samma komponenter, såvitt jag kan förstå. Men jag är å andra sidan helt lost när det gäller sådana här saker. Nåväl, jag har i allafall beställt en sådan här:

http://cdon.se/hemelektronik/fujitsu_lifebook_nh532_intel_i7-...

Och mitt huvudsakliga användningsområde blir amatörmässig filmredigering och foto. Det är väl inte så mycket tyngre än de spel ni har diskuterat tidigare i tråden?

Mvh Tompten/Tompa/Tomas

Edit: Hehe, och en sak till, kan man bränna vanliga cd/dvd på en bluerayenhet?

Det är i stort sett samma modell, upplösningen är lite lägre men du får mer minne, marginellt bättre processor och Win 8 istället för Win 7. Se länkarna ovanför.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Det är i stort sett samma modell, upplösningen är lite lägre men du får mer minne och marginellt bättre processor. Se vad jag skrrev ovanför.

Ok, tack för det snabba svaret. Hurpass mycket "sämre" blir det med den lite lägre upplösningen då?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tompten:

Ok, tack för det snabba svaret. Hurpass mycket "sämre" blir det med den lite lägre upplösningen då?

Det kan jag tyvärr inte svara på men jag tror inte det är så stor skillnad.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av p1er:

Det kan jag tyvärr inte svara på men jag tror inte det är så stor skillnad.

Ok, man tackar.

Permalänk
Medlem

Någon som vet hur länge dom kommar ha kvar i7 modellen för 5.7 på cdon?

Permalänk

Har haft min NH532 med I7 i några månader nu och är väldigt nöjd med datorn! (för 5400 är jag riktigt nöjd!)
Men har ett problem som jag fann nu som någon där ute kanske kan svar på.

Min Bluethooth funkar inte, har formaterat datorn från Fujitsu's Win7 till ett utan massa förinstallerat skit på, Win7 home premium men datorns Win7 nyckel. Funkar bra.
Iaf, installerat följande bluethooth drivrutin från Fujitsu's hemsida men enheten finns inte enligt programvaran? (säger att den inte är startad/finns inte) och kan ej avinstallera då jag behöver aktivera enheten (vilket jag inte har en aning om hur jag ska göra)
Kan inte ta bort mappen då filer körs, även om jag dödar dom i aktivitetshanteraren.
Några förslag? Någon annan som har liknande problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedwallpro:

Har haft min NH532 med I7 i några månader nu och är väldigt nöjd med datorn! (för 5400 är jag riktigt nöjd!)
Men har ett problem som jag fann nu som någon där ute kanske kan svar på.

Min Bluethooth funkar inte, har formaterat datorn från Fujitsu's Win7 till ett utan massa förinstallerat skit på, Win7 home premium men datorns Win7 nyckel. Funkar bra.
Iaf, installerat följande bluethooth drivrutin från Fujitsu's hemsida men enheten finns inte enligt programvaran? (säger att den inte är startad/finns inte) och kan ej avinstallera då jag behöver aktivera enheten (vilket jag inte har en aning om hur jag ska göra)
Kan inte ta bort mappen då filer körs, även om jag dödar dom i aktivitetshanteraren.
Några förslag? Någon annan som har liknande problem?

Tråkigt problem. Jag har avaktiverat bluetooth eftersom jag inte har några sådana tillbehör. Har därför inte kunnat testa om det funkar..

Kolla så att Bluetooth är aktiverat, tryck start och högerklicka på Dator, klicka på Hantera, välj Enhetshanterare och sen Bluetooth.
Vet inte om detta kan hjälpa men något du kan testa är att trycka på start och söka efter msconfig, sedan går du till Tjänster-fliken, klicka på Tjänst i listan för att sortera efter namn, sedan kolla om Bluetooth är Igång eller Stoppad. Sen kan du gå till Autostart-fliken och se så att Bluetooth startar när Windows startar.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Skrivet av p1er:

Tråkigt problem. Jag har avaktiverat bluetooth eftersom jag inte har några sådana tillbehör. Har därför inte kunnat testa om det funkar..

Kolla så att Bluetooth är aktiverat, tryck start och högerklicka på Dator, klicka på Hantera, välj Enhetshanterare och sen Bluetooth.
Vet inte om detta kan hjälpa men något du kan testa är att trycka på start och söka efter msconfig, sedan går du till Tjänster-fliken, klicka på Tjänst i listan för att sortera efter namn, sedan kolla om Bluetooth är Igång eller Stoppad. Sen kan du gå till Autostart-fliken och se så att Bluetooth startar när Windows startar.

Enligt enhetshanteraren finns det ingen Bluetooth.
Köpte ett trådlöst tangentbord och mus som går på Bluetooth, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=272908 som tanken var att ha i vardagsrummet (laptop kopplad till tv'n)
Kanske slutar med en RMA till CDON istället :S

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedwallpro:

Enligt enhetshanteraren finns det ingen Bluetooth.
Köpte ett trådlöst tangentbord och mus som går på Bluetooth, http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=272908 som tanken var att ha i vardagsrummet (laptop kopplad till tv'n)
Kanske slutar med en RMA till CDON istället :S

Och du hade försökt med drivrutiner från Fujitsus hemsida?
Denna länk kanske funkar, annars: sök efter laptopen, snabbast genom att fylla i serienumret som står under datorn, och tryck Windows 7, Windows 7 x64, sen Bluetooth och Download, sen klickar du i rutan och laddar ner. Var säker på att det är rätt drivrutin.
Prova också med Fujitsus DeskUpdate om det inte gjort det.

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Skrivet av p1er:

Och du hade försökt med drivrutiner från Fujitsus hemsida?
Denna länk kanske funkar, annars: sök efter laptopen, snabbast genom att fylla i serienumret som står under datorn, och tryck Windows 7, Windows 7 x64, sen Bluetooth och Download, sen klickar du i rutan och laddar ner. Var säker på att det är rätt drivrutin.
Prova också med Fujitsus DeskUpdate om det inte gjort det.

Nu funkar det! tror den förra filen var korrupt då den inte ens hitta enheten (var från fujitsus hemsida, samma ställe som du länka)

Man tackar man tackar! Nu är jag en glad kille igen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tedwallpro:

Nu funkar det! tror den förra filen var korrupt då den inte ens hitta enheten (var från fujitsus hemsida, samma ställe som du länka)

Man tackar man tackar! Nu är jag en glad kille igen!

Trevligt att det löste sig!

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem

Har nån fått igång USB-porten som laddar även när datorn är avstängd? Jag lyckas inte ladda kameran via den. Har satt på funktionen i bios och använder främre vänstra USB-porten. Jag har kameran ipluggad medan Windows är på och stänger sen av datorn. Laddar inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Har nån fått igång USB-porten som laddar även när datorn är avstängd? Jag lyckas inte ladda kameran via den. Har satt på funktionen i bios och använder främre vänstra USB-porten. Jag har kameran ipluggad medan Windows är på och stänger sen av datorn. Laddar inte.

Skickades från m.sweclockers.com

Har du ställt in rätt inställningar i Anytime USB Charge Utility? Om du inte har programmet (jag har det inte, försvinner nog vid ominstallering av Windows) så kan du ladda ner det på Fujitsus hemsida.
Det är inte eSATAp-porten som ska användas då? Jag har inte testat denna funktionen så jag vet inte.

Börjar kännas som att jag spammar denna tråden.. sorry!

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk
Medlem

Tack, p1er! Ska testa så fort jag kan.

Och nej, du spammar inte - kör hårt! Det är uppskattat av många

Permalänk
Medlem

Japp, det fonkar! Kände inte till det programmet. Främre vänstra porten. Tack igen

Permalänk
Medlem
Skrivet av OllO:

Japp, det fonkar! Kände inte till det programmet. Främre vänstra porten. Tack igen

Bra då vet jag. Gött att det funkade!

Visa signatur

Legion 5 Pro | Ryzen 7 5800H | GeForce RTX 3070 (150W) | 32GB HyperX RAM | 2560x1600 165hz G-Sync 500nits
1TB + 2TB PC611 / 970Evo+ SSD | Anywhere Mouse 2 + Sony 1000XM5 + Xbox One handkontroll
LG 77" C3 OLED | Denon X3800H 5.1.2 Atmos Surround | Synology DS918+ 4x8TB SHR | Nvidia ShieldTV Pro

Permalänk

jaha nu finns det alltså in i7 hos cdon igen, fast med sämre skärm...

Jag hade tänkt att köpa nh532 i7 när den kom in igen, men sen fick jag upp ögonen för denna: http://www.webhallen.com/se-sv/hardvara/163359-asus_g75vw-t13...

snälla säg att asusen är så mycket bättre än nh532:an att jag inte kommer att ångra köpet

Visa signatur

Dator: ASUS G75VW-T1392H: Intel® Core™ i7-3630QM, 2,40-3,40 GHz, NVIDIA® GeForce® GTX 670M, 8 GB ram 1600 MHz, 17,3" 1920x1080. SSD: Intel 520 180 gb, läs 550 MB/s, Skriv 520 MB/s. HDD: 750 GB, 7200 rpm. Win 8.
Tablet: Sony Xperia Z tablet 16 gb wi-fi
Mobil: Sony Xperia Z 16 gb

Permalänk
Medlem

Hej. En snabb fråga, om man vill ha Windows 7, är det bara att böka i den skivan och köra på? Eller måste man formatera eller något sånt jobbigt innan? Novisen har talat.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Någon som har någon aning när datorn kommar in igen på cdon?

Permalänk
Medlem

Undrar varför dom har höjt priset på den efter att den sålt slut?

Permalänk
Medlem

Har beställt en NH532 och ska köpa en bildskärm, eventuellt en 27 tummare med 2560 x 1440 upplösning. Vet ni om HDMI-porten stödjer den upplösningen?