Formatera disk som har windows

Permalänk
Medlem

Formatera disk som har windows

Tjenare, jag köpte en ssd för inte så länge sedan och det funkar fint men nu har den börjat bli full, så jag tänkte ta en gammal hdd och använda som lagringsdisk. När båda diskarna sitter i så startar inte datorn, så jag tror att det är för att den andra också har windows på. Hur formaterar jag hdd:n så att inte windows finns kvar?

Tack på förhand om ni behöver veta mer så är det bara att fråga

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herxzo:

Tjenare, jag köpte en ssd för inte så länge sedan och det funkar fint men nu har den börjat bli full, så jag tänkte ta en gammal hdd och använda som lagringsdisk. När båda diskarna sitter i så startar inte datorn, så jag tror att det är för att den andra också har windows på. Hur formaterar jag hdd:n så att inte windows finns kvar?

Tack på förhand om ni behöver veta mer så är det bara att fråga

Ställ istället in i BIOS att boota från rätt hårddisk så är problemet löst

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av FX9:

Ställ istället in i BIOS att boota från rätt hårddisk så är problemet löst

Det är bara så att bios hittar inte bäda diskana -.-

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herxzo:

Det är bara så att bios hittar inte bäda diskana -.-

Skrivet av FX9:

Ställ istället in i BIOS att boota från rätt hårddisk så är problemet löst

Bios hittar ssd:n när den andra inte är ikopplad
Men inte när båda är och likadant för hdd:n

Permalänk
Medlem

Helskumt!
Vad har du för moderkort?
Kanske en BIOS-uppdatering löser problemet?

Annars kan du ju köpa en IDE/SATA->USB2-"grunka" och ansluta disken via USB och fromatera om den.

En sak som just poppade upp...
Är det en IDE-disk?
Kollla att den är satt på CS (Cable Select), det vara så att du satt den fel i förhållande till vad den sitter i kabeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Helskumt!
Vad har du för moderkort?
Kanske en BIOS-uppdatering löser problemet?

Annars kan du ju köpa en IDE/SATA->USB2-"grunka" och ansluta disken via USB och fromatera om den.

En sak som just poppade upp...
Är det en IDE-disk?
Kollla att den är satt på CS (Cable Select), det vara så att du satt den fel i förhållande till vad den sitter i kabeln.

Den hittade visst disken men var tvungen att trycka på boot menu xD men jag kan fortfarande inte formatera den andra när jag startat via ssd:n. Kan man bara radera allt som finns på hdd:n? I stället för att formatera. Hdd:n är ju "tvådelad" så jag har ju E och G. G gick att formatera men inte E

Permalänk
Medlem

Formatera den via windows installationsprogram. Enklast och smidigast enligt mig. Microsoft själva har till&med lagt ut versioner av W7 (trial) du kan ladda ner + ett verktyg för att göra en bootbar USB att installera windows ifrån. Smidigast om du inte har en skiva/ett usb redo redan.

Eftersom du bara behöver installationsprogrammet så spelar det ju ingen roll. Boota från valfritt lagringsmedia med W7 installationen på, gå vidare till steget där du får välja hårddisk, ta bort partitionerna på den mekaniska disken, formatera om den, starta om datorn på knappen och ta ut lagringsmediat.

Visa signatur

Jag ansvarar för vad jag skriver, inte för vad du förstår.
Förlåt, jag hörde inte vad du tänkte säga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herxzo:

Den hittade visst disken men var tvungen att trycka på boot menu xD men jag kan fortfarande inte formatera den andra när jag startat via ssd:n. Kan man bara radera allt som finns på hdd:n? I stället för att formatera. Hdd:n är ju "tvådelad" så jag har ju E och G. G gick att formatera men inte E

Det är säkert en 100 MB windowspartition på den mekaniska disken. För att bli av med denna och under förutsättning att du inte har något du behöver ha kvar på den disken:

Gå in i diskhanteraren, ta bort båda alla partitioner på hårddisken, skapa en ny partition på 100% av utrymmet och ge den en enhetsbeteckning. Done.

Visa signatur

5700x3D | RTX 2060 Super | 2 TB M.2 | 32 GB RAM | Gigabyte DS3H| 750 WATT

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nanae:

Formatera den via windows installationsprogram. Enklast och smidigast enligt mig. Microsoft själva har till&med lagt ut versioner av W7 (trial) du kan ladda ner + ett verktyg för att göra en bootbar USB att installera windows ifrån. Smidigast om du inte har en skiva/ett usb redo redan.

Eftersom du bara behöver installationsprogrammet så spelar det ju ingen roll. Boota från valfritt lagringsmedia med W7 installationen på, gå vidare till steget där du får välja hårddisk, ta bort partitionerna på den mekaniska disken, formatera om den, starta om datorn på knappen och ta ut lagringsmediat.

Skrivet av FX9:

Det är säkert en 100 MB windowspartition på den mekaniska disken. För att bli av med denna och under förutsättning att du inte har något du behöver ha kvar på den disken:
Hej, Alexander Lindvall kommer inte till skolan idag.
Gå in i diskhanteraren, ta bort båda alla partitioner på hårddisken, skapa en ny partition på 100% av utrymmet och ge den en enhetsbeteckning. Done.

Tack för hjälpen! Nu Är det fixat
Ett sista problem bara, varför finns min ssd bara i boot menu och inte där man kan dra och välja boot priority? Vill ju gärna slippa att behöva gå in i bios varje gång jag ska start datorn

Permalänk
Medlem

Ladda hem Killdisk till ett bootbart media , CD/USB , starta burken från det mediat och kör Killdisk på den disken du vill rensa , se till att du väljer rätt disk

Visa signatur

Lian Li PC-V2120B | ASUS X79-Deluxe | Intel 4930K + EK 360 | Corsair 4x8GB 1866MHz VENGEANCE LP | EVGA Geforce GTX 1080 Ti FTW3 SLI | Corsair AX1200i | Intel 530 240GB + Samsung 860 EVO 1TB + några TB blandad mekanik | Dell U2711 | Synology DS 411j

Permalänk
Medlem
Skrivet av mr_sQuinty:

Ladda hem Killdisk till ett bootbart media , CD/USB , starta burken från det mediat och kör Killdisk på den disken du vill rensa , se till att du väljer rätt disk

Tack för att du lade ner din tid på att hjälpa men jag har redan löst problemet med att formatera hdd:n

Permalänk
Medlem

Hej igen Herxzo,

Skrivet av Herxzo:

Tack för hjälpen! Nu Är det fixat
Ett sista problem bara, varför finns min ssd bara i boot menu och inte där man kan dra och välja boot priority? Vill ju gärna slippa att behöva gå in i bios varje gång jag ska start datorn

Hmmm, vad händer om du inte gör någonting undertiden systemet startar upp?
Bootar den inte från din SSD?
BIOS borde inte "bry" sig vad för boot-enhet du har.
Däremot kan du ha installerat en bootmanager om du påbörjat installation på din HDD, för att formatera den