Permalänk

Kan ej installera windows

Tja

Mina datorkomponenter

När jag försöker installera windows (genom cd såklart) så får jag denna error;

Efter massor av googlandet så var det tydligen att jag var tvungen att installera moderkort drivrutiner. Försökte göra det och fick denna error;

"Generate serial ATA driver diskette? [Y/N]"

Och när jag trycker på Y får jag detta (med moderkort drivrutinen cdn i såklart)

No supported drive found: Floppy 1.44mb and USB drive!

Vad gör jag för fel? Tacksam för all hjälp

Permalänk
Medlem

Tror det är så enkelt att du har kopplat din SSD/HDD till fel kontroller, använd intels inte ASMedia kontrollern.
dvs du ska koppla till dom portar som heter SATA3_0_1 EJ SATA3_A0_A1,
Se manualen sidan 13

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Tror det är så enkelt att du har kopplat din SSD/HDD till fel kontroller, använd intels inte ASMedia kontrollern

Tack för svar, men hur vet jag vilket som är vilket? Ursäkta att jag är en noob på sånt här, men det finns 4 olika portar.

Här är en bild jag fick från google, och ifall du kan påpeka vilken som dem ska in (och vilken som ska vara överst om det spelar någon roll)

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Tror det är så enkelt att du har kopplat din SSD/HDD till fel kontroller, använd intels inte ASMedia kontrollern.
dvs du ska koppla till dom portar som heter SATA3_0_1 EJ SATA3_A0_A1,
Se manualen sidan 13

Det var där jag hade det ikopplat, fast har fortfarande samma problem

Permalänk
Medlem

dom grå direkt till höger av dom inringade i rött, tror du har kopplat till dom längst till höger, vilket kan ge ditt problem.

Skrivet av bluestahli:

Det var där jag hade det ikopplat, fast har fortfarande samma problem

OK då är det nått mer knas, Z77 intelstyrkretsen med Windows 7/8 och vanliga SSD/HDD bör inte ge det problemet
så är lite cluless, skulle nog göra en resett av bios eller om det finns nån snabb default inställning, sen ställa in AHCI för SATA och sen prova igen

Ett alternativ kan vara att skapa en bootbar USB sticka istället för skiva att installera med.

EDIT: kom på att det är alltså SSD eller HDD som ska in på dessa grå, inte DVD brännare, till den använder du dom som är svarta

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

SATA portar på moderkortet ASRock Z77 EXTREME4

Visa signatur

janee

Permalänk

Gjorde det ni sa, och kopplade allt rätt. Fortfarande samma problem :/

Ifall jag skaffar ett USB och installerar windows därifrån, kommer jag få såna problem?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluestahli:

Gjorde det ni sa, och kopplade allt rätt. Fortfarande samma problem :/

Ifall jag skaffar ett USB och installerar windows därifrån, kommer jag få såna problem?

Eftersom du har problem med drivrutiner till CD/DVD så bör det fungera bättre med USB minne, men du bör koppla till en USB 2 ingång, USB 3 kräver extra drivrutiner om du använder Windows 7.

Visa signatur

janee

Permalänk
Skrivet av janee:

Eftersom du har problem med drivrutiner till CD/DVD så bör det fungera bättre med USB minne, men du bör koppla till en USB 2 ingång, USB 3 kräver extra drivrutiner om du använder Windows 7.

Tack så mycket, jag skall testa det när jag får tag på ett USB. Är det nånting jag måste veta eller ska jag bara lägga in ISO filen till USB:t och koppla den till USB 2.0 och bara starta upp?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bluestahli:

Tack så mycket, jag skall testa det när jag får tag på ett USB. Är det nånting jag måste veta eller ska jag bara lägga in ISO filen till USB:t och koppla den till USB 2.0 och bara starta upp?

Installera Windows 7 och 8 från ett USB-minne http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

Visa signatur

janee