Samsung introducerar Exynos 5 Octa med "åtta kärnor"

Permalänk
Melding Plague

Samsung introducerar Exynos 5 Octa med "åtta kärnor"

Inte helt oväntat gick Samsung ut offentligt med en ny systemprocessor för mobila enheter. Exynos 5 Octa kommer med åtta fysiska kärnor, men det skulle kunna ses som en fyrkärnig processor.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Asså mer batteritid är så sjukt guld värt

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Entusiast

Inte nog med att mobilerna drar om stationära i upplösning på skärmen, nu ska dom dra om dom med antal processorkärnor med.

Känns som vi entusiaster är lite bortglömda

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av tvelander:

Asså mer batteritid är så sjukt guld värt

Håller med. Prestandan som finns idag räcker för vanliga människor tycker jag och garanterat många fler. Det som behövs få mer uppmärksamhet är just batteriteknologi.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk

"Min platta är bättre än din, den har OCTA CORE!!!!1"

Visa signatur

Insert funny joke here

Permalänk
Medlem

Jaså vi får inte veta klockfrekvensen då? 8 kärnor @ 400Mhz? xD

Permalänk
Medlem

Behövs det verkligen fyra kärnor för det mindre energikrävande? Kan det verkligen vara smartare än nvidias enda companion core?

Visa signatur

1800x @ 4,025GHz @ 1,2875V, Noctua NH D15 AM4, 2x8Gb G-Skill Flare X 3200 MHz CL 14,14,14,37 MSI 1070 Gaming-X 8 GB, 8GB RAM, Slaktad Seagatedisk på 4TB, Define R3, Corsair TX V2 750 W

Lenovo Yoga 2 Pro, i7, 8GB, 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Blargmode:

Inte nog med att mobilerna drar om stationära i upplösning på skärmen, nu ska dom dra om dom med antal processorkärnor med.

Känns som vi entusiaster är lite bortglömda

Ni har ju Intel som gör världens bästa prefektaste processorer...

Permalänk
Entusiast

Ska bli spännande att se hur den står sig emot Tegra 4.

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av medstud:

Behövs det verkligen fyra kärnor för det mindre energikrävande? Kan det verkligen vara smartare än nvidias enda companion core?

....nej

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

CPU: Intel i9-12900K Cooler: Asus TUF Gaming LC 240 ARGB MB: Asus TUF Gaming Z690 Plus Wifi D4 GPU: Asus TUF GeForce RTX 3080 Ti 12GB Case: In Win D-Frame HD: Intel Optane 900P 280GB, WD Black SN850 1TB Mem: Kingston Fury Beast RGB 3600MHz CL17 32GB PSU: Corsair AX760 OS: Win11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av XHI:

Håller med. Prestandan som finns idag räcker för vanliga människor tycker jag och garanterat många fler. Det som behövs få mer uppmärksamhet är just batteriteknologi.

Men därför behöver väl inte utveckling av andra hårdvarutyper avstanna för att andra tekniker inte når upp till en viss nivå.

Beror helt på vad man ska göra / kommer göra med mobilen om man behöver mer kraft.

Om man har som mål att Mobila enheter ska ta över vanliga persondatorn så är detta bara positivt.

Permalänk
Medlem

Är det bara jag som tycker att hela utvecklingen börjar bli riktigt skev?

Vi har processorer som klarar av bra mycket mer än vad folk använder enheterna till (du behöver inte en 4kärnig cpu för att kolla facebook och spela angry birds), vi har upplösningar som är lika höga på telefoner som ens TV-skärmar (med en DPI som gissningsvis är bra mycket högre än vad användarna kan urskilja), men knappt batteritid för att få våra mobila enheter att klara av en hel dag?

Varför satsar man inte på att balansera detta istället? Borde inte det leda till en bättre enhet?

Visa signatur

Du vet att det är måndag när du upptäcker en landmina i din frukost. - Garfield

Permalänk
Entusiast
Skrivet av leafbranch:

Ni har ju Intel som gör världens bästa prefektaste processorer...

Jo visst, med det är bara Intel, det finns ingen konkurrens nu längre, känns inte så bra. Konkurrens driver saker frammåt

Permalänk
Skrivet av Twiggeh:

Är det bara jag som tycker att hela utvecklingen börjar bli riktigt skev?

Vi har processorer som klarar av bra mycket mer än vad folk använder enheterna till (du behöver inte en 4kärnig cpu för att kolla facebook och spela angry birds), vi har upplösningar som är lika höga på telefoner som ens TV-skärmar (med en DPI som gissningsvis är bra mycket högre än vad användarna kan urskilja), men knappt batteritid för att få våra mobila enheter att klara av en hel dag?

Varför satsar man inte på att balansera detta istället? Borde inte det leda till en bättre enhet?

Tycker att det är bra att utveckligen går frammåt för paneler och SoC's, det har jag absolut inget emot. Däremot håller jag med dig om att man måste göra något åt batteritiden... Med större skärmar lyckas tillverkarna iallafall få plats med 2500mAH.

Permalänk
Medlem

Blir ju knappast så att det kommer vara prestandan ur denna från alla cores utan 4 i taget, klart kan det spara batteri är det väl bra, men hade väl räckt i så fall med en single eller dual core för låg belasning.

Sen att få det hela att fungera med 2 olika CPU låter som det kan bli en hel del konstiga buggar.

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Twiggeh:

Är det bara jag som tycker att hela utvecklingen börjar bli riktigt skev?

Vi har processorer som klarar av bra mycket mer än vad folk använder enheterna till (du behöver inte en 4kärnig cpu för att kolla facebook och spela angry birds), vi har upplösningar som är lika höga på telefoner som ens TV-skärmar (med en DPI som gissningsvis är bra mycket högre än vad användarna kan urskilja), men knappt batteritid för att få våra mobila enheter att klara av en hel dag?

Varför satsar man inte på att balansera detta istället? Borde inte det leda till en bättre enhet?

Utan att förstå allt rent tekniskt så låter det ju på artikeln som att detta kommer förbättra batteritiden då det finns ett kluster a 4 kärnor med lägre prestanda och strömförbrukning samt ett med mer prestanda som används vid behov. Om det fungerar så låter det riktigt smart.

Visa signatur

CPU: i5 760, SilverStone Argon AR01 MOBO: MSI P55A-G55 GPU: Nvidia 770 RAM: CORSAIR 8GB DDR3 VENGEANCE LP 1600MHZ SSD: Intel 120 GB Chassi: R4 PSU: Corsair TX 850W 80+ Mus: Qpad 5k Skärm: BenQ 24'

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twiggeh:

Är det bara jag som tycker att hela utvecklingen börjar bli riktigt skev?

Vi har processorer som klarar av bra mycket mer än vad folk använder enheterna till (du behöver inte en 4kärnig cpu för att kolla facebook och spela angry birds), vi har upplösningar som är lika höga på telefoner som ens TV-skärmar (med en DPI som gissningsvis är bra mycket högre än vad användarna kan urskilja), men knappt batteritid för att få våra mobila enheter att klara av en hel dag?

Varför satsar man inte på att balansera detta istället? Borde inte det leda till en bättre enhet?

Beror på vad man är ute efter
För mig är kraften viktig och batteritiden mindre viktig eftersom jag spelar rätt mycket krävande spel på min mobil.

Men det finns jo annars budgetlurar för dom som inte kräver lika mycket och där är väl batteritiden bättre.
Så det finns redan telefoner för alla. Sen att folk inte förstår ett skit och köper det fetaste och dyraste bara för att är deras egna problem.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Beror på vad man är ute efter
För mig är kraften viktig och batteritiden mindre viktig eftersom jag spelar rätt mycket krävande spel på min mobil.

Men det finns jo annars budgetlurar för dom som inte kräver lika mycket och där är väl batteritiden bättre.
Så det finns redan telefoner för alla. Sen att folk inte förstår ett skit och köper det fetaste och dyraste bara för att är deras egna problem.

"Eftersom att jag spelar rätt krävande spel". Får man fråga vad för telefon du har samt vad det är för spel du spelar, av ren nyfikenhet?

Jag tycker det är skitkul att de får ut mer prestanda ur "mindre" batteri. Men som många andra också har sagt så tycker jag det är synd att företag inte försöker få fram bättre batteri än vad som finns just nu.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av MuLLvaD3n:

"Eftersom att jag spelar rätt krävande spel". Får man fråga vad för telefon du har samt vad det är för spel du spelar, av ren nyfikenhet?

Jag tycker det är skitkul att de får ut mer prestanda ur "mindre" batteri. Men som många andra också har sagt så tycker jag det är synd att företag inte försöker få fram bättre batteri än vad som finns just nu.

Har en iphone 5 och spelar spel som infinity blade, bladeslinger, ravensword etc, rätt krävande spel kan man säga

Permalänk
Avstängd

Tekniskt sett är det 8 kärning.
Men praktiskt sett så är den dubbelt fyrkärning.

Permalänk
Avstängd

Jag ser fram emot ARMv8 processorer med 64-bit...

Permalänk
Medlem

Hoppas hardkernel bygger en ODROID av denna (likt den 4-kärniga ODROID-X2 som de har nu fast med denna 8-kärniga istället). Roligt med ARM-processorer!

Ni som klagar på HD-upplösning, det är väl bara att koppla den till en stor TV så kan ni sedan se alla pixlarna om ni går nära. Är detta ett problem att den kan köra höga upplösningar? Man kan ju använda dem till annat än telefoner. De kanske hamnar i Samsungs "smart-tv" och de lär väl komma med 4K upplösning snart om de inte redan har det.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av ggustavsson:

Blir ju knappast så att det kommer vara prestandan ur denna från alla cores utan 4 i taget, klart kan det spara batteri är det väl bra, men hade väl räckt i så fall med en single eller dual core för låg belasning.

Sen att få det hela att fungera med 2 olika CPU låter som det kan bli en hel del konstiga buggar.

Arm cortex A7 och A15 är byggda för att fungera med just den här tekniken, som ARM kallar "big.LITTLE". Därför har A7 och A15 precis samma ISA (kan köra samma instruktioner, dvs den enda skillnaden från mjukvarans synvinkel är prestandan) vilket innebär att dessa "konstiga buggar" inte finns.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twiggeh:

Är det bara jag som tycker att hela utvecklingen börjar bli riktigt skev?

Vi har processorer som klarar av bra mycket mer än vad folk använder enheterna till (du behöver inte en 4kärnig cpu för att kolla facebook och spela angry birds), vi har upplösningar som är lika höga på telefoner som ens TV-skärmar (med en DPI som gissningsvis är bra mycket högre än vad användarna kan urskilja), men knappt batteritid för att få våra mobila enheter att klara av en hel dag?

Varför satsar man inte på att balansera detta istället? Borde inte det leda till en bättre enhet?

Tänk såhär
4 kärnor på 1.5ghz
8 kärnor på 1ghz

När du facebookar vill du då använda en 1ghz kärna eller en 1.5ghz kärna?

1ghz kärna kommer dra mindre ström över tid.

Dold text

När du ska koda om en film för att lägga upp på redtube. Vill du då använda 4x1.5ghz i 1.25 minuter eller 8x1ghz i 1 minut?

8x1ghz för du kommer snabbare bli klar med kodningen och kommer därför dra mer ström i 1 minut men efter det går användningen ner och totala användningen av ström blir mindre. Bättre för dig och ditt batteri!

Dold text

Nu stämmer inte det här till 100% men det är för att du ska få en liten förståelse varför det är så viktigt för mobiler.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spawnbadboy:

Har en iphone 5 och spelar spel som infinity blade, bladeslinger, ravensword etc, rätt krävande spel kan man säga

Jo annat kan man inte säga, dessa spel går dock att "spela" på iPhone 4 och flyter riktigt bra på en 4s, på 5'an är det inga problem överhuvudtaget. Det är aldrig fel med mer prestanda men man kommer långt på att bara optimera saker också.

Visa signatur

Gaming: RTX 2070 & 3770k
Studier: MacBook pro retina 13
Ljud: QH-1339 & ett par rackans smidiga AirPods
Telefon: iPhone 6s plus
Skärm: ASUS 27" ROG Swift PG279Q med sån där g-sync

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pimpim666:

Nu stämmer inte det här till 100% men det är för att du ska få en liten förståelse varför det är så viktigt för mobiler.

Tänker nog inte riktigt rätt alls nånstans

Det du beskriver är rätt förskönat - du kan inte hoppas över arkitekturen och koden som körs och bara stirra på Hertz. 4x1.5 kan vara mycket mer effektivt än 8x1 om du inte lyckas koda så perfekt att du fyller pipe'n till 100%. Se'n är det inte heller klart att du hellre kör en 1GHz core istf en 1.5GHz core, mycket beror ju på hur CPUn används. Vilken kan göra klart sitt jobb och gå i deep sleep snabbast? Vilken kan hålla sin pipe full? Contextswitching kostar massor.

Det är inte för inte som CPU & arkitektur-kurserna är D-nivå på universiteten, det är absolut inte straight forward att räkna sånt här.

Visa signatur

[Atari 400|600XL|800XL|XEGS|ST|STe|Mega ST|Mega STe|Portfolio][Commodore VIC20|64|116|128|+/4|8032|Amiga 500|Amiga 1200][BBC Micro][Sinclair QL|ZX81][TI 99/4A][Sord M5][Spectravideo 328|728][Cambridge Z88][ABC80][MFP-II][IBM RS/6000 59H][Apple LCII][Zaurus SL5000D][PDP 11/34][...massor av bråte...]

Permalänk

Härligt med mer kraft! Även om batterier gärna hade fått bli bättre.

Som jag förstår det är det alltså två kluster med fyra kärnor i varje samt en strömsnål. Men de kan inte jobba tillsammans med en uppgift? Utan det går med max 4 kärnor mot en uppgift? Kan dessa två kluster göra två olika uppgifter parallelt eller det går inte?

Har jag förstått det rätt?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Corran:

Tänker nog inte riktigt rätt alls nånstans

Det du beskriver är rätt förskönat - du kan inte hoppas över arkitekturen och koden som körs och bara stirra på Hertz. 4x1.5 kan vara mycket mer effektivt än 8x1 om du inte lyckas koda så perfekt att du fyller pipe'n till 100%. Se'n är det inte heller klart att du hellre kör en 1GHz core istf en 1.5GHz core, mycket beror ju på hur CPUn används. Vilken kan göra klart sitt jobb och gå i deep sleep snabbast? Vilken kan hålla sin pipe full? Contextswitching kostar massor.

Det är inte för inte som CPU & arkitektur-kurserna är D-nivå på universiteten, det är absolut inte straight forward att räkna sånt här.

Skulle appen inte vara kodad för 8 kärnor så skulle processorn bara använda 4 kärnor, det var lite poängen med den här artikeln.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twiggeh:

Är det bara jag som tycker att hela utvecklingen börjar bli riktigt skev?

Vi har processorer som klarar av bra mycket mer än vad folk använder enheterna till (du behöver inte en 4kärnig cpu för att kolla facebook och spela angry birds), vi har upplösningar som är lika höga på telefoner som ens TV-skärmar (med en DPI som gissningsvis är bra mycket högre än vad användarna kan urskilja), men knappt batteritid för att få våra mobila enheter att klara av en hel dag?

Varför satsar man inte på att balansera detta istället? Borde inte det leda till en bättre enhet?

Man forskar en hel del på batterier, skillnaden är väl att processorerna utvecklas mycket snabbare?

Permalänk
Skrivet av Pimpim666:

8x1ghz för du kommer snabbare bli klar med kodningen och kommer därför dra mer ström i 1 minut men efter det går användningen ner och totala användningen av ström blir mindre. Bättre för dig och ditt batteri!

Dold text

Dock så stod det ju att man inte skulle kunna använda alla åtta kärnor samtidigt.

Visa signatur

Insert funny joke here