Importera Nexus 4 från USA, Storbritannien, Tyskland eller Frankrike?

Permalänk
Medlem

Importera Nexus 4 från USA, Storbritannien, Tyskland eller Frankrike?

Hej där!

Funderar på om det är värt att importera en Nexus 4 från USA, Storbritannien, Tyskland eller Frankrike? Har nämligen vänner i alla dessa länder som skulle kunna köpa mobilen och skicka den till mig. Kan man stöta på några problem om man gör på detta vis?

Håller på och kollar upp lite priser. I USA kostade den $349 men var slutsåld för tillfället. I Storbritannien kostar den £279. Tyskland och Frankrike har jag inte hunnit kolla ännu dock. Verkar ju vara väldigt mycket billigare än här i Sverige.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Det borde väl funka att göra.

Om det är någon språkanpassad variant av mjukvaran eller liknande kan du ju alltid köra in standardversionen från https://developers.google.com/android/nexus/images

Bortsett från det är väl ett litet problem att laddaren du får med inte kommer passa (utan adapter) om du köper från USA eller Storbritannien.

(Sedan är väl en nackdel att om du får problem med telefonen att det kan bli jobbigare.)

Edit: Insåg just att Nexus 4 saknas på factory image sidan... har inte kollat om det är något som kommer att lösa sig inom kort eller om det inte tillhandahålls för just den av någon anledning.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Laddare är inget jag är orolig för, kostar ju inte mycket att köpa en här i sverige annars. Sedan så finns det nog ett litet överskott på laddare här i familjen. Inte rädd för att roota eller så, och om telefonen är på engelska gör inte det heller något eftersom jag föredrar det så.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Laddare är inget jag är orolig för, kostar ju inte mycket att köpa en här i sverige annars. Sedan så finns det nog ett litet överskott på laddare här i familjen. Inte rädd för att roota eller så, och om telefonen är på engelska gör inte det heller något eftersom jag föredrar det så.

Jag tänkte då snarast om den är på franska eller tyska, jag såg engelska som det normala.

Visa signatur

Desktop: Ryzen 5800X3D || MSI X570S Edge Max Wifi || Sapphire Pulse RX 7900 XTX || Gskill Trident Z 3600 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem
Skrivet av evil penguin:

Jag tänkte då snarast om den är på franska eller tyska, jag såg engelska som det normala.

Tyska kan jag ganska bra. Franska är en annan femma men det går väl alltid att lösa på något sätt. Antingen ändra språkinställningar eller helt enkelt roota och flasha om den.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Får man fråga vilken/vilka brittiska nätbutiker du tittat hos?

Permalänk

Lånar tråden lite (hoppas det går bra ); har planer på att beställa en Nexus 4 via några vänner via tyska Google Play. Men det borde väl gå att byta språk från tyska till svenska på telefonen i efterhand?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ojeu:

Får man fråga vilken/vilka brittiska nätbutiker du tittat hos?

Google play store

Skrivet av Frystpingvin:

Lånar tråden lite (hoppas det går bra ); har planer på att beställa en Nexus 4 via några vänner via tyska Google Play. Men det borde väl gå att byta språk från tyska till svenska på telefonen i efterhand?

Vad kostar den i Tyskland?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Skrivet av Kalium:

Vad kostar den i Tyskland?

349 Euro har jag för mig, så det är fortfarande några hundralappar dyrare än i USA (för 16GB då alltså), men en tusenlapp billigare än i Sverige.

Permalänk
Medlem

Ska till USA senare i vår, undrar om det skulle vara möjligt att köpa en Nexus 4 där? Det jag undrar mest är om den verkligen säljs i fysiska butiker? För som jag har fattat det så är det inga problem med nät etc. Köpte Nexus 7 där i höstas, på Walmart. Nexus 4 verkar dock inte finnas där, säljs den bara via Google Play?

Visa signatur

"Att installera AMD-drivrutiner är lite som en Svensson-variant av rysk roulette.." //Kazuo

Permalänk
Medlem

tänk på att det är skatt/tull på allt man importerar från USA! eftersom dom inte är med i EU

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem

Men om man åker till USA, och sen vidare runt jorden via typ nya zeeland, australien och sydafrika innan man far hem till sverige? Måste man fortfarande betala tull på telefonen då när man kommer till sverige? Samt om man köpt några saker i dom andra länderna man besökt på vägen?

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Men om man åker till USA, och sen vidare runt jorden via typ nya zeeland, australien och sydafrika innan man far hem till sverige? Måste man fortfarande betala tull på telefonen då när man kommer till sverige? Samt om man köpt några saker i dom andra länderna man besökt på vägen?

Det borde väll vara så att du ska betala tull/moms för allt du för in i Sverige som är köpt utomlands(utom i eu). Men om den är uppackad så blir det en svår bevisbörda för tullen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nmc:

Det borde väll vara så att du ska betala tull/moms för allt du för in i Sverige som är köpt utomlands(utom i eu). Men om den är uppackad så blir det en svår bevisbörda för tullen.

Mm, det var uppackad jag tänkte på.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Mm, det var uppackad jag tänkte på.

Jag har varit i staterna två gånger och jag har bara plockat bort etiketter på kläder och haft elektronik uppackad i handbagaget. Har inte behövt betala moms eller tull någon gång. Rekommenderar att ha alla värdesaker i handbagaget också.

Permalänk

Det är inte längre tullavgift på mobiltelefoner. Däremot måste man betala moms.

Källa: http://www.tullverket.se/innehallao/t/tullochmomsvanligavaror...

Permalänk
Medlem

Isåfall kan man ju få en Nexus 4 från USA för lite drygt 3000kr inklusive frakt och moms, förutsatt att man känner någon där som kan köpa åt en. Ska man slå till tro? Min gode vän Ashley är faktiskt i New York just nu...

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kalium:

Isåfall kan man ju få en Nexus 4 från USA för lite drygt 3000kr inklusive frakt och moms, förutsatt att man känner någon där som kan köpa åt en. Ska man slå till tro? Min gode vän Ashley är faktiskt i New York just nu...

Förutom att den är slutsåld i Play Store just nu. Med beskedet "Please check back soon".

Permalänk
Entusiast
Skrivet av nmc:

Förutom att den är slutsåld i Play Store just nu. Med beskedet "Please check back soon".

Det ryktas väl om att LG skalat ner produktionen av Nexus 4 för att kunna tillverka deras egna nya telefon? :/

Visa signatur

EVGA GTX 1080 Ti | Intel Core i9-9900K | Fractal Design Celsius S24 | ASUS ROG Strix Z390-I | 32 GB DDR4 @3200Mhz | Corsair SF750 | Samsung 970 Evo Plus 1 TB (M.2) | Crucial MX 500 & 300 1TB (2,5") | Louqe Ghost S1 Ash | AOC AGON AG271QG, Eizo Foris FS2333 & TCL 75EP660 | Windows 11 64-bit

Permalänk
Medlem

Skulle vilja väcka liv i denna tråd och fråga vad en nexus 4 för nuvarande kostar i storbritanien ?

Permalänk
Medlem

En liten bump gör väll inte ens så stor skada i en så gammal tråd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fabbeee:

En liten bump gör väll inte ens så stor skada i en så gammal tråd

Varför inte bara köpa i Sverige? Den är ju riktigt billig i Sverige nu

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Varför inte bara köpa i Sverige? Den är ju riktigt billig i Sverige nu

Wat kostar fortfarande kring 3k här i svergie . Då känns det värdare om man kan köpa en från england (eftersom jag har bekanta där )

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fabbeee:

Wat kostar fortfarande kring 3k här i svergie . Då känns det värdare om man kan köpa en från england (eftersom jag har bekanta där )

Nja, har du tänkt på frakt o sånt? Plus att garantin inte gäller i Sverige om du köper den i England. Har fått det bekräftat av LG, ringde o frågade dem förut om det. Så om du får problem med telefonen så måste du skicka den till England för service

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Nja, har du tänkt på frakt o sånt? Plus att garantin inte gäller i Sverige om du köper den i England. Har fått det bekräftat av LG, ringde o frågade dem förut om det. Så om du får problem med telefonen så måste du skicka den till England för service

Jo jag vet vad det innebär

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fabbeee:

Jo jag vet vad det innebär

Så jag tror inte du tjänar så mycket på det

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

2300-2400kr i England utan garanti + frakt till Sverige (150kr?)

2850kr inkl frakt i Sverige med Garanti. (Bazula som jag köpte min ifrån)

En eventuell vinst på ca 300kr. Jag tycker att slopad garanti inte är värt en så liten
besparing i min mening.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

2300-2400kr i England utan garanti + frakt till Sverige (150kr?)

2850kr inkl frakt i Sverige med Garanti. (Bazula som jag köpte min ifrån)

En eventuell vinst på ca 300kr. Jag tycker att slopad garanti inte är värt en så liten
besparing i min mening.

hmmm men läste på nåt annat mobilforum att den hade prissänkts till 199 dollar från google playstore ?

Permalänk
Medlem

Den går inte köpa från Google Play store mer i USA iaf. De sålde slut på de lager de hade inför lanseringen av den nya 5an. Hur det är med lagersaldon i England och priset på Google store där vet jag inte.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ctrl:

Den går inte köpa från Google Play store mer i USA iaf. De sålde slut på de lager de hade inför lanseringen av den nya 5an. Hur det är med lagersaldon i England och priset på Google store där vet jag inte.

hur ska man kolla detta ?