Permalänk

Lätt att bygga första datorn själv ?

Hej!

Jag har tänkt att bygga min dator själv, jag vet vilka komponenter jag ska ha i och undrar nu om det är lätt och hur mycket tid det tar att bygga sin första dator.
Jag har läst Kompletts vägledning till datorbygge och de förklarar det som det är ganska enkelt.
Jag har även sett klipp på youtube där en kille förklarar vad man ska göra.

De komponenter jag ska bygga med är:

Msi gtx 670 OC
I5 3570k
NZXT lexa s
Be Quiet Pure power L8 630W
Msi Z77A-G43
Intel 120GB 330
Corsair 8Gb CL9 1866 MHz
Dvd Rw Samsung 24xdl

Som sagt jag har aldrig byggt en dator förut och vill testa att bygga en.

Permalänk
Medlem

Lätt och lätt. Beror på om man har gjort det innan och hur händig man är. Det är egentligen inte speciellt svårt. Ta det lugnt och metodiskt och använd ESD-armband så ska det gå bra. Du kan även läsa på http://www.nordichardware.se/Guider/datorbyggarskolan/Delarna...

Fråga hellre om du är osäker, det är myyyycket bättre än att råka ha isönder något

Permalänk
Inaktiv

Glöm inte moderkortsdistanser.

Permalänk
Medlem

Det är ytterst enkelt, ta det bara lugnt och använd ESD armband så kommer allt gå bra.

Permalänk
Medlem

En annan sak som ingen nämnt är att man bör läsa manualerna. Gör man inte det kan något lätt gå sönder

Permalänk
Medlem

Det är rätt lätt. Med det sagt så tog mitt första bygge år och dar, man var rätt försiktig som 13-åring med hårdvara värd tusenlappar. Något som kan vara skönt är om du känner någon kunnig, be dem komma förbi och agera stöttepelare.

Visa signatur

"Tråden får vara öppen så länge diskussionen hålls saklig och civiliserad. "
"... och där låser vi tråden. Tramspellar.
*Låst* "
Andreas D. ^^,
Citera för svar. =3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr0X3r:

Hej!

Jag har tänkt att bygga min dator själv, jag vet vilka komponenter jag ska ha i och undrar nu om det är lätt och hur mycket tid det tar att bygga sin första dator.
Jag har läst Kompletts vägledning till datorbygge och de förklarar det som det är ganska enkelt.
Jag har även sett klipp på youtube där en kille förklarar vad man ska göra.

De komponenter jag ska bygga med är:

Msi gtx 670 OC
I5 3570k
NZXT lexa s
Be Quiet Pure power L8 630W
Msi Z77A-G43
Intel 120GB 330
Corsair 8Gb CL9 1866 MHz
Dvd Rw Samsung 24xdl

Som sagt jag har aldrig byggt en dator förut och vill testa att bygga en.

Det ska säkert gå bra, bara du är lugn och försiktig.
Oftast passar grejerna bara på ett håll i kontakterna, så att
sätta något fel borde inte gå, så länge man inte tvingar något.
Första gången jag byggde en ny dator helt själv lade jag ca 2 timmar
på det, men det var mest pga ovana och att jag hade betalat grejerna själv.

Med lite vana går det fortare, men samtidigt kanske man lägger mer
tid på att få till kabeldragningen snyggt.

Och som skrivits tidigare, kom ihåg distanserna till moderkortet!

Lycka till!

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Medlem

jag var lite sen med mitt första bygge ! fick en inköpslista av en polare , sen sa han bara att grejerna passar bara på ett sätt ! måste du pressa e det fel 8) jag tog det lugnt o försiktigt och googlade alltr jag var osäker på o tro fan det gick helt utmärkt !! nu 16 år senare bygger jag datorer på löpande band här hemma 8) och för guds skull glöm ej distanserna ,, hahhahaha

Permalänk
Skrivet av Thomaseron:

Det ska säkert gå bra, bara du är lugn och försiktig.
Oftast passar grejerna bara på ett håll i kontakterna, så att
sätta något fel borde inte gå, så länge man inte tvingar något.
Första gången jag byggde en ny dator helt själv lade jag ca 2 timmar
på det, men det var mest pga ovana och att jag hade betalat grejerna själv.

Med lite vana går det fortare, men samtidigt kanske man lägger mer
tid på att få till kabeldragningen snyggt.

Och som skrivits tidigare, kom ihåg distanserna till moderkortet!

Lycka till!

Vad menar ni med distanserna?
Två timmar var ju inte så mycket! Läste någon stans att det skulle ta cirka 8 timmar. tack för snabbt svar alla!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr0X3r:

Vad menar ni med distanserna?
Två timmar var ju inte så mycket! Läste någon stans att det skulle ta cirka 8 timmar. tack för snabbt svar alla!

Distanserna är de sakerna man sätter i chassit så att moderkortet inte ligger mot chassit, men sätter moderkortet på distanserna och skapar därmed en distans mellan moderkortet och chassit.

8 Timmar tror jag knappast det tagit något att bygga en dator. Räkna med ungefär 2-3 timmar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr0X3r:

Vad menar ni med distanserna?
Två timmar var ju inte så mycket! Läste någon stans att det skulle ta cirka 8 timmar. tack för snabbt svar alla!

http://www.thetypicalinvandraren.se/images/mbdistanser.jpg

Distanserna ser ut som på bilden, och ska skruvas fast i chassiet där moderkortet ska vara.

Visa signatur

Akashiro 0.9: Ryzen 5 7600, Radeon RX 7800XT Pure: 64/2000
https://podcasters.spotify.com/pod/show/thomaseron

Permalänk
Skrivet av cjal:

Distanserna är de sakerna man sätter i chassit så att moderkortet inte ligger mot chassit, men sätter moderkortet på distanserna och skapar därmed en distans mellan moderkortet och chassit.

8 Timmar tror jag knappast det tagit något att bygga en dator. Räkna med ungefär 2-3 timmar

Följer det med chassit eller moderkortet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr0X3r:

Vad menar ni med distanserna?
Två timmar var ju inte så mycket! Läste någon stans att det skulle ta cirka 8 timmar. tack för snabbt svar alla!

När du ska montera moderkortet på moderkortsplåten har du distanser i koppar imellan. Lägger du moderkortet dikt an mot plåten så kommer alla kontakter på baksidan av moderkortet att kortsluta
Du ska inte bara sätta distanser i alla hålen på moderkortsplåten i chassiet, du ska endast sätta distanser där du behöver dem, dvs matchar hålen på moderkortet. Sätter du en distans där du inte har ett matchande hål på moderkortet så blir det kortslutning.

Som sagt, läs moderkortsmanualen. Den är i stort sett en steg-för-steg guide i hur man bygger ihop datorn. Väldigt mycket matnyttigt står i den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr0X3r:

Följer det med chassit eller moderkortet?

Ja de följer med.

Permalänk

Ha tålamod och var noggrann så går det säkert bra. Se hellre över allt en extra gång än att försöka slå världsrekord i snabb montering.

Själv tycker jag att det underlättar att sortera upp allt snyggt och prydligt innan man börjar bygga.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!

Permalänk
Medlem

Du bör också vara försiktig när du monterar processorn så att inget av stiften böjs

Permalänk
Inaktiv

detta kan inte bli bättre (länk nedan). Ta det lungt och läs noga och jag hoppas att det hjälpte i ditt dator/data-byggande!

http://www.komplett.se/k/k.aspx?action=custserv&topic=buildyo...

*använde själv denna när jag byggde min första dator. Använd youtube också om du är osäker

mvh/ Peterpanik

Permalänk
Medlem

Första gången skulle jag rekommendera att du har kontakt med någon kunnig som går igenom steg för steg. Det är inte svårt att göra det som novis utan instruktioner från en människa, det fungerar också med en guide på internet. Men det underlättar om du får checka av med någon som gjort det förut. Jag har en barndomsvän som avböjde min hjälp för att han ville stoltsera och bygga sin dator helt själv. Sen när han sade att den var färdigbyggd frågade jag "Kom du ihåg distanserna till moderkortet?" Svaret blev nej.
Nu har en hel packe poängterat distanserna så det är bra. Glöm aldrig dem

Permalänk
Skrivet av Dr0X3r:

Vad menar ni med distanserna?
Två timmar var ju inte så mycket! Läste någon stans att det skulle ta cirka 8 timmar. tack för snabbt svar alla!

8 Timmar kanske var medräknat installation av operativsystem samt en massa spel för själva byggandet tar nog max 2-3 timmar även för en ovan, kanske 4 om man lägger ned väldigt stor möda på att få kabeldragningen så snygg som de bara går och man är en nybörjare på att bygga

Visa signatur

Game PC: Silverstone Ft2|Asus P9X79 DELUXE |Intel 3930K|16GB Corsair 1600 MHz|ASUS 290X DCII|480 GB Seagate 600 + 120 GB Corsair GTX|WD Raptor 150 Raid 0|Corsair AX750.
HTPC/Filserver: Fractal Design XL|ASUS Z87-A|Intel i5 4670K|16 GB Corsair 2400MHz|256 GB MX100 + 22 TB WD|Corsair 750HX. Laptop: ASUS N55SL|Hackintosh: HP dv5-1095eo 4GB|60 GB SSD

Permalänk
Medlem

Det går nog bra ska du se! Jag vet själv första gången jag byggde min, glömde distanserna efter en vecka läste jag om distanser mellan chassit och mb. Det är inte så svårt som du tror. Jag såg att någon länkat kompletts guide och den verkar bra! Följ den så ska allt nog gå fint! Och sedan om du inte har ESD-armband så om du har skor med stålhätta så funkar de lika bra som sådana armband. Alltid kört med skor istället, och har aldrig fått sådana stötar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fåtölj:

Det går nog bra ska du se! Jag vet själv första gången jag byggde min, glömde distanserna efter en vecka läste jag om distanser mellan chassit och mb. Det är inte så svårt som du tror. Jag såg att någon länkat kompletts guide och den verkar bra! Följ den så ska allt nog gå fint! Och sedan om du inte har ESD-armband så om du har skor med stålhätta så funkar de lika bra som sådana armband. Alltid kört med skor istället, och har aldrig fått sådana stötar!

Det handlar inte om att du inte ska få stötar. Det handlar om att inte skada hårdvaran.

Permalänk
Medlem

http://www.youtube.com/watch?v=d_56kyib-Ls
http://www.youtube.com/watch?v=HIJx6Y3tofg

Finns mängder med mer, av olika kvalité förstås.
Men ovanstående är bra.

Smällde ihop min första dator på ungefär 5timmar, ink fika- och mat-paus.
Från det att jag öppnade chassi sidorna till att jag var inne i BIOS och rörde till det.

Visa signatur

Intel Core I5 3570K [] ASUS P8Z77-V Pro [] Fractal Design Define R4 [] ASUS Radeon HD7970 Matrix Platinum [] Corsair 8GB CL9 Vengeance LP [] Cooler Master Hyper 212 EVO [] Corsair AX750 [] Intel 520 120gb

Permalänk
Skrivet av cjal:

8 Timmar tror jag knappast det tagit något att bygga en dator. Räkna med ungefär 2-3 timmar

Jag har aldrig byggt en dator (bara uppgraderat och bytt komponenter, dock ej moderkort). Jag är säkert trögare än de flesta på denna sajt men inte fan skulle jag klara av att bygga en dator på under 5 timmar. Helt omöjligt. Bara att läsa igenom moderkortsmanualen skulle ta minst 3 timmar.

Visa signatur

Bärbara [ Nada ]
Jobbets [HP Elitebook]
Stationära [ kaputt ]
Övrigt [LG OLED65C2] [PS5] [Xbox One X] [Xbox One Series X]

Permalänk
Medlem

Jag har nog byggt och pillat i datorer mer än tusen ggr.. och har aldrig använt ESD-armband. Jag ser till å ta i vasken eller ett element innan jag pillar om jag tror jag är "laddad". Är det vinter/kallt så är det alltid bäst att göra så, men ibland glömmer jag också.. men inga problem med brända chip pga statisk urladdning hittills! (peppar peppar ta i trä..). Men helt klart finns en risk, så den som vill vara säker alltid använder ESD-armband.

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Skrivet av Fåtölj:

Det går nog bra ska du se! Jag vet själv första gången jag byggde min, glömde distanserna efter en vecka läste jag om distanser mellan chassit och mb. Det är inte så svårt som du tror. Jag såg att någon länkat kompletts guide och den verkar bra! Följ den så ska allt nog gå fint! Och sedan om du inte har ESD-armband så om du har skor med stålhätta så funkar de lika bra som sådana armband. Alltid kört med skor istället, och har aldrig fått sådana stötar!

Är det något mer man ska tänka på förutom distanserna och ESD band?

Permalänk
Skrivet av lacrits:

Jag har nog byggt och pillat i datorer mer än tusen ggr.. och har aldrig använt ESD-armband. Jag ser till å ta i vasken eller ett element innan jag pillar om jag tror jag är "laddad". Är det vinter/kallt så är det alltid bäst att göra så, men ibland glömmer jag också.. men inga problem med brända chip pga statisk urladdning hittills! (peppar peppar ta i trä..). Men helt klart finns en risk, så den som vill vara säker alltid använder ESD-armband.

Tänkte precis fråga det med att ta i element!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr0X3r:

Är det något mer man ska tänka på förutom distanserna och ESD band?

Var försiktig när du lägger in processorn i sockeln. Det är mycket vanligt att nykomlingar lägger den snett och använder för mycket våld. Den ska bara hållas rakt över sockeln, och sedan väldigt försiktigt sänkas ned.

Om du känner att du är osäker och vill ha lite real-tidshjälp kan du lägga till mig på Skype och köra lite chatkorrespondens under bygget. Bra att ha är en kamera, så att om du kör fast så kan du ta bilder och dela med dig enkelt av problemet.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Skrivet av Deathdancer:

Var försiktig när du lägger in processorn i sockeln. Det är mycket vanligt att nykomlingar lägger den snett och använder för mycket våld. Den ska bara hållas rakt över sockeln, och sedan väldigt försiktigt sänkas ned.

Om du känner att du är osäker och vill ha lite real-tidshjälp kan du lägga till mig på Skype och köra lite chatkorrespondens under bygget. Bra att ha är en kamera, så att om du kör fast så kan du ta bilder och dela med dig enkelt av problemet.

Mycket generöst! Kommer ta lite tid innan jag ska beställa delarna, måste få min gamla dator såld först. Kommer säkert behöva lite hjälp så kommer lägga till dig på Skype när jag kan !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr0X3r:

Mycket generöst! Kommer ta lite tid innan jag ska beställa delarna, måste få min gamla dator såld först. Kommer säkert behöva lite hjälp så kommer lägga till dig på Skype när jag kan !

Drar ett PM så jag har det gjort Säg bara till i förväg så att jag säkert sitter vid datorn

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dr0X3r:

Tänkte precis fråga det med att ta i element!

Glöm elementet etc om du inte skall bygga datorn i elementet
Grovt räknat är det två grupper användare här inne, dom som fattar ESD och potentialskillnader och dom som inte gör, den senare gruppen verkar tyvärr "obildbar".

Gör en sökning och hitta lite ESD trådar och läs, annars finns det riska att denna tråden spårar ut också

Visa signatur

i7 2600k | P8P67Deluxe | Noctua NH-D14 | KFA2 GTX1080 EXOC | Corsair 750W | Corsair Obsidian 800D | Dell U2412M
America's Army: Proving Grounds