Datorn verkar inte känna igen grafikkortet??? Hjälp!!!!

Permalänk
Medlem

Datorn verkar inte känna igen grafikkortet??? Hjälp!!!!

Tjena min dator verkar inte känna igen grafikkortet efter att jag formaterat om hårddisken detta brukar hända efter att jag gjort det. Och när jag installerar Drivrutinerna kommer detta upp efter att jag startat om datorn no amd graphics is installed or the amd driver is not functioning properly. Please install the amd driver appropriate for your amd hardware. Finns det något man ska göra i bios eller liknande? Behöver verkligen eran hjälp!

Mina delar är MK asrock 960gm-gs3 fxm-atx,am3

Amd phenom 2 x4 965 3,4 ghz quad core 8mb 125W socket am3 black edition

Xfx radeon hd 6870 dual fan

Permalänk
Medlem

Ser ut som att du installerar fel drivrutin?
Kolla även så att kortet sitter rätt i moderkortet.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Ser ut som att du installerar fel drivrutin?
Kolla även så att kortet sitter rätt i moderkortet.

Kortet sitter som det ska men vilken drivrutin ska jag ha? För autodetect funkar inte det står att den inte känner av någon XFX produkt har även skrivit mina delar i tråden nu.

Permalänk
Medlem

Vart hämtar du drivern? Hos AMD eller XFX?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Åkan:

Vart hämtar du drivern? Hos AMD eller XFX?

jag hämtade här ifrÅn http://support.amd.com/us/gpudownload/windows/Pages/radeonaiw...

Permalänk
Medlem
Skrivet av shawn882:

Du vet inte vad som kan vara problemet?

Skrivet av LemonIllusion:

Ser ut som att du installerar fel drivrutin?
Kolla även så att kortet sitter rätt i moderkortet.

Vet du vilken drivrutin som är rätt?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shawn882:

Vet du vilken drivrutin som är rätt?

http://support.amd.com/us/gpudownload/windows/Pages/radeonaiw... 64-bit
http://support.amd.com/us/gpudownload/windows/Pages/radeonaiw... 32-bit
Den översta där. 12.10
finns även en betadriver om du vågar

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

vad menar du med om du vågar? dessutom provade jag auto detect och det funkade den kände igen att jag hadde något kort från 6XXX serien. Men det står ändå att jag inte har några drivrutiner eller att dom är felinstallerade.
Edit: du länkade väll samma som jag hadde länkat innan? 12.10

Permalänk
Medlem
Skrivet av shawn882:

vad menar du med om du vågar? dessutom provade jag auto detect och det funkade den kände igen att jag hadde något kort från 6XXX serien. Men det står ändå att jag inte har några drivrutiner eller att dom är felinstallerade.
Edit: du länkade väll samma som jag hadde länkat innan? 12.10

Jag länkade samma som du länkade tidigare i tråden. Såg inte att du länkat förrän efter jag postat.
Med "om du vågar" menar jag att betadrivers inte alltid är 100% stabila.
Kolla att kortet sitter ordentligt i moderkortet.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Jag länkade samma som du länkade tidigare i tråden. Såg inte att du länkat förrän efter jag postat.
Med "om du vågar" menar jag att betadrivers inte alltid är 100% stabila.
Kolla att kortet sitter ordentligt i moderkortet.

som jag skrivit förut så sitter kortet rätt i moderkortet! har aldrig hänt detta för mig förut att det står att det är fel installerat har provat att ta bort och installera det flera gånger men inget funkar finns det något man kanske kan göra i bios?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shawn882:

som jag skrivit förut så sitter kortet rätt i moderkortet! har aldrig hänt detta för mig förut att det står att det är fel installerat har provat att ta bort och installera det flera gånger men inget funkar finns det något man kanske kan göra i bios?

Ledsen, missade det.
Har tyvärr slut på idéer nu. Får hoppas att någon annan kan hjälpa till.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shawn882:

Du vet inte vad som kan vara problemet?

Tyvärr inte, men har du testat med någon äldre drivrutin, den du hade innan du formaterade, fast det kanske va 12.10 du hade innan?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shawn882:

Tjena min dator verkar inte känna igen grafikkortet efter att jag formaterat om hårddisken detta brukar hända efter att jag gjort det. Och när jag installerar Drivrutinerna kommer detta upp efter att jag startat om datorn no amd graphics is installed or the amd driver is not functioning properly. Please install the amd driver appropriate for your amd hardware. Finns det något man ska göra i bios eller liknande? Behöver verkligen eran hjälp!

Mina delar är MK asrock 960gm-gs3 fxm-atx,am3

Amd phenom 2 x4 965 3,4 ghz quad core 8mb 125W socket am3 black edition

Xfx radeon hd 6870 dual fan

installerat alla drivrutiner som ditt moderkort vill ha ? --> http://www.asrock.com/mb/AMD/960GM-GS3%20FX/?cat=Download

Visa signatur

Dator: Bitfenix Prodigy / i5 3570k / H100 / ASRock Z77 / GTX 780 / Samsung 830 128Gb / 8Gb CL8 / 630W
Skärm: Samsung SyncMaster SA950 27" 120hz FullHD 3D LED
Ljud: harman/kardon - HK675 / Cerwin-Vega V-12F
Tv: Samsung 40" LED - UE40D7005LUXXE

Permalänk
Testpilot

Har du testat att låta Windows Updater ta ner vilken version den tycker är rätt?

Fick problem med Nvidias 310.xxWQL nyligen, och enligt Windows skulle jag köra 306.xx WQL, och den fungerade 100% stabilt.
Har GTX 580.

Skulle kunna testa detta

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Har du testat att låta Windows Updater ta ner vilken version den tycker är rätt?

Fick problem med Nvidias 310.xxWQL nyligen, och enligt Windows skulle jag köra 306.xx WQL, och den fungerade 100% stabilt.
Har GTX 580.

Skulle kunna testa detta

hur ska jag göra det? just nu laddar windows ner en massa uppdateringar

Permalänk
Testpilot
Skrivet av shawn882:

hur ska jag göra det? just nu laddar windows ner en massa uppdateringar

Du tror inte det är problemet då... att du försöker ladda ner och installera flera drivers åt gången?

Tat lugnt och gör en sak i taget.

detta brukar vara en vanlig ordning;

formatera->installera Windows->installera moderkort drivers->installera chrome->installera GPU drivers->installera windows updates->installera resten.

Så det du gör nu, är att låta windows update köra klart -> startar om datorn och låter den configa allt som ska, kollar MANUELLT efter uppdateringar och väljer ENDAST den som har typ AMD ATI driver bla bla i namnet och laddar ner den, och test kör med den.

När du gjort det så kan du testa att lägga på 11.10 drivern.

Visa signatur

R < ROG G17 | R9 5900HX | 32GB 3200 MHz | RTX 3070 >

G < R9 5900X | 32GB 2666MHz | ROG RTX 3090 Ti >

B < Katana | Leobog Hi75 | Basilisk Ultimate >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Har du testat att låta Windows Updater ta ner vilken version den tycker är rätt?

Fick problem med Nvidias 310.xxWQL nyligen, och enligt Windows skulle jag köra 306.xx WQL, och den fungerade 100% stabilt.
Har GTX 580.

Skulle kunna testa detta

Varför skulle han göra det? Windows update rekomenderar ju en inte att du måste ta den för att det skall gå stabilt, för det den gör är ju bara att den hämtar från Windows updates egna arkiv som inte updateras så ofta och därför får du just 306.xx för att de inte har uppdaterat det.

Sen har jag inga problem med 310.90 och jag har ett GTX 590 så det måste vara något annat som gör att det blir fel för dig.

Skrivet av shawn882:

hur ska jag göra det? just nu laddar windows ner en massa uppdateringar

Om du vill att den skall installera en drivrutin åt dig så brukar det ske automatiskt och man brukar kunna se det i windows updates nerladdnings lista eller nere i högra hörnet i aktivitetsfältet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Du tror inte det är problemet då... att du försöker ladda ner och installera flera drivers åt gången?

Tat lugnt och gör en sak i taget.

detta brukar vara en vanlig ordning;

formatera->installera Windows->installera moderkort drivers->installera chrome->installera GPU drivers->installera windows updates->installera resten.

Så det du gör nu, är att låta windows update köra klart -> startar om datorn och låter den configa allt som ska, kollar MANUELLT efter uppdateringar och väljer ENDAST den som har typ AMD ATI driver bla bla i namnet och laddar ner den, och test kör med den.

När du gjort det så kan du testa att lägga på 11.10 drivern.

Jag laddade inte ner flera åt gången gjorde faktiskt som du sa förutom att jag skaffade avast före amd drivers

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Du tror inte det är problemet då... att du försöker ladda ner och installera flera drivers åt gången?

Tat lugnt och gör en sak i taget.

detta brukar vara en vanlig ordning;

formatera->installera Windows->installera moderkort drivers->installera chrome->installera GPU drivers->installera windows updates->installera resten.

Så det du gör nu, är att låta windows update köra klart -> startar om datorn och låter den configa allt som ska, kollar MANUELLT efter uppdateringar och väljer ENDAST den som har typ AMD ATI driver bla bla i namnet och laddar ner den, och test kör med den.

När du gjort det så kan du testa att lägga på 11.10 drivern.

jag laddade ner en update som var från windows dock stod det att den var för amd 3000 vilket är mitt moderkorts grafikkort. men det där medelandet om att den är fel installerad komemr fortfarande upp. Och hur ska jag får tag i 11.10?

Permalänk
Medlem
Skrivet av shawn882:

jag laddade ner en update som var från windows dock stod det att den var för amd 3000 vilket är mitt moderkorts grafikkort. men det där medelandet om att den är fel installerad komemr fortfarande upp. Och hur ska jag får tag i 11.10?

Men kan du inte stänga av det intrigerade grafikkortet i BIOS, kan ju vara därför det inte fungerar. Sen här är länken till de tidigare drivrutinerna http://support.amd.com/us/gpudownload/windows/previous/Pages/...

Permalänk
Medlem

allt funkar perfa nu gick in i bios och stängde av den intrigerade grafiken tack åkan och alla andra som hjälpt mig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av shawn882:

allt funkar perfa nu gick in i bios och stängde av den intrigerade grafiken tack åkan och alla andra som hjälpt mig.

Gott:D