Tråden för hörlursgalningar! Lurar, förstärkare, dacs, pads osv osv It´s all here!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

En beg Benchmark dac 1 eller kanske nån ny Citypulse, de är neutral i karraktären.

Är det verkligen min dac som är den svaga länken i min system?

Visa signatur

|Kraftverket|Mobo: Gigabyte Aurous Elite B550 | Cpu: AMD 5800X |Cpu kylare:Phanteks PH-14| Gpu:Nvidia RTX 2080TI |Nätagg: Corsair AX750|Chassie:Phanteks Enthoo |Minne: 2x8gb Corsair Vengeance 3600|Disk: Samsung 980 PRO 500 gb NVME| Disk: Samsung 1 tb SSD| Disk:Samsung 830 256gb SSD|Bildskärm: Asus Swift PG278Q
|Ljud|HRT Musicstreamer II 2012 ed.|Bottlehead Crack|Sennheiser HD700|
|Nas|Ds413J|2x3tb wd red|2x2tb wd green|

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av sipe46:

Är det verkligen min dac som är den svaga länken i min system?

Den är hursomhelst sämre än Benchmark och den innehåller även en hörlursförstärkare som presterar mycket bra så dacen får du som bonus, de ligger dessutom i den prisklass du ville, Citypulse har däremot rena lurdrivare och du har även Holographic Audio ear one om du ska ha en ren hörlursdrivare.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Sluten ersättare för Sennheiser 650?

Hej hörlursälskare!
Jag har ett par Sennheiser HD650 och ett par Grado sr80i som jag växlar mellan i dagsläget. Jag gillar båda lurarna väldigt mycket, och använder Gradosarna mest till spel och vardagslyssning och Sennheisrarna mer till "finlyssning" av musik.

Problemet med båda dessa lurar är att de är öppna, och således läcker ganska mycket ljud. Detta stör min sambo som ofta sitter i samma rum och läser. Jag funderar därför på att sälja 650orna (och kanske Gradosarna också) och satsa på ett par slutna lurar. Är det någon som har tips på en bra ersättare till HD650 i ungefär samma prisklass? Jag har testlyssnat snabbt på Denon AH-D600 och de ligger nog högst upp på listan för tillfället, men tänkte kolla om någon har några fler förslag man borde kolla upp.

Jag kommer att driva dem med en Nuforce HDP från datorn

Visa signatur

The answer is technology! What was the question?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blitzer:

Hej hörlursälskare!
Jag har ett par Sennheiser HD650 och ett par Grado sr80i som jag växlar mellan i dagsläget. Jag gillar båda lurarna väldigt mycket, och använder Gradosarna mest till spel och vardagslyssning och Sennheisrarna mer till "finlyssning" av musik.

Problemet med båda dessa lurar är att de är öppna, och således läcker ganska mycket ljud. Detta stör min sambo som ofta sitter i samma rum och läser. Jag funderar därför på att sälja 650orna (och kanske Gradosarna också) och satsa på ett par slutna lurar. Är det någon som har tips på en bra ersättare till HD650 i ungefär samma prisklass? Jag har testlyssnat snabbt på Denon AH-D600 och de ligger nog högst upp på listan för tillfället, men tänkte kolla om någon har några fler förslag man borde kolla upp.

Jag kommer att driva dem med en Nuforce HDP från datorn

Ett par jag kommer på är Audio Technica ATH-A900X och AKG K550, kanske t.o.m Sennheiser Momentum. Har ingen aning hur de ställer sig mot AH-D600 men bara för att ge dig några fler att kolla upp.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blitzer:

Problemet med båda dessa lurar är att de är öppna, och således läcker ganska mycket ljud. Detta stör min sambo som ofta sitter i samma rum och läser. Jag funderar därför på att sälja 650orna (och kanske Gradosarna också) och satsa på ett par slutna lurar. Är det någon som har tips på en bra ersättare till HD650 i ungefär samma prisklass? Jag har testlyssnat snabbt på Denon AH-D600 och de ligger nog högst upp på listan för tillfället, men tänkte kolla om någon har några fler förslag man borde kolla upp.

Jag kommer att driva dem med en Nuforce HDP från datorn

Denons nya lurserier har fått ganska blandad kritik på headfi.org såvitt jag sett.. Verkar nästan som föregångarna är minst lika bra och mer prisvärda om du kan få tag i tex en D2000..
Dock har din Nuforce-stärkare 10 ohm utgångsimpedans, vilket riskerar påverka återgivningen på lågimpedanslurar något (kan ev bloata basen för mycket), så du kanske i första hand bör skaffa en lur med lite mer lagom hög impedans än D2000.
Utöver de som redan tipsats om: Har du lyssnat nått på beyerdynamic? tex DT770 är väl inte ett lyft från din 650, men kanske en acceptabel "sidegrade"?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

D2000 är riktigt trevlig, ja. Nya D600 är bra den också, lite kraftigare bas och smartare konstruerad men kostar ganska mycket mer också.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Tack för inputen! Både ATH-A900X och AKG K550 verkar intressanta och skall definitivt kollas upp. Jag hittade en del bra recensioner på Shure 940 som verkar intressanta också, även om de ser lite plastiga ut. Men nu har jag lite mer att gå på iallafall, tack skall ni ha

Visa signatur

The answer is technology! What was the question?

Permalänk
Medlem

Jag har nu köpt ett par Sennheiser hd 598. Riktigt trevliga hörlurar. En sak som är väldigt bra med dom är att röster är väldigt tydliga. Jag brukar tycka att det kan vara svårt att höra vad folk säger i tv-serier ibland, men med 598 så är det tydligt och kristallklart. Jag tycker att färgkombinationen är rätt snygg också, mycket snyggare än vad jag trodde att det skulle vara.

Visa signatur

Speldator: i5 4670k stock | 8GB ram | Asus Z87-plus | Xonar Essence STX | SSD: Intel g2 , Samsung 830 256gb | R9 290 Tri-x | Define R4| Win 8 | Noctua nh-u12p | Qpad Mk-50
marinlik.wordpress.com/ Min blogg för nedbrytning av spel och diverse andra artiklar om NFL
500px.com/niclasbrundell

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blitzer:

Tack för inputen! Både ATH-A900X och AKG K550 verkar intressanta och skall definitivt kollas upp. Jag hittade en del bra recensioner på Shure 940 som verkar intressanta också, även om de ser lite plastiga ut. Men nu har jag lite mer att gå på iallafall, tack skall ni ha

Shure 940 är ljusa och luftiga för att vara slutna lurar (sannolikt även hyfsad ljudbild men är inte säker - har provat de för kort tid) men de lär sannolikt även vara basfattigare än dina 650, om det är viktigt för dig.

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av morxy49:

jahopp... Men kommer ett DG/DGX-kort kunna driva mina MDR-XB1000 ordentligt? jag vill ha ordentligt med tryck i basen. inte bara mullerbas, utan riktig, "snärtig" bas.

Hmm jag har XB700 och kör dem oftast direkt i telefonen vilket fungerar med dem. XB1000 ska va mer "riktiga" lurar eller de lutar mer åt det hållet än mina dunka dunka lurar. Kör jag mina genom min Fiio E10 så skakar öronen av .. Istället för ljudkort kanske en hörlursförstärkare med inbyggd DAC kan va något? Om jag nu inte missat att det absolut inte ska va något externt till lurarna. Förövrigt köpte jag min Fiio E10 genom eBay från Tyskland för ca 650:- med frakt istället för ca 1200:- här i Sverige.

Permalänk
Skrivet av anon8870:

Hmm jag har XB700 och kör dem oftast direkt i telefonen vilket fungerar med dem. XB1000 ska va mer "riktiga" lurar eller de lutar mer åt det hållet än mina dunka dunka lurar.

XB1000 är inte så jäkla bra ändå, speciellt inte för priset. De är inte mer "riktiga" lurar än dina XB700. Min favorit i XB-serien är XB500, med XB700 på andraplats och XB1000 på sistaplats, har hört alla ett flertal gånger. XB1000 är sinnessjukt stora men XB500 är skönast, iaf på mig

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Skrivet av anon116323:

Superlux HD-660 (väldigt neutrala med grymt mellanregister) eller HD-330 (basigare) + Beyerdynamics DT-770 öronkuddar (läder eller velour). Hamnar på strax under 600kr från Thomann inkl. frakt.

Tack för tipset

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av StillRooney:

Tack för tipset

=), tveka inte att slänga iväg PM om du undrar över något!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blitzer:

Hej hörlursälskare!
Jag har ett par Sennheiser HD650 och ett par Grado sr80i som jag växlar mellan i dagsläget. Jag gillar båda lurarna väldigt mycket, och använder Gradosarna mest till spel och vardagslyssning och Sennheisrarna mer till "finlyssning" av musik.

Problemet med båda dessa lurar är att de är öppna, och således läcker ganska mycket ljud. Detta stör min sambo som ofta sitter i samma rum och läser. Jag funderar därför på att sälja 650orna (och kanske Gradosarna också) och satsa på ett par slutna lurar. Är det någon som har tips på en bra ersättare till HD650 i ungefär samma prisklass? Jag har testlyssnat snabbt på Denon AH-D600 och de ligger nog högst upp på listan för tillfället, men tänkte kolla om någon har några fler förslag man borde kolla upp.

Jag kommer att driva dem med en Nuforce HDP från datorn

Sennheiser Momentum rekommenderar jag! Köpte ett par och de är klart bättre än mina D600 på alla sätt utom öppenhet! Klangmässigt har de det klassiska Sennheiser-ljudet (mjuka och fylliga med behaglig diskant) men med lite extra potent bas (dock inte för mycket!). Jag som har HD 800 och hört en hel del STAX är mycket nöjd med dem som bärbar all-round lur

Permalänk

Tjosan. Har en liten fråga. Är rätt ny på området Dac/amp och undrar om ni har något att rekommendera till mina M50 lurar Mitt modekort verkade inte gilla hörlurar så jag tänka kolla på en hörlursförstärkare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av pr0nz4:

Tjosan. Har en liten fråga. Är rätt ny på området Dac/amp och undrar om ni har något att rekommendera till mina M50 lurar Mitt modekort verkade inte gilla hörlurar så jag tänka kolla på en hörlursförstärkare

Objective2 + ObjectiveDAC

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon116323:

Objective2 + ObjectiveDAC

Håller med, riktigt bra kombo och väldigt prisvärd!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Kalium:

Håller med, riktigt bra kombo och väldigt prisvärd!

Kan köra O2 portabelt med batterier? Isåfall kan man köra uppladdningsbara batterier och ladda dom genom AC samtidigt som man använder O2an?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon116323:

Kan köra O2 portabelt med batterier? Isåfall kan man köra uppladdningsbara batterier och ladda dom genom AC samtidigt som man använder O2an?

O2 går att använda portabelt, men jag tror inte den har någon funktionalitet för att ladda batterier??

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Roger W:

O2 går att använda portabelt, men jag tror inte den har någon funktionalitet för att ladda batterier??

Den går att driva via batteri, men man får lösa detaljerna själv i så fall, det är ju trotts allt ett semidiy projekt och jag har inte sett nån färdigbyggd batteriversion man kan köpa.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Jodå, den går bra att driva med batterier. Det går dock inte att ha ODAC i samma låda då, utan då får man ha en låda för ODAC och en för O2. Har för mig att batterierna laddas automatiskt när väggadaptern är inkopplad.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Har för mig att batterierna laddas automatiskt när väggadaptern är inkopplad.

Ja det gör dom.

Permalänk
Skrivet av Simcon:

660/330 kommer inte må bra utan hörlursförstärkare, 681/668B borde däremot fungera alldeles utmärkt och rekommenderas. Köp till velourpads för attt få ett par bekvämare hörlurar :). Ifall du har vettig hörlursförstärkare så är 660 ett par trevliga hörlurar :).

Dom kräver en hel del pulver och dom blir i alla fall inte sämre med förstärkare, däremot så tycker jag det går utmärkt att driva min 330 både med ljudkortet på mitt maximus gene V, nuforce udac samt HRT headstreamer. Har även testat med en Cmoy. Mer volym och kanske en gnutta mer kontroll i basen, men inte alls så pass mycket som jag trodde att det skulle ge..

Ruskigt bra lurar om man vil ha en varm och basig ton..Bra byggkvalitet och prislappen är ett skämt. Gillar man hörlurar så bör man köpa dom bara för att

Permalänk
Medlem
Skrivet av judn0erd:

Sennheiser Momentum rekommenderar jag! Köpte ett par och de är klart bättre än mina D600 på alla sätt utom öppenhet! Klangmässigt har de det klassiska Sennheiser-ljudet (mjuka och fylliga med behaglig diskant) men med lite extra potent bas (dock inte för mycket!). Jag som har HD 800 och hört en hel del STAX är mycket nöjd med dem som bärbar all-round lur

Hmm, det låter ju lite intressant. Jag har avfärdat dem lite eftersom jag har fått för mig att de är inriktade på mobilt bruk, och där har jag redan ett par HD25-II som jag är väldigt nöjd med. Men Momentum kanske funkar som hemma-lyssnings-lur också då alltså?

Visa signatur

The answer is technology! What was the question?

Permalänk
Skrivet av Blitzer:

Hmm, det låter ju lite intressant. Jag har avfärdat dem lite eftersom jag har fått för mig att de är inriktade på mobilt bruk, och där har jag redan ett par HD25-II som jag är väldigt nöjd med. Men Momentum kanske funkar som hemma-lyssnings-lur också då alltså?

Recension på dem: http://youtu.be/FldiDmeztik

Visa signatur

Intel Core i7 4770k 4.4GHz | EVGA 660Ti SC | 2x4GB XMS3 1600MHz | Crucial M500 240GB | Samsung 1TB | Logitech MX518 / QPAD MK-50

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blitzer:

Hmm, det låter ju lite intressant. Jag har avfärdat dem lite eftersom jag har fått för mig att de är inriktade på mobilt bruk, och där har jag redan ett par HD25-II som jag är väldigt nöjd med. Men Momentum kanske funkar som hemma-lyssnings-lur också då alltså?

Absolut Jag har inte hört HD-25-II (bara HD-25-I som skiljer i ljudet) men när jag jämförde nya Amperior mot Momentum var Momentum klart bättre. Klangen tilltalar mig betydligt mer än de lite sterila och ljusa HD 800 även om flaggskeppet spelar med en helt annan öppenhet och bättre upplösning. Men när jag lyssnar på Momentum känner jag inte att det saknas något eftersom klangen är så homogen och fyllig men ändå ren. Håller med om vartenda ord Tyll säger om ljudet i recensionen Simon länkade!

Om något är det just öppenhet jag kan vilja ha lite mer av ibland men man får tänka på att de är små, slutna lurar

Permalänk
Medlem

Undrar om någon skulle kunna tipsa ett par hörlurar till en ipod classic. Hörlurarna kommer främst användas utomhus så de bör tåla en del stryk. Sist körde jag med Koss porta go. Jag är ingen basnarkoman och föredrar gärna ett någorlunda bra ljud. Som sagt jag kommer testa med mina egna öron och allt som länkas kommer jag nog inte kunna ha tillfälle till att lyssna på. De riktigt bra ljud butiker jag har nära till hands är hifiklubben och musikcenter.

Till sist. Jag kan lägga max 1000kr och jag kommer inte lyssna på kommentarer om att Ipod har dåligt ljud för det har den inte när det gäller Classic modellen.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av buddaz:

Undrar om någon skulle kunna tipsa ett par hörlurar till en ipod classic. Hörlurarna kommer främst användas utomhus så de bör tåla en del stryk. Sist körde jag med Koss porta go. Jag är ingen basnarkoman och föredrar gärna ett någorlunda bra ljud. Som sagt jag kommer testa med mina egna öron och allt som länkas kommer jag nog inte kunna ha tillfälle till att lyssna på. De riktigt bra ljud butiker jag har nära till hands är hifiklubben och musikcenter.

Till sist. Jag kan lägga max 1000kr och jag kommer inte lyssna på kommentarer om att Ipod har dåligt ljud för det har den inte när det gäller Classic modellen.

Koss porta pro är bra än idag och man måste ofta upp över 1000kr för att det ska bli bättre totalt sett för en portabel spelare, en del gillar däremot att ha stora lurar för att synas och då blir det lite annorlunda, men vill man ha en smidig portabel lur så står sig porta pro bra och är prisvärd även jämfört mot betydligt dyrare lurar om man inte får gå över 1000kr och kan hoppa på hd 25 och liknande som är nästa steg uppåt.
Föresten, kanske Sennheiser px 200 kan vara ett alternativ också.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blitzer:

Hmm, det låter ju lite intressant. Jag har avfärdat dem lite eftersom jag har fått för mig att de är inriktade på mobilt bruk, och där har jag redan ett par HD25-II som jag är väldigt nöjd med. Men Momentum kanske funkar som hemma-lyssnings-lur också då alltså?

Jag använder de dagligen både portabelt och för hemmalyxen så att säga

Recensionen som länkas ovan är väldigt precis på orden för hur jag känner för luren! Observera det han säger om storleken beroende på hur stora öron du har. För mig är de perfekt. En annan sak som jag kan gå i god för är att de fungerar alldeles utmärkt att använda på flygplan. Jag har suttit på långa flygningar och med den volymen jag lyssnar på har jag inte blivit störd eller hört något oväsen utifrån och inte heller stört andra enligt utsago. Vill dock tillägga att dessa naturligtvis inte i närheten utesluter ljud på samma sätt som exempelvis Bose qc-15 gör. Har även varit väldigt nöjd med att ha med mig det något "stora" fodralet som skyddat lurarna väl.

Visa signatur

Fips!

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Koss porta pro är bra än idag och man måste ofta upp över 1000kr för att det ska bli bättre totalt sett för en portabel spelare, en del gillar däremot att ha stora lurar för att synas och då blir det lite annorlunda, men vill man ha en smidig portabel lur så står sig porta pro bra och är prisvärd även jämfört mot betydligt dyrare lurar om man inte får gå över 1000kr och kan hoppa på hd 25 och liknande som är nästa steg uppåt.
Föresten, kanske Sennheiser px 200 kan vara ett alternativ också.

Får gå inom hifiklubben och se vad dem rekommenderar. Funderar på Denon.

Det jag letar är nog en hörlur som låter bra i mellanregister/diskant och sedan lite svagt med bas eftersom jag är inte någon basnarkoman utan föredrar att höra rösten och bra gitarr instrument. Hoppas du förstår vad jag menar.

Om du vill veta min musikstil så består det av lite olika artister som till till exempel Eagles, Sheryl Crow, Dixie Chicks, Zac brown band, Queen, Dire Straits, Gary Moore, Deep Purple, Eric Clapton, Tori Amos med flera.