Permalänk
Medlem

Problem med fläkthastighet

Hej jag har ett problem med hastigheten på en fläkt jag har monterat. Jag har kopplat in fläkten till en 4-pin kontakt på moderkortet och fläkten i sig är 3-pin och jag kan kontrollera hastigheten från SpeedFan ifall jag ändrar PWM-inställningen till "Software controlled", standardinställningen är "SmartGuardian" och då ska tydligen det skötas automatiskt, men det gör det inte, i alla fall inte direkt. Ifall jag stresstestar datorn precis när jag har startat datorn så ökar inte varvtalet alls på fläkten, men om jag ändrar inställningen till software controlled, leker lite med varvtalet, sen ändrar tillbaka till SmartGuardian så ändras varvtalet helt och hållet beroende på processorns temperatur(på samma sätt som CPU-fläkten) och det funkar även efter jag stänger av SpeedFan. Men startar jag om datorn måste denna process upprepas för att det ska funka som det ska. Kan tillägga att fläkten är på ca 50% av max rpm vid start.

Moderkortet är en Gigabyte GA-P55-UD3. Har även kollat i BIOS men inte hittat något som kan ha med detta att göra. Jag har också kollat på I/O chippets hemsida och det enda jag hittar är att SmartGuardian är en funktion som justerar fläkthastigheten, men det konstiga är att den inte börjar justera förrän jag börjar pilla manuellt med SpeedFan. Jag vet inte om det är så viktigt, men fläkten är en Zalman ZM-F3.

Jag börjar bli tokig på problemet snart och jag vet att skulle kunna använda SpeedFan för att automatiskt justera varvtalen efter temperatur, men då skulle jag behöva ha programmet på hela tiden, och det känns onödigt när det redan verkar finnas en funktion för detta inbyggt i moderkortet.

Ifall någon kan hjälpa mig med detta problem så är jag evigt tacksam.
Tack på Förhand!