Jag plockade äntligen upp en Canon 5D Mark III

Permalänk

Jag plockade äntligen upp en Canon 5D Mark III

Hej alla glada!

Min fotografiska utrustning har enda sen Canon 50D kom ut bestått av just Canon 50D med tillhörande Canon 10-22, 17-55 IS samt ett billigt Canon 50mm f/1.8. Jag har länge planerat att byta upp mig, och i förra helgen körde Mediamarkt en drive som var "köp två varor och få den billigaste för halva prsiet!"
Det kan knappast gälla en kamera + objektiv tänkte jag men jag åkte dit och frågade iaf.. Och någon kvart senare lämnade jag varuhuset med en Canon 5D Mark III samt det nya Canon 24-70/2.8 L II USM som jag då fick för halva priset.
Ett oerhört lyft kameramässigt, jag har nu haft kameran i dryga veckan och den är underar.

Kameran äger när det kommer till ISO, här är en bild jag tog på lite pasta och ISO 20 000

1/80s | f/2.8 | ISO 20 000

Macbook Air
1/160 | f/2.8 | ISO: 4 000

Lite korta reflektioner över kameran och objektivet.
Canon 5D Mark III + Canon 24-70/2.8 L II USM blir för mig en direkt ersättare till min gamla Canon 50D med Canon EF-S 17-55/2.8 IS USM.
Omfånget blir precis detsamma iom. att 5D är fullformat när 50D är en crop-kamera. 17-55:an har IS och det är svårt att säga att man inte saknar IS på 24-70. På 5D:an får man kompensera detta med högre ISO istället för att hålla uppe slutartiderna, och där briljerar ju verkligen 5D Mark III. Där min gamla 50D började brusa ganska mycket på 1600 och man fick jobba bra med bilderna om man skulle få ut en användbar bild på ISO 3200 så kan jag med Mark III:an använda bilder som är tagna på ISO 25 600 och få ut någonting användbart. Kameran går upp till 102 400 i ISO men där uppe får du inte ut något vettigt alls ur bilderna.

Kameran har inbyggt vattenpass, både i sökaren och i Live View. Detta är något som är väldigt användbart för mig och min typ av fotografi, men jag har inte hunnit testa det ordentligt ute i fält ännu.

Du kan sätta stjärnor på bilderna direkt i kameran och det följer med in i Lightroom sedan vid import, detta är guld värt för mig.

Kvalitén på bilderna med denna kamera+normalzoom blir extremt bra. Det är ett nöje att använda kameran, det känns att det är en arbetshäst.

Har ni några frågor om kameran eller objektivet så är det bara att fråga
Annars ville jag bara skriva av mig lite här över den här roliga nya leksaken

edit: hade skrivit fel iso-tal på laptopbilden..

Permalänk

Trevligt, hade inte sagt nej till en sådan

Visa signatur

Laptop och Philips Fidelio X2HR :)

Permalänk

Fint!

Visa signatur

Intel core i5 2500K | Gtx 560 ti sli | Corsair h60 | fractal design arc | corsair ax 850 | Corsair vengeance LP 8gb 1600 mhz | Asus P8Z68 v Pro | Intel 330 series 120gb SSD |

Permalänk
Medlem

Min 50D kommer nog bytas ut riktigt, riktigt snart med

Visa signatur

A midget fortune-teller who escapes from prison is a small medium at large.
Canon 6D, Sigma 24-70/2.8, Canon EF 100/2.8 Macro, Canon EF 70-200/4L IS, Samyang 14/2.8 Canon EF 28/2.8, Tamron 150-600/5-6.3

Permalänk
Medlem

Bara och säga grattis...

5D är ett bra val och kommer själv införskaffa den någon gång i framtiden.. just pga ISO-egenskaperna och fullformat.

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk

Grattis! Tror du fick fel märke med dig hem bara

Permalänk
Medlem

Skaffade samma utrustning i somras en fin kombo, och nattbilder blir riktigt bra har slutat använda blixt även om det blir brusigt, men bilderna blir betydligt bättre jämfört med användning av blixt.

http://www.flickr.com/photos/imaginize/

Permalänk
Skrivet av Aristotele:

Grattis! Tror du fick fel märke med dig hem bara

hehe, jag får ge det till både D7000 och D800, två redigt grymma kameror.

Skrivet av lundstrom.emil:

Skaffade samma utrustning i somras en fin kombo, och nattbilder blir riktigt bra har slutat använda blixt även om det blir brusigt, men bilderna blir betydligt bättre jämfört med användning av blixt.

http://www.flickr.com/photos/imaginize/

Snygga bilder!

Permalänk

Tjusigt

Visa signatur

[Bärbar1]: Steam Deck | SteamOS
[Bärbar2]: Macbook Air | M2 | Sonoma
[Stationär1]: i5 4590s | RTX3060 | Win10
[Stationär2]: MacMini | M1 | Sonoma
[Foto]: FreakyLeo on Flickr

Permalänk
Medlem

Fyy vad najs alltså. Riktig kameraporr det där
Nu vet jag att dina två zoomar inte funkar på 5Dan, men är ändå nyfiken på att höra hur skillnaden är mellan fokusen mellan de båda kamerona, alltså hur snabbt och exakt den fokuserar. Till exempel 50mmarn, är det jättestor skillnad där, jämfört 50D och 5D?

Visa signatur

Intel 3570K + CM 212 EVO - Corsair 16GB - Asus GTX 660Ti OC - Gigabyte Z77X-D3H - Sandisk 240GB -
WD Green 7,5TB - E9 580W - Antec P182 - Acer XF240H

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjohansson:

Hej alla glada!

Min fotografiska utrustning har enda sen Canon 50D kom ut bestått av just Canon 50D med tillhörande Canon 10-22, 17-55 IS samt ett billigt Canon 50mm f/1.8. Jag har länge planerat att byta upp mig, och i förra helgen körde Mediamarkt en drive som var "köp två varor och få den billigaste för halva prsiet!"
Det kan knappast gälla en kamera + objektiv tänkte jag men jag åkte dit och frågade iaf.. Och någon kvart senare lämnade jag varuhuset med en Canon 5D Mark III samt det nya Canon 24-70/2.8 L II USM som jag då fick för halva priset.
Ett oerhört lyft kameramässigt, jag har nu haft kameran i dryga veckan och den är underar.

http://i.imgur.com/h0rcQ.jpg

http://i.imgur.com/AhKaG.jpg

Kameran äger när det kommer till ISO, här är en bild jag tog på lite pasta och ISO 20 000

1/80s | f/2.8 | ISO 20 000
http://i.imgur.com/btrEz.jpg

Macbook Air
1/160 | f/2.8 | ISO: 4 000
http://i.imgur.com/h6UmK.jpg

Lite korta reflektioner över kameran och objektivet.
Canon 5D Mark III + Canon 24-70/2.8 L II USM blir för mig en direkt ersättare till min gamla Canon 50D med Canon EF-S 17-55/2.8 IS USM.
Omfånget blir precis detsamma iom. att 5D är fullformat när 50D är en crop-kamera. 17-55:an har IS och det är svårt att säga att man inte saknar IS på 24-70. På 5D:an får man kompensera detta med högre ISO istället för att hålla uppe slutartiderna, och där briljerar ju verkligen 5D Mark III. Där min gamla 50D började brusa ganska mycket på 1600 och man fick jobba bra med bilderna om man skulle få ut en användbar bild på ISO 3200 så kan jag med Mark III:an använda bilder som är tagna på ISO 25 600 och få ut någonting användbart. Kameran går upp till 102 400 i ISO men där uppe får du inte ut något vettigt alls ur bilderna.

Kameran har inbyggt vattenpass, både i sökaren och i Live View. Detta är något som är väldigt användbart för mig och min typ av fotografi, men jag har inte hunnit testa det ordentligt ute i fält ännu.

Du kan sätta stjärnor på bilderna direkt i kameran och det följer med in i Lightroom sedan vid import, detta är guld värt för mig.

Kvalitén på bilderna med denna kamera+normalzoom blir extremt bra. Det är ett nöje att använda kameran, det känns att det är en arbetshäst.

Har ni några frågor om kameran eller objektivet så är det bara att fråga
Annars ville jag bara skriva av mig lite här över den här roliga nya leksaken

edit: hade skrivit fel iso-tal på laptopbilden..

Skulle vara riktigt roligt och läsa vad du tycker som är sämre med Canon 50D & din nya 5D Mark III.

Siffror/fakta kan vi alla läsa och förstå, men användarupplevelsen är lite roligare att ta del av

Klart du ska skriva av dig

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Skrivet av Sputte:

Fyy vad najs alltså. Riktig kameraporr det där
Nu vet jag att dina två zoomar inte funkar på 5Dan, men är ändå nyfiken på att höra hur skillnaden är mellan fokusen mellan de båda kamerona, alltså hur snabbt och exakt den fokuserar. Till exempel 50mmarn, är det jättestor skillnad där, jämfört 50D och 5D?

Jag har ett Canon 50mm f/1.8 II

Detta är en väldigt billig fast glugg med stor bländare, och att det är billigt märks. Mitt första 50mm/1.8 gick sönder (fokuseringen pajjade) och jag köpte ett nytt likadant. Det snedfokuserar ganska så mycket, jag har fått göra en Lens Micro Adjustment på ca +13 (på både Canon 50D och 5DMkIII) för att sätta skärpan ordentligt (max du kan justera är +/- 20, och detta är inget man vanligtvis behöver göra), och då upplever jag det som att den sätter skärpan okej på halvporträtt-avstånd och längre bort, om du försöker plåta någonting närmare än så hamnar fokus fortfarande fel.

När det kommer till snabbheten så är detta objektiv ganska långsamt redan från början och jag upplever inte att 5D'n är snabbare än 50D'n. Vad jag däremot upplever (jag testade runt lite nu på natten) är att 5D'n är betydligt säkrare på att sätta fokus med objektivet. inte så konstigt kanske när 50D bara har en korsfokuspunkt medan 5D'n har 41 korsfokus av de 61 fokuspunkter den har.

på 50D'n för att känna mig hyfsat säker med 50mm:an så fokuserar jag med mittenpunkten och komponerar om, så är inte fallet med 5D.

När jag tog en serie bilder med 50D på samma objekt med samma fokuspunkt så skiljde sig fokus från bild till bild, så var inte fallet med 5D.

Men jag tror detta mycket beror på att objektivet är såpass billigt. Nu har jag hunnit sälja min 17-55:a men när jag körde Canon 50D + 17-55 f/2.8 IS så kände jag mig jävligt trygg med att kameran både var snabb + satte fokus korrekt vid varje exponering.

Både Canon 17-55 f/2.8 IS USM och Canon 24-70 f/2.8 L II USM är betydligt rappare på att sätta fokus än vad Canon 50mm f/1.8 II är, och också betydligt säkrare på att sätta fokus.

===

Liten rolig notering kanske, men nu när jag testade Canon 50mm f/1.8 II både på 5DMkIII och 50D så slog det mig hur liten och plastig Canon 50D kändes jämtemot 5DMkIII, och hur liten sökaren kändes samt avsaknaden av fokuspunkter och hur ovant det var att zooma in på bilder på det gamla sättet som man gör på 50D.

Jag har ändå kört med min 50D varje dag sen jag köpte den i januari 2009, det går fort att vänja om sig

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Skulle vara riktigt roligt och läsa vad du tycker som är sämre med Canon 50D & din nya 5D Mark III.

Siffror/fakta kan vi alla läsa och förstå, men användarupplevelsen är lite roligare att ta del av

Klart du ska skriva av dig

Jag måste ge det till ISO'n en gång till! Fy helvete vad bra ISO-prestanda kameran har.
Där Canon 50D verkligen fick kämpa på ISO 3200 så har jag inga problem att använda auto ISO på Canon 5D och låta den gå upp till 25600. Att man (äntligen) på auto ISO-läget kan ställa in minsta tillåtna slutartid är väldigt välkommet.

En bild på våran taklampa i nattmörkret, ISO 25 600, f/2.8 1/50s handhållet på 70mm

100% crop:

Permalänk
Skrivet av bjohansson:

Jag måste ge det till ISO'n en gång till! Fy helvete vad bra ISO-prestanda kameran har.
Där Canon 50D verkligen fick kämpa på ISO 3200 så har jag inga problem att använda auto ISO på Canon 5D och låta den gå upp till 25600. Att man (äntligen) på auto ISO-läget kan ställa in minsta tillåtna slutartid är väldigt välkommet.

Ser lysande ut!

Permalänk
Medlem

Och jag som försöker hålla mig kvar vid min 5DII... Den här tråden är inte bra för plånboken

Visa signatur

Jag är en optimist; det är aldrig så dåligt så att det inte kan bli sämre.

Permalänk
Medlem

vad fick du betala för kalaset? mediamarkt listar ju minst sagt höga priser på deras websida :S

Permalänk
Medlem

helt otrolig low-lightperformance! Min 550d dör redan vid ISO 800!

Permalänk
Skrivet av hoz:

vad fick du betala för kalaset? mediamarkt listar ju minst sagt höga priser på deras websida :S

Tycker du? Om jag söker på Canon 5D Mark III där så får jag fram priset 26 990 ink. moms vilket var vad jag fick ge för huset.
Söker man på prisjakt går den som billigast för 26 750 ink. moms. Ingen jätteskillnad va?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1155598

Jag hittar inte objektivet på deras hemsida, men på prisjakt kan du få det som billigast för 20 000:- ink. frakt. Mediamarkts listpris var 22 995.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1117157

Jag köpte kameran + objektiv, och fick då objektivet för halva priset.
Med andra ord betalade jag 26 990 + 11 495 = 38 440:- ink moms
Eller 30 755 + moms som jag får räkna då jag köpte kameran till mitt företag.

Det är ett jävligt bra pris för de här grejjerna.

Permalänk
Medlem

Stort grattis.

MkIII gör mig sugen på att gå över till "The Dark Side", faktiskt.

Permalänk
Medlem

Absolut ett bra köp. Tänkte själv köpa objektiv (85/1,4 och 70-200/2,8G) men underligt nog så var alla Nikons dyrare produkter ur lager när rean började. Drog iväg 2 mail för att höra om man kanske fick in det under helgen - rean varade trots allt under 3 dagar. Har gått ett par veckor nu och fortfarande inte fått svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bjohansson:

Tycker du? Om jag söker på Canon 5D Mark III där så får jag fram priset 26 990 ink. moms vilket var vad jag fick ge för huset.
Söker man på prisjakt går den som billigast för 26 750 ink. moms. Ingen jätteskillnad va?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1155598

Jag hittar inte objektivet på deras hemsida, men på prisjakt kan du få det som billigast för 20 000:- ink. frakt. Mediamarkts listpris var 22 995.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1117157

Jag köpte kameran + objektiv, och fick då objektivet för halva priset.
Med andra ord betalade jag 26 990 + 11 495 = 38 440:- ink moms
Eller 30 755 + moms som jag får räkna då jag köpte kameran till mitt företag.

Det är ett jävligt bra pris för de här grejjerna.

aha, då hade dom gamla priser eller något när jag kikade första gången jag såg den här tråden, ~32k för huset
helt klart bra pris

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bjohansson:

Jag måste ge det till ISO'n en gång till! Fy helvete vad bra ISO-prestanda kameran har.
Där Canon 50D verkligen fick kämpa på ISO 3200 så har jag inga problem att använda auto ISO på Canon 5D och låta den gå upp till 25600. Att man (äntligen) på auto ISO-läget kan ställa in minsta tillåtna slutartid är väldigt välkommet.

En bild på våran taklampa i nattmörkret, ISO 25 600, f/2.8 1/50s handhållet på 70mm

http://i.imgur.com/DTM5e.jpg

100% crop:
http://i.imgur.com/hOPup.jpg

Canon har en jävligt bra jpeg-motor, det är väl det jag saknar i min D600 (som inte är sämre i RAW än 5D3, men klart sämre jpegs).

Permalänk
Medlem

Lite offtopic men vad behöver man för kamera för att upgradera sig nått snäpp ifrån kameran som sitter i samsung galaxy s2?

Visa signatur

- Det var inte bättre förr, det var bara roligare.

Permalänk
Medlem

En uppgradering av denna ordningen vore ju trevligt men är lite osäker på om 5Dmk3 eller 6D skulle vara bättre för min del. Är ju sugen på en 5D, men skulle nog hellre lägga mellanskillnaden på bättre glas.

Iallafall, mycket trevlig julklapp åt dig själv tycker jag

Skrivet av 100mbit:

Lite offtopic men vad behöver man för kamera för att upgradera sig nått snäpp ifrån kameran som sitter i samsung galaxy s2?

Vad som helst som inte är en mobilkamera

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Skrivet av anon89918:

Canon har en jävligt bra jpeg-motor, det är väl det jag saknar i min D600 (som inte är sämre i RAW än 5D3, men klart sämre jpegs).

Min 5D Mark III har aldrig och kommer aldrig att plåta en jpeg så länge jag äger den, det är Lightroom som har producerat jpeg-filerna.
Och att nikon skulle ha en sämre jpeg-motor är ju inte hela världen då man ju ändå plåtar raw.

Permalänk
Skrivet av belga:

En uppgradering av denna ordningen vore ju trevligt men är lite osäker på om 5Dmk3 eller 6D skulle vara bättre för min del. Är ju sugen på en 5D, men skulle nog hellre lägga mellanskillnaden på bättre glas.

Jag ville verkligen gilla 6D men det blev inte så tyvärr. AF systemet känns alldeles för dåligt och ett nerköp från en 40D, att det är SD kort i den gör det hela bara lite mer irriterande. Den låg inte särskilt bra i handen heller för mig men det är ju individuellt. Jag hoppas på MKII av den med ett modernt AF system, wifi och gps skippar jag gärna mot lite lägre kostnad. Om jag köper en "billig" fullformatare blir det nog snarare en D600

Visa signatur

Simlärare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bjohansson:

Min 5D Mark III har aldrig och kommer aldrig att plåta en jpeg så länge jag äger den, det är Lightroom som har producerat jpeg-filerna.
Och att nikon skulle ha en sämre jpeg-motor är ju inte hela världen då man ju ändå plåtar raw.

Jag brukar plåta raw+jpeg (tur att jag inte köpte d800 vars raw-filer är enorma), jag gillar att kunna använda jpeg om jag inte är så ambitiös av mig, dessutom så har raw-filerna en irriterande remsa med ett sorts schackrutemönster som inte beskärs om man använder t ex Photomatix för att processera sina raws (dock om man använder Lightroom så beskärs RAW-filernas upplösning 4028x6080 till 4016*6016, vilket tar bort remsan).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Inveramsay:

Jag ville verkligen gilla 6D men det blev inte så tyvärr. AF systemet känns alldeles för dåligt och ett nerköp från en 40D, att det är SD kort i den gör det hela bara lite mer irriterande. Den låg inte särskilt bra i handen heller för mig men det är ju individuellt. Jag hoppas på MKII av den med ett modernt AF system, wifi och gps skippar jag gärna mot lite lägre kostnad. Om jag köper en "billig" fullformatare blir det nog snarare en D600

Själv har jag inte hunnit testa ännu.
Jag är faktiskt lite kluven gällande AF-systemet själv, och GPS klarar jag mig helt klart utan. Men så länge AFen är i allafall likvärdig med den 600D jag hade så kan jag nog inte säga att jag skulle bli missnöjd, och en del av wifi-funktionerna verkar kunna passa mig rätt bra(Använda mobilen som fjärr verkar vara riktigt trevligt). Jag hade förväntat mig lite mer än vad den verkar ha på papper, men jag tänker ändå se till att känna på både den och 5dmk3 innan jag bestämmer mig helt.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Skrivet av anon89918:

Jag brukar plåta raw+jpeg (tur att jag inte köpte d800 vars raw-filer är enorma), jag gillar att kunna använda jpeg om jag inte är så ambitiös av mig, dessutom så har raw-filerna en irriterande remsa med ett sorts schackrutemönster som inte beskärs om man använder t ex Photomatix för att processera sina raws (dock om man använder Lightroom så beskärs RAW-filernas upplösning 4028x6080 till 4016*6016, vilket tar bort remsan).

Där ser man. Jag spanar lite smått efter ett eye-fi kort till min 5DMkIII för att fort kunna få över bilder till ipad/iphone vid behov just för att kunna snabblatja med bilder om man inte är hemma och bara vill leka lite. Men det verkar inte vara så lätt att hitta ett sånt kort i Sverige. (Äntligen i Canonvärlden med MkIII förresten att man kan ha två kort i kameran samtidigt, även om de har strypt hastigheten på sd-platsen en del jämfört med cf-platsen, men det borde inte påverka om man sparar jpeg på sd och raw på cf)

Permalänk
Medlem

Kan den mata ut ren bild 1080p 25fps (eller bättre) via hdmi?

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N