Permalänk
Medlem

Irriterande problem med benq XL2420t

Hej! Jag köpte för ungefär ett halvår sen en benq XL2420t och har nu upptäckt ett irriterande problem som jag inte har märkt förens nu.
På olika bakgrundsbilder jag har på datorn så blir färgerna jättekonstiga. När det är nåt som "fadear" från någon färg till svart så blir det liksom pixligt och ser jätteskumt ut.
Här är ett exempel:

den här bilden tog jag med min iphone på skärmen
Sen om man jämför med den här bilden som jag tog av exakt samma bild fast på min laptop så ser man ganska så stor skillnad:

Någon som vet vad det kan vara för fel?

Permalänk
Medlem

Har du provat med olika skärmar på samma dator? Kan ju vara mjukvara också. Gör det och om du inte får samma problem kan vi utesluta det och vet att det är Benq:en det är knas på (alternativt koppla in Benq:en i laptopen och testa)

Permalänk
Medlem
Skrivet av simbane:

Har du provat med olika skärmar på samma dator? Kan ju vara mjukvara också. Gör det och om du inte får samma problem kan vi utesluta det och vet att det är Benq:en det är knas på (alternativt koppla in Benq:en i laptopen och testa)

Tack för det snabba svaret!
Gjorde som du sa genom att koppla in skärmen i laptopen och då va problemet borta. Ska tilläggas att jag testade då med en VGA kabel istället för dvi som jag annars kör med.
Så jag antar då att det är mjukvaran som strular.
Mitt grafikkort är ett XFX Radeon hd 6950. Har uppdaterad drivrutinerna till dem senaste.

Permalänk
Medlem

Gäller detta för alla bilder med övergångar? Eller bara ett par enstaka? Om det senare så kan det vara att de är "felkomprimerade" och därför inte visas helt korrekt på alla datorer. Om de är tex pngs kan du testa att spara dem som jpgs istället. Det kanske iallafall löser en del av problemet. Och om problemet bara dyker upp på just bakgrunder och ingen annanstans är det inte mycket att oroa sig över. Lite jobbigare om det sker i spel och program också dock. Lycka till :>

Permalänk
Medlem

Ja det gäller alla bilder jag har sett som har en ljusare färg som går över till svart liksom. Och det händer både på bilder jag har sparat på datorn och bilder på internet. jag har dock inte märkt av detta i spel eller liknande så där är det inget problem som så. Men ändå ganska irriterande

Permalänk
Medlem

kan vara deras "black eQualizer" eller vad den heter som gör problemet. De har en del inställningar som är gjord för spel som kan skapa just sådana problem, försök att stänga av alla roliga funktioner.

f.övr. ser det helt enkelt ut som att det är för hög kontrast

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Den black eQualizern är grå så jag kan inte ändra den av någon anledning. och att ändra kontrasten förändrade inte så mycket. problemet är kvar även om ja sänker den så mycket jag kan

Permalänk
Medlem

Testa med en vga till vanliga oxå, men kanske är kabeln som är kass.

Visa signatur

Main. - Fractal Design Meshify C - Corsair AX860 - Asus Strix B550-E - AMD Ryzen 5 3600 - 32gb Corsair Vengeance 3200mhz - Asus Strix GTX 1080 - Samsung 970 Evo 250gb - Kingston A200 1tb - 1x 840 Pro 256GB - 2x 850 Pro 256GB - 2x 840 Evo 250GB RAID0 - 2x Samsung 850 Evo 500GB - Logitech G502 - Corsair K95 RGB - BenQ XL2420T - Sennheiser Game One
2018 Macbook Pro 13" 2018 iPad Pro 12,9"
Projekt 13 - Bygglogg WIP

Permalänk
Medlem

finns ingen vga port på mitt grafikkort och har ej någon adapter. sen har jag ingen extra skärm heller som jag kan testa på

Permalänk
Medlem

Har själv samma skärm, har dragit upp black equalizer så mycket det går och jag kan säga att jag aldrig haft samma problem.

Lär sitta i mjukvaran till ditt gfx..

Visa signatur

ZOTAC 3080 Trinity OC | 5800x3d | 32GB B-die 3800mhz@CL14 | LG B1 77" OLED

Permalänk
Medlem

Bara att leta upp nån gullig polare som kan tänka sig låna ut lite kabel/adapter. Men troligen ligger det i dina drivers. Om inte kabeln hjälpte är det bara att invänta nya drivisar, och om inte de hjälper heller kan det vara dags att gå djupare :>

Permalänk
Medlem

så där kan det bli om man drar upp "gamma" värdet i gfx-drivrutinen.

Kolla om du kan nollställa alla inställningar i gfx-drivisen

// lz