Permalänk

Gratis fiber från Telia?

För att göra en lång historia kort så bor jag i en lägenhet med möjlighet till fiber från Telia (och endast Telia). I dagsläget har jag dock lite halvlångsamt ADSL, så jag tänkte att det kanske skulle vara dags att uppgradera. Jag har hört att om man kopplar in datorn i fiberuttaget så ska man komma till Telias beställningssida där man kan se priser och sådant, vilket jag då var intresserad av. Till min stora förvåning fungerar dock Internet precis som vanligt, och jag mäter upp 100/10 på bredbandskollen.

Frågan är vad som har hänt här? Har Telia eller möjligtvis de som installerade fiber i fastigheten kopplat in någonting lite fel så att jag effektivt får gratis fiber, eller kommer Telia nu att skicka ut en fet räkning eftersom att min inkoppling på något sätt räknas som att jag har skaffat fiber hos dem? Eller har de bara något erbjudande just nu då man kan pröva på gratis i en viss tid? Vad ska jag göra egentligen?

Edit: Det kan även noteras att det förmodligen är fiber hela vägen in i lägenheten. Jag har alltså kopplat in mig direkt i vad jag tror är någon form av fiber -> LAN-konverterare.

Visa signatur

Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI –– AMD Ryzen 7 3700X –– G.SKill Trident Z Neo RGB 2x16GB 3600MHz CL16 –– Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB –– Seasonic FOCUS SGX 650W –– Sabrent Rocket NVMe 4.0 2TB –– Noctua NH-U12A –– Lian Li TU150

Permalänk
Medlem

Antingen så ligger det kvar ett abonnemang eller så kan det vara så att fibern ingår i hyran.
Låter det troligt? Har du som person inget abonnemang hos telia så har jag svårt att se hur de skulle kunna debitera dig.
Hur länge har du bott där? Kanske någon som har sagt upp sig men har kvar bindningstid.

Permalänk
Medlem

Använd det så länge det funkar och beställ när det slutar funka? Kan ju som sagt vara så att det ingår i hyran oxå. Det borde väll din hyresvärd kunna svara på?

Permalänk
Skrivet av Sprogoe:

Antingen så ligger det kvar ett abonnemang eller så kan det vara så att fibern ingår i hyran.
Låter det troligt? Har du som person inget abonnemang hos telia så har jag svårt att se hur de skulle kunna debitera dig.
Hur länge har du bott där? Kanske någon som har sagt upp sig men har kvar bindningstid.

Skrivet av =JoNaZ=:

Använd det så länge det funkar och beställ när det slutar funka? Kan ju som sagt vara så att det ingår i hyran oxå. Det borde väll din hyresvärd kunna svara på?

Det ingår definitivt inte i hyran, och jag har bott i lägenheten i några år, och bodde där när fibern installerades för något år sedan. Jag har för tillfället ett adsl-abonnemang hos Telia. Den stora risken som jag ser det är att Telia skickar ut en räkning på det här, så får jag betala dubbelt.

Visa signatur

Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI –– AMD Ryzen 7 3700X –– G.SKill Trident Z Neo RGB 2x16GB 3600MHz CL16 –– Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB –– Seasonic FOCUS SGX 650W –– Sabrent Rocket NVMe 4.0 2TB –– Noctua NH-U12A –– Lian Li TU150

Permalänk
Medlem

Du behöver nog inte oroa dig, du kan ju spela ovetande och ringa in och höra vad du har för abonnemang

Jag hade nog bara kört vidare på fibern. Det kanske beror på att jag har suttit på 10mbit/s i 2 år.

Permalänk
Skrivet av Sprogoe:

Du behöver nog inte oroa dig, du kan ju spela ovetande och ringa in och höra vad du har för abonnemang

Jag hade nog bara kört vidare på fibern. Det kanske beror på att jag har suttit på 10mbit/s i 2 år.

Tror du inte de kan se att fibern används, och att stora mängder data laddas ned? Det är lockande att köra vidare på det, men jag vill verkligen inte hamna i en situation där jag måste bråka med Telia. Jag har erfarenhet av det, och deras kundtjänst är inte rolig.

Visa signatur

Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI –– AMD Ryzen 7 3700X –– G.SKill Trident Z Neo RGB 2x16GB 3600MHz CL16 –– Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB –– Seasonic FOCUS SGX 650W –– Sabrent Rocket NVMe 4.0 2TB –– Noctua NH-U12A –– Lian Li TU150

Permalänk
Medlem

Har du inte ett telia konto där du kan logga in på deras hemsida o se vad det skulle kosta att skaffa fiber. Är det samma kostnad som ditt adsl nu(vilket det brukar vara) så är det ju ingen idé att fegskäla lite bandbredd

Visa signatur
Permalänk
Skrivet av Xwerty:

Har du inte ett telia konto där du kan logga in på deras hemsida o se vad det skulle kosta att skaffa fiber. Är det samma kostnad som ditt adsl nu(vilket det brukar vara) så är det ju ingen idé att fegskäla lite bandbredd

Jag har det, och enligt deras sida har jag 24 mbit/s ADSL till ungefär samma pris som fibern. Fast om jag skulle säga upp det nu, och vara ärlig och betala för fibern, kommer de att skicka ut "smart-start"och sådant skräp man måste hålla på med. Vi får se vad jag gör nu, ska tänka på saken.

Visa signatur

Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI –– AMD Ryzen 7 3700X –– G.SKill Trident Z Neo RGB 2x16GB 3600MHz CL16 –– Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB –– Seasonic FOCUS SGX 650W –– Sabrent Rocket NVMe 4.0 2TB –– Noctua NH-U12A –– Lian Li TU150

Permalänk
Medlem

Utan att godkänna ett avtal lär du inte bli krävd på något.

Visa signatur

Kan en del om trä
Ctrl-Shift-N

Permalänk
Medlem

Krävs att man aktivt ingår avtal för att de ska gälla.
Annars skulle ju varenda besökare som ska kolla upp priset på sin Fiat Uno på bilvärderingssajter vara betalningsskyldiga (mer än de är idag)

Jag skulle byta alla dagar till fiber från ADSL, är prislappen samma sak så why not.

Visa signatur

Mitt modermodem är trimmat!

Permalänk
Medlem
Skrivet av HCP:

Krävs att man aktivt ingår avtal för att de ska gälla.
Annars skulle ju varenda besökare som ska kolla upp priset på sin Fiat Uno på bilvärderingssajter vara betalningsskyldiga (mer än de är idag)

Jag skulle byta alla dagar till fiber från ADSL, är prislappen samma sak så why not.

Håller med!

Jag hade gjort så här, säg upp ADSL-abonnemanget eftersom man ibland kan ha bindningstid på några månader, under den tiden kör du på fibern.
Sen köper du fibertjänsten, brukar bara ta någon minut innan det hoppar igång. Så vida du inte har VOIP eller liknande ifrån Telia så behöver du inte köra på deras utrustning när du har fiber. Du kan ju bara koppla in en egen router.

Inte mycket svårare än att slänga in en Dlink eller dylikt, evt. måste du logga in i routern och lägga upp ett trådlöst nätverk.

Permalänk
Medlem

Polare har detta i sin lägenhet. Han har inget telia abonemang och har använt gratis fiber i snart 3 år.

Det enda han gör är som du säger, koppla in datorn direkt i fiber uttaget, sedan kommer han till telisa hemsida och kan välja att "prova på" i 3 månader.

Efter som det är dynamisk ip som ändras varje gång du startar om datorn så efter 3 månader väljer han bara prova gratis 3 månader till. Och så har det hållt på.

Inget att oroa dig över, han maxar sin bandbredd rätt bra, står ett par servrar där å äter väldigt mycket )

Eftersom du inte har ingått i något kontrakt så kan de inte kräva betalning från dig.

Och om de mot förmodan skulle fråga, bara att spela dum, de kan inte göra något, förutom fråga om du vill skaffa abonemang och betala :).

Men skiljer det inget i priset på det du har så.. Och även om du "måste" ha deras smart tjänst, behövs den inte. räcker med att dra kabeln direkt till datorn, eller till vanlig router/switch/hub om du har.

Permalänk
Skrivet av HCP:

Krävs att man aktivt ingår avtal för att de ska gälla.
Annars skulle ju varenda besökare som ska kolla upp priset på sin Fiat Uno på bilvärderingssajter vara betalningsskyldiga (mer än de är idag)

Jag skulle byta alla dagar till fiber från ADSL, är prislappen samma sak så why not.

Vad är i sådana fall det minst krångliga sättet att göra det på? ADSL-abbonemanget har ingen bindningstid längre, men på Telias mina sidor ser jag inget sätt att uppgradera från adsl till fiber. Jag ser bara alternativ för att byta hastighet i den teknik man redan använder, samt att beställa nytt då.

Visa signatur

Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI –– AMD Ryzen 7 3700X –– G.SKill Trident Z Neo RGB 2x16GB 3600MHz CL16 –– Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB –– Seasonic FOCUS SGX 650W –– Sabrent Rocket NVMe 4.0 2TB –– Noctua NH-U12A –– Lian Li TU150

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheVeryUberEnd:

Vad är i sådana fall det minst krångliga sättet att göra det på? ADSL-abbonemanget har ingen bindningstid längre, men på Telias mina sidor ser jag inget sätt att uppgradera från adsl till fiber. Jag ser bara alternativ för att byta hastighet i den teknik man redan använder, samt att beställa nytt då.

Om du ringer så ska de kunna fixa det direkt.

Permalänk
Avstängd

haha klockrent bara att köra på då ser jag.

Visa signatur

CoD are for kiddos, Real men are playing Quake
Windows are for noobies real geeks uses Linux
Apple are for horses real animals uses non-fruit shit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheVeryUberEnd:

Det ingår definitivt inte i hyran, och jag har bott i lägenheten i några år, och bodde där när fibern installerades för något år sedan. Jag har för tillfället ett adsl-abonnemang hos Telia. Den stora risken som jag ser det är att Telia skickar ut en räkning på det här, så får jag betala dubbelt.

Bättre att kontakta dem och fråga vad som sker. Tror dock inte att de bara kan skicka räkning till dig om du inte
har ett abonnemang där.

Permalänk
Skrivet av Sprogoe:

Håller med!

Jag hade gjort så här, säg upp ADSL-abonnemanget eftersom man ibland kan ha bindningstid på några månader, under den tiden kör du på fibern.
Sen köper du fibertjänsten, brukar bara ta någon minut innan det hoppar igång. Så vida du inte har VOIP eller liknande ifrån Telia så behöver du inte köra på deras utrustning när du har fiber. Du kan ju bara koppla in en egen router.

Inte mycket svårare än att slänga in en Dlink eller dylikt, evt. måste du logga in i routern och lägga upp ett trådlöst nätverk.

Jag tror jag gör sådär, fast väntar en vecka med att säga upp ADSL. Det kan vara så att en granne i fastigheten har beställt fiber nyligen, och att det bara råkar vara så att det aktiverats hos mig istället av misstag. I sådana fall lär det nog fixas inom kort.

Trevlig uppgradering ändå, måste jag säga. Youtube i 1080p utan att buffra är angenämt.

Visa signatur

Gigabyte X570 I AORUS PRO WIFI –– AMD Ryzen 7 3700X –– G.SKill Trident Z Neo RGB 2x16GB 3600MHz CL16 –– Gainward GeForce RTX 3080 Phoenix 10GB –– Seasonic FOCUS SGX 650W –– Sabrent Rocket NVMe 4.0 2TB –– Noctua NH-U12A –– Lian Li TU150

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag är lite avundsjuk. Har bott i min lägenhet i 2år och har 10mbit/s fiber. De har inte utrustning som klarar 100mbit/s och vill inte köpa in ny utrustning då de 'snart' ska uppgradera till 1gbit/s.

Permalänk

Fråga ingen om detta o bara kör. Frågar du kommer dom återgärda detta o du sitter där med ditt ADSL o antagligen får en räkning.

Permalänk
Medlem

Har du inte ingått ett avtal så kan du ju använda det hur mycket du vill. Dom kan ju bara kräva pengar för tjänster du abbonerar och har skrivit avtal för.