Permalänk
Medlem

Sandy/Ivy bridge öka BCLK

Hej alla,

Jag har googlat runt lite och försökt hitta varför man inte skall höja BCLK. Jag tog detta för en sanning direkt efter att jag köpt mitt Sandy bridge system men har nu blivit lite nyfiken på vad man har sönder när man höjer BCLK.

Någon som har erfarenheter att dela med sig av?
Någon som vet teorin bakom påståendet att man ej bör höja BCLK?
Vad exakt har man sönder?

Med vänliga hälsningar
Fredrik Sivertsson

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk

Menar du laptop eller stationär? Jag har bara erfarenhet av att låsa upp BIOS på bärbar och höja BCLKn då multipliern är låst. Det enda jag har märkt av är att om man höjer BCLKn för mycket så vill systemet inte boota men så är det väl alltid när man klockar prollen lite för mycket.
Någon får gärna rätta mig om jag har fel men om man höjer BCLK så höjs väl även minnesfrekvensen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av nakednakedguy:

Menar du laptop eller stationär? Jag har bara erfarenhet av att låsa upp BIOS på bärbar och höja BCLKn då multipliern är låst. Det enda jag har märkt av är att om man höjer BCLKn för mycket så vill systemet inte boota men så är det väl alltid när man klockar prollen lite för mycket.
Någon får gärna rätta mig om jag har fel men om man höjer BCLK så höjs väl även minnesfrekvensen?

Jag tänkte mig på stationära främst. Sandy/Ivy bridge är lite speciella jämfört med föregående arkitekturer. BCLK är kopplat till PCIe, SATA, Minne, CPU och säkert till något mer som jag inte vet om. Detta kan självklar ge problem, varken SATA eller PCIe gillar höjd klock. Som jag skrev har jag dock hört att saker och ting kan gå sönder när man andrar BCLK...

Visa signatur

ASRock P67 Extreme 4 REV B3 | Crucial 32GB (4x8192MB) CL8 1600MHz Ballistix Tactical | Intel Core i5 2500K @ 4,3 GHz | Noctua NH-D14 | GeForce GTX 970 | FD 1000W | Fractal Design Define R3

Permalänk
Medlem

Det verkar vara populärt att köra BLCK 125 på SB-E, tydligen lägre temps och högre frekvens men jag tror dock dom använder nån strap?
Jag kör dock endast på multiplier, visste detta innan köp (24/7 burk) så jag köpte 1600Mhz minne då också för att få full prestanda ur minnena.

Sulle vara kul att höra om nån kunnig orkar förklara det här för oss icke upplysta?

Visa signatur

GAMING: CPU: i7 8086k / NZXT Kraken X72 @ 5Ghz MB: ASUS ROG Maximus X Hero GPU: ASUS RTX STRIX 2080 Ti OC Minne: G.Skill Ripjaws V DDR4 32GB 3200Mhz PSU: Corsair HX1000i SSD1: M2 Samsung 970 PRO 1TB SSD2: M2 Samsung 970 EVO 1TB Chassi: Phanteks EVOLV Styrdonen: ASUS ROG Strix Flare # Logitech G Pro Wireless Monitor: Asus ROG Swift PG279Q Sound: Steel Series Arctis Pro + Game DAC

WORKING: MacBook Pro 16 M1 MAX Styrdonen: Apple Magic Keyboard # Apple Magic Mouse 2 Monitor: Dell Ultrawide 49”

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gr8t:

Det verkar vara populärt att köra BLCK 125 på SB-E, tydligen lägre temps och högre frekvens men jag tror dock dom använder nån strap?
Jag kör dock endast på multiplier, visste detta innan köp (24/7 burk) så jag köpte 1600Mhz minne då också för att få full prestanda ur minnena.

Sulle vara kul att höra om nån kunnig orkar förklara det här för oss icke upplysta?

Nu vet jag inte hur det är med Sandy Bridge-E och den typen av sockel och chipset.

Men för "vanliga" Sandy/Ivy så ska man inte ändra baseclock därför att klockgeneratorn är inbyggd i processorn här, istället för chipset på mobot.
Ändrar man baseclock ändras också alla andra bussar, t.ex PCI-E, SATA osv. Detta medför bl.a att det blir svårare att få en stabil klock, för man vet kanske inte riktigt vad som orsakade just det felet när datorn hänger sig. Att ändra baseclock gör man bara när man vill uppnå extrem O/C. Ska du klocka t.ex en i5 2500K 3.3 till bortåt 4.7GHz som jag har gjort så är det bara onödigt att pilla med det. Det räcker med att leka med spänning och multipel för att nå bra O/C.
Ska man däremot utöva lite extremare O/C och har bra minnen samt bra moderkort så kan man absolut höja baseclock. Men inte när man klockar "bara lite" så att säga.

Detta lär skilja sig från Sandy-E. Jag minns när jag hade min i7-920 för många år sedan då överklockade man rätt rejält via baseclock.

Permalänk
Medlem

Såhär kör jag för tillfället.
BCLK - 126.375 MHz
CPU Strap - 125 MHz
CPU Ratio - 37x
CPU VCore - 1.380V

Detta ger ungefär 4.6 GHz och jag har inte upptäckt några stabilitetsproblem ännu.
Fick dock en bluescreen efter ett tag när jag drog upp ration till 38x för 4.8 GHz.

Visa signatur

-- ASUS Maximus VIII Hero -- Intel core i7 6700k @ 4.0 GHz -- ASUS GTX 1080 Strix A8GB -- Corsair vengeance LPX 3000 MHz 2*8GB -- PSU EVGA Supernova G2 750w -- Chassi Corsair carbide 600Q --

Permalänk
Medlem

BCLK är lite som fsb då eller? Haswell skulle ju integrera spänningsstyrningen, PLL mm. Jag undrar om detta faktiskt kan ge bättre oc potential. Många var kvicka att döma efter de charts som finns på haswell, men kanske kommer överklockare kunna visa en förbättring mot sb/ib ...

Visa signatur

No man is free who is not master of himself

Permalänk
Medlem

Sandy och Ivy kör allt påBCLK dvs. Pci-E RAM osv.. Dock så är Sandy-E inte gjord på detta sätt, så man kan gott överklocka även i7 3820 fastän multipeln bara är upplåst till 43. De är goda för 4,8 om man får ett bra exemplar. Visst finns det såna som kört upp i5-2400 i 4.4-4.6 men inget som vemsomhelst kan göra. Undrade länge över att göra det men sket i det då jag inte har pengar till ny cpu och 2011 mobo just nu

Skickades från m.sweclockers.com