Permalänk
Avstängd

Köpråd systemkamera

Hej!

Är liten sugen på att köpa mig en systemkamera, tidigare erfarenheter är flickvännens Nikon (har glömt bort modell-namn) som hon har något macro-objektiv och något teleobjektiv till samt faderns Canon EOS 60D som verkar vara en gedigen kamera.

Frågan är då vad som är värt att satsa på i dagsläget?
Om man köper en kamera för 6-7000 får man ett bra kitobjektiv eller är det mer värt att enbart köpa kamerahuset och ett objektiv utöver det?
Någon som har koll på erbjudanden nu i juletid?

Och när man väljer optik, hur vet man vad som är ett bra och ultimat val? Naturbilder är väl det som kommer att fotograferas mest, djur/träd/vattenfall etc. Sen reser jag relativt mycket så byggnader är också väldigt roligt att fotografera. Lite svårt att sammanfatta men hoppas ni förstår.

En annan fråga, vad innebär det när man tar kort i RAW-format?

Tack på förhand!

Permalänk

Om tjejen din har Nikon så är det ju smidigt om ni kan använda varandras objektiv. Skillnaden mellan Nikon och Canon är i princip enbart layouten på knapparna och meny systemen. Helt personligt alltså, men om man är ny och nollad så spelar det ingen roll.

Kit-objektivet tycker då jag att du kan skippa helt och hållet, satsa hellre på ett objektiv du känner dig ha bra användning av. Enligt dina specifikationer så tror jag ett fast 50 mm alternativ ett 35 mm skulle passa dig som handen i handsken. Det ger dig allt du behöver (minus möjligheten att zooma) till ett bra pris. Ett fast objektiv har likvärda prestanda som topp-objektiv för många tusenlappar.

Raw formatet gör att varje pixel får sin egna färgkod direkt från sensorn istället för att den ska komprimeras med en förstörande metod till jpeg.

Om man ska göra det enkelt för sig så tappar man möjligheter med att redigera bilderna i efterhand om man fotar jpeg. Du kan läsa mer här; http://www.slrlounge.com/raw-vs-jpeg-jpg-the-ultimate-visual-...
Det blir en del extrajobb med RAW, fast du har kontrollen över redigeringen.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tejprullen:

Om tjejen din har Nikon så är det ju smidigt om ni kan använda varandras objektiv. Skillnaden mellan Nikon och Canon är i princip enbart layouten på knapparna och meny systemen. Helt personligt alltså, men om man är ny och nollad så spelar det ingen roll.

Kit-objektivet tycker då jag att du kan skippa helt och hållet, satsa hellre på ett objektiv du känner dig ha bra användning av. Enligt dina specifikationer så tror jag ett fast 50 mm alternativ ett 35 mm skulle passa dig som handen i handsken. Det ger dig allt du behöver (minus möjligheten att zooma) till ett bra pris. Ett fast objektiv har likvärda prestanda som topp-objektiv för många tusenlappar.

Raw formatet gör att varje pixel får sin egna färgkod direkt från sensorn istället för att den ska komprimeras med en förstörande metod till jpeg.

Om man ska göra det enkelt för sig så tappar man möjligheter med att redigera bilderna i efterhand om man fotar jpeg. Du kan läsa mer här; http://www.slrlounge.com/raw-vs-jpeg-jpg-the-ultimate-visual-...
Det blir en del extrajobb med RAW, fast du har kontrollen över redigeringen.

Tack för snabbt svar!

Hennes kamera kan vara 4-5 år gammal, spelar det någon roll eller skall allt bara passa? Vet att hon har något sigma-objektiv sen 1 original.

Är det photoshop som gäller i redigerings-väg då eller?

Du har inget tips på en bra kamera runt 5-7000?

Permalänk

Ett köpexempel kan vara
Nikon D3200 för cirka 4000 kr och Nikon AF-S 50/1,8 G för cirka 1700.
Med väska, minneskort och UV-filter (ger ett bra skydd för fysisk påfrestning för ditt objektiv) så hamnar det inom din budget.

Jag använder själv Adobe Photoshop Lightroom. Du slipper det i photoshop du ändå inte använder, samt att den sorterar dina bilder. Kostar runt tusenlappen, ännu billigare om du är student.

Visa signatur

Citera så hittar jag tillbaka!

Permalänk
Medlem

Som redan nämnts kan det ju vara smidigt om du och flickvännen kan låna objektiv av varandra. Då kan ni ju hålla den totala kamerabudgeten nere lite och kanske bara behöver dubbelt av ett eller ett par objektiv som båda använder ofta. Och jo, i de allra flesta fall ska det inte vara några som helst problem att sätta på vilket objektiv som helst, med reservation för att objektiv som är äldre än 1977 på Nikon inte passar på alla kameror. En del äldre objektiv från 3:e part (tex sigma) kan ha problem med nyare kamerahus, men detta problemet är vanligast på Canon, men bör inte innebära några problem med objektiv som bara är 4-5 år gamla.

Ang. kitobjektiven så har de flesta av dem oförtjänt dåligt rykte. Det finns en del som är ganska dåliga men många av dem är riktigt bra optiskt. Det man främst sparar in på vad gäller dem är byggkvalitet, autofokus osv, så de är inte lika gedigna och fokuserar inte lika snabbt som objektiv i de högre klasserna, men i regel är de skarpa och fina. Men det varierar, som sagt, så för att kunna ge ett mer specifikt svar så måste man eg veta vilket objektiv det handlar om.
Jag tycker att "kitobjektiven" fyller en väldigt bra funktion för "nybörjaren" och det är att man får ett (oftast) vettigt objektiv att starta med, som för det mesta är en hel del rabatterat i kitet. Detta gör att man kan "prova på" och se vad man gillar och vad man senare vill/behöver komplettera med.
Till skillnad från Tejprullen tycker jag att en fast 50mm är det absolut sämsta du kan köpa om du ska fota annat än porträtt. En 35mm är mer användbar, men med tanke på att du verkar vilja kunna fota byggnader och kanske lite landskap så tycker jag inte att den känns tillräckligt allround. Du vill absolut ha mer vidvinkel än 35mm för sådana saker. Ska du fota djur (annat än husdjur) så behöver du definitivt längre brännvidder än både 35 och 50mm.

Så... Lite beronde på vad du väljer att prioritera och beroende på vad flickvännen har för objektiv så kan man ju resonera lite olika.
Jag tycker att tex dessa paket kan vara värda att kolla på:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=863636
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=863637

Första alternativet har en normalzoom som är aningen bättre och har lite större zoomomfång. Andra alternativet har en något enklare normalzoom, men därtill en telezoom, som gör att man kommer "lite närmare" på håll. Bra om man ska fota djur, men fortfarande lite i kortaste laget för vilda djur.
Om du tror dig fota mycket landskap byggnader kan det kanske tom vara värt att kolla på något sånthär:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=863642

Det är samma enklare normalzoom som i paketet med telezoomen ovan, vilket gör att priset sjunker lite och att du NÄSTAN kan klämma in ett sånthär i budgeten:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=32058

Sen kan du ju fundera på om du kanske vill ha/behöver ett stativ.

Vad gäller mjukvara för redigering tycker jag att Lightroom är väldigt smidigt och det kostar inte så förtvivlat mycket pengar heller. Photoshop är såklart mer kraftfullt men bjuder inte på samma smidiga arbetsflöde som Lightroom gör. Beroende på vad man gör för typ av redigering KAN det behövas mer än vad lightroom erbjuder, men det mesta för "vanliga fotografier" går att göra där. Photoshop är ju "lite" dyrare åxå.
Vill man ha något att komplettera lightroom med, när det inte räcker till, så kan The GIMP vara ett alternativ, som ju är gratis och åxå väldigt kraftfullt, även om det inte har de allra nyaste och flashigaste funktionerna, så som "content aware" osv som de nyare versionerna av photoshop har.

RAW är rådatan från sensorn och ger, i korta drag, lite större möjlighet att "rädda" en bild när man klantat sig med exponeringen. Man kan åxå ändra vitbalansen i efterhand, så då behöver man inte fundera på det vid fotograferingsögonblicket. RAW blir lite mer jobb, men med tex Lightroom så kan man enkelt batchprocessa ett stort antal bilder från samma "session" med samma inställningar (och eventuellt lägga mer extra tid på de bilder som blev lite extra bra), så det är inte SÅ mycket mer betungande att använda RAW. Jag tycker att du ska testa vilket du föredrar, men börja med JPEG till en början. Det räcker långt.

Edit:
Redigerade en länk.

Edit2:
En nackdel med The Gimp är att det inte har stöd för 16-bitars färg. Det är på gång, men jag tror inte att det implementerats ännu. Det är inget problem om man jobbar med JPEG-filer, men jobbar man med RAW och vill ha så lite dataförlust som möjligt är det ju ett litet minus. Dock gör man ju det mesta där RAW ger fördelar i Lightroom först och sedan går man över till Gimp på de få bilder där det behövs, så det är väl ingen dealbreaker, som jag ser det. Eftersom det är gratis är det ju ändå ganska prisvärt...

Permalänk
Medlem

Kanske off topic, men om du har möjlighet att låna objektiv och du gillar rejälare kameror borde en Nikon d7000 funka bra (såg detta hus nu kostar 6500 kr http://www.cyberphoto.se/). D7000 har fördelen mot instegsmodellerna att det finns fler knappar och har bättre sökare (100%, dvs det som syns i sökaren kommer med på bild). Om ekonomin tillåter köper du också en Nikon AF-S 35/1.8.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av dumbo:

Som redan nämnts kan det ju vara smidigt om du och flickvännen kan låna objektiv av varandra. Då kan ni ju hålla den totala kamerabudgeten nere lite och kanske bara behöver dubbelt av ett eller ett par objektiv som båda använder ofta. Och jo, i de allra flesta fall ska det inte vara några som helst problem att sätta på vilket objektiv som helst, med reservation för att objektiv som är äldre än 1977 på Nikon inte passar på alla kameror. En del äldre objektiv från 3:e part (tex sigma) kan ha problem med nyare kamerahus, men detta problemet är vanligast på Canon, men bör inte innebära några problem med objektiv som bara är 4-5 år gamla.

Ang. kitobjektiven så har de flesta av dem oförtjänt dåligt rykte. Det finns en del som är ganska dåliga men många av dem är riktigt bra optiskt. Det man främst sparar in på vad gäller dem är byggkvalitet, autofokus osv, så de är inte lika gedigna och fokuserar inte lika snabbt som objektiv i de högre klasserna, men i regel är de skarpa och fina. Men det varierar, som sagt, så för att kunna ge ett mer specifikt svar så måste man eg veta vilket objektiv det handlar om.
Jag tycker att "kitobjektiven" fyller en väldigt bra funktion för "nybörjaren" och det är att man får ett (oftast) vettigt objektiv att starta med, som för det mesta är en hel del rabatterat i kitet. Detta gör att man kan "prova på" och se vad man gillar och vad man senare vill/behöver komplettera med.
Till skillnad från Tejprullen tycker jag att en fast 50mm är det absolut sämsta du kan köpa om du ska fota annat än porträtt. En 35mm är mer användbar, men med tanke på att du verkar vilja kunna fota byggnader och kanske lite landskap så tycker jag inte att den känns tillräckligt allround. Du vill absolut ha mer vidvinkel än 35mm för sådana saker. Ska du fota djur (annat än husdjur) så behöver du definitivt längre brännvidder än både 35 och 50mm.

Så... Lite beronde på vad du väljer att prioritera och beroende på vad flickvännen har för objektiv så kan man ju resonera lite olika.
Jag tycker att tex dessa paket kan vara värda att kolla på:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=863636
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=863637

Första alternativet har en normalzoom som är aningen bättre och har lite större zoomomfång. Andra alternativet har en något enklare normalzoom, men därtill en telezoom, som gör att man kommer "lite närmare" på håll. Bra om man ska fota djur, men fortfarande lite i kortaste laget för vilda djur.
Om du tror dig fota mycket landskap byggnader kan det kanske tom vara värt att kolla på något sånthär:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=863642

Det är samma enklare normalzoom som i paketet med telezoomen ovan, vilket gör att priset sjunker lite och att du NÄSTAN kan klämma in ett sånthär i budgeten:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=32058

Sen kan du ju fundera på om du kanske vill ha/behöver ett stativ.

Vad gäller mjukvara för redigering tycker jag att Lightroom är väldigt smidigt och det kostar inte så förtvivlat mycket pengar heller. Photoshop är såklart mer kraftfullt men bjuder inte på samma smidiga arbetsflöde som Lightroom gör. Beroende på vad man gör för typ av redigering KAN det behövas mer än vad lightroom erbjuder, men det mesta för "vanliga fotografier" går att göra där. Photoshop är ju "lite" dyrare åxå.
Vill man ha något att komplettera lightroom med, när det inte räcker till, så kan The GIMP vara ett alternativ, som ju är gratis och åxå väldigt kraftfullt, även om det inte har de allra nyaste och flashigaste funktionerna, så som "content aware" osv som de nyare versionerna av photoshop har.

RAW är rådatan från sensorn och ger, i korta drag, lite större möjlighet att "rädda" en bild när man klantat sig med exponeringen. Man kan åxå ändra vitbalansen i efterhand, så då behöver man inte fundera på det vid fotograferingsögonblicket. RAW blir lite mer jobb, men med tex Lightroom så kan man enkelt batchprocessa ett stort antal bilder från samma "session" med samma inställningar (och eventuellt lägga mer extra tid på de bilder som blev lite extra bra), så det är inte SÅ mycket mer betungande att använda RAW. Jag tycker att du ska testa vilket du föredrar, men börja med JPEG till en början. Det räcker långt.

Edit:
Redigerade en länk.

Edit2:
En nackdel med The Gimp är att det inte har stöd för 16-bitars färg. Det är på gång, men jag tror inte att det implementerats ännu. Det är inget problem om man jobbar med JPEG-filer, men jobbar man med RAW och vill ha så lite dataförlust som möjligt är det ju ett litet minus. Dock gör man ju det mesta där RAW ger fördelar i Lightroom först och sedan går man över till Gimp på de få bilder där det behövs, så det är väl ingen dealbreaker, som jag ser det. Eftersom det är gratis är det ju ändå ganska prisvärt...

Oj, det var ett väl utvecklat svar.
Efter att ha kollat runt en hel del och resonerat med flickvännen så verkar det vara smartast att lägga till någon tusenlapp för att "slippa" köpa en instegsmodell. Hon hade gjort det misstaget och ångrat sig efter ett år. Lite sugen på en Canon EOS 60D eller en Nikon D7000. I sånna fall lär det bli en D7000 med tanke på att hon redan har Nikon-objektiv. Får tänka lite då det är mycket pengar att lägga på sin första systemkamera.

Har kollat på Nikon D3200 och det verkar vara en bra kamera men rädd för att jag kommer ångra mig inom ett år, samma sak med D5100 som du länkade, eller klassas den som en instegsmodell?

Permalänk
Medlem

D5100 kanske kan anses som en instegsmodell eftersom den är till för att fylla "tomrummet", som annars hade funnits, mellan de billigaste och d7000. D5100 har ju samma sensor som d7000 och gafflingsfunktion som saknas i de absolut billigaste. MEN med tiden lär du dig uppskatta en kamera som är mer lätt att styra (ergonomi) och troligen vinner d7000 denna kampen...

Permalänk

Jag köpte en d5100 och efter 6 månader skaffade jag en d7000 istället.

Dock så innebär det inte att jag tog "fel" beslut när jag köpte d5100, likväl som det nu slumpade sig så att mitt intresse utvecklades så att jag saknade lite mer inställningsmöjligheter så hade det likagärna kunna utvecklas åt andra hållet - då hade en d7000 varit rätt overkill. Beslutet till sin natur tas ju med ofullständig information.

Jag både d5100 och d7000 är kanonkameror och jag använder båda två. För landskapsbilder föredrar jag d5100 pga den utfällbara skärmen. (Har haft 10-20 permanent på min d5100 sen jag skaffade den).

För action och som allround har dock d7000 fördelar av vilka jag tycker de viktigaste är
- u1 & u2 programmerbara lägen mycket användbart om man växlar ofta mellan olika inställningar
- bättre AF system (bra speciellt för action)
- stöd för CLS
- stöd för FP sync (för blixt i motljus med kort skärpedjup)
- snabbare serietagning

Alla de punkter på vilket d7000 är bättre är dock helt klart rätt onödigt såvida man inte utvecklar hobbyn. Det är ju svårt att veta i förväg.

Den uppenbara fördelen med d5100 är annars vikbara skärmen, som i vissa lägen inte alls är dum att ha. Ska jag köra 10-20 så väljer jag d5100 före d7000 trots att jag har båda faktiskt. För action och allround blir det d7000.

Permalänk
Medlem

D5100 eller D7000 skulle jag säga. Äger själv en D5100 som jag är väldigt nöjd med och kikar nu på ett till objektiv med lite mer zoom. Fördelen om du köper D5100 är att du har råd med mer extraprylar men D7000 fyller din budget rätt väl.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustaft:

Efter att ha kollat runt en hel del och resonerat med flickvännen så verkar det vara smartast att lägga till någon tusenlapp för att "slippa" köpa en instegsmodell. Hon hade gjort det misstaget och ångrat sig efter ett år. Lite sugen på en Canon EOS 60D eller en Nikon D7000. I sånna fall lär det bli en D7000 med tanke på att hon redan har Nikon-objektiv. Får tänka lite då det är mycket pengar att lägga på sin första systemkamera.

Det är absolut inte fel att köpa en D7000 om man har pengarna, dock tenderar folk att tro att de behöver ha mycket dyrare kamera än de eg behöver. Jag anser personligen att det är vettigare att köpa ett billigare kamerahus och ha råd med fler tillbehör/objektiv istället. Tillbehören/objektiven gör otroligt mycket mer för vilka möjligheter man har att både ta bilder och att själv utvecklas som fotograf än vad ett dyrare kamerahus ger, men visst är det trevligt att tex ha direktåtkomst till fler inställningar via knappar på kamerahuset. Det gör kameran mer snabbjobbad.
Ska man sätta det i perspektiv får man ju ett riktigt juste stativ eller nästan en supervidvinkel eller en ljusstark normal+annat lull för mellanskillnaden mellan D5100 och D7000, tex.

Permalänk
Medlem

med tanke på vart vi bor så skulle jag tagit en väderskyddad dvs D7000 av de ovan nämda, kan inte så mycket om kamrer så resterande lämnar jag till proffsen. den här tycker jag ser trevlig ut regnsäker full funktio till -10 grader och topklass betyg av cyberphoto http://www.cyberphoto.se/info.php?article=K-3018135

Visa signatur

BlackJava - Svart bälte i kundkorg ;) :P

Permalänk
Skrivet av Gustaft:

Är det photoshop som gäller i redigerings-väg då eller?

Jag använder fölljande program/flöde, alla gratisprogram.

steg 1. ViewNX2 som följer med kameran, för tittat på bilderna och göra utgallring, och sedan att justera raw filerna.
steg 2. Gimp med diverse plugins bla GMIC som jag anser är ett måste om man kör gimp, har bra brusreducering.

För hdr och panorama bilder finns hugin programvara, också gratis.

Jag saknar ingenting i dessa program, och hittils har jag aldrig snubblat över något jag vill göra som inte går i gimp. Problemet är säkert snarare att om man inte grottar ned sig så kanske gimp (samt alla avancerade funktioner i PS för den delen) rent av är för avancerat. Enkla saker som smjusteringar och beskärningar kan man ju göra med mycket enklare program. Grejen med gimp är det stora utbuted av plugins samt att den har avancerad lagerhantering precis som photoshop.

Permalänk

Måste bara fråga... varför rekommenderar alla en 35:a eller 50:a? De blir antingen en normal eller ett kort tele på en cropkamera. Om man kollar på vad TS skall fotografera för motiv så är det knappast ett ultimat val även om han får mest bildkvalitet för pengarna om han väljer dessa. Vill han fota vattenfall/hus/landskap behövs ett vidvinkligt objektiv. Sen tycker jag att om man skall börja att fota och har en begränsad budget så köp det billigaste huset du kan hitta och lägg resten av pengarna på begagnad optik. Vad det gäller bildkvalitet så tjänar du i princip ingenting på att köpa ett dyrare hus och som novis kommer du att betala för funktioner du inte kommer att använda.

Jag rekomenderar att du köper en Nikon D3100/5100 (med kitglugg om du vill ha lite flexibilitet) för 3-4000kr och letar efter en beggad 50:a och något i stil med en 10-20 för resten av pengarna. Sen bör du ta i beaktande att alla Canonikon (undantaget 35,50 och kit) objektiv kostar bra mykcet mer beggade än de andra kameramärkena, därför bör du överväga ett annat märke om du inte kommer att byta objektiv med din tjej stup i kvarten.

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem

Nackdelen med D7000 mot D5100 är att den är större + att den väger mer.

Men självklart är D7000 bättre på nästan alla punkter rent tekniskt. Har en D5100 själv och är mycket nöjd, kör med 18-105 KIT-Linsen som följer med och det enda som jag verkligen stör mig på att den inte har autofocus samt mauella inställningar i filmläge.. Där har Canon en klar fördel mot Nikon, att ni har 1 gammalt objektiv tycker jag ni ska lämna ut för ett äldre kitobjektiv eller motsvarande här väldigt lågt värde...

Visa signatur

I7 12700K | Noctua Chromax NH-D15 | 48GB Corsair 3200MHZ | MSI PRO Z690-A | XFX MERC 310 Radeon 7900 XTX |1 TB WD Black NVME | 34" Samsung C34H890 100HZ Freesync | Fractal Design R6 | Corsair RMX 850W 80+ Gold | Win11 Pro | 500/100 Fiber

Permalänk
Medlem

Jag tycker att en kamera skall kännas rejäl och välbyggd samt tåla lite användning (räddade mig när jag trillade rejält på en ue-foto runda...)

Har en Pentax K-5 vilket är en APS-C kamera men den är välbyggd och vattenskyddad.

Personligen tycker jag den känns mer gedigen än de flesta andra kameror, inte alls så den kommer på skam mot utan snarare likvärdig 5dmk3 eller 7d eller vad de där fina nikon/canon nu heter, MEKANISKT då alltså!

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Beror kanske på vilka krav man har men jag tror en "vanlig" kamera faktiskt håller rätt bra med lite sunt förnuft som att undvika kondenserande miljöer, timvis med hällregn etc.

Det sagt så har jag kört min D5100 i både duggregn och snöyra tills objektiven snöade igen och jag inte kunde fokusera. Det har gått fint än så länge. Så lite småstänk i praktiken är nog ingen fara hur som helst.

Nu hade jag förvisso TUR men miin d5100 åkte ned i ett betonggolv fårn en bordskant och den fick rejäl ridåhosta men efter ett par örfilar som motmedel så är den nu helt återställd. Utvändigt inte en skråma på varken skärm hus eller objektiv. JAg är inte alls orolig för den biten när jag är ute.

Permalänk
Medlem

Om du har fotat lite med en systemkamera så du vet lite hur det fungerar så bör du lägga mer pengar/fokus på att få ett bra objektiv än att lägga en massa dyra pengar på en "för kraftig" systemkamera.

Jag själv kör med en gammal Canon EOS 400d och var i somras så trött på att jag aldrig fick det där riktiga stinget i bilderna, färgerna inte 100%-iga mm.
Kör så klart med RAW och kan få till det i slutändan väldigt bra.
Men i sensommaren så bestämde jag mig för att jag måste köpa ny kamera. Tänkte köpa antingen en 650d eller 7d. Och för att inte hamna allt för dyrt så får det ju då bli med kit-objektiv, samma som jag redan körde med då.

Läste runt lite och insåg att det förmodligen är fel väg att gå. Köpte istället ett 17-55 mm, F:2.8 IS USM objektiv för ca 9500 kr.
Och herre gud vilken skillnad det verkligen blev med att lägga så mycket fokus på just objektivet.
Passade även på att köpa det där klassiska fasta objektivet på 50mm F1.8 för runt 1000-lappen som alla tycker är så bra.
Men det objektivet använder jag aldrig, blir så begränsad och tar så extremt mycket sämre kort än vad jag gör med det dyra.

Plötsligt är mitt behov av nytt kamerahus rätt litet.
Det enda jag känner är att få mer korslagda fokuspunkter än mer just en enda i mitten som jag har nu.
Men hade jag köpt ett nytt kamera hus (650d eller 7d) med ett billigt kitobjektiv eller annat billigt objektiv så hade jag förmodligen blivit extremt besviken.

Mitt råd är att lägga STOR fokus på att få ett BRA objektiv som levererar BRA kort, som är snabb och exakt i fokus (USM motor för Canon, vet ej vad det heter på Nikon) och är ljusstarkt i hela fokusområdet.
Lägger du massa pengar på ett dyrt kamerahus med billigt kitobjektiv kommer du inte nyttja kamerans kapacitet på lååååånga vägar.

Men du kanske inte ska lägga pengar på det billigaste huset heller. Så gör som jag har gjort, köp ett beggat hus för runt 2000 kr och lägg resterande pengar på ett BRA objektiv, helst nytt. Sedan när du har använt systemet du har några år och verkligen känner att själva huset är begränsningen, ja då köper du ett nytt hus och använder ditt BRA objektiv på det nya huset.

Så lyd det råd jag lydde: Tänk på att bilden du ska ta går igenom objektivet. Är objektivet dåligt spelar det ingen roll om du har ett kamerahus för 100.000 kr, det blir inte bättre än vad objektivet presterar!

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Skrivet av Maxizor:

Men självklart är D7000 bättre på nästan alla punkter rent tekniskt.

Jag som har både kan nog poängtera igen att om man kör mycket lågperspektivbilder så tycker jag den vinklingsbara skärmen faktiskt en STOR fördel mot D7000 och alla andra kameror också för den delen som inte har utfällbar skärm. Bild/sensorkvaliteten är ju annars i princip samma.

Scott Kelby rekommenderar tom modeller med utfällbar skärm i någon av sina böcker (kommer inte ihåg vilken) om man tar många sådana bilder eftresom ergonomin blir så mycket bättre. Jag brukar även hålla d5100 på magen och titta nedåt i skärmen utfällt för vissa bilder med vidvinkel. Det blir helt enkelt väldigt bekvämt och smidigt att ta bilder på det viset (det är ju itne alltid man kan ha sökaren mot ögat)

Permalänk
Skrivet av Karaff:

Jag tycker att en kamera skall kännas rejäl och välbyggd samt tåla lite användning (räddade mig när jag trillade rejält på en ue-foto runda...)

Har en Pentax K-5 vilket är en APS-C kamera men den är välbyggd och vattenskyddad.

Personligen tycker jag den känns mer gedigen än de flesta andra kameror, inte alls så den kommer på skam mot utan snarare likvärdig 5dmk3 eller 7d eller vad de där fina nikon/canon nu heter, MEKANISKT då alltså!

Håller med. Jag hade en Canon 5D mark2 innan jag bytte till K-5, bästa bytet jag gjort. Fotar man på hobbynivå så är det dumt att lägga pengar på funktioner och sensorstorlek om man inte skall använda dem. K-5:an är en oerhört smidig och kompetent kamera och är trots sin ålder värd sina 6000kr. Det är STOR skillnad att ha med sig en kamera som väger 800gram med objektiv jämfört med min tidigare som sniffade på 3kg.

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Skrivet av Knashatt:

Om du har fotat lite med en systemkamera så du vet lite hur det fungerar så bör du lägga mer pengar/fokus på att få ett bra objektiv än att lägga en massa dyra pengar på en "för kraftig" systemkamera.

Jag själv kör med en gammal Canon EOS 400d och var i somras så trött på att jag aldrig fick det där riktiga stinget i bilderna, färgerna inte 100%-iga mm.
Kör så klart med RAW och kan få till det i slutändan väldigt bra.
Men i sensommaren så bestämde jag mig för att jag måste köpa ny kamera. Tänkte köpa antingen en 650d eller 7d. Och för att inte hamna allt för dyrt så får det ju då bli med kit-objektiv, samma som jag redan körde med då.

Läste runt lite och insåg att det förmodligen är fel väg att gå. Köpte istället ett 17-55 mm, F:2.8 IS USM objektiv för ca 9500 kr.
Och herre gud vilken skillnad det verkligen blev med att lägga så mycket fokus på just objektivet.
Passade även på att köpa det där klassiska fasta objektivet på 50mm F1.8 för runt 1000-lappen som alla tycker är så bra.
Men det objektivet använder jag aldrig, blir så begränsad och tar så extremt mycket sämre kort än vad jag gör med det dyra.

Plötsligt är mitt behov av nytt kamerahus rätt litet.
Det enda jag känner är att få mer korslagda fokuspunkter än mer just en enda i mitten som jag har nu.
Men hade jag köpt ett nytt kamera hus (650d eller 7d) med ett billigt kitobjektiv eller annat billigt objektiv så hade jag förmodligen blivit extremt besviken.

Mitt råd är att lägga STOR fokus på att få ett BRA objektiv som levererar BRA kort, som är snabb och exakt i fokus (USM motor för Canon, vet ej vad det heter på Nikon) och är ljusstarkt i hela fokusområdet.
Lägger du massa pengar på ett dyrt kamerahus med billigt kitobjektiv kommer du inte nyttja kamerans kapacitet på lååååånga vägar.

Men du kanske inte ska lägga pengar på det billigaste huset heller. Så gör som jag har gjort, köp ett beggat hus för runt 2000 kr och lägg resterande pengar på ett BRA objektiv, helst nytt. Sedan när du har använt systemet du har några år och verkligen känner att själva huset är begränsningen, ja då köper du ett nytt hus och använder ditt BRA objektiv på det nya huset.

Så lyd det råd jag lydde: Tänk på att bilden du ska ta går igenom objektivet. Är objektivet dåligt spelar det ingen roll om du har ett kamerahus för 100.000 kr, det blir inte bättre än vad objektivet presterar!

Om man står i valet att spara pengar så skall man inte köpa ett beggat kamerahus, man skall köpa beggad optik. En beggad kamera är betydligt mer riskfyllt att köpa imho.

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Skrivet av Aristotele:

Jag som har både kan nog poängtera igen att om man kör mycket lågperspektivbilder så tycker jag den vinklingsbara skärmen faktiskt en STOR fördel mot D7000 och alla andra kameror också för den delen som inte har utfällbar skärm. Bild/sensorkvaliteten är ju annars i princip samma.

Scott Kelby rekommenderar tom modeller med utfällbar skärm i någon av sina böcker (kommer inte ihåg vilken) om man tar många sådana bilder eftresom ergonomin blir så mycket bättre. Jag brukar även hålla d5100 på magen och titta nedåt i skärmen utfällt för vissa bilder med vidvinkel. Det blir helt enkelt väldigt bekvämt och smidigt att ta bilder på det viset (det är ju itne alltid man kan ha sökaren mot ögat)

Scott Kellby skall man ta med en STOR nypa salt.

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreakyLeo:

Måste bara fråga... varför rekommenderar alla en 35:a eller 50:a? De blir antingen en normal eller ett kort tele på en cropkamera. Om man kollar på vad TS skall fotografera för motiv så är det knappast ett ultimat val även om han får mest bildkvalitet för pengarna om han väljer dessa. Vill han fota vattenfall/hus/landskap behövs ett vidvinkligt objektiv....

Nikon AF-S 35/1.8 eftersom den är prisvärd och ljusstark (ger stor maximal bländaröppning). Den brännvidden funkar ganska bra inomhus och ljusstyrkan gör att man inte behöver använda blixten så ofta. Själv gillar jag min Sigma 30/1.4 då den ger skarpa bilder vid största bländen. Givetvis blir det lite mindre skärpa med större bländare (skillnader finns här mellan olika objektiv där de dyrare brukar vara bättre, dvs ger mindre skärpeförlust vid större bländre - men nya Sigma 35/1.4 verkar var lite skarpare än de från Nikon och Canon). Det verkar också som om TS har möjlighet att låna objektiv, vilket jag förmodar är Nikon 18-55mm objektivet, som ju funkar fint vid de tillfällen då mer vidvinkiga bilder skall tas.

Permalänk
Skrivet av Tokoza:

Nikon AF-S 35/1.8 eftersom den är prisvärd och ljusstark (ger stor maximal bländaröppning). Den brännvidden funkar ganska bra inomhus och ljusstyrkan gör att man inte behöver använda blixten så ofta. Själv gillar jag min Sigma 30/1.4 då den ger skarpa bilder vid största bländen. Givetvis blir det lite mindre skärpa med större bländare (skillnader finns här mellan olika objektiv där de dyrare brukar vara bättre, dvs ger mindre skärpeförlust vid större bländre - men nya Sigma 35/1.4 verkar var lite skarpare än de från Nikon och Canon). Det verkar också som om TS har möjlighet att låna objektiv, vilket jag förmodar är Nikon 18-55mm objektivet, som ju funkar fint vid de tillfällen då mer vidvinkiga bilder skall tas.

Håller helt och fullt med. 35:an och 50:an ger absolut mest bang for the buck helt klart. Men det är lite som att säga att köp den här bussen, den är jättebillig till någon som inte har körkort. 18mm (27mm) är inte speciellt mycket vidvinkel, därför hävdar jag att om man skall fota det TS sa att han skulle fota så är något istil med 10-20 det bästa alternativet.

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Skrivet av FreakyLeo:

Scott Kellby skall man ta med en STOR nypa salt.

Fast i det där fallet håller jag helt med honom. Jag har provat båda alternativen.

Permalänk
Medlem

Håller med de andra, köp en Nikon så kan du och din tjej, låna och spara till nya objektiv tillsammans. Sen tycker jag Nikons kit-objektiv är utmärkta. De är perfekta att fota med i början tills man börjar känna vad det är för bilder man fotar mest. Därmed kan man anpassa sitt köp - vidvinkel, porträtt, zoom, macro osv... Jag har fotat med systemkamera sedan 2008 och använder i princip bara mitt 50mm. Många säger att det är bra att börja med - och visst, det är ett bra allround, men det beror ju på vad man fotar. Vill man fota mycket macro eller fåglar är det ju inte optimalt. Så köp en kamera med kit och känn dig lite fram.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Tokoza:

Nikon AF-S 35/1.8 eftersom den är prisvärd och ljusstark (ger stor maximal bländaröppning). Den brännvidden funkar ganska bra inomhus och ljusstyrkan gör att man inte behöver använda blixten så ofta. Själv gillar jag min Sigma 30/1.4 då den ger skarpa bilder vid största bländen. Givetvis blir det lite mindre skärpa med större bländare (skillnader finns här mellan olika objektiv där de dyrare brukar vara bättre, dvs ger mindre skärpeförlust vid större bländre - men nya Sigma 35/1.4 verkar var lite skarpare än de från Nikon och Canon). Det verkar också som om TS har möjlighet att låna objektiv, vilket jag förmodar är Nikon 18-55mm objektivet, som ju funkar fint vid de tillfällen då mer vidvinkiga bilder skall tas.

Utifrån vad TS sagt kommer att fotas skulle jag, som jag skrev ovan, säga att 35 och särskilt 50mm inte ger tillräckligt med vidvinkel. Jag har själv 35/1.8 och 50/1.8 och skulle aldrig i hela världen vilja ha enbart någon av dem utan att ha en normalzoom. Framför allt 35:an använder jag en del, men det är främst när det är väldigt sparsamt ljus och när jag har möjlighet att röra mig rätt fritt. Sedan jag skaffade blixt använder jag dock normalzoomen allt oftare även inne.
Om det nu är så att TS kan låna en 18-55 är den ju finemang, såklart, men frågan är om det inte är bäst att ha dubbelt just av normalzoomen, eftersom det är det objektiv som är mest allround och kan sitta på kameran i flest situationer. Jag köpte en extra normalzoom (18-55VR) när min sambo började använda min gamla D70, just för att vi skulle kunna ha varsin.

Permalänk
Avstängd

Vill bara tacka alla vänliga människor som lagt tid på att hjälpa mig, det uppskattas!

Efter att ha kollat runt en del och läst era kommentarer så har jag begränsat mig en del.
Det lär antingen bli en Nikon D7000 eller D5100. Om jag enbart köper huset eller ett kit har jag inte bestämt än.

Optiken får jag också klura lite till på. Känns som att det kan bli lite overkill med en D7000 men samtidigt är jag rädd för att jag kommer ångra mig efter några månader då jag har gjort liknande misstag med b.la. telefonköp och grafikkortsköp, ångrat att man inte lagt till någon tusenlapp. Det är dock svårt att veta innan om man verkligen kommer utnyttja alla inställningsmöjligheter men om jag känner mig själv rätt så lär jag garanterat göra det.

Att börja med ett objektiv för 5-6000:- är jag inte heller så sugen på. Känner att det kan vara värt att köpa ett dyrt hus i vilket fall som helst.

Än en gång, tack för hjälpen!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gustaft:

Vill bara tacka alla vänliga människor som lagt tid på att hjälpa mig, det uppskattas!

Efter att ha kollat runt en del och läst era kommentarer så har jag begränsat mig en del.
Det lär antingen bli en Nikon D7000 eller D5100. Om jag enbart köper huset eller ett kit har jag inte bestämt än.

Optiken får jag också klura lite till på. Känns som att det kan bli lite overkill med en D7000 men samtidigt är jag rädd för att jag kommer ångra mig efter några månader då jag har gjort liknande misstag med b.la. telefonköp och grafikkortsköp, ångrat att man inte lagt till någon tusenlapp. Det är dock svårt att veta innan om man verkligen kommer utnyttja alla inställningsmöjligheter men om jag känner mig själv rätt så lär jag garanterat göra det.

Att börja med ett objektiv för 5-6000:- är jag inte heller så sugen på. Känner att det kan vara värt att köpa ett dyrt hus i vilket fall som helst.

Än en gång, tack för hjälpen!

Problemet är att du ändå inte kommer tjäna något på att köpa ett dyrt hus om du är ute efter bildkvalitet i första hand!
Så länge du inte har ett bra objektiv så kommer än kameran inte på något sätt ta bättre bilder, även om huset skulle kosta 50.000 kr.

Objektivet är det viktigaste på kameran, det är objektivet som kommer vara det avgörande om bilden blir bra eller inte.
Ett slött och långsamt kitobjektiv är en otrolig begränsning. När jag gick över till USM så får jag så mycket snabbare fokus och framförallt alltid i fokus.
Tyst och snabbt!

Jag sitter med en kamera 2006 som är väldigt enkel och begränsad om man ser vad man kan få idag i Canons näst enklaste segment som 100-serien är.
Jag skulle inte under några omständigheter byta ut min 400d mot tex en 650d om jag enbart skulle få ha ett kitobjektiv.

Det jag är begränsad med min kamera är i första hand avsaknaden av fler korslagda fokuspunkter och högre ISO-värden.
Stirra dig inte blind på ett hus allt lull lull som du inte kommer börja använda fören du har kommit in en bit i fotandet.

Mitt råd är fortfarande, köp så fort du kan ett BRA objektiv. Det är det som kommer göra dina bilder bra.
Och att köpa ett med fast brännvidd är INTE mitt råd då du snabbt blir begränsad vad du kan ta, det är ofta du kommer bli förbannad att du antingen inte kommer tillräckligt nära eller inte tillräckligt långt ifrån.
Det är sällan du kan gå fram och tillbaka så långt du vill.

Åter, det finns inte en enda sanning i denna fråga. Det finns inget rätt eller fel.
Det jag skriver är mina personliga åsikter efter vad och hur jag fotograferar...

Visa signatur

Dator 1: Core i7 10700K | Asus Prime Z490-P | 16 Gbyte DDR4 3600 MHz | Asus GeForce RTX2060 6 GB OC EVO |
Dator 2: Core i7 4770K | MSI Z87-S02 | 16 Gbyte DDR3 1600 MHz | GeForce GTX 650 TI |
Dator 3: Lenovo IdeaPad 5 Pro | Ryzen 7 5800H | 16 Gbyte DDR4 3200 MHz |
Kamera: Canon EOS 6d | EF 17-40mm f/4L USM | EF 35mm f/2 IS USM | EF 100-200mm f/4.5 | Speedlite 430EX II |

Permalänk
Medlem

Är nog inte värt att köpa ett dyrare hus än du klarar av...
Köpte ett D90 hus för ett par år sen när expert hade superrea på det och det kommer nog ta många år eller om någonsin innan kamerahuset begränsar min fotografering.

Det som ger ett lyft är objektiven fö det är dom som gör foto med systemkamera kul. Älskar mitt 50 1,8 och det är underbart att använda.

Viktigt att kameran känns bra.
Jag valde Nikon för det känndes bäst. Man vill inte ha en för stor och tung kamera heller för då lämnar man den hemma.

Tror du blir nöjd med vad du än väljer och det kommer vara massor att lära innan kameran börjar begränsa dig...

Visa signatur

NZXT H2 Vit| i7 2600 + Hyper 212 | Fractal Design Newton R2 650W | Gigabyte GA-Z68X-UD3H-B3 | G.Skill Ripjaws X 2x4GB | SSD A-Data 511 120 GB | 1TB WD Caviar Blue | Gigabyte GTX670 Windforce 3X OC | 2 x DVD | Corsair Vengeance K60 & Razer Imperator & Steelseries Siberia V2 USB