Permalänk
Medlem

Problem med uppdatering av BIOS

Hej Sweclockers! Jag skapade precis ett konto här i hopp om hjälp!

I lördags kväll hade jag precis köpt CS GO till steam och laddat hem och installerat det utan problem. Men när jag startade det bluescreenade datorn och rebootade. Jag kollade upp problemet och det visade sig vara vanligt för AMD användare. Det kunde tydligen lösas genom att uppdatera BIOS.

Dock när jag skulle uppdaterna BIOS (vilket jag aldrig gjort förr) så råkade jag uppdatera med FEL BIOS update. BIOS uppdaterades och laddade på utan problem men när jag rebootade igen så fick datorn ingen kontakt med min monitor, tangentbord eller mus. Jag har ringt till komplett och bett dem ta in den för att kolla på den men vill helst inte skicka in den och vara utan gaming i 2-4 veckor. Dessutom tycker jag det är kul att fixa med datorn och lära mig nya grejer!

Jag tror att om jag uppdaterar BIOS (till rätt verison) så borde väl det fungera igen? Problemet är bara att jag vet inte hur jag ska få BIOS att använda min update jag har på USB minnet utan att kunna använda mig utan Skärm eller Tangentbord.

Jag har redan testat med jumpern (CLR_CMOS) och ta ut batteriet från moderkortet utan resultat.
Jag har också testat min skärm och mitt grafikkort. Båda fungerade som vanligt. Inget av de jag använder är trådlöst.

Spec:

Moderkort: GIgabyte GA-970A-UD3 rev1.1
GPU Nvidia geforce GTX560TI
CPU AMD FX-6100 six-core 3,3GHZ
RAM 2x corsair 4g
650w PSU
1tb western digital (kan kolla upp mer om nåt behövs kollas)

Tack på förhand!

Permalänk
Inaktiv

Jag gjorde samma tabbe med ett MSI kort jag hade 2010, socket 775.
Allt laddade på fint men när jag skulle starta hände ingenting. Hade bara mig själv att skylla tyvärr och det fanns inget jag kunde göra för att fixa det mer än att köpa nytt. Sedan dess är jag ytterst ytterst noga med BIOS uppdateringar. Har väl gjort en del med mitt 1155 kort för att jag var tvungen i och med Ivy Bridge.

Kommer du in i BIOS överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem

Nämnde inte verktygen som du använde att bioset du tänkt flasha inte stämmer överrens med tillverkar/modellnummer?

Nåväl, om den nu faktiskt bootar och du inte vet om det skulle du kunna skapa en DOS bootdisk på en USB sticka, slänga över flashverktygen samt bios och sedan skapa en fil som du döper till "autoexec.bat" och sedan skriver <programmetsnamn.exe> <bios namn.bin> i filen och sparar så ska det göra det automatiskt åt dig. Inget jag testat själv, men jag tror det går till så här.

Visa signatur

Nätverkstekniker, Programmerare, Designer
MSI B450 | AMD Ryzen 5 3600@4.2GHz 0.95v | 16GB Kingston HyperX 3400MHz DDR4 | EVGA Geforce GTX 780Ti | 120GB Samsung SSD | 1TB Seagate Barracuda

Permalänk
Medlem

Beroende på tillverkare av bios och moderkort så finns det olika möjligheter till bios recovery.

Om du har kvar originalskivan med drivrutiner till ditt moderkort så har den oftast orginal bios.

Stoppa in den och prova med att hålla inne följande kombinationer på tangentbosrdet när du startar datorn.

ctrl+home
"windows"+b

Finns en del information på denna länk:

http://forums.mydigitallife.info/threads/870-Bios-Recovery-Pr...

Och gömt under olika forum på mydigitallife finns det antagligen ännu mer matnyttigt.

Permalänk
Medlem

På ditt Moderkort finns dubbla bios som Gigabyte försökt köra mycket Pr för.

Så läs i moderkorts manualen hur du switchar till backup bios versionen för dessa lägen.

Detta fanns redan på 775 Serien från Gigabyte vet jag för nyss handlat en begagnad burk till syrran.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem

Mitt moderkort har DualBIOS men enligt manualen ska den starta automatiskt vid fel, dock har ingenting hänt...
Jag har ingen aning om jag kommer in i BIOS men den verkar starta som vanligt med fläktar och allt kanske till och med kommer in iwindows?

Jag laddade över BIOSet från Gigabytes hemsida med rätt moderkort men med FEL "rev" (jag har Rev 1.1 men jag tror jag valde rev 3.0). Jag föjlde en guide på tuben där de sa att jag skulle lägga över en fil till USB:t och sen köra det i BIOS (spamma end och sen välja filen i update bios) allt gick som sagt felfritt tills jag startade om datorn (kom aldrig in i windows efter "updaten"
Jag tror jag har nån skiva någonstans som jag antagligen kan testa! Ska kolla när jag kommer hem.

Jag har även hört om att man kan köpa nya "BIOS-chip" som man kan sätta i. Hurpass svårt/smart/dyrt är detta? Är det värt det eller tror ni det går? Det skulle isåfall vara last resort.

Tack för hjälpen hittills btw!

Permalänk
Medlem

Var USB minnet FAT formaterat eller NTFS?

Nu är ju din moderkaka ifrån Gigabyte men den kanske lider utav samma bug som ASUS moderkakor, att Easy-Flash ballar ur och skriver fel om man har filen på ett NTFS-filsystem.

Permalänk
Medlem

USB:n ska vara FAT