Nyformaterad dator 1tb + 16gb ssd, hjälp ställa in cache

Permalänk
Medlem

Nyformaterad dator 1tb + 16gb ssd, hjälp ställa in cache

Jag har precis formaterat om min Lenovo Y500 och nu till skillnad från tidigare (tror jag) att det inte längre är inställt så att SSD hårddisken ska ta hand om cache minnet. Jag är rätt rostig på detta och har ingen aning om hur man ställer in detta igen, men det ska gå snabbare om ssd ställs in som cache minne för det var det jag läste i en annan tråd. Är jag ute och cyklar eller?

Tacksam för all hjälp

Permalänk
Medlem

Cache? Menar du swapfilen? Om du installerade operativsystemet på SSD-disken så är swapfilen på den. Om du har installerat någon BSD/*nix-operativsystem så hamnade swapen där du skapade swap-partitionen.

Permalänk
Medlem

Alltså jag bara återställde allt till fabrikatinställningar, men jag fattar inte det står ju att datorn ska ha 2 hårddiskar, 1tb och en på 16g, men på den här datorn finns det en på 884gb (antar att det e den på 1tb) och en på 25gb (här blir jag vilse, ssd var ju max 16gb?). Finns det något sätt o ta reda på hur datorn hanterar data just nu? och i såfall var ssd driven är?

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Skrivet av Karre88:

den på 15gb måste ju vara ssdn, dock värkar windows och allt vara installerat på vanliga hårddisken,

Permalänk
Medlem

ja precis, nu verkar vi vara på samma sida i alla fall men hur kan jag få ssdn att fungera som cache minne? Är det något som man gör i samband med ominstallation eller formatering?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karre88:

ja precis, nu verkar vi vara på samma sida i alla fall men hur kan jag få ssdn att fungera som cache minne? Är det något som man gör i samband med ominstallation eller formatering?

Du vill sätta windows swapfil till att vara på SSDn? Kontrollpanelen -> system -> avancerade systeminställningar -> prestanda -> avancerat -> virtuellt minne.