Permalänk
Medlem

Philips smart tv, segare än sirap..

Jag införskaffade en Philips 42" LED Smart-TV, 42PFL4047T, nu under mellandagsrean men efter lite testande har jag kommit fram till att de "smarta" funktionerna är helt värdelösa..

TVn´s webbläsare går inte att använda då det tar ~20-30s att ladda valfri hemsida och sidor med mycket reklam så som aftonbladet är det inte ens lönt att försöka med.

Utbudet av appar är obefintligt.. ~20st olika appar?!

SVT Play funkar inte.. smart tvn är för klen >.<

Det går snabbare att gå in på text-tv än att använda tvn´s programguides app..

Är detta normalt för dagens smarta tv-apparater?

Permalänk

Näe det tror jag inte, min 40-tum Samsung UE40ES6535UXXE är inget fartmonster direkt men jag tycker det går relativt bra att surfa direkt på tv'n. Apputbudet är som på din lite skralt, kanske ett hundratal varav 10-20 ser ut att vara användbara. Svt play har jag inte testat men jag ska prova när jag kommer tillbaka om en vecka (är bortrest just nu).

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Sitter just nu och surfar på Samsung tv'n och svt play via webbläsaren fungerar utan större problem dock finns ingen svt play app. I övrigt ser jag att några nya appar har dykt upp tex hbo nordic (eller så såg jag den inte tidigare) dock märker jag att tangentbordet inte fungerar i netflix appen utan man får köra via fjärrkontrollen vilket inte är något större problem eftersom det är bara att styra och klicka. Har surfat några timmar och tycker det går ganska smidigt, inte lika precist och snabbt som att sitta vid en dator men helt godtagbart :D.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Hejsan,

Jag har haft en Philips 42" LED i två år nu och jag gav upp det där med deras "smart" tv ganska snabbt och monterade en liten Acer mediaPC på vesafästet istället så nu är den riktigt smart... Sedan är väl vettig hårdvara för smarta funktioner en sån där sak som gör att de "finare" modellerna kostar mer än de billgare, fast i Philips fall så spelar det ingen roll, min TV är ur 6000 serien och smartfunktionerna suger rejält där också!
Vill du få en smartare TV så skaffa en sån där Androidsticka för en ca 700 stället och ett trevligt tangentbord a'la Logitech K400.

Visa signatur

Fractal Define R4 / MSI B550 MPG Gaming+ / Ryzen 5 5600G / 32 GB DDR4 @3600MHz / Crucial RealSSD C300 128 GB / MSI 6800 XT 16 GB@2560x1440 / CM Silent Pro M850W / Lurar: Roccat Elo Air / Mus: Roccat Kone / HTC Vive

Permalänk
Medlem

Håller med, fick en 40pfl5537 häromdagen, löjligt att kalla det smart tv.
Som du säger, 20 appar!!! 20, ett skämt ju!!
Jag vill kolla svtplay men finns ju inte ett p%¤ss.

Så nu funderar jag på en raspberry pi eller mk808 eller något annat alternativ

Permalänk
Medlem

Själv så köpte jag mej en 55PFL5527T/12 för ett par veckor sedan. Superfin bild och när jag streamar 1080 så är det helt i helt suverän kvalité
Bristen på stöd för undertextfiler är dock en stor nackdel och jag är i tagen att köpa mig någon form av box som kan köra xbmc. Några förslag??? Gärna för max 1500kr. Appstödet är dock helt förkastligt.

Visa signatur

I5 4670K - Asus Maximus VII Gene - 16Gig Corsair Vengeance - Asus GTX 780 DCII OC - Jonsbo/Cooltek W2[spoiler][/spoiler]

Permalänk

Gjorde en liten snabb inventering och det verkar finnas 300-400 appar varav ca 80-100 spel i Samsungs appstore. Dom appar jag har själv använder är netflix, accuweather (samma som i W8) och youtube, tyckte jag såg blocket och aftonbladet också. Vad gäller dom vanligaste video streaming sajterna så verkar det mesta finnas (hbo nordic, viaplay, sf etc etc etc).

SVTPlay, TV4Play hittar jag inte men dom går att köra via webbläsaren, fast det vore kul med en app förstås och som Samsung satsar kanske det också kommer.

Jag misstänker att Samsung är nummer 1 i smart tv marknaden just nu fast allt kan ju ändras om konkurrenterna tänder till.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

Har testat SVT Play genom webbläsaren i ES6535 TVn lite mer utförligt och tyvärr kör man med högsta kvalitet så hänger sig webbläsaren mellan varven med meddelandet att minnet är slut. Kör man med begränsad kvalitet verkar det fungera bra.

Så för SVT Play med högsta kvalite krävs nog en app, hoppas SVT får tummen ur och gör en app.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Skrivet av Stefanp67:

Har testat SVT Play genom webbläsaren i ES6535 TVn lite mer utförligt och tyvärr kör man med högsta kvalitet så hänger sig webbläsaren mellan varven med meddelandet att minnet är slut. Kör man med begränsad kvalitet verkar det fungera bra.

Så för SVT Play med högsta kvalite krävs nog en app, hoppas SVT får tummen ur och gör en app.

Samsung verkar ha fixat svt play "buggen", har kört svt play i högsta kvalitet genom webbläsaren i 2 timmar utan krasch :D.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av Needas:

Själv så köpte jag mej en 55PFL5527T/12 för ett par veckor sedan. Superfin bild och när jag streamar 1080 så är det helt i helt suverän kvalité
Bristen på stöd för undertextfiler är dock en stor nackdel och jag är i tagen att köpa mig någon form av box som kan köra xbmc. Några förslag??? Gärna för max 1500kr. Appstödet är dock helt förkastligt.

Raspberry PI?

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem

Japp segt som fan med smart-tv på min philips också, men det var nått jag visste när jag köpte den (46 pfl 5527). Lugnt tycker jag, den har riktigt bra bild och så, tänker iaf inte sitta och surfa på TVn direkt, det hade jag nog iaf lessnat på efter några dagar även om det vore lite snabbare... Youtubeappen funkar dock rätt bra om man kopplar tvn till mobilen/plattan och styr allt därifrån, då är det skitsamma om tv-menyn är seg för man fixar allt via android iaf..

Försöker hitta någon bra app fortfarande för att streama via Wifi...utan lycka. Philips egna app för det kopplar från hela tiden så inge vidare tyvärr... Klockrent att slänga i ett usbminne i sidan av TVn dock, spelar alla filformat jag testat ännu iaf!

Permalänk

Köpte med en idag helt värdelös tv lämnar tillbaka den imorgon och köper en Samsung istället. Går att jämföra iPhone 2 mot en 5. Så stor skillnad är det. Köp inte Philips tv!

Permalänk
Medlem

Min far införskaffade en sådan philips smart tv.
Helt värdelösa appar och seg som sirap, det enda som flyter på oerhört bra är netflix och youtube appen. Att koppla in trådlös tangentbord och mus gjorde navigeringen ett helvete, tangentererna registrerades 5 sekunder efter att man tryckte och musen gick inte att använda eftersom det var så himla segt. Att navigera och skriva med fjärrkontrollen var inte skönt heller men tacka youtube som lyckades göra en app där jag använde pair device för att koppla paddan med tvn, gick suveränt att navigera bland den enorma netflix och youtube media.

Det går att kolla på svtplay, men eftersom man inte kan koppla in paddan trådlöst till tvn så är det ett jäkla helvete att navigera runt med fjärrkontrollen på svt's hemsida. Man kommer snarare slå sönder tvn ifall man försöker kolla på en video på svtplay. Usel mjukvara och drivrutiner på smart tvn, vad är det för jävla systemutvecklare som philips har anställt?

Pair device var en otrolig bra lösning, då man navigerar m.h.a paddan och filmen man valt spelas upp på tvn. Inget lagg och surfplattan/HTPCn slipper jobba och bli varm då tvn gör det åt en. Om Svtplay kunde utveckla en liknande pair device hade varit oerhört grymt, ingen jävla raspberry eller htpc som drar extra ström för att rita bilderna på tvn.

Visa signatur

Stationära:[Fractal Design R2], [Asrock Fatal1ty Professional] , [Vengeance low profile 1600mhz]
[Intel Core i5 2500k 3.3 ghz (Kyld av Noctua nh-d14)], [ Referens XFX HD 6970],
[Corsair TX 650 watt], [ca 750 GB utrymme], [2x Gentletyphoon Utblås och 2x Fractal design inblås]