Permalänk
Medlem

Övergång till Linux

Tja.

Jag har nu bestämt mig för att ta steget över till linux och kommer köra linuxmint eller ubuntu. Jag har efter lite sökningar och så vidare hittat program för alla mina behov som fungerar riktigt bra men jag har inte hittat info om bankid.
Jag har fått en dosa av SEB som är kopplad via USB till datorn och sen med mitt visa kort kan jag logga in på internetbanken osv, men jag hittar ingen info om hur man får detta att fungera på linux.

Nu kan jag ha sökt som en kratta så om det fungerar och har tagits upp någon annanstans ber jag om ursäkt

Tack på förhand.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

Hahaha, jag sökte inte bara som en kratta utan som en jubelidiot tom
Finns ju förf** färdigt att ladda ner från bankid hemsidan ju

Jaja jag bjuder på detta och skyller på att man jobbar okristerliga tider

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

själv lyckats med den att man missat den mest uppenbara lösningen !!! många gånger ! hehehhehehe

Permalänk
Medlem

Kan dock bli lite problem med bankID om du kör 64-bitars version då bankID inte stöder det. Går dock att komma runt om du Googlar lite. Kör själv Ubuntu 12.04 64-bitars och det funkar, men inte rakt av som sagt.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Kan dock bli lite problem med bankID om du kör 64-bitars version då bankID inte stöder det. Går dock att komma runt om du Googlar lite. Kör själv Ubuntu 12.04 64-bitars och det funkar, men inte rakt av som sagt.

Aha. Det blir lite googling då. Tack för varningen.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

finns nån guide hur man får igång det, la in det åt svärmor,, hon kör ubuntu,, hon surfar ju lite bara och gör räkningar,

börjar gå över mer och mer till ubuntu, har det på barnens dator också lika dom lär sig från början,
gillar unity utseende men verkar inte som många andra gillar det :/

Visa signatur

Intel Core i7-3930K @ 4,5 Ghz (Extreme) || GTX1080 || Cooler master HAF X ||Corsair vengeance 16GB || Eizo Ips x2 || Corsair HX1050 ||Asrock Extreme9 X79 || Corsair H100 || Samsung 256gb PRO 950 x3 || Freenas server 12tb || DELL 1950 samt MD1000, HP580DL G5

Permalänk
Medlem
Skrivet av j.nyberg:

finns nån guide hur man får igång det, la in det åt svärmor,, hon kör ubuntu,, hon surfar ju lite bara och gör räkningar,

börjar gå över mer och mer till ubuntu, har det på barnens dator också lika dom lär sig från början,
gillar unity utseende men verkar inte som många andra gillar det :/

Bra att du lär dom direkt! Är ju inte helt fel att dom växer upp med Linux från grunden. Allt blir garanterat så mycket enklare senare i livet då.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av j.nyberg:

finns nån guide hur man får igång det, la in det åt svärmor,, hon kör ubuntu,, hon surfar ju lite bara och gör räkningar,

börjar gå över mer och mer till ubuntu, har det på barnens dator också lika dom lär sig från början,
gillar unity utseende men verkar inte som många andra gillar det :/

Jag gillar det men ibland så när man har ett fönster uppe, som man kanske inte vill ha i fullskärms-läge
men fortfarande kunna ha den på 95% av skärmytan så är ju den där "baren" till vänster lite i vägen.
Inte använt Ubuntu på länge men det jag tycker är mest simpelt är nog Ubuntu 10 vilket även farmor sitter vid varje dag.
Hon har inte använt något nytt Windows alls. Nu är hon van Ubuntu användare (även om det bara surfas )
men det är ju riktigt bra, vad jag vet har hon aldrig fått några problem överhuvudtaget.

Skulle jag haft barn själv hade jag nog gett dem någon Linuxdist x)
Men man har ju alltid sina småbröder som kanske behöver lära sig något nytt för en gångs skull

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

Jag gillar det men ibland så när man har ett fönster uppe, som man kanske inte vill ha i fullskärms-läge
men fortfarande kunna ha den på 95% av skärmytan så är ju den där "baren" till vänster lite i vägen.

Jag känner lite av motsatsen. Att Unity "docken" är till vänster på skärmen är bara till fördel då de allra flesta idag har någon form av Widesscreen skärm.
Det är ju faktiskt mer naturligt att då ha docken antingen till vänster eller till höger istället för som Windows, att ha den längst ner.

Eftersom man på en Widescreenskärm har mycket mindre utrymme på höjden så är det utrymmet värdefullt och då vill i alla fall inte jag slösa bort det på en meny som lika gärna kan ligga till vänster på bredden där man har mycket mer utrymme.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av j.nyberg:

finns nån guide hur man får igång det, la in det åt svärmor,, hon kör ubuntu,, hon surfar ju lite bara och gör räkningar,

börjar gå över mer och mer till ubuntu, har det på barnens dator också lika dom lär sig från början,
gillar unity utseende men verkar inte som många andra gillar det :/

Nice gjort

Skrivet av Bejje:

Jag känner lite av motsatsen. Att Unity "docken" är till vänster på skärmen är bara till fördel då de allra flesta idag har någon form av Widesscreen skärm.
Det är ju faktiskt mer naturligt att då ha docken antingen till vänster eller till höger istället för som Windows, att ha den längst ner.

Eftersom man på en Widescreenskärm har mycket mindre utrymme på höjden så är det utrymmet värdefullt och då vill i alla fall inte jag slösa bort det på en meny som lika gärna kan ligga till vänster på bredden där man har mycket mer utrymme.

Går ju flytta docken i windows om man vill
Gjorde det själv nyss å ska se hur det känns...

Visa signatur

Spel: Corsair 280X - X570i - R9-3900x - 16GB@3200Mhz - 240GB + 1TB NVME - R5700XT
FilServer: FD Node 804 - X570M - R3-3200G - 16GB@3200Mhz # Nvidia Shield 16GB v2 # Sony XZ2 Compact # Toshiba Encore WT8

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kantal:

Nice gjort

Går ju flytta docken i windows om man vill
Gjorde det själv nyss å ska se hur det känns...

Japp, det går det så klart att göra. Dock är ju standard längst ner och det är väl så för att folk är vana med det.

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Fungerar inte programmet via linux så kan du fixa det med wine. Det är ett program som gör så att man kan köra Windows filer på en linux dator. Googla mer på det vet jag

Permalänk
Medlem

Hmm jag har fått in bankid programmet på ubuntu nu 12.04 LTS men dosan jag har fått av SEB vill inte känna av mitt visa kort... Det fungerar i Windows där den direkt känner av kortet.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

jag kör Linux Mint 13 MAYA, är sjukt nöjd, min mor kör även Linux Mint 13, sen har vi fedora som är stört najs med KDE.

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem

Handelsbanken har drivare för debian, som funkar under ubuntu, kanske byta bank?

Visa signatur

|Workstation: AMD Ryzen 9 7900X 4.7GHz | ASRock X670E | AMD Radeon 7900 XT | 32GB DDR5 | NVMe 2.0TB | HDD 4.0TB |
|VMware rig: AMD Threadripper 2920x | ASUS PRIME X399-A | 24GB DDR4 | 10TB Storage |
|HTPC: AMD Ryzen 3 2200G 3.7 GHz | Gigabyte B450M DS3H | Radeon Vega 8 | 8GB RAM | SSD 120GB | *Test rig för div Linux distar, drivers m.m.

Permalänk
Medlem
Skrivet av WDac:

Handelsbanken har drivare för debian, som funkar under ubuntu, kanske byta bank?

Tack för tipset men byta bank gör jag inte
Dock fungerade Handelsbankens drivare klockrent även till SEBs kortläsare så nu funkar bankid.

Nu skall här migreras fullt ut

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem

En irriterande sak dök upp... Självklart fungerar det ju inte i chrome utan man måste ha firefox.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Jag känner lite av motsatsen. Att Unity "docken" är till vänster på skärmen är bara till fördel då de allra flesta idag har någon form av Widesscreen skärm.
Det är ju faktiskt mer naturligt att då ha docken antingen till vänster eller till höger istället för som Windows, att ha den längst ner.

Eftersom man på en Widescreenskärm har mycket mindre utrymme på höjden så är det utrymmet värdefullt och då vill i alla fall inte jag slösa bort det på en meny som lika gärna kan ligga till vänster på bredden där man har mycket mer utrymme.

I Windos stör jag mig inte för den är så liten. Jag har iofs ändrat det i inställningar.
Kan man göra samma sak i Ubuntu tror du? Så den inte känns så "fet" eller hur man nu ska uttrycka det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Waowt:

I Windos stör jag mig inte för den är så liten. Jag har iofs ändrat det i inställningar.
Kan man göra samma sak i Ubuntu tror du? Så den inte känns så "fet" eller hur man nu ska uttrycka det.

Japp, det är enkelt via settings. Jag har satt min till minsta möjliga.
http://www.liberiangeek.net/2012/04/adjust-unity-launcher-siz...

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Japp, det är enkelt via settings. Jag har satt min till minsta möjliga.
http://www.liberiangeek.net/2012/04/adjust-unity-launcher-siz...

Tack det var nice att krympa den.

En fråga. jag följer spotify guiden att installera på linux men det vill sig inte. när jag gjort alla stegen så får jag E: Unable to locate package spotify-client

Vad gör jag för fel?

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torach:

En fråga. jag följer spotify guiden att installera på linux men det vill sig inte. när jag gjort alla stegen så får jag E: Unable to locate package spotify-client

Vad gör jag för fel?

Bara installera "spotify-client" antingen med pakethanteraren eller terminalen: "sudo apt-get install spotify-client".

EDIT: Förlåt, läste lite slarvigt. Om du gjort sudo apt-get update som stod i guiden och det inte hjälpt så vet jag inte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Bara installera "spotify-client" antingen med pakethanteraren eller terminalen: "sudo apt-get install spotify-client".

EDIT: Förlåt, läste lite slarvigt. Om du gjort sudo apt-get update som stod i guiden och det inte hjälpt så vet jag inte.

Jag följde deras guid hela vägen. Tog mig en stund bara att lista ut hur man man editerar filer i linux är man noob så är man.

Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bejje:

Japp, det är enkelt via settings. Jag har satt min till minsta möjliga.
http://www.liberiangeek.net/2012/04/adjust-unity-launcher-siz...

Nice! Tack för hjälpen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torach:

Tack det var nice att krympa den.

En fråga. jag följer spotify guiden att installera på linux men det vill sig inte. när jag gjort alla stegen så får jag E: Unable to locate package spotify-client

Vad gör jag för fel?

http://cinnamon.linuxmint.com/
kanske kan vara ett alternativ? Kör själv med det och tycker att det fungerar fin fint. Dock så har jag sätt att den slukar cpu ibland (upp mot 30% per kärna på alla mina 3 kärnor) av någon anledning.

Visa signatur

Maximus X Hero - 8700k @5.1GHz - H115i - 32GB LPX@3466MHz - MSI 980Ti Gaming - EVGA SuperNova 750 G2 - Asus vg248qe - FD R5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Torach:

Tack det var nice att krympa den.

En fråga. jag följer spotify guiden att installera på linux men det vill sig inte. när jag gjort alla stegen så får jag E: Unable to locate package spotify-client

Vad gör jag för fel?

Nu har jag faktiskt inte ens kollat på Spotifys guide till hur man installerar deras program, men att bara följa omgubuntus guide ska fungera fint om man inte har något problem annat i sitt system.

http://www.omgubuntu.co.uk/2013/01/how-to-install-spotify-in-...

Annars finns ju också http://play.spotify.com för att köra spotify direkt i webläsaren.

Edit: kan hända att man måste gå via denna länk föra tt få spotify web player att funkar första gången:
https://apps.facebook.com/get-spotify/?fb_source=notification...

Visa signatur

Mac mini 2018 with external GPU over Thundelbolt 3 - Radeon RX580

Permalänk
Medlem

Hm nått är galet.
Jag ser att software sources är installerat men jag kan inte hitta den i unity search... vafan.

Efter lite meck så fungerar spotify med numera

Saknar inte Windows alls. Lite att vänja sig med men vafan klarade man av att sluta snusa efter 17år så skall man väl klara av det här

Uppdaterar info
Visa signatur

Har inget bra att skriva här så lite meningslöst skrivande får duga här så länge. Vem vet jag kanske kommer på nått att skriva här någon dag ;-)