Permalänk

Gnisslande ljud från datorn

Hej,

Jag har alltid haft ett litet gnisslande ljud kommande från min stationära dator. Just idag så har jag upptäckt att det är ett litet program från ASUS som skapar detta ljud. EPU-4 Engine, den har tre olika lägen, High Performance, Auto och Max Power Saving. Om jag drar ner den till Max Power Saving så försvinner ljudet totalt, om jag drar upp den till High Performance så kommer ljudet tillbaka, om jag avinstallerar programmet så hörs ljudet nästan lika mycket som på High Performance. Jag har alltid haft den på Auto, så den inte brukar onödig energi när jag t.ex bara sitter på YouTube, men Auto ger också ifrån sig ljudet eftersom den byter till High Performance lite då och då när den känner att den behöver det.

Som sagt, om jag drar ner den till Max Power Saving så försvinner ljudet, men det orsakar då att fläktarna knappt arbetar när jag kör ett spel, t.ex, Far Cry 3 och jag är orolig över att datorn kommer att överhettas. Om jag kör spelet på Auto så känner den av att datorn kör ett spel och byter till High Performance och fläktarna kör igång för fullt, men dock så hör man det där irriterande ljudet.

Kan det vara farligt för datorn att endast låta den köra i Max Power Saving, så man slipper höra?

Tack!

VIDEO:
http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=CAGggB...

Visa signatur

Zalman Z11 Black ATX; Gigabyte GA-B85M-D3H, Intel Core i5-4440 CPU @ 3.10GHz, Kingston HyperX 8GB RAM, NVIDIA GeForce GTX 760 2GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddeN93:

Kan det vara farligt för datorn att endast låta den köra i Max Power Saving, så man slipper höra?

Ja och nej. Du kör ju fläktarna i lägre varvtal då, vilket innebär högre temperatur och alla problem som det för med sig. Även om du kanske inte får problem med ostabilitet osv så förkortar det livslängden på komponenterna, vilket är helt onödigt.

Jag tycker du ska ta reda på vilken fläkt/kylare det är som låter dåligt, och köpa en ny.

Visa signatur

jag lovar...

Permalänk
Skrivet av keffing:

Ja och nej. Du kör ju fläktarna i lägre varvtal då, vilket innebär högre temperatur och alla problem som det för med sig. Även om du kanske inte får problem med ostabilitet osv så förkortar det livslängden på komponenterna, vilket är helt onödigt.

Jag tycker du ska ta reda på vilken fläkt/kylare det är som låter dåligt, och köpa en ny.

Har jag klarat detta ljud i snart ett år med min dator och själva ljudet har inte ökat/minskat eller gjort någon skada, men det är irriterande for sure. Enligt andra tekniska supportsidor och affärens tekniska support så är det coil whine och ska inte vara farligt, så inköp av nya komponenter ska inte vara nödvändigt. Men det är just idag jag har upptäckt att EPU-4 Engine kan ta bort ljudet, vilket då kan leda till dåliga konsekvenser som du nämnde, om jag nu stänger ner programmet från High Performance.

Visa signatur

Zalman Z11 Black ATX; Gigabyte GA-B85M-D3H, Intel Core i5-4440 CPU @ 3.10GHz, Kingston HyperX 8GB RAM, NVIDIA GeForce GTX 760 2GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av FreddeN93:

Har jag klarat detta ljud i snart ett år med min dator och själva ljudet har inte ökat/minskat eller gjort någon skada, men det är irriterande for sure. Enligt andra tekniska supportsidor och affärens tekniska support så är det coil whine och ska inte vara farligt, så inköp av nya komponenter ska inte vara nödvändigt. Men det är just idag jag har upptäckt att EPU-4 Engine kan ta bort ljudet, vilket då kan leda till dåliga konsekvenser som du nämnde, om jag nu stänger ner programmet från High Performance.

Men vet du, kör burken på så sätt att ljudet dyker upp, sen så öppnar du helt enkelt sidoplåten och lyssnar var det kommer ifrån. Testa också att stoppa fläktarna en och en med fingret för att se om ljudet försvinner. Håller med om att coilwhine låter troligt med det låter lite tidigt att säga det säkert, speciellt utan att ha felsökt burken fullständigt. Lämnade du in datorn till affären på felsökning eller pratade du bara med dom?

Visa signatur

jag lovar...

Permalänk

Jag hör också lite coilwhine då och då, inget att oroa sig för. Dock kan det vara hemskt irriterande!

Visa signatur

21:9