Asus Zenbook UX32VD-R4002V/R4002H [samlingstråd]

Permalänk

Jag är i köpstadiet av en ny dator. Jag har nu insett att ASUS UX32VD är det vettigaste alternativet. Jag undrar bara om den klarar DOTA 2 och på vilka inställningar med vilken FPS? Är det någon som kan svara på detta?

Visa signatur

Mobo: Asus P8P67 Pro rev B3 | CPU: Intel 2600k @4,2 GHz | CPU-kylare: Thermalright MUX-120 Black PnP | GPU: KFA2 580 Anarchy | Ram: Corsair 8GB (2x4096MB) 1600Mhz VENGEANCE | PSU: Corsair AX 850W | SSD: Intel SSD 320 40GB | HDD: 1TB Western Digital Caviar Black | Chassi: Fractal Design Define R3 | Dell u2311h | Logitech G700

Permalänk

Var inne och tittade i min systeminformation, och där står att CPU:n maxvärde är 2,4GHz. Core i7 3517u ska kunna prestera upp till 3,0GHz.

Vad behöver jag göra för att få full effekt från processorn? Vad använder ni för att mäta hastigheten?

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av LaZe:

Händer inget för mig heller. Funderar lite på vilka drivrutiner som krävs för den ska funka (har gjort en ren installation av win).
Med win8 kan du annars trycka win-I och klicka längst ner på på "change pc settings". Under fliken general finns automatic brightness med.

När vi endå har samtalet igång, är det någon som får någon animation upp på skärmen när ni ändrar tangentbordselysningen? Ingen big deal att jag inte får det men är nyfiken

Det är animeringar i standardinstallationen i Win8.
Det finns en hel del att ladda ner på ASUS sida:
http://support.asus.com/Download.aspx?SLanguage=en&m=UX32VD&p...

Skulle kunna vara denna som saknas
ATKACPI driver and hotkey-related utilities

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan.sallman:

Var inne och tittade i min systeminformation, och där står att CPU:n maxvärde är 2,4GHz. Core i7 3517u ska kunna prestera upp till 3,0GHz.

Vad behöver jag göra för att få full effekt från processorn? Vad använder ni för att mäta hastigheten?

Står så för mig också, men CPU-Z säger 2970MHz så antar att det stämmer med 3GHz

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9

Permalänk
Avstängd
Skrivet av TityBlazter:

Jag är i köpstadiet av en ny dator. Jag har nu insett att ASUS UX32VD är det vettigaste alternativet. Jag undrar bara om den klarar DOTA 2 och på vilka inställningar med vilken FPS? Är det någon som kan svara på detta?

DOTA 2 ska inte vara några alls problem med allt på max. Det kommer flyta på hur fint som helst. CPUn fixar också så att fighterna blir laggfria

Permalänk
Avstängd

Jag får min dator idag och ska sätta i en SSD disk. Min fråga till er är om jag klarar mig med ett 4gb usb minne för att lägga över filerna från Windows 8 ISO ?

Permalänk
Skrivet av Idumhet:

Står så för mig också, men CPU-Z säger 2970MHz så antar att det stämmer med 3GHz

2794MHz på min enligt CPU-Z.

Och kör jag CPU info får jag 2395MHz.

Fast å andra sidan. Är det inte 2,8GHz dual-core och 3,0GHz single-core för i7 3517u?

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av johan.sallman:

2794MHz på min enligt CPU-Z.

Och kör jag CPU info får jag 2395MHz.

Den går väll upp när den belastas.. typ turbo mode! så den clockar sig sjävl vid t.ex spelande.

Permalänk

Ja, jag ser att den vandrar mellan c:a 770MHZ till 2794MHz i CPU-Z, så då borde c:a 2,8GHz vara max turbo.

En annan sak jag ser i CPU-Z är att mitt RAM bara jobbar i 800MHz. Det ska presterar 1600MHz. Räknas klockfrekvensen där ihop när det är dual channel?

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av johan.sallman:

En annan sak jag ser i CPU-Z är att mitt RAM bara jobbar i 800MHz. Det ska presterar 1600MHz. Räknas klockfrekvensen där ihop när det är dual channel?

Antagligen visas bara halva hastigheten då det är DDR, Double Data-Rate.

Visa signatur

Core i7-8700K - Noctua NH-U14S - ASUS PRIME Z370-A - Corsair Vengeance 32GB DDR4 - RTX3070 - MASSA SSD - Define R4 - Corsair RM750X V2 - Asus Swift PG278QR
Mer CO-OP åt folket!

Permalänk

En fråga till er som har installerat win 8 på en ny ssd (exempelvis Samsung 840)

Vad får ni för boot och resume tider?

Permalänk

Ni som har bytt till ssd: vad har ni för prestandaklassificering (det som finns i start/kontrollpanel/system)?

Permalänk
Skrivet av mikkoman1:

Ni som har bytt till ssd: vad har ni för prestandaklassificering (det som finns i start/kontrollpanel/system)?

Primär hårddisk: 8,1

Visa signatur

| ASUS Zenbook UX425J | Intel Core i7-1065G7 | 16GB RAM | M.2 SSD 512GB | Win 10 |

Permalänk

Kör du med Win8? Har de ändrat klassifieringspoängen? Maxpoäng är 7,9 på Win7!

Permalänk
Skrivet av adamrlundqvist:

En fråga till er som har installerat win 8 på en ny ssd (exempelvis Samsung 840)

Vad får ni för boot och resume tider?

Ca 9-10 sekunder från att trycka på startknappen till att Windows 8 lagt upp alla "tiles" stilla. Resume, ca 1,5-2 sekunder till startskärm/låsskärm visas efter man vinklat upp skärmen. Sen behövde mitt musplatta nån sekund extra för att reagera och man kunde klicka fram skrivbordet. Jag har en Samsung 830 i en UX32VD-3001V.

Skrivet av mikkoman1:

Ni som har bytt till ssd: vad har ni för prestandaklassificering (det som finns i start/kontrollpanel/system)?

8,1 av 9,9 i Windows 8. Har som sagt en Samsung 830.

Visa signatur

|| Ryzen 5800X || Asus RTX 3080 TUF OC || MSI B550 Gaming Carbon WiFi || 4x8 GB HyperX Fury RGB 3600MHz CL17 || Samsung 970 EVO 1TB & WD Blue SN550 1TB & Samsung 870 QVO 4TB & Samsung 840 Pro 512GB & Crucial MX300 525GB & WD Black 3TB || Corsair RM750x || ARCTIC Liquid Freezer II 360 RGB || FD Define S || Samsung Odyssey G7 27" x 2 ||

Permalänk

Någon som vet var jag kan hitta en Windows 8 ISO som går att använda för att göra en nyinstallation med produkt-nyckeln som kommer med datorn?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamrlundqvist:

En fråga till er som har installerat win 8 på en ny ssd (exempelvis Samsung 840)
Vad får ni för boot och resume tider?

Har en Samsung 840 256GB och mätt 6s från kallstart till inloggningsbild.

Permalänk
Avstängd

Jag har nu använt min laptop i cirka 2 h och måste säga att det är det bästa köpet jag har gjort, någonsin! Fy fasen vilken skön laptop. Lätt, smidig, bra bild allt är helt perfekt enligt min åsikt! MEN ni måste hjälpa mig här, windows 8 eller windows 7.. kan inte bestämma mig om jag tycker windows 8 är lite för krångligt jämfört med windows 7... vad säger ni andra?

Permalänk
Medlem
Skrivet av adamrlundqvist:

Någon som vet var jag kan hitta en Windows 8 ISO som går att använda för att göra en nyinstallation med produkt-nyckeln som kommer med datorn?

Eftersom vi inte får lov att länka till någon sorts piratkopiering (vilket det tydligen räknas till även om man har CD-key) så kan jag säga till dig att söka efter:
Windows.8.PRO.x64.SWEDISH.dvd_915422.INCL.WINUSBMAKER_UPGRADE_AS

på piratbukten.

Jag vet att den heter PRO men det var den jag använde och ison som ligger med är bara vanliga windows 8

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9

Permalänk
Medlem

Har köpt 32uxvd r400h två saker jag direkt stör mig på datorn låter hela tiden fast Inga program eller apps är uppe låter datorn. Ljudet är som när man kallar strålning fast tystare hoppas ni fattar vilket jag menar. Ljudet kom när jag tog igång datorn första gången och låter ännu. Andra saken är att när jag trycker på undersidan där portarna sitter på båda sidorna så klickar det till, alltså kanten på datorn matchar inte så när man tar i klickar det till sjukt störande! Några lösningar här eller bara att lämna tillbaka.

Och ljudet är inte fläkten så ni vet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Idumhet:

När du testade ElanTechs egna drivrutiner, fungerade scrollen bra för dig då? Min scrollar bra en liten bit sen hackar den sig ett par steg innan den stannar. Dessutom fungerar inte "byta program" med 3 fingrar så bra för mig, och Asus Gesture blir installerat automatiskt när jag installerar ElanTechs egna.

Har du lust att länka dom som du har testat?

Jag kör också med senaste Elantech nu, och det funkar jättebra tills jag "kastar" sidan jag scrollar. Då börjar det hacka riktigt mycket.
Dock så känns det som att allt annat flyter bättre än innan jag installerade de.

Någon som har hittat en bra lösning?

EDIT: Efter lite mer research verkar det nästan bara hacka i Chrome. Scrollen flyter på bra i både IE och FF. Hmm...

Visa signatur

Asus ZenBook UX32VD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mosd:

Har köpt 32uxvd r400h två saker jag direkt stör mig på datorn låter hela tiden fast Inga program eller apps är uppe låter datorn. Ljudet är som när man kallar strålning fast tystare hoppas ni fattar vilket jag menar. Ljudet kom när jag tog igång datorn första gången och låter ännu. Andra saken är att när jag trycker på undersidan där portarna sitter på båda sidorna så klickar det till, alltså kanten på datorn matchar inte så när man tar i klickar det till sjukt störande! Några lösningar här eller bara att lämna tillbaka.

Och ljudet är inte fläkten så ni vet

Konstigt.. jag har inget av dom här problemen..

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raylor:

Konstigt.. jag har inget av dom här problemen..

Är din dator helt tyst när du använder den?

Och ingen annan som kan gå chassit att klicka om ni trycker precis på undersidan där vid portarna? Mest på vänster sidan

Permalänk

Bästa datorn hittils som jag har ägt, enda som fattas är 3G kort.

Första jag gjorde när jag fick den (innan start) var att byta ram minnet till Corsair Vengence 8gb 1600mhz samt OCZ Agility 4 256gb.

Hade liten tankeställare när jag installerade disken men klämde in skiten även om den var lite smått stor. Har en "osynlig" utbuckning under datorn.

Skruvmejseln för skrivarna till locket hade jag ej så fick slipa ner en vanlig skruvmejsel så blev det löst.

Hade dock ett problem.. De jävla windows.. Man skulle ha kopierat säkerhetskopian från en partition av dem disken som följde med datorn. Dum som man var så gjorde man ej det..
Hittade en iso på en "sida" och lade över det på ett USB minne och installerade windows från den. Hittade ej någon CD-Key kod och fick senare veta av supporten att den ligger på moderkortet (se tidigare text).
Ringde Asus och fick veta att de ej kan hjälpa och hänvisade till partitionen samt till en sida där man kunde KÖPA en CD som funkade.. Way to go..
Fick tillslut hjälp av Microsoft och fick en fungerade key, ringe även Komplett där jag köpte den men gav upp efter ca 2.5timmars av väntetid men härlig musik vid 2 olika tillfällen under olika dagar.

Men i slutändan..
World Of Tanks funkar gallant på low med max render-view range-texturer, ser snyggt ut.
Eve-Online funkar på medium/high.
Lite småspel av diverse natur funkar helt perfekt.
Spelen jag har testat har legat över 60fps och går laggfritt.
Vardags sysslor funkar perfekt.

Datorns temp under spelandet är bra, går att ha på knäna med lite trixande samt vid normal användning är den tyst och har fläkten igång väldigt sällan, perfekt att ha i sängen.
Skärmen är helt jäkla underbar!

Allt som allt. Jag rekommenderar datorn starkt till någon som behöver ett litet kraftpaket dock då skulle jag inte använda den hddn som hänger med vid köp samt samma sak gäller för ramminnet.
SSD är ett måste samt lägg in 8gb ram till (Corsair Vengence).

Jo.. Min gammla bärbara var en Dell Studio XPS 13. Varm som satan och allt som var soel var rent av ospelbart pga temp och äckligt dålig prestanda för spel (Terraria laggade). Den vägrade att få windows installerat efter byte av ram samt HDD så blev en helt ny dator, den gammla får leva vidare hos en bekant på andra sidan sjön.

Tack å hej, sova blir det nu!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Ni vet hur en gammal dator låter när den laddar? Så låter min fast mycket diskretare. Skall det låta så eller skall jag lämna tillbaka den? Någon? Anyone? Och det där jävlades klickandet under portarna

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mosd:

Är din dator helt tyst när du använder den?

Och ingen annan som kan gå chassit att klicka om ni trycker precis på undersidan där vid portarna? Mest på vänster sidan

det med att den klickar får jag kolla när jag kommer hem, jag har inte märkt något iaf. Ska kolla vid portarna. Tyst är väl ingen sån liten laptop. Min kompis har en macbook air och när den fläkten går igång så blåser de på ganska bra.. Så om du tänker på fläkten så får man nog leva med lite fläktljud. Min var relativt tyst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raylor:

det med att den klickar får jag kolla när jag kommer hem, jag har inte märkt något iaf. Ska kolla vid portarna. Tyst är väl ingen sån liten laptop. Min kompis har en macbook air och när den fläkten går igång så blåser de på ganska bra.. Så om du tänker på fläkten så får man nog leva med lite fläktljud. Min var relativt tyst.

nej det är inte fläkten, har hört när fläkten går på och det är ok, ljudet påminner om när en gammal dator laddar eller när man skall mäta strålning fast mycket tystare men det hörts hela tiden. Riktigt irriterande, störde mig på det direkt och då har jag aldrig haft en dator över 5000 innan.

Permalänk
Medlem

ställde mig vid andra sidan av rummet när det är helt tyst och ändå hör jag det ganska tydligt riktigt jävla irriterande

Permalänk
Medlem
Skrivet av Adevade:

Jag kör också med senaste Elantech nu, och det funkar jättebra tills jag "kastar" sidan jag scrollar. Då börjar det hacka riktigt mycket.
Dock så känns det som att allt annat flyter bättre än innan jag installerade de.

Någon som har hittat en bra lösning?

EDIT: Efter lite mer research verkar det nästan bara hacka i Chrome. Scrollen flyter på bra i både IE och FF. Hmm...

Precis så är det för mig med, ibland vill man ju längst ner eller upp på sidan och då får man scrolla rätt många gånger med Elantech..

JAg använder bara Chrome eftersom FF slutade uppdatera till x64, och IE är IE ^^

Visa signatur

CPU: i5 2500K @ 4,7GHz | GPU: Gigabyte GTX 670 OC | Mobo: MSI P67A-GD55 | PSU: BeQuiet Dark Power Pro10 550W | CPU-kylare: Noctua NH9-UB |Chassi: Inget | HDD: 2+1TB WD Green | SSD: Corsair Force GT 120GB | RAM: Corsair 16GB Vengeance CL9

Permalänk
Skrivet av adamrlundqvist:

En fråga till er som har installerat win 8 på en ny ssd (exempelvis Samsung 840)

Vad får ni för boot och resume tider?

8-9 sek boot, 1-2 sek resume med Intel 520 180 GB

Skrivet av mikkoman1:

Ni som har bytt till ssd: vad har ni för prestandaklassificering (det som finns i start/kontrollpanel/system)?

8,1 i W8

Skrivet av Mosd:

Har köpt 32uxvd r400h två saker jag direkt stör mig på datorn låter hela tiden fast Inga program eller apps är uppe låter datorn. Ljudet är som när man kallar strålning fast tystare hoppas ni fattar vilket jag menar. Ljudet kom när jag tog igång datorn första gången och låter ännu. Andra saken är att när jag trycker på undersidan där portarna sitter på båda sidorna så klickar det till, alltså kanten på datorn matchar inte så när man tar i klickar det till sjukt störande! Några lösningar här eller bara att lämna tillbaka.

Och ljudet är inte fläkten så ni vet

Jag skulle gå tillbaka med den till affären du köpte den i å prata med dom om jag vore dig, låter inte normalt! (har inga av problemen på min iaf)

Visa signatur

Dator [ MacBook Pro 13" late 2016 nTB | Core i5 6360U | 8GB RAM | 256 SSD ]
HTPC [ Apple TV (4th gen) 32GB ]
Mobil [ Nexus 6P 32 GB ]