Bra ljud för högst 3500:-

Permalänk
Medlem

Ett par schyssta hörlurar.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Skrivet av Extrapaj:

Okej, kanske inte var nog med kräm i stärkarna för att driva dom dyra golvarna fullt ut? Vad spelade ni för musik? Är musiken dålig från början så kan det ju vara svårt att märka skillnad.

En nad för 6k och Denon för 8k är ju nästan ett hån mot ett par 30k B&W högtalare tänker jag. Vet ju inte vad det är för Marantz heller.

Marantzen kunde driva alla, jag är inte direkt insatt men skulle inte förvåna mig om det var en rör-stärkare också

Vi spela all sorts musik från Metallica till klassiskt.

Visa signatur

Live for fun, Loyal to none

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Har du lyssna på dessa Dynavoice F-6? Visst basen kanske är lite tightare på dom dyra, men annars märker varken jag eller polarena någon större skillnad, i alla fall inget som motiverar ett pris på 10x mer. Dssutom har F-6 en finish som är bättre än dessa dyrare.

Jag skulle inte rekommendera proson-högtalare, tycker alla deras låter väldigt dåligt, inget som ens kommer i närheten av dynavoice F-6.

Jag svarade på ett inlägg du gjorde, där du citerat Exiphi och hänvisar till dessa högtalare >
http://www.ljudfokus.se/produkt/proson-reality-sat-31-sa-v-2-...

Mitt svar till dig var grundat på den länken. Jag vet inte hur du får in Dynavoice F-6 i mitt svar? Det kanske blev något missförstånd mellan oss där.
Jag har ju tydligt skrivit att jag håller med Exiphi om valet med F-6 paketet, jag tycker det är prisvärt, dock anser jag inte att Proson paketet är något att lägga pengar på överhuvudtaget.

Skrivet av blue eyed devil:

Provar du F-6 med en grym stärkare för 8-10k så kommer F-6 spela riktigt bra, men det blir nog en liten flaskhals för stärkaren är så pass mycket bättre.

Ja, jag har inte bara provlyssnat på F-6, jag har själv ägt ett par för några år sedan. Och som jag redan skrivit längre upp så är dessa prisvärda. Nu har jag ett par Heco och det går inte att jämföra högtalarna på något plan, därför att de spelar i två helt olika divisioner. Och då ska man veta att mina Heco var inte ens 10x så dyra som ett par F-6. Drivs med samma förstärkare då som nu, en H/K 255.

Att blanda in B&W och en förstärkare för 6k i samma mening är ett hån mot högtalarna.
Ge dig inte in i en diskussion du inte kan ta dig ur, d.v.s prata inte om saker du inte kan något om, bara en friendly hint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Falcon:

Jag svarade på ett inlägg du gjorde, där du citerat Exiphi och hänvisar till dessa högtalare >
http://www.ljudfokus.se/produkt/proson-reality-sat-31-sa-v-2-...

Mitt svar till dig var grundat på den länken. Jag vet inte hur du får in Dynavoice F-6 i mitt svar? Det kanske blev något missförstånd mellan oss där.
Jag har ju tydligt skrivit att jag håller med Exiphi om valet med F-6 paketet, jag tycker det är prisvärt, dock anser jag inte att Proson paketet är något att lägga pengar på överhuvudtaget.

Ja, jag har inte bara provlyssnat på F-6, jag har själv ägt ett par för några år sedan. Och som jag redan skrivit längre upp så är dessa prisvärda. Nu har jag ett par Heco och det går inte att jämföra högtalarna på något plan, därför att de spelar i två helt olika divisioner. Och då ska man veta att mina Heco var inte ens 10x så dyra som ett par F-6. Drivs med samma förstärkare då som nu, en H/K 255.

Att blanda in B&W och en förstärkare för 6k i samma mening är ett hån mot högtalarna.
Ge dig inte in i en diskussion du inte kan ta dig ur, d.v.s prata inte om saker du inte kan något om, bara en friendly hint.

Jag kan av erfarenhet säga att ett par högtalare för +100k med en reciever för 6k låter bättre än högtalare för 10k med samma förstärkare.
Kalla det för hån om du vill. Men den som vill satsa budgeten på högtalarna ska absolut inte skämmas för det.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem
Skrivet av Igelkott:

Jag kan av erfarenhet säga att ett par högtalare för +100k med en reciever för 6k låter bättre än högtalare för 10k med samma förstärkare.
Kalla det för hån om du vill. Men den som vill satsa budgeten på högtalarna ska absolut inte skämmas för det.

Och jag vet av erfarenhet att just B&W är tungdrivna till tusen och kräver en rejäl pjäs med effekt. Det var alltså just B&W jag syftade på och inte "random" lättdriven högtalare för 100k.
Och en rejäl pjäs med bra effekt får man inte för 6k. (iaf inte nytt)

Permalänk
Medlem

Skulle jag vart i din sist skulle jag sparat en tusenlapp till och kört på denna kombo, definition serien av dynavoice är riktigt fin.

Högtalare: http://www.ljudfokus.se/show_prod.php?prodid=4678

Förstärkare: http://www.hifiklubben.se/produkter/stereo/forstarkare/nad_c3...

Visa signatur

i7 6700K - Maximus VIII Hero - EVGA 980 Ti SC+ ACX - 850 Pro 1TB - Corsair DDR4 2x8GB - EVGA SuperNOVA G2 850W - Noctua NH-D15 - FD R5+6xNF-A14 PWM - Samsung C24FG73FQU
Asus ROG G752VY - i7 6700HQ - GTX 980M

Permalänk
Medlem
Skrivet av blue eyed devil:

Det där nog bland det bästa man kan köpa för under 10 000. Jag har precis denna setup, högtalarna är gudomliga, jag är mindre nöjd med stärkaren, men den duger bra, passar bra ihop ljudmässigt med högtalarna.

Det bästa för under 10 000 är nog lite att ta i. Ljudfokus har ju exempelvis M65-EX för 3000, passande surroundhögtalare för ca 1700, subwoofer för ca 3000. Detta fungerar utmärkt tillsammans med en förstärkare för ca 2000.

Betydligt bättre ljud än det där paketet, sen kostar det ju mer också, men fortfarande under 10 000.