Bra hörlurar till ett Asus xonar 2

Permalänk

Bra hörlurar till ett Asus xonar 2

Vill ha bra hörlurar till Xonar d2, jag spelar mycket, men lyssnar otroligt mycket på musik också (spotify premium, nu sägs det att man inte kan höra någon skillnad på premium eller ultimate, då spotify fuskar)

Just nu har jag Steelseries Siberia v2, dom funkar men tycker i ärlighetens namn att dom inte spelar så bra
, ljudet är lite burkigt och inte så klart.

Vill undvika att köpa en hörlursförstärkare, så gärna några lurar som funkar bra utan.

Misstänker att jag måste ha några lättdrivna då?

Min budget är 1500 kr

Jag har lyssna på AKG 701 och tyckte det lätt riktigt bra, men tyckte att priset är lite saftigt 2500 kr...
Jag har hört att Sennheiser 360 (1400kr) ska spela like bra om inte bättre, så kanske ska köpa ett par? Men blir det stor uppgradering mot Siberia v2?

Egentligen kan jag lägga ut 5000 men då ska det låta extremt jäkla ruggigt bra! ljudkortet har jag dock ingen lust att byta ut, så misstänker att jag måste köpa lurstärkare och några tungdrivna lurar då? Men det kanske är dumt att lägga ut så mycket med ljudkortet jag har? Att kortet blir en stor flaskhals?

Så det är egentligen 2 frågor.

Vilka är dom bästa jag kan få till mitt ljudkort utan lurstärkare? säg under 3000? och under 1500?

Jag prioriterar kristall-klart ljud, före bas och sånt skit Så då kanske det bara är Sennheiser som gäller?

Sedan undrar jag för spel behöver man verkligen 5.1 för det? sennheiser 360 är inte det?

Jag bryr mig inte så mycket om dom är Slutna eller öppna, så länge det låter bra.

Jag lyssnar på all slags musik utom Jazz.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Entusiast

För 1500kr hade jag satsat på ett par Sennheiser HD598, 360'n är givetvis också ett bra val om du känner att du vill ha ett headset med mikrofon. Vid 50ohm så är de även lättdrivna och ett D2 bör inte ha några problem med dem.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=720361

När det kommer till kombinationen komfort med bra ljud så är 598 svårslaget i den prisklassen.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Skrivet av Firkraag:

För 1500kr hade jag satsat på ett par Sennheiser HD598, 360'n är givetvis också ett bra val om du känner att du vill ha ett headset med mikrofon. Vid 50ohm så är de även lättdrivna och ett D2 bör inte ha några problem med dem.
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=720361

När det kommer till kombinationen komfort med bra ljud så är 598 svårslaget i den prisklassen.

Skiljer det mycket mellan Sennheiser HD598 och 360? Och i så fall vad är det för skillnader.

Sennhiser själva säger

"HolyFenderBender14 5 månader sedan
Which Headphones by Seinheiser Have The Best Value For The Price Range From $150 To $399?
can you please rate them by YOUR Preferance so that I know that they are the best quality.
Svara ·

sennheiserusa 5 månader sedan
We would say the best value are: HD 558, HD 380, PXC 310, RS 170, PXC 450" Man kanske skulel kolla in HD 558 då?

Okey tack, har inte AKG några bra lurar i den prisklassen?
Edit har tittat lite på AKG K 242 HD, någon som kan uttala sig om dessa? Även kolla runt lite på Audio Technica ATH-M50.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Rekommenderar Audio Technica ATH-M50. Vet två stycken som har dom och båda är extremt nöjda, dom är lättdrivna och inte så pass dyra heller. Själv har jag Shure SRH840 som jag älskar, fast dom är ganska "flat" i ljudet och inte alla gillar det, medan ATH-M50 har lite mer tryck och "roligare" ljud. Båda funkar bra och spela med, hade G35 innan men nu spelar jag med hörlurarna, tycker det är bättre även om jag inte får surround.

Visa signatur

[MAIN] | Corsair 550D | Asus P8Z68-V | MSI GTX 680 TF3 | i5 2500K | Kühler 620 | Vengeance 8GB | WD 650GB | Vertex 3 64GB | Xonar DX | AX 850W |
[HTPC] | Silverstone GD05B | Gigabyte GA-F2A75M-D3H | A6 5400K | Scythe Big Shuriken 2 | Vengeance LP 8GB | Samsung 830 64GB | Xonar DX | LITEON BD | SP E9 400W |

Permalänk
Skrivet av j1mp492:

Rekommenderar Audio Technica ATH-M50. Vet två stycken som har dom och båda är extremt nöjda, dom är lättdrivna och inte så pass dyra heller. Själv har jag Shure SRH840 som jag älskar, fast dom är ganska "flat" i ljudet och inte alla gillar det, medan ATH-M50 har lite mer tryck och "roligare" ljud. Båda funkar bra och spela med, hade G35 innan men nu spelar jag med hörlurarna, tycker det är bättre även om jag inte får surround.

Japp har kolla lite på Audio Technica ATH-M50 och folk verkar gilla dom. Dessutom är dom vita ruggigt snygga.

AKG K 272 HD ver ju bra också, tycker alla tillverkare har allt för många modeller i samma prisklass..........

Kollade lite på http://www.head-fi.org/t/607381/so-this-guy-claims-that-the-u... och man kanske skulle testa ett par.
Under man kommentarer som "I wouldn't be surprised if they were. Or were not. The M50's are not that special. Easy to beat frankly. It's quite the over-hyped headphone for it's cost these days."

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Japp har kolla lite på Audio Technica ATH-M50 och folk verkar gilla dom. Dessutom är dom vita ruggigt snygga.

AKG K 272 HD ver ju bra också, tycker alla tillverkare har allt för många modeller i samma prisklass..........

Jag var sugen på AKG då jag införskaffa mina, men efter att ha kollat runt lite på forum osv verkar det som att dom flesta med AKG lurar i det lite dyrare segmentet nästan bara lyssnar på klassisk musik som blues eller jazz och sitter med dyra hörlursförstärkare, dvs att dom kanske är mer inriktade för den typen av musik, och sedan att man betalar mycket för designen. Kanske inte gäller alla dock, bäst är väll att fara till någon butik och provlyssna olika lurar om du har möjlighet.

Visa signatur

[MAIN] | Corsair 550D | Asus P8Z68-V | MSI GTX 680 TF3 | i5 2500K | Kühler 620 | Vengeance 8GB | WD 650GB | Vertex 3 64GB | Xonar DX | AX 850W |
[HTPC] | Silverstone GD05B | Gigabyte GA-F2A75M-D3H | A6 5400K | Scythe Big Shuriken 2 | Vengeance LP 8GB | Samsung 830 64GB | Xonar DX | LITEON BD | SP E9 400W |

Permalänk
Skrivet av j1mp492:

Jag var sugen på AKG då jag införskaffa mina, men efter att ha kollat runt lite på forum osv verkar det som att dom flesta med AKG lurar i det lite dyrare segmentet nästan bara lyssnar på klassisk musik som blues eller jazz och sitter med dyra hörlursförstärkare, dvs att dom kanske är mer inriktade för den typen av musik, och sedan att man betalar mycket för designen. Kanske inte gäller alla dock, bäst är väll att fara till någon butik och provlyssna olika lurar om du har möjlighet.

Jo får väll fara till någon butik och lyssna lite.

haha jo alla audiofiler lyssnar på jazz, vilket jag verkligen inte gillar, vet när man har varit på ljudmässor och alla kör jazz på fruktansvärt dyra system, man får aldrig höra något annat.

Grado lurar då är det något att ha?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Jag prioriterar kristall-klart ljud, före bas och sånt skit Så då kanske det bara är Sennheiser som gäller?

Shure SRH840/940-E får dina Siberia att låta som något från Toys"R"Us, 940-E har samma karaktär i ljudet som DT880 ungefär fast möjligtvis snäppet bättre i midsen och vokalerna. Sennheiser är ju såklart också ett alternativ.

Värt att tänka på att med hörlurar kring 2-3000kr klassen så kan dom oftast vara mer tungdrivna så du kan behöva en hörlursförstärkare, sedan kommer en dålig source låta som skit, tex en sämre MP3, eller vissa spel. Beror dock på hur kräsen du är.. Vissa klarar inte av ljudkvalitén Spotify premium har.

Visa signatur

[MAIN] | Corsair 550D | Asus P8Z68-V | MSI GTX 680 TF3 | i5 2500K | Kühler 620 | Vengeance 8GB | WD 650GB | Vertex 3 64GB | Xonar DX | AX 850W |
[HTPC] | Silverstone GD05B | Gigabyte GA-F2A75M-D3H | A6 5400K | Scythe Big Shuriken 2 | Vengeance LP 8GB | Samsung 830 64GB | Xonar DX | LITEON BD | SP E9 400W |

Permalänk
Skrivet av j1mp492:

Shure SRH840/940-E får dina Siberia att låta som något från Toys"R"Us, 940-E har samma karaktär i ljudet som DT880 ungefär fast möjligtvis snäppet bättre i midsen och vokalerna. Sennheiser är ju såklart också ett alternativ.

Värt att tänka på att med hörlurar kring 2-3000kr klassen så kan dom oftast vara mer tungdrivna så du kan behöva en hörlursförstärkare, sedan kommer en dålig source låta som skit, tex en sämre MP3, eller vissa spel. Beror dock på hur kräsen du är.. Vissa klarar inte av ljudkvalitén Spotify premium har.

Jag tycker Spotify premium låter hyffsat bra, men använder det mest för bekvämlighetens skull, eftersom jag lyssnar på så otroligt mycket musik, mina playlists är säkert flera månader långa och då funkar det inte med att ha massa Flac på diskarna.

Några Shure blir det inte, bland det fulaste jag har sett, även om det viktigaste är ljudet så gillar någorlunda bra design.

Ta mig tusan bland bland det snyggaste jag har sett.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

(bild) Ta mig tusan bland bland det snyggaste jag har sett.

Nu blir jag sårad då du säger att Shure är fula i designen Haha, skämt åsido. Då du älskar designen på dom vita ATH-M50 och i princip alla som köpt dom är mer en nöjd och dom är helt enkelt väldigt mycket för pengarna så tycker jag då att det är ditt självklara val, vad funderar du över egentligen?

Visa signatur

[MAIN] | Corsair 550D | Asus P8Z68-V | MSI GTX 680 TF3 | i5 2500K | Kühler 620 | Vengeance 8GB | WD 650GB | Vertex 3 64GB | Xonar DX | AX 850W |
[HTPC] | Silverstone GD05B | Gigabyte GA-F2A75M-D3H | A6 5400K | Scythe Big Shuriken 2 | Vengeance LP 8GB | Samsung 830 64GB | Xonar DX | LITEON BD | SP E9 400W |

Permalänk

Funderar på ATH-M50, hur mycket bättre blir ljudet om man köper till en http://www.dustin.se/product/5010485013/nuforce-udac-2-headph... sådan?

Borde duga utan med xonar d2?

Står mellan SENNHEISER HD-598, AKG K242 HD, SENNHEISER pc 360 och ATH-M50 nu.

Någon som har lyssna på AUDIO TECHNICA ATH-A500X?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk

Någon som har några andra tips innan jag köper ATH-M50?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Jag gillar mitt par akg k242. Har inte lyssnat på de andra lurarna i tråden och kan inte jämföra. Mina lurar drivs av ett xonar stx och ger en klar, detaljrikt och luftig ljudbild. Lycka till!

Edit: kan tillägga att min musikerkompis med bra gehör generellt gillar sennheisers lurar över akg. En annan kompis som diggar elektronisk musik kör med akg. Så det är trots allt en smakfråga

Review av en filur som haft audio technica-lurarna i två år http://www.head-fi.org/t/386819/audio-technica-ath-m50-review

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Någon som har några andra tips innan jag köper ATH-M50?

Tycker du ska köra på ATH-M50, jag tror du kommer att börja grubbla över om du ändå borde ha tagit dem om du köper något annat

Angående Nuforce uDAC'en, det är ingen idé att köpa den när du redan har ett ljudkort, och lurarna ifråga behöver inte förstärkning.

Permalänk
Medlem

Kolla efter begagnade Sennheiser HD650/HD600. Liknande prisklass som nya M-50, men enligt mig en helt annan nivå av väl ljud! Dom sitter dessutom mycket skönare på huvudet, iaf på min medelstora skalle.

Visa signatur

Moderkort Asus ROG Strix 550-F | CPU AMD Ryzen 5 5600X | CPU-Kylare be quiet! Dark Rock Pro 4 | Ram Kingston HyperX Predator RGB 3200MHz 32GB | M.2 Intel 660p 1TB | GPU Asus GeForce RTX3080TUF | PSU EVGA SuperNOVA G2 750W | Chassi Fractal Design Define R6 TG

Permalänk
Medlem

K701 går att hitta billigare http://www.thomann.de/se/akg_k701.htm

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Där ser man, gillar dom skarpt, men vete tusan om 1000 kr (drar bort momsen med företaget) mer är värt det. 2000 (ink frakt) tycker jag faktiskt är lite absurt att lägga ut för ett par lurar även fast jag har råd med god marginal, men är mer en principsak.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Där ser man, gillar dom skarpt, men vete tusan om 1000 kr (drar bort momsen med företaget) mer är värt det. 2000 (ink frakt) tycker jag faktiskt är lite absurt att lägga ut för ett par lurar även fast jag har råd med god marginal, men är mer en principsak.

2000kr är inte speciellt mycket, det är ganska lite pengar i hifisammanhang. Totalt har jag lagt över 20000kr på min stereoanläggning senaste åren, och på hörlurssidan så har jag byggt en förstärkare och dac för 1300kr (kostar typ 2400kr färdigbyggd) och lurar för 2100kr (rea, ordinarie pris var 3000kr) och det är inte heller speciellt mycket.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Kalium:

2000kr är inte speciellt mycket, det är ganska lite pengar i hifisammanhang. Totalt har jag lagt över 20000kr på min stereoanläggning senaste åren, och på hörlurssidan så har jag byggt en förstärkare och dac för 1300kr (kostar typ 2400kr färdigbyggd) och lurar för 2100kr (rea, ordinarie pris var 3000kr) och det är inte heller speciellt mycket.

Japp jag har också lagt en hel del pengar på min stereoanläggning, men det är en helt annan sak, tycker man inte kan jämföra hörlurar med en stereoanläggning Hörlurar går alltid sönder också det gör inte en stereo, hunden biter sönder dom, man tappar dom, blir glapp osv osv. Jag har förbruka säkert runt 15 par lurar nu 299-700 kr prisklassen, och jag är en försiktig person, vet att dyrare lurar har högre kvalitet men dom går också sönder hela tiden, min bror har haft sönder 4 AKG lurar på 4 år. Både han och jag är rätt försiktiga personer.

Kanske skiter i ATH-M50 då, men gillar inte slutna lurar, slutna lurar låter verkligen skit, vad är grejen med slutna lurar? Kan förstå det till musikproduktion, men annars verkar det ju rätt värdelöst? Eller om man lyssna på en stökig plats, jag bor i en stuga ute i skogen, det är helt tyst, så kanske ska satsa på öppna lurar då?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Jag måste säga att jag är grymt nöjd med mina Sennheiser HD595 dom är jättesköna att ha på sig även längre stunder och låter väldigt bra men dom kanske är en utgående modell. Dom HD598 som länkades längre upp i tråden ser ut väldigt mycket som mina HD595 fast med andra färger vet inte hur dom låter men dom sitter säkert lika skönt i alla fall. Jag kör mina HD595 med ett Asus Xonar DG ljudkort och det funkar fint.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Gunmoses:

Jag måste säga att jag är grymt nöjd med mina Sennheiser HD595 dom är jättesköna att ha på sig även längre stunder och låter väldigt bra men dom kanske är en utgående modell. Dom HD598 som länkades längre upp i tråden ser ut väldigt mycket som mina HD595 fast med andra färger vet inte hur dom låter men dom sitter säkert lika skönt i alla fall. Jag kör mina HD595 med ett Asus Xonar DG ljudkort och det funkar fint.

Sennheiser HD598 är enbart en kosmetiskt uppdatering från HD595. De låter likadant. Håller dock med fullständigt 595/598 är för sin prislapp fantastiskt sköna och välljudande hörlurar.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk

Japp ska iväg i veckan och lyssna på lite lurar, någon som vet en butik i
Stockholm där man kan lyssna på pc 360?, hifi-butiker brukar ju inte direkt ha headsets.... Hur står sig Sennheiser PC360 Gaming mot HD598 och HD595?

Ska vara en sjukt bra mic till 360, men jag har en hyssad bordsmic redan...

Har läst lite på amerikanska forum och många säger att Sennheiser HD555 är bra för gaming, vad tusan skilljer HD555 och hd595/598 åt?

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem

Släng ett öga, eller snarare öra, på Grado om du kan. Växlar mellan ett par Grado SR60 och ett par HD558, SR60 hemma och HD558 på jobbet. De är olika men kan inte direkt säga att jag klart föredrar de ena över de andra.

Ska väll tillägga att jag är inne på mitt tredje par Sennheiser HDxxx lurar, dödat två par under senaste 4-5 åren, vet inte om det är ett bra betyg då jag faktiskt köpt nya i samma serie, eller ett dåligt betyg då de i snitt överlevt ~två år

Skulle oavsett rekommendera att du provlyssnar innan köp.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Har läst lite på amerikanska forum och många säger att Sennheiser HD555 är bra för gaming, vad tusan skilljer HD555 och hd595/598 åt?

http://www.headfonia.com/old-and-new-hd555-hd558-hd598/

Permalänk

Okey tack.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Skrivet av lideri:

Släng ett öga, eller snarare öra, på Grado om du kan. Växlar mellan ett par Grado SR60 och ett par HD558, SR60 hemma och HD558 på jobbet. De är olika men kan inte direkt säga att jag klart föredrar de ena över de andra.

Ska väll tillägga att jag är inne på mitt tredje par Sennheiser HDxxx lurar, dödat två par under senaste 4-5 åren, vet inte om det är ett bra betyg då jag faktiskt köpt nya i samma serie, eller ett dåligt betyg då de i snitt överlevt ~två år

Skulle oavsett rekommendera att du provlyssnar innan köp.

Förklara gärna lite mer vilka skillnader du märker

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Japp jag har också lagt en hel del pengar på min stereoanläggning, men det är en helt annan sak, tycker man inte kan jämföra hörlurar med en stereoanläggning Hörlurar går alltid sönder också det gör inte en stereo, hunden biter sönder dom, man tappar dom, blir glapp osv osv. Jag har förbruka säkert runt 15 par lurar nu 299-700 kr prisklassen, och jag är en försiktig person, vet att dyrare lurar har högre kvalitet men dom går också sönder hela tiden, min bror har haft sönder 4 AKG lurar på 4 år. Både han och jag är rätt försiktiga personer.

Kanske skiter i ATH-M50 då, men gillar inte slutna lurar, slutna lurar låter verkligen skit, vad är grejen med slutna lurar? Kan förstå det till musikproduktion, men annars verkar det ju rätt värdelöst? Eller om man lyssna på en stökig plats, jag bor i en stuga ute i skogen, det är helt tyst, så kanske ska satsa på öppna lurar då?

Man är inte försiktig om hörlurar ifall man konstant tappar dom eller låter hunden bita i dom, och att dom hela tiden går sönder och får glapp hela tiden är ren bs, vet dom som haft samma hörlurar långt över 5 år utan problem. Och att slutna lurar låter skit till annat än produktion, är du seriös? Om man vill ha slutna eller inte är helt upp till personliga preferenser och båda har sina för och nackdelar, men att gå runt och säga att det ena eller andra är låter skit är bara idiotiskt. Och nej, man köper inte slutna för man bor vid ett sågverk.

Visa signatur

[MAIN] | Corsair 550D | Asus P8Z68-V | MSI GTX 680 TF3 | i5 2500K | Kühler 620 | Vengeance 8GB | WD 650GB | Vertex 3 64GB | Xonar DX | AX 850W |
[HTPC] | Silverstone GD05B | Gigabyte GA-F2A75M-D3H | A6 5400K | Scythe Big Shuriken 2 | Vengeance LP 8GB | Samsung 830 64GB | Xonar DX | LITEON BD | SP E9 400W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av j1mp492:

Man är inte försiktig om hörlurar ifall man konstant tappar dom eller låter hunden bita i dom, och att dom hela tiden går sönder och får glapp hela tiden är ren bs, vet dom som haft samma hörlurar långt över 5 år utan problem. Och att slutna lurar låter skit till annat än produktion, är du seriös? Om man vill ha slutna eller inte är helt upp till personliga preferenser och båda har sina för och nackdelar, men att gå runt och säga att det ena eller andra är låter skit är bara idiotiskt. Och nej, man köper inte slutna för man bor vid ett sågverk.

Mina AKG lurar sålde jag iväg efter lite drygt ett år, använde dom väldigt mycket och när jag sålde dom var dom i nyskick. Mina Denon lurar jag har haft sen april är även dom nyskick fortfarande trots att dom används mycket. Aldrig tappat en hörlur i hela mitt liv. Det gäller att vara försiktig på riktigt.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Förklara gärna lite mer vilka skillnader du märker

Tja, det är svårt att beskriv ljud Skulle kort säga att Gradon har bättre rytm (hastighet, timing eller vad man ska kalla det) medan Sennheisern är bättre på klassiska HiFi parametrar. Eller Sennheisern låter bättre men man vill ställa sig upp och hoppa/headbanga mer när man sitter med Gradon

Snabbgooglade och tycker den här killen beskriver det hela rätt bra http://www.head-fi.org/t/623405/which-one-sennheiser-hd-598s-...

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Skrivet av lideri:

Tja, det är svårt att beskriv ljud Skulle kort säga att Gradon har bättre rytm (hastighet, timing eller vad man ska kalla det) medan Sennheisern är bättre på klassiska HiFi parametrar. Eller Sennheisern låter bättre men man vill ställa sig upp och hoppa/headbanga mer när man sitter med Gradon

Snabbgooglade och tycker den här killen beskriver det hela rätt bra http://www.head-fi.org/t/623405/which-one-sennheiser-hd-598s-...

haha okey hd-598 låter ju riktigt tråkiga.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none