Permalänk
Medlem

h100i push eller pull

Som rubriken lyder. Vad är bäst motivera varför, tusen tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Push, för att det är det helt enkelt. Ger bäst temps.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Medlem

Pull, blir mycket lättare att ta bort damm från radiatorn när du inte behöver skruva bort fläktarna för att komma åt.

Visa signatur

Case: Lian Li PC-V354B | GPU: Sapphire R9 290 Tri-X | MB: ASUS Z97M-PLUS | CPU: Intel 4970k @ 4,0GHz | Cooler: Noctua NH-C12P | RAM: 24GB cl10 1600MHz | PSU: Cooler Master V550S | Storage: Samsung SSD 830-Series 128GB | 13TB WD RED

Peripherals: Creative Tactic3D Alpha | Filco Majestouch-2 | Logitech G400 | Dell UltraSharp U2312HM

Permalänk
Medlem

Så vitt jag vet är alla tillverkade H100i defekta med avseende på de medföljande fläktarna. Problemet med dessa är att de antingen skramlar eller tjuter beroende på om man har den senaste firmware eller inte. Jag försökte hitta en lösning men problemet är så utbrett att jag vände mig till Corsair själva med beskrivningen. Jag fick svar direkt att jag var godkänd för RMA utan att ens ha en dialog med dem vilket tyder på att något är generalknas med hela produktionsserien av H80i och H100i. Observera att mitt exemplar bara är 2 veckor gammalt.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q

Permalänk
Medlem

Fläktar blåser (pushar) bättre än vad dom suger (pullar)

Permalänk

Denna video förklarar väldigt bra

http://www.youtube.com/watch?v=UyC3lZ5WFMk

Permalänk
Medlem
Skrivet av JDM:

Som rubriken lyder. Vad är bäst motivera varför, tusen tack!

Skickades från m.sweclockers.com

Jag kör numera alltid i Pull, om jag inte kör Push/Pull. Detta av den enkla anledningen att de mesta av dammet hamnar på framsidan av radiatorn, istället för mellan fläkten och radiatorn. Underlättar rengöring något enormt. Sedan har både jag och Linus på YouTube testat skillnaden i temperatur på Push vs Pull, och precis som jag misstänkt så är skillnaden så liten att det antagligen handlar om felmarginal i testningen. Vi pratar då om <+-0.5°c.

Vad som är mycket mer intressant är om du sätter radiatorn som insug eller utblås i chassit. Där har vi något som gör ordentlig skillnad. Jag har satt min H100i i fronten längst ned som insug. Detta på grund av den lägre temperaturen längst med golvet, samt att insugsluften på framsidan är bra mycket svalare än den redan uppvärmda på baksidan. Genom att göra så får du något högre temperaturer i lådan, men eftersom att min dators kapacitet tar slut när processorn inte kan överklockas är det utan tvivel det bästa valet i min rigg.

Försök applicera lite fysik på det hela och tänk logiskt så kommer du komma fram till vad som är bäst för din låda

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av k-tuning:

Fläktar blåser (pushar) bättre än vad dom suger (pullar)

Inte ens nästan? En fläkt vars motor utför samma arbete kommer inte blåsa mer än den drar. Det skulle betyda att fläkten skapade luft efter fläkten som innan inte funnits, vilket är en fysikalisk omöjlighet, precis som att en konventionell kylare inte kan kyla under rumstemperatur.

Det enda som skiljer dem åt är spridningen på luften. Om du har en fläkt med riktat luftflöde(t.ex Silverstone Air Penetrator) så kommer spridningen försämras något om den sätts före radiatorn som Push, mot om den suttit som Pull.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KeyPakt:

Så vitt jag vet är alla tillverkade H100i defekta med avseende på de medföljande fläktarna. Problemet med dessa är att de antingen skramlar eller tjuter beroende på om man har den senaste firmware eller inte. Jag försökte hitta en lösning men problemet är så utbrett att jag vände mig till Corsair själva med beskrivningen. Jag fick svar direkt att jag var godkänd för RMA utan att ens ha en dialog med dem vilket tyder på att något är generalknas med hela produktionsserien av H80i och H100i. Observera att mitt exemplar bara är 2 veckor gammalt.

Jag har ett exemplar som är helt nyinköpt, och jag vet inte om det är jag som förlorat hörseln, eller om folk gillar att använda fläktarna på öronen, men jag kan tamejfan inte höra något rassel eller tjut, och jag kör på den medföljande mjukvaran i stationen.

Jag säger inte att det inte finns, men det verkar antingen som att Corsair lyckats med sina senaste exemplar, eller så är det något i min setup som hämmar problemet. Har de två medföljande fläktarna plus två 140mm inkopplade till Link, och ingen av dem ger ifrån sig konstiga ljud på något varvtal.

Visa signatur

He who fights with monsters should look to it that he himself does not become a monster. And if you gaze long into an abyss, the abyss also gazes into you.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rydisen:

Push, för att det är det helt enkelt. Ger bäst temps.

Källa på det?

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem

Förstår inte riktigt hur man kan säga att push eller pull skulle vara bättre än det andra? Menar att det kommer ju vara samma motstånd oavsett om du "drar" luften eller om du "trycker" luften igen radiatorn. Sedan så detta med med push/pull konfig så tycker jag är det borde vara det bästa när det gäller kylning. För visst kan man dra ned volten på fläktarna så dom låter mindre....men om du håller samma volt och rmp på dem så borde det bli lättare för dem att dra luften igenom radiatorn, det kanske inte är någon stor skillnad men fortfarande så blir det en temp skillnad;)

Visa signatur

Black sheep

Permalänk
Medlem
Skrivet av Deathdancer:

Jag har ett exemplar som är helt nyinköpt, och jag vet inte om det är jag som förlorat hörseln, eller om folk gillar att använda fläktarna på öronen, men jag kan tamejfan inte höra något rassel eller tjut, och jag kör på den medföljande mjukvaran i stationen.

Jag säger inte att det inte finns, men det verkar antingen som att Corsair lyckats med sina senaste exemplar, eller så är det något i min setup som hämmar problemet. Har de två medföljande fläktarna plus två 140mm inkopplade till Link, och ingen av dem ger ifrån sig konstiga ljud på något varvtal.

Jag köpte mitt den 29:e dec 2012. Om du kan, ta ett kort på ena fläkten och posta så jag kan jämföra om produktionsnumret skiljer sig mot mina. Kan du reglera dina 140mm fläktar via Link? Den uppfattning jag fick från dem var att inte ens deras egna fläktar fungerar bra i Link, bortsett de medföljande.

Visa signatur

ASUS ROG Strix X570-F, AMD Ryzen 9 5900X, ASUS GTX 1080 Ti Strix Gaming OC, 32GB G.Skill Trident Z Neo CL16 3600MHz, Arctic Freezer II 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Enthoo Evolv X, 2x Samsung 970 EVO Plus 1TB, Seagate Firecuda 2TB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS ROG Crosshair VI Hero, AMD Ryzen 9 3900X, ASUS RTX 2060 Dual OC, 16GB G.Skill Flare X CL14 3200 MHz @3200 MHz, Arctic Freezer 240, Seasonic Prime Titanium 850W, Phanteks Eclipse P400S Glass, Samsung 960 Pro 512GB, Samsung 850 Pro 512GB, Seagate Ironwolf 4TB, ASUS PG278Q

ASUS Maximus V GENE, Intel i7 3770K @ 4,6 GHz (1.190 V), EVGA GTX 670 FTW SLi, 8GB G.Skill TridentX CL10 2400 MHz, Samsung 850 Pro 512GB, Samsung 840 Pro 256GB, Corsair Hydro H100i, Corsair AX860i, Fractal Design Define R4W, ASUS PG278Q