Permalänk
Medlem

Optimalt luftflöde

Hejsan!

Fick precis hem mitt Fractal Design R4 och började genast sätts igång att bygga. Tanken angående optimalt luftflöde och positionering av fläktar fick mitt att börja fundera på hur jag ska montera mina fläktar. Dessa är produkterna jag innehar just nu:
Antec Kuhler P620
2 st 140 mm fläktar som medföljer chassit
1 st Scythe 120 mm fläkt

Min primära tanke var från början att byta ut orignalfläkten på vattenkylaren till scythefläkten och sedan köra på endast originalfläktarna för förflyttning av luft i chassit, men den tanken har jag velat fram och tillbaka om en tid nu och kom fram till att jag fortsätter med originalfläkten på vattenkylaren och således får 3 fläktar att använda till att påverka luftflödet i innuti chassit. Hade ni gjort likadant eller tycker ni annorlunda än mig?

Ponera att jag kör med originalfläkten på vattenkylaren, då får jag 3 fläktar över att montera för optimalt luftflöde. Eftersom jag sitter på en surfplatta så har jag ingen möjlighet att skicka med en bild på interiören i chassit, modifierat i paint, men jag hoppas att jag kan få lite hjälp att strukturera upp fläktarnas placering trots detta.

Min tanke är att sätta fäkten och radiatorn till vattenkylningen i bakkant på chassit nära i/o-panelen till moderkortet. Jag funderar även på att sätta en fläkt i botten av chassit bredvid mitt nätaggregat som blåser ut luft, samt de övriga två fläktarna i fronten där ena fläkten blåser in luft på grafikkortet (den understa?) och den övre fläkten blåser ut luft. Tilläggas bör sägas att jag har tagit bort den övre hårddisksburen för att jag helt enklet inte behöver den.

Så för att på något sätt "måla upp" chassit då.
|---------------------|
| ×1------------------|
| -------------------- |
| ------------------X2|
|-------------------X3|
|--------------------- |
|-----------x4--------|

X1 = Fläkt och radiator till vattenkylningen
X2 = 140 mm fläkt som blåser ut
X3 = 140 mm fläkt som blåser in, på grafikkortet
X4 = 120 mm fläkt som blåser ut

Nåväl, hoppas jag kunde göra mig förstådd. Tacksam för all hjälp jag kan få och reserverar mig för eventuella stavfel.

Permalänk
Medlem

Framsida: 2x 140mm
Baksida: Push/pull med Antecs original samt schyte 120mm

Låt även dämpvadden sitta kvar på sidan samt i toppen... Det du tjänar på det är att du kan sänka hastigheten på de fläktar som sitter på din vattenkylare.

Permalänk
Medlem

x2 inblås, x3 inblås, x4 inblås, sen x1 utblås och fläktarna på toppen av chassit utblås, varm luft stiger därför ska du hämta luft från fronten/botten och utblås i taket.

x2 och x3 sitter relativt nära varandra därför att köra olika luftflöden på dem fläktarna kommer göra att dem endast motverkar varandra, du kan lika gärna plocka bort båda isåfall. antingen båda utblås eller inblås.

Visa signatur

=)