AMD satsar på Windows 8 med Temash – har inga planer för Android

Permalänk
Melding Plague

AMD satsar på Windows 8 med Temash – har inga planer för Android

Produktiv användning och Windows 8 står i fokus för den kommande surfplatteplattformen Temash. AMD har i dagsläget inga planer på att stödja Android.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Avstängd

Ajdå, inte bra då Android är framtiden..

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem

Äntligen ett bra beslut av AMD, nu handlar det för dom att fokusera det man är bra på

Permalänk

On topic:

Vore spännande med en mobiltelefon med AMD processor x)
Hoppas AMD når dit (Y)

Visa signatur

Mitt kärnkraftverk
|Asus PRIME-B350-PLUS|PH-TC14PE_OR|Ryzen 5 1400@3890MHz|Vega 56@Vega64bios |Corsair 2x4GB 3200MHz|Corsair TX 650w Bronze|CM Storm Enforcer|AOC G2460PF / 24"144Hz FreeSync|

Permalänk

Trevligt! Android kan hålla sig till mobiler tycker jag. Köper jag en surfplatta så blir det en med ett ordentligt OS.

Edit: Produkten i sig blir ju dessutom alltid bättre om dom fokuserar på en plattform.

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

Det går utför med AMD...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

Det går utför med AMD...

Varför säger du det?

Permalänk

Känns inte som ett bra beslut. Hade varit trevligt med Android surfplattor med AMD. Blir att köpa ARM istället då.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem

Antar att dessa CPU'er inte är ARM då? DÅ de inte alls ska satsa på Android.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Känns inte som ett bra beslut. Hade varit trevligt med Android surfplattor med AMD. Blir att köpa ARM istället då.

Beslutet är nog bra med tanke på alla konkurenter som redan finns där. (bla intel)Och de klarar ju knappt av att tävla med intel på vanliga cpuer.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Medlem

Jag tror också på att Windows/ Windows phone kommer att lyckas. Vad jag har hört så ska de vara lätt att skriva appar till operativsystemet.

Visa signatur

Stationära : |Fractal Design R4 | |AMD 1090t| |Asus M4A87TD| |Corsair CX 600W| |XFX 7970 Ghz| |Corsair Vengence 8gb| |Corsair Force 3 120gb|

Permalänk
Medlem
Skrivet av MugiMugi:

Antar att dessa CPU'er inte är ARM då? DÅ de inte alls ska satsa på Android.

Android finns till x86 också.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Skrivet av jOnÄTÄn:

Beslutet är nog bra med tanke på alla konkurenter som redan finns där. (bla intel)Och de klarar ju knappt av att tävla med intel på vanliga cpuer.

Skickades från m.sweclockers.com

Då är det alltså bättre att satsa på Windows 8 som säljer sämre än väntat?

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Swedish Berserk:

Då är det alltså bättre att satsa på Windows 8 som säljer sämre än väntat?

Ja det är nog ett säkrare kort eftersom det är en rätt ny marknad med Windows plattor i alla fall för vanligt folk. Till android plattorna finns det redan många etablerade. Men jag är ingen expert, hoppas dock AMD ledningen vet vad de gör. Sen finns det inget som säger att de inte kan ändra sig ifall det skulle vara ett dåligt beslut.

Visa signatur

Ryzen 5 7600
Rx 6650xt
32Gb

Permalänk
Avstängd

Dåligt!
Dom borde stödja Android, eller iaf släppa dokumentation så utvecklare i Androidcommunity kan lägga till stöd för Temash i Android.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FribBe:

Varför säger du det?

De skiter i alternativa operativsystem när det gäller drivrutiner såsom till Linux och Android. De lägger ner labbet som utvecklade av drivrutiner till AMD processorer för Linux. De är trångsynta och fattar konstiga beslut. Windows 8 är ju en flopp och ändå är det det enda de vill stödja.

Visst jag kan väl installera Linux, Android eller vad som helst något annat än Windows 8 på en sådan där om jag vill, men hur kul är det om drivrutiner inte utvecklas. Bra hårdvara med dåligt programvarustöd är ofta sämre än dålig hårdvara med bra programvarustöd enligt mig.

Jag gillar helt enkelt inte Windows 8, och om någon släpper produkter som endast stödjer Windows 8 så tycker jag det går utför med detta företag.

Permalänk
Trollfabrik 🫶🏻

Personligen måste jag säga att beslutat känns vettigt. På Android är armadan med ARM-aktörer etablerade och det är ett race mot botten i prissättning för systemprocessorer, med hårfina marginaler. Det finns en anledning till varför Intel inte ens syns på kartan när vi talar om Android och surfplattor. Det går inte ta ut höga priser på systemprocessorer på Android-marknaden. Säljer man inte i höga kvantiteter finns inga pengar att hämta här.

Det är bättre för AMD att lägga äggen och resurserna i den korgen där företaget kan sälja processorer till bra priser (bra marginaler) och fortfarande vara konkurrenskraftigt mot en ensam aktör. I det här fallet Intel som inte kommer ha någon anmärkningsvärd kontring mot Temash förrän tidigast slutet av 2013.

Visa signatur

Kontaktas enklast via PM. Önskas svar i forumet citera mina inlägg eller pinga @Jacob. Finns även på Twitter.

"Science and technology have progressed to the point where what we build is only constrained by the limits of our own imaginations." – Justin R. Rattner

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronnylov:

De skiter i alternativa operativsystem när det gäller drivrutiner såsom till Linux och Android. De lägger ner labbet som utvecklade av drivrutiner till AMD processorer för Linux. De är trångsynta och fattar konstiga beslut. Windows 8 är ju en flopp och ändå är det det enda de vill stödja.

Visst jag kan väl installera Linux, Android eller vad som helst något annat än Windows 8 på en sådan där om jag vill, men hur kul är det om drivrutiner inte utvecklas. Bra hårdvara med dåligt programvarustöd är ofta sämre än dålig hårdvara med bra programvarustöd enligt mig.

Jag gillar helt enkelt inte Windows 8, och om någon släpper produkter som endast stödjer Windows 8 så tycker jag det går utför med detta företag.

Agreed. Att ens förpassa Linux-system till ett lägre segment än Windows är befängt (om något borde det vara tvärtom, om man har lite koll på hur det ser ut på insidan när det gäller systemen).

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Datavetare
Skrivet av jOnÄTÄn:

Beslutet är nog bra med tanke på alla konkurenter som redan finns där. (bla intel)Och de klarar ju knappt av att tävla med intel på vanliga cpuer.

Skickades från m.sweclockers.com

Fast AMD skulle verkligen kunna tillföra något bland Android plattorn: riktigt bra GPU-prestanda.

Har själv funderat på hur GPUerna på dagens pekplattor står sig mot PC, finns ju inte direkt några bra tester som sträcker sig över alla plattformar. Den bästa teoretiska analysen jag sett är denna av RealWorldTech där man konstaterar att iPad3 har en GPU som ger ungefär 200 FLOPs/pixel (2048x1536).

Sedan noterar man att HD4000 resulterar i ~6 gånger mer FLOPs/pixel på 13" rMBP (2560×1600). En pekplatta, även en med en nedskalat HD4000 (som nästa Atom kommer få) eller än mer än AMD APU kommer placera den i topp (Tegra4 kommer ju snart och kanske är snabbare än iPad4).

Just nu är Windows helt irrelevant på pekplattor, så av den anledningen borde nog AMD inte ignorerat Android...

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem

Intressant... och Win 8 där det hör hemma.

Visa signatur

Ny dator: Acer Predator Orion 5000 (RTX 3080)
[ I7 3770K @ 4.6Ghz | Asus 980 Ti 6GB | 16GB | Asus P8Z77-V PRO | Samsung 830 128GB | Corsair H100 | Cooler Master HAF X | Corsair AX 850W | Samsung DVD±RW ] [ Sony AF9 65" | Sony WF-1000XM3 | HTC Vive | Huawei P40 Pro | PS4 Pro | PS3 Slim | PS2 chippad | PS Vita | DS Lite | SNES Mini ]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Fast AMD skulle verkligen kunna tillföra något bland Android plattorn: riktigt bra GPU-prestanda.

Har själv funderat på hur GPUerna på dagens pekplattor står sig mot PC, finns ju inte direkt några bra tester som sträcker sig över alla plattformar. Den bästa teoretiska analysen jag sett är denna av RealWorldTech där man konstaterar att iPad3 har en GPU som ger ungefär 200 FLOPs/pixel (2048x1536).

Sedan noterar man att HD4000 resulterar i ~6 gånger mer FLOPs/pixel på 13" rMBP (2560×1600). En pekplatta, även en med en nedskalat HD4000 (som nästa Atom kommer få) eller än mer än AMD APU kommer placera den i topp (Tegra4 kommer ju snart och kanske är snabbare än iPad4).

Just nu är Windows helt irrelevant på pekplattor, så av den anledningen borde nog AMD inte ignorerat Android...

Ganska narturligt att grafiken är bättre på en stor och luftig yta mot en instängd och betydligt mindre yta även om det skiljer några år mellan teknikerna.
Ja tycker utvekligen går finfint på mobilmarknaden/ARM och kommer mycket nytt hela tiden, så jag ser inte direkt vad AMD skulle vara ett givet val där.
Jag tror strömeffektiva kretsar är framtiden, och inte den som är får flest poäng i bencnhmark och har en kass batteritid på ett par timmar vid spelande och en stekhet mobil, det är nog ingen slump att A6X sitter i en platta med stor yta, stort batteri, kylning förmågan och inte i en lite mobil.

Android är inte optimalt som dator än, Windows är i en helt annan klass där.
Utan Windows 8 skulle inte Windows alls varit med i matchen om datorer med pekskärmar och tablets.

Permalänk
Medlem

Produktiv användning och surfplatta går inte ihop specielt bra, i synerhet inte med Windows 8
Min nästa surfplatta kommer ha Android eller kanske nått linux baserat.
Nästa OSTill datorn kommer ha åtminstånde inte Windows 8, ju fortare det går hädan desto bättre

Visa signatur

Acer Predator Helios 300

Permalänk
Medlem

Jag hade gärna velat ha sett en fullständig analys från AMD annars kommer folk säga det ena eller det andra om att det är dåligt och så vidare. Vilket det alltid blir när SweC skriver något om AMD.

Permalänk
Skrivet av ggustavsson:

Produktiv användning och surfplatta går inte ihop specielt bra, i synerhet inte med Windows 8

Beror väl helt på vilken typ av "produktiv användning" vi talar om. Jag har för närvarande en tablet laptop istället som är guld värd för både jobb med 2d och 3d. Den funkar som en ritplatta med penna för att kunna skissa, teckna och dylikt, perfekt som ett digitalt ritblock. Touch/penna är riktigt trevligt även när man jobbar med sculpting och texturering i 3d, men på den fronten får man självklart även ha ett tangentbord till hands, alternativt 3d-mus. Sen är ju plattan otroligt enkel att ha med sig överallt och för att visa upp/demonstrera saker med, varesig det är direkt på skärmen eller trådlöst till en större monitor, vilket är riktigt smidigt om man behöver ta sig runt mycket med jobbet.

Det som är schysst med Windows jämfört med Android är ju det att det är en väldigt öppen plattform med mycket bra proffesionell mjukvara tillgängligt. I takt med att Win8 blir mer populärt i samband med kommande mobila plattformar så kommer även en stor del av mjukvaran att anpassa sig med tex speciella lägen för just touch/penna och mindre bildskärmar, vilket många program faktiskt redan är via en mängd ui-inställningar.

Android har full fokus på surfning och socialt media, vilket är ett helt annat område och en annan målgrupp. Personligen tycker jag det har skapat en instängd och barnslig plattform som mest känns tråkig för min del. Perfekt för svenssons, men jag tycker att plattan har så mycket mer potential än för att bara användas för facebook/instagram/youtube och angry birds.

De enda anledningarna till varför jag fortförande har min tablet laptop istället är för att plattorna inte har varit tillräckligt kraftfulla än och för att Android och iOS bara har satsat på den hjärndöda massan. Men med kommande generation så är plattorna riktigt kraftfulla, och med Windows så hoppas jag på att få den funktionalitet jag har på min tablet laptop idag, och lite till

Visa signatur

Intel i7 6700k @4.7Ghz | Be Quet! Dark Rock Pro 3 | Asus Z170 ROG Hero VIII | 32GB DDR4 Corsair Vengeance 3000Mhz | Asus 1080Ti Strix OC | Samsung 950 Pro M.2 250GB, Samsung EVO 850 120GB, Samsung EVO 840 250GB, & Seagate 7200rpm 4TB | Corsair HX 1050W | Fractal Design S | Asus Xonar U7 | Sennheiser PC360 | TrackIR 5 + ProClip | Eizo 27" EV2736W | HTC Vive | Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem

"Surfplatteplattform". Lol.

Permalänk
Medlem

AMD ska inte flytta in i mobiler igen, AMD sålde av sina mobila gpuer som utvecklade under ATI till Qualcomm och Broadcom och de presterar mycket bra där så tekniken lever. Bara inte hos AMD. AMD har ingen anledning att gå in i ett område de avvecklat. Varken deras GPUer för desktop eller Nvidias är passande i mobiler. Nvidia byggde en egen på delvis ny och delvis gammal arkitektur (NV40 sägs det) och har resurser till att bygga drivrutiner som krävs här. Drivrutiner är faktiskt det viktigaste. Nvidia underpresterar jämfört mot spelarna som varit med i området längre, som gammal AMD-tekniken hos Qualcomm och Broadcom, Imaginations, ARMs Mali grafikprocessorer osv.

AMD har lämnat marknaden att licensiera ut GPUer till ARM SoCar. Varför skulle de ge sig in i en marknad de inte har är utrustade för och skapa en egen SoC med egen gpu nu? Tog Intel sådär 4 år att få cpuerna ordentliga (trotts att det är samma arkitektur) och grafikdelen blir inte ordentlig fören de byter till en egen arkitektur så de har kontroll över drivrutinsutvecklingen. Nvidia har aldrig levererat vad de lovat hittills. AMD skulle behöva anställa hundratals utvecklare och ingenjörer samt börja om från början och utveckla helt nya produkter om de ska in i telefoner med x86. AMD har ingen anledning att baka ARM SoC med licensierad GPU som alla andra, GloFo deras processorfab tillverkar redan sådana produkter åt konkurrenter. Fabs är jätteviktiga när det gäller att utveckla halvledarprodukter då man designar mot dem och deras processer, med verktyg som kommer från fab eller ens EDA-leverantör som utvecklar verktyg åt specifik fab.

Sen blir inte AMD eller NV gpuer kraftfulla när de skalas ner så mycket som telefoner och surfplattor behöver. De är gjorda för att köras med desktopkortens fulla antal SP/Cuda-kärnor åtminstone hundratals i antal. Det finns en god anledning att Intel bygger GT3e till bärbara och ultrabooksegmentet och låter desktop stanna på GT2. Att skala ner gpuerna gör de bara värdelösa. Där man behöver leverera prestanda så kan man inte leverera saker med 1/5 prestanda av de svagaste grejerna du har.

Surfplattor med Android är en helt annan sak än telefoner däremot. En iPad 3:e och 4:e generation har större batteri än MacBook Air 11 och de flesta mindre bärbara datorerna, större batteri än alla nya Windows-enheter på ARM eller 32-bit x86 Atom SoC. Så formfaktorn kan driva relativt kraftiga grejer. Säg runt 10W TDP, lite smartare begränsningar och strömsparfunktioner så är du där redan. Dvs Intel kommer ha den marknaden. AMD på marknaden Tablet PC som är ett helt annat segment kommer vara helt beroende av OEM-produkterna som byggs för det. AMD måste såklart klara konvergensen också, men de är knappast redo att börja licensiera ut GPUer till inbyggnads och SoC-bolagen igen. Fast de bygger ju in GPUer till nästa generations spelkonsoler troligen. I Xbox360 så är ju grafikprocessorn från AMD/ATI numera inbyggd i samma die som processorn. Dessa gpuer klarar de fortfarande då de är strömhungrigare de har koll på drivrutinssidan för segmentet och utvecklas inte av team de sålt av. Det är faktiskt mer sannolikt att de klarar att bygga en x86-processor med t ex Mali-grafik för den handhållna marknaden. Fast får de inte ordning på server och bärbara marknaden så räddar inte en lågkostnadsmarknad dem. De måste leverera där de kan och där de har kompetens. Sen kan man bygga från det när man nått lite nya framgångar, och expandera gör man såklart bara om det går relativt bra.

Permalänk

Asså, allt detta snack om att "windows 8 är sämst" "windows 8 är en flopp", har ni testat det?

Win8 är helt värdelöst på en vanlig stationär eller laptop utan touch, där håller jag helt med om att det är en försämrad win7. Men surfplattor med win8 är mycket mer intressant. Jag har haft möjligheten att använda asus transformerpads med android och win 8, och med android är det som en förvuxen mobiltelefon, den tillför inget utom möjligtvis en större skärm. Det finns fortfarande problem med en del vanliga hemsidor och liknande, så ingen klarar sig (specciellt bra, man överlever ju) med bara mobil och surfplatta. Däremot en med win8, är, efter en del inlärning och grejsande med inställningar förvisso, ett fullgott alternativ till en dator. Om det dessutom är en med tangentbord (som transformers) ökar mängden fördelar med win8, då touchpaden (transformers har touchpad) funkar precis som en vanlig laptop och de extra usb portarna ger den ytterligare expansionsmöjligheter.

Så min poäng är att en win8 surfplatta ersätter en laptop, medans en androidplatta (i min mening även ipad) är en dyr leksak.

Permalänk
Medlem

Värdelöst på en stationär dator? Är folk - särskilt kunnigt folk - så snurriga i bollen att de ratar ett operativsystem för en så banal sak som en startmeny som ersatts? Nej, jag gillar inte heller Modern UI för egen del, men tekniken och hastigheten i Windows 8 är överlägsen Windows 7. En klassisk startmeny kan ni också köpa för en minimal summa - Start8.

Anledningar som att systemet inte är helt moget än på alla fronter, eller att man ratar det av moraliska skäl pga. hur det forcerat in Modern UI - det är en annan sak. Men att påpeka att Windows 8 = Modern UI.... suck.

Visa signatur

Gammal garvad IT-tekniker med lång erfarenhet av nätverk, server och IT-säkerhet m.m.

Permalänk
Medlem

Nu är ju inte Metro bättre bara för att ni har touch. Programmen är fortfarande lika dåliga. Vanliga Windowsprogram (Win32, skrivbordet) är fortfarande inte användbart på en kapacitiv pekskärm. Det är en väldigt liten förbättring, penstödet i Windowsprogram har inte blivit bättre heller. Gestures har man ju trackpaden till. Ge mig aktiv digitizer med stylus så det kan användas produktivt istället. Vill du inte ha tangentbord eller ha skärmtangentbord som går att används ska du ändå inte köpa Windows på några generationer till, det är så uttjatat att säga att det är byggt för touch när det fungerar sämre än alla kan förvänta sig och de stora programmen som ser ut att tillhöra miljön inte ens ens körs (helt) i den nya miljön så som webbläsaren. Ingen kommer sitta och köra program i vad som i praktiken är startskärmen, så det kommer såklart inte vara någon fördel att annonsera om massor features ingen kommer använda och ingen vill ha. Folk som testat både Windows 8 slates och Windows RT slates och konvertibla blir mer hepp vad är meningen med detta allt eftersom. De har inte samma relation till Android och iOS surfplattor. Vill man sälja till ett segment som verkligen är gjort för touch så ska de såklart bygga BSP/drivrutiner till Android. Fast då måste de ju också bygga 50 dollar chip som kan konkurrera med Intel och ARM.

Det är ju på dåliga pekskärmsdatorer det släpar efter på, inte på stationära och bärbara utan pekskärm. Du går på samma lögn som marknadsföringsfolket om du tror att pekskärm och Windows 8 kommer innebära någon revolution. Konsumentfältet med kapacitiv pekskärmsburkar med Windows kommer inte öka till skyn för de är inte bra. Du behöver inte pekskärm för att navigera startskärmen eller för att köra Windowsprogram utöver att maskinerna inte är något bra.

Permalänk
Skrivet av wwraver:

Värdelöst på en stationär dator? Är folk - särskilt kunnigt folk - så snurriga i bollen att de ratar ett operativsystem för en så banal sak som en startmeny som ersatts? Nej, jag gillar inte heller Modern UI för egen del, men tekniken och hastigheten i Windows 8 är överlägsen Windows 7. En klassisk startmeny kan ni också köpa för en minimal summa - Start8.

Anledningar som att systemet inte är helt moget än på alla fronter, eller att man ratar det av moraliska skäl pga. hur det forcerat in Modern UI - det är en annan sak. Men att påpeka att Windows 8 = Modern UI.... suck.

Haha, indeed. Har försökt förklara detta åtskilliga gånger utan framgång. Haters gonna hate

Visa signatur

| Fractal Design Define R2 | AMD Phenom II X6 1100T BE @ 3.6GHZ stock volt | Asus Crosshair IV Formula | 8GB Corsair DDR3 1600Mhz | HD 5870 + VF3000A | Cooler Master Real Power 620W | Samsung 840 Pro 256GB |
Submerged Computer Bygglogg