Är det värt att uppgradera? Hjälp önskas.

Permalänk
Medlem

Är det värt att uppgradera? Hjälp önskas.

Hej på er. Idag har jag följande uppsättning :

OS: Win7/64

Moderkort: ASUS M4A89GTD PRO/USB3

Processor: AMD Phenom II X4 965

Minne: 4GB DualChannel DDR3@668MHz

Grafikkort: Integrerat ATI Radeon HD 4290

Audio: Integrerat Realtek High Definition Audio

Nätagg: OCZ Fatal1ty 550W

Systemdisk: Intel SSD 120GB

Övriga diskar: Samsung 500Gb SATA, WD80Gb IDE, WD160Gb IDE.

Det jag eftersöker är att få en kraftfullare och snabbare dator främst för media/surf/kontor. Jag får ibland varningar om hög processoranvändning osv.
Youtube och tex SVT play går lite segt emellanåt om jag har flera andra program igång samtidigt.

Allting är standardinstallerat dvs. inget överklock eller liknande.

Jag har funderat på Intels i5 3570k som det pratas så mycket om i forumet. I inköpslistan har jag lagt till flera olika moderkort eftersom jag är osäker på vilket jag ska välja. Jag har även funderingar på ett grafikkort. Behöver jag det eller räcker ett integrerat för mitt behov?
Det är lika bra jag nämner det att spel är inte aktuellt och kommer inte heller att bli det på denna dator.
Har också planer på att byta ut mina 2 IDE-diskar till SATA eftersom jag sett att flera av de nya moderkorten saknar IDE.
Jag hoppas att jag har förklarat så ni förstår. Mina hårdvarukunskaper är inte så stora men jag hoppas att någon vill hjälpa mig iaf.
http://www.inet.se/kundvagn/visa/2769740/2012-12-29

Kom gärna med andra förslag om det kan hjälpa till att snabba upp min dator.
Tackar på förhand.

Permalänk
Medlem

Du har inte överklockat processorn? Gör det...

Permalänk
Medlem

Hej och tack för svaret!

Nej det har jag inte gjort eftersom jag inte kan någonting om sådant.

Är inte mina prylar fallna för åldersstrecket? De är inköpta 2009?

Permalänk
Medlem
Skrivet av leab:

Hej och tack för svaret!

Nej det har jag inte gjort eftersom jag inte kan någonting om sådant.

Är inte mina prylar fallna för åldersstrecket? De är inköpta 2009?

Prylarna du har fungerar bra till det du använder dom till, visst kan du byta plattform men det är ju mycket pengar att spara om du väljer att överklocka processorn istället, känner du att du fortfarande vill ha en snabbare burk efter överklockningen så kan du byta moderkort, cpu och minnen...

Permalänk
Medlem

Mer minne kanske?

Eftersom jag inte kan något om överklockning så måste jag få hjälp med det. Det är väl iaf värt att prova.
Att läsa en massa text om hur man går till väga fungerar inte riktigt för mig så hjälp värdesättes högt.

Permalänk
Medlem
Visa signatur

7900GT > XFX4890 > 2xGTX480 > GTX780 > GTX1070 > RTX3070

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle säga att din dator funkar bra för de användningsområden du skriver. Jag tror faktiskt inte att du skulle märka så mycket av mer RAM heller. I så fall bara om du kör allt samtidigt.
Eventuellt skulle man kunna överväga att sätta i ett enkelt grafikkort, för när man kör inbyggd grafik innebär det att processorn måste dela på internminnet med den inbyggda grafiken och det tar lite av din minnesbandbredd.

Jag blir lite fundersam över två saker. Du skriver att du får varning för hög processoranvändning. Det är inget som är inbyggt i Windows och sådana program brukar ta en del kraft av datorn.
Du skriver också att SVT Play är segt när du har andra program i bakgrunden. Vilka program är det? För du skriver samtidigt att du använder datorn till surf, kontor och media, så vad är det du kör samtidigt med SVT Play?

Jag tror att din dator behöver en ordentlig genomgång. Se till att SSD'n kör i AHCI mode för högsta fart, rensa bort alla program som du inte använder alternativt gör en ominstallation.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem

Processorn som du har är defenitivt mer är nödvändigt för surf/kontor. Grafikdelen vet jag inte så mycket om men 1080 filmer borde väl inte heller vara några problem.

Använd dig utan aktivitetshanteraren och se vad det är som får jobba mycket när det går tungt, är det RAM eller CPU, om inget så är det nog grafik-delen som krävs. Köp då ett billigt GT 610 el. liknande.

Dessutom så kan alltid en ominstallation av Windows hjälpa, speciellt Windows 8 snabbar upp mycket i min mening och se till att ha drivrutiner och liknande uppdaterat.

EDIT: Såg det som giplet ovanför skrev... hans råd verkar vettiga!

Permalänk
Medlem

Stort tack för alla svar. Angående processoranvändningen så är det Norton Internet Security som varnar.

Tex kan det vara så att jag laddar ner ett program när SVT play eller en musikvideo på datorn som rullar.

Jag kör Winoptimizer ganska ofta så datorn borde vara genomgången. När jag kör SSD'n i AHCI så startar den ej. SSD'n är också optimerad av Intels program.
Windows är ominstallerar flera gånger under året utan resultat. Windows8 har jag men kör den inte just nu.

Jag har själv varit inne på att sätta i en separat grafikkort men vad har jag ingen aning om, kravet är ju självklart att det är bättre än det inbyggda så konkreta tips är alltid trevligt att få. Hoppas man kan hålla sig under 8-900kr.

Angående minne så undrar jag om de minnen som det länkades till i carlssons svar längre upp.
Om jag läser vad som står angående mitt moderkort så står det följande: "4 x DIMM, 16 GB, DDR3 2000(O.C.)/1333/1066 ECC,icke-ECC,obuffrat minne
Dubbellkanalig minnesarkitektur
*AMD AM3 100 and 200 series CPU support up to DDR3 1066MHz
**Due to OS limitation, when installing total memory of 4GB capacity or more, Windows® 32-bit operation system may only recognize less than 3GB. Hence, a total installed memory of less than 3GB is recommended.
***Refer to www.asus.com for the memory QVL (Qualified Vendors Lists). "

Det minnet har ju en hastighet på 1600 medans mitt kort stödjer 2000(O.C.)/1333/1066 så det stämmer ju inte.
Sen är det ju det här med överklockning, kommer det att bli någon större skillnad eller är det att elda för kråkorna i mitt fall?

Permalänk
Medlem

Jag skulle tro att det mesta kan lösas genom att optimera operativsystemet mer. Gå in genom MsConfig och stäng ner autostart som inte behövs. Ett annat antivirus kunde säkerligen hjälpa också.

Visa signatur

Desktop: | Win10 | InWin 303 | ASUS TUF X570 | AMD Ryzen 5 3600 | Noctua NH-U12S (PP) | Intel 600p 256GB | Gigabyte GTX 670 | 32GB DDR4 2400Mhz | Corsair RM650x | 3x 1080 Screens |
Datacenter: | 1x Physical | 1x Virtual |
Laptop: | 2x |

Dell Certified Technician

Permalänk
Medlem

Jag kikade i MsConfig men det säger mig inte mycket.
Eftersom jag får NIS utan kostnad så känns det galet att inte använda det och dessutom vet jag inte vad jag skulle använda istället som är lika omfattande till funktion.

Permalänk
Medlem

Jag hade provat att installerat om Windows.

En ominstallation kan många gånger göra ett under för prestandan.
Din dator är fullt duglig till det du ska göra så det är nog något annat

Permalänk
Medlem

Tack för all hjälp så här långt!

Jag ska ominstallera Win7/8 med början imorgon. Kan ni tipsa om något speciellt jag ska tänka på?

Nu har jag även gått igenom manualen för mk och upptäckte att det finns en del nya saker i BIOS att kolla upp som jag inte gjort tidigare.
Många bäckar små blir en superdator till slut:-)

Funderar ändå på att sätta i ett separat grafikkort och dubbla minnet till 8Gb men det får vänta ett tag.
Angående minne är jag förvirrad. I specen står det ju 1333Mhz men i manualen så finns det en lista på godkända minnen och där finns en hel lista med 1600Mhz minnen med. Kan någon förklara det för mig är jag mycket tacksam.

Jag återkommer när ominstallationen är klar.

GOTT NYTT ÅR på er alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av leab:

Jag har själv varit inne på att sätta i en separat grafikkort men vad har jag ingen aning om, kravet är ju självklart att det är bättre än det inbyggda så konkreta tips är alltid trevligt att få. Hoppas man kan hålla sig under 8-900kr.

Jag gillar grafikkort som är relativt strömsnåla men ändå ger hyfsad prestanda. Gärna med en TDP under 75W. Dels krävs det betydligt mindre kylning mot grafikkort med 100W+ och dels räcker det med strömförsörjning via PCI Expressporten, utan att man behöver ha några extra kontakter/sladdar.

Det verkar som det bästa grafikkortet i denna kategori under 2012 var Radeon HD 7750.
De ska ha en TDP på 55W. Men det är alltså maximal förbrukning vid load. När du gör mindre krävande saker så drar de mindre.
Ett Radeon HD 7750 är definitivt bättre än Integrerat ATI Radeon HD 4290

De kanske är lite utanför din budget, men här är några förslag
Asus Radeon HD 7750 1GB (HD7750-DCSL-1GD5)
PowerColor Radeon HD 7750 1GB GDDR5
HIS Radeon HD 7750 1GB GDDR5

Det finns billigare varianter om man vill ha med fläkt istället. Men personligen föredrar jag tysta grafikkort om man ändå ska köpa ett med TDP under 70W.

Om du passar på att uppgradera så kan det vara kul att köra något spel eller 3D Mark eller något liknande före och efter uppgraderingen.
Jag tycker det är kul att köra något benchmark eller något annat som det blir väsentlig skillnad i före och efter en större uppgradering för att inte bara veta att det är en skillnad, utan att verkligen få uppleva hur stor skillnaden är. Men det gör du som du vill.

Skrivet av leab:

GOTT NYTT ÅR på er alla!

God fortsättning

Permalänk
Medlem

Tackar. Just nu är det inte aktuellt. Hur kan en kylare utan fläkt fungera lika bra? Det finns ju ingen luft som sveper förbi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av leab:

Tackar. Just nu är det inte aktuellt. Hur kan en kylare utan fläkt fungera lika bra? Det finns ju ingen luft som sveper förbi.

Hemligheten är
Mindre strömförbrukning = Mindre värmealstring
Mindre värmealstring = mindre behov av kylning

Det är därför ett Radeon HD 7750 kan kylas passivt, medans ett HD 7970 eller ett GeForce GTX680 eller dylikt inte kan det.
Men det är ändå rekommenderat att ha någon chassifläkt och/eller nätagg med fläkt som suger ut värmen ur chassit så att det blir lite bättre luftcirkulation än om precis allting i datorn är passivt kylt och inga chassi fläktar.

Här kan du se en recension på ett HD 7750
ASUS Radeon HD 7750 1 GB - Power Consumption

Just modellen i det testet var fläktkyld. Men du kan se att de kom inte upp i mer än 43W strömförbrukning.
Jämfört med
HIS Radeon HD 7970 X Turbo 3 GB
Där de kom upp i 348W som mest. Den versionen var överklockad. Men när de testade ett standard HD 7970 GHz Edition kom de upp i 273W. Vilket ändå är lååångt över vad ett HD 7750 drar.
Då är det inte svårt att förstå varför ett HD 7970 behöver mer kylning än ett HD 7750.

Sen är de fläktkylda modellerna bättre för överklockning. Men ska man överklocka så är ett HD 7770 med fläktkylning och extra strömförsörjning via PCI Express bättre, eller varför inte ett HD 7850 som har kraftfullare GPU också.
Men jag fick uppfattningen att ett standard klockat HD 7750 skulle räcka för dina behov.
Det räcker trotts allt till att spela med också om man skulle vilja, om man inte har så stora krav på höga upplösningar och detaljnivåer.

Permalänk
Medlem

O ja det räcker och blir över. Såg att det var ATI finns det någon NVIDIA motsvarighet? Eller det kanske inte spelar någon roll?