ASUS Z9PE-D16 startar inte?

Permalänk
Medlem

ASUS Z9PE-D16 startar inte?

Hej,

Igår stötte jag på ett tämligen underligt problem. Efter att monterat, strikt efter alla manualer och rekommendationer, min första server upptäckte jag att den, vid första boot, vägrade att starta. Följande delar har monterats;

Chassi: Corsair 800D (E-ATX modifierat att passa EEB)
Moderkort: ASUS Z9PE-D16 (2xLGA2011 socket, EEB)
CPU: x1 Intel Xeon E-2670
CPU kylare: Noctua D14 SE2011
Minne: Corsair Dominator (32GB)
HDD: Corsair FORCE 120GB SSD
GPU: ASUS Geforce 670 GTX
PSU: Thermaltake Toughpower 850

Vid försök till uppstart sätter alla fläktar igång varpå de avbryts av en rödblinkade LED (LED1) på moderkortet. Därefter stängs allt ned. Jag har provat att resetta BIOS, plocka ut allt utom CPU, 1 minne och PSU. Två olika PSU (Thermaltake Toughpower 850 & Corsair TX 650). Efter långt letande hittade jag lite trådar på ASUS Support där det verkar som flera haft samma problem med ett liknande moderkort (ASUS Z9PE-D8) men trots verkar det inte finnas några svar. Vissa har RMA kortet för att få ett som reagerat likadant. Vissa har bytt PSU, Vissa har tagit ut moderkortet och fått det att starta utanför chassit.

Vad jag har upptäckt är att om jag pluggar ur 8-pins anslutningen som matar processorn med ström så går datorn "igång". D.v.s. den röda LED lyser inte och fläktarna fortsätter att gå. Dock visas ingen I/O aktivitet.

En fundering jag har är om det spelar någon roll att chassit, Corsair 800D, inte har förgjorda hål för alla 10 skruvhål på moderkortet? Det saknades nämligen på två platser. Moderkortet passade alltså ifrån början bara 8/10 skruvhål, så har modifierat chassit att passa EEB. Kan det ha någon inverkan?

En annan fundering är om man måste mata kortet med 2st 8-pin? Jag har nämligen bara 1 på min PSU men eftersom jag bara kör 1 processor och den andra 8-pin är tänkt att mata den andra processorn tyckte jag att den inte borde behövas, men det kanske den gör?

Supertacksam för all hjälp!

Permalänk

Står det inget i manualen om rödbilinkade LED 1 ?

Att du anpassat chassit för EEB spelar ingen roll, _under förutsättning_ att ingen gammal distans för tex ATX sitter kvar och kortsluter på baksidan. Då kan du få helflippade problem(skador) med din dator.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Du har väl satt CPU i rätt sockel? Jag antar att första CPUn (om man bara kör med en) ska sitta i en viss sockel?

Har du kopplat båda CPU-ström-kontakterna? Jag antar att man egentligen bara ska behöva en för singel CPU men isf, sitter den i rätt kontakt?

Har du börjat populera minnena i rätt slot:ar? Gissar att det spelar roll på det där moderkortet eftersom det gjort det på i stort sett alla serverkort jag sett?

Visa signatur

i7-8700k | ASUS ROG Strix Z370-F Gaming | 2x8+2x16GB Corsair Vengeance LPX 3200 | ASUS TUF RTX 3080 OC | Samsung 860 EVO 1TB | WD Black SN850 1TB | Intel 660p 2TB | Crucial MX500 4TB | Noctua NH-U14S | Fractal Design North | Seasonic Focus Plus Gold 650FX | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem

kollade just på kompletts sida och där står det att moderkortet ENDAST kan ha xeon E5-2600 serien av processorer, men det kanske är en sådan du ha men att du bara glömt E5'an i beskrivningen?

Permalänk

Ser att du använder vanliga "gamer"-minnen, har du kollat så att du inte måste bocka ur i bios att du inte kör ECC/REG RAM, det var jag tvungen på mitt server -moderkort

Permalänk
Skrivet av zodiakonline:

Ser att du använder vanliga "gamer"-minnen, har du kollat så att du inte måste bocka ur i bios att du inte kör ECC/REG RAM, det var jag tvungen på mitt server -moderkort

Om jag tolkar TS rätt, så POST:ar inte maskinen. Blir lurigt ändra i BIOS/EFI då.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Medlem

Tackar för alla svar!

Har letat överallt efter dokumentation gällande vad den rödblinkade LED beträffar. Inte hittat någonting.

Citat:

Att du anpassat chassit för EEB spelar ingen roll, _under förutsättning_ att ingen gammal distans för tex ATX sitter kvar och kortsluter på baksidan. Då kan du få helflippade problem(skador) med din dator.

Absolut. Sett till att moderkortet inte vidrör annat än själva distansskruvarna.

Citat:

Du har väl satt CPU i rätt sockel? Jag antar att första CPUn (om man bara kör med en) ska sitta i en viss sockel?
Har du kopplat båda CPU-ström-kontakterna? Jag antar att man egentligen bara ska behöva en för singel CPU men isf, sitter den i rätt kontakt?
Har du börjat populera minnena i rätt slot:ar? Gissar att det spelar roll på det där moderkortet eftersom det gjort det på i stort sett alla serverkort jag sett?

Jajjamen. Sett till att CPU sitter i CPU Socket 1 och att mata ström till tillhörande ATX12V 8-pin. Eftersom jag kör Noctua EH D-14 kopplade jag båda fläktarna till FAN1 uttaget med en Y-kontakt emellan. Läste någonstans att kortet kan bli kinkigt om inte båda CPU_FAN1/CPU_FAN2 kontakterna var upptagna men tror inte det ska ha någon betydelse?

Har följt anvisningarna i manualen för i vilka slots minnena ska sitta. A-1,B-1,C-1 och D-1.

Citat:

kollade just på kompletts sida och där står det att moderkortet ENDAST kan ha xeon E5-2600 serien av processorer, men det kanske är en sådan du ha men att du bara glömt E5'an i beskrivningen?

Yes, fullständigt namn Intel Xeon E5-2670.

Citat:

Ser att du använder vanliga "gamer"-minnen, har du kollat så att du inte måste bocka ur i bios att du inte kör ECC/REG RAM, det var jag tvungen på mitt server -moderkort

Tackar! Ska komma igår det när jag kommer in i BIOS

Citat:

Om jag tolkar TS rätt, så POST:ar inte maskinen. Blir lurigt ändra i BIOS/EFI då.

Korrekt. Kommer aldrig förbi POST.
Det är lurigt med ATX12V anslutningen... att när jag har den i stänger datorn av sig själv efter 1sec. När jag försöker startar utan den så stängs den inte av automatiskt utan fortsätter att mata, trots att det (såklart) inte händer så mycket när man startar utan ström till CPU.

Rädd att något gick snett när jag monterade fläkten. Det var minst sagt krångligt. har kontaktat Noctua om att det oroade mig att tvingas trycka så mycket för att få skruvarna att ta i monterningsdelarna som fästs emot sockeln. För att göra eventuella spekulationer om det rättvisa så försökte jag montera fläkten helt fritt utan RAM, eller någon annan komponent ivägen. Allt enligt manualens anvisningar.

Permalänk
Medlem

Var köpte du cpuerna? Är du säker på att dom inte är ES ? Vad jag har läst så ska e5 ES vara lite extra känsliga. Och funkar enbart i vissa moderkort. När du provade ett minne en cpu, är du hundra på att du satt det i rätt sockel och rätt minnes grupp? första sloten?
Jag har själv 2 stycken Z8NA-D6 och det är inte alltid så logiskt vilken som är första cpu och första ram grupp.

Föresten, passade dom kylarna rätt av? På mina Z8NA-D6 fick jag leta länge och väl för att hitta kylare som passar.