Köpråd Mediadator med emulatorer

Permalänk

Köpråd Mediadator med emulatorer

Tjena!

Jag har för nuvarande flickvännens gamla dator liggandes i tv-bänken för att använda som media datorn med xbmc och spotify som främsta användningsområden.
Både flickvännen och jag är intresserade av emulatorer av olika tv-spels konsoller så när hennes dator inte klarade av detta blev vi lite ledsna och kom genast fram till att det är dags att bygga en ny dator för att kunna använda till det vi vill.

Det vi vill ha ut av datorn är följande.

- Klarar 1080p utan problem
- Klarar av emulatorer för playstation (1 & 2), snes, nes, n64 och gc

Flickvännen är ett stort fan av sims och League of Legends så om datorn klarar av dessa spel är det ett stort plus
Självklart vill vi även att datorn skall vara tyst så man får bra känsla när man kollar på skräckfilm i mörkret i full hd och allt blir kusligt tyst!

Angående budget har vi inte riktigt bestämt hur mycket vi vill lägga då vi inte vet hur mycket våren/sommarens semester kommer gå på än.

Så målet vore att bygga en så billig dator som möjligt som uppfyller kraven utan att vara på gränsen till att klara av det vi önskar, jag menar lite marginal är alltid skönt att ha

Är tacksam för all hjälp! Allt från saker att tänka på, till budgetförslag till färdiga kundvagnar med delar till hela datorn.

OBS! Vi planerar att använda extern hårddisk, trådlöst mus & t-bord, fjärrkontroll för htpc samt en usb för handkontroller så minimum 4 usb portar kommer behövas, Sen om det är inbyggda eller om det är en usb-hub spelar dock ingen roll.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

Kanske någon AMD Fusion Trinity processor? Är rätt svala av sig också om jag förstått det rätt.

Och detta såklart

http://www.ebay.com/itm/2-X-Nintendo-NES-USB-Retro-Classic-Co...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Castorr91:

Tjena!

Jag har för nuvarande flickvännens gamla dator liggandes i tv-bänken för att använda som media datorn med xbmc och spotify som främsta användningsområden.
Både flickvännen och jag är intresserade av emulatorer av olika tv-spels konsoller så när hennes dator inte klarade av detta blev vi lite ledsna och kom genast fram till att det är dags att bygga en ny dator för att kunna använda till det vi vill.

Det vi vill ha ut av datorn är följande.

- Klarar 1080p utan problem
- Klarar av emulatorer för playstation (1 & 2), snes, nes, n64 och gc

Flickvännen är ett stort fan av sims och League of Legends så om datorn klarar av dessa spel är det ett stort plus
Självklart vill vi även att datorn skall vara tyst så man får bra känsla när man kollar på skräckfilm i mörkret i full hd och allt blir kusligt tyst!

Angående budget har vi inte riktigt bestämt hur mycket vi vill lägga då vi inte vet hur mycket våren/sommarens semester kommer gå på än.

Så målet vore att bygga en så billig dator som möjligt som uppfyller kraven utan att vara på gränsen till att klara av det vi önskar, jag menar lite marginal är alltid skönt att ha

Är tacksam för all hjälp! Allt från saker att tänka på, till budgetförslag till färdiga kundvagnar med delar till hela datorn.

OBS! Vi planerar att använda extern hårddisk, trådlöst mus & t-bord, fjärrkontroll för htpc samt en usb för handkontroller så minimum 4 usb portar kommer behövas, Sen om det är inbyggda eller om det är en usb-hub spelar dock ingen roll.

Tack på förhand!

Playstation 2 emulatorn PCSX2 kräver ganska mycket från en dator. Man väljer nämligen om man vill ha hårdvaru- eller mjukvarurendering av spelen och vissa delar fungerar bara med det ena eller med lag. Som ett exempel så när jag skulle spela Gran Turismo 3 A-Spec med en i5 2500k och mitt gamla 5770 så fick jag ut 60 fps med hårdvarurendering men ett licenstest vart helt knasigt med det så var tvungen att byta till mjukvarurendering och då spottade min dator bara ut 40 fps ungefär. Det innebär att spelet kördes i 66% av sin normala hastighet vilket gjorde det väldigt störande.

Mitt råd är därför att satsa på en ordentlig CPU och ett okej grafikkort så kommer de flesta spelen att klaras av galant. Kolla upp kompabiliteten och kolla runt lite på sidan om det är något speciellt ni är ute efter.

Permalänk

Tack för tipsen, och kontrollerna ska jag helt klart fundera på!

Har ett par playstation 2 kopior för tillfället, tycker de är sköna och fungerar utmärkt till både playstation och nintendo konsollerna enligt mig.

För att vara lite mer exakt så är playstation 2 inget måste, vore mer kul om det funkade. Det jag är mest inne på är lite retro spel fram t.o.m gc & ps2 men mest focus på ps1 n64 & gc