Android platta, köpråd!

Permalänk
Medlem

Android platta, köpråd!

Hej.
Jag har kollat efter en surfplatta nu ett tag & känner att det börjar rycka i köpfingrarna men jag har några funderingar.

För tillfället är jag insnöad på Nexus 7 vilket verkar vara en av de populärare plattorna på marknaden men jag undrar om det finns något annat alternativ.
Jag har en budget på 3 500 - 4 000 och undrar om det kanske skulle vara värt att spendera den summan för att få en bättre platta eller hålla sig till Nexus 7? Kanske är det till och med värt att käka nudlar i någon månad för att gå upp i prisklass? Hur pass stor skillnad blir det egentligen?
Mina användningsområden blir mest film samt spel så inte mycket skrivande/surfande.
Storleken spelar egentligen inte så mycket roll men vikten samt komforten är viktig då jag hade tänkt använda den mest på buss/tåg.

Permalänk
Medlem

Säger bara N7, sitter och skriver från den just nu på tåget ( har endast WLAN på den) med ett externt usb-modem inkopplat N7 är referens-tablet svårslagen måste jag säga. Batteri tiden är sjuk, bra prestanda och billig.

Permalänk
Medlem

Samsung Galaxy Note 10.1
Är så sjukt nöjd med den. Visst den är lite plastig men den är riktigt rapp och har en hel del trevliga finesser!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azured:

Säger bara N7, sitter och skriver från den just nu på tåget ( har endast WLAN på den) med ett externt usb-modem inkopplat N7 är referens-tablet svårslagen måste jag säga. Batteri tiden är sjuk, bra prestanda och billig.

Låter ju väldigt lovande

Skrivet av thexps:

Samsung Galaxy Note 10.1
Är så sjukt nöjd med den. Visst den är lite plastig men den är riktigt rapp och har en hel del trevliga finesser!

Känns mer som en platta att användas till att ta anteckningar osv? Samt tycker du att den var värd priset?

Permalänk
Medlem

Kollade runt för en tid sen och såg att Sonys Xperia(?) har IR sändare som man kan styra TV och annat med.

Visa signatur

Rota3: Ryzen 5600 - 32GB - Radeon RX 7600 - Kingston NV200 2TB - Fractal Design R3 - EVGA Supernova 750W

Permalänk
Medlem

Jag har en Nexus 10, egenimporterad från USA för strax över 3000 kr. Har inte någon speciell erfarenhet av andra plattor men efter att ha använt den i snart en månad skulle jag inte vilja byta ner mig. Skärmen är hysteriskt skön (är nästan för högupplöst ibland ), och är det filmtittande som gäller främst så har jag svårt att se att det finns så många bättre alternativ.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nick-li:

Kollade runt för en tid sen och såg att Sonys Xperia(?) har IR sändare som man kan styra TV och annat med.

Detta är tyvärr nästintill helt ointressant för mig då när jag är hemma så sitter jag vid min stationära för det mesta, använder aldrig min tv.

Skrivet av Tjodd:

Jag har en Nexus 10, egenimporterad från USA för strax över 3000 kr. Har inte någon speciell erfarenhet av andra plattor men efter att ha använt den i snart en månad skulle jag inte vilja byta ner mig. Skärmen är hysteriskt skön (är nästan för högupplöst ibland ), och är det filmtittande som gäller främst så har jag svårt att se att det finns så många bättre alternativ.

Hur fungerade det? Varifrån beställde du den samt hur lång tid tog det?
Skärmen verkar ju riktigt bra & för det priset så låter det ju nästan för bra för att vara sant?
Finns det ens att få tag i filmer/annan media i 2560 x 1600 överhuvudtaget?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foniox:

Detta är tyvärr nästintill helt ointressant för mig då när jag är hemma så sitter jag vid min stationära för det mesta, använder aldrig min tv.

Hur fungerade det? Varifrån beställde du den samt hur lång tid tog det?
Skärmen verkar ju riktigt bra & för det priset så låter det ju nästan för bra för att vara sant?
Finns det ens att få tag i filmer/annan media i 2560 x 1600 överhuvudtaget?

Min syster bor i USA så hon köpte från play.google.com och tog hem den när hon hälsade på under julen. Finns ju att köpa via företag men då kostar det mer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Foniox:

Låter ju väldigt lovande

Känns mer som en platta att användas till att ta anteckningar osv? Samt tycker du att den var värd priset?

Pennan kan användas till massor. Ganska skön att använda när man surfar T.ex.
Finesser som T.ex dela upp bildskärmen är super. Kolla film på ena halvan och surfa på andra. Och tack vare hårdvaran så är fördröjningen lika med noll.
Men gå och kolla på en i butik, försök få någon som kan just den suftplattan att visa dig.
Jag tycker verkligen det är värt pengarna.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

TF700 .. 1920x1200, 32 gb som kostar mindre än Nexus 10 32gb version, microsdhc slot, bra batteritid, och mer prestanda än Nexus 10, keyboarddock är aldrig en dålig idè heller .. Ska sälja min Tab 2 10.1 och använda pengarna mot en TF700 personligen, o då ka jag ändå få en Nexus 10 för USA priset närhelst jag vill.

Visa signatur

SNÄLLA CITERA MIG OM NI VILL ATT JAG SKA HITTA TILLBAKS TILL TRÅDEN

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azured:

Säger bara N7, sitter och skriver från den just nu på tåget ( har endast WLAN på den) med ett externt usb-modem inkopplat N7 är referens-tablet svårslagen måste jag säga. Batteri tiden är sjuk, bra prestanda och billig.

Lånar tråden lite om det är OK.

Just, så man kan dels använda mobilen som hotspot eller dels köra ett externt USB-modem? Men det senare alternativet kräver ju ett extra abonnemang. Dock antar jag att hastigheten blir lite bättre och jämnare än mobilen?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Nexus 10 verkar ju onekligen intressant, någon som har erfarenhet av att beställa ifrån utländska sidor samt tips på sidor? Är det Ebay som gäller?
Vad jag förstår så finns det inget release-datum för N10 i Sverige?
Men om jag kommer ihåg rätt så kom Nexus 7 några månader senare till Sverige jämfört med i USA, vad tror ni om en release i Sverige? Känns trots allt säkrare med försäkringar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Lånar tråden lite om det är OK.

Just, så man kan dels använda mobilen som hotspot eller dels köra ett externt USB-modem? Men det senare alternativet kräver ju ett extra abonnemang. Dock antar jag att hastigheten blir lite bättre och jämnare än mobilen?

Jag har ju ett mobilt bredband redan så jag valde att köpa Nexus 7 utan 3g och koppla in usbmodem via en otg-kabel. Om man vill få 4g-hastighet kan man ju få det (varför man nu skulle behöva det..)

Använder även min Nexus 7 som fjärrkontroll till min dslr-kamera och tar timelapse med den.
Självklart är den rootad.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azured:

Jag har ju ett mobilt bredband redan så jag valde att köpa Nexus 7 utan 3g och koppla in usbmodem via en otg-kabel. Om man vill få 4g-hastighet kan man ju få det (varför man nu skulle behöva det..)

Använder även min Nexus 7 som fjärrkontroll till min dslr-kamera och tar timelapse med den.
Självklart är den rootad.

Okej Själv har jag ju ett mobilabonnemang med 3GB som jag knappt använder så jag tänkte köra på det istället för ett USB modem. Men så läste jag följande på prisjakt:

Android (åtminstonde i denna version) kan *inte* ansluta mot Ad-Hoc wifi-nätverk, vilket är märkligt. Den enda orsaken jag har hittat är något otydligt om att det skall vara mindre säkert. Tydligen är det nog säkert för konkurrenterna som inte har några problem med att koppla upp sig mot Ad-Hoc. Alltså, om du har tänkt att ha den uppkopplad via din mobiltelefon, säkerställ att din telefon kan agera som en Infrastructure Hotspot, och inte bara Ad-Hoc.

Sen var det lite segt att den inte har utbyggbart minne. Hur är batteritiden? Läst flera som klagar på den.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Okej Själv har jag ju ett mobilabonnemang med 3GB som jag knappt använder så jag tänkte köra på det istället för ett USB modem. Men så läste jag följande på prisjakt:

Android (åtminstonde i denna version) kan *inte* ansluta mot Ad-Hoc wifi-nätverk, vilket är märkligt. Den enda orsaken jag har hittat är något otydligt om att det skall vara mindre säkert. Tydligen är det nog säkert för konkurrenterna som inte har några problem med att koppla upp sig mot Ad-Hoc. Alltså, om du har tänkt att ha den uppkopplad via din mobiltelefon, säkerställ att din telefon kan agera som en Infrastructure Hotspot, och inte bara Ad-Hoc.

Sen var det lite segt att den inte har utbyggbart minne. Hur är batteritiden? Läst flera som klagar på den.

Vet inte hur det är med adhoc, om duu har en mobil med en thethering-funktion med DHCP ska det inte vara något problem, kör "wifi" från min XMP (mango med 4.2.1)
Batteritiden är bättre än vad som är utlovat med några modifikationer (tredjeparts-kernel) har sänkt voltaget till cpun med 0.05 på alla frekvenser. Det ger en extra tid.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azured:

Säger bara N7, sitter och skriver från den just nu på tåget ( har endast WLAN på den) med ett externt usb-modem inkopplat N7 är referens-tablet svårslagen måste jag säga. Batteri tiden är sjuk, bra prestanda och billig.

Har med Nexus 7 och är jäkligt nöjd, särskilt med batteritiden som du säger.

Tycker storleken är perfekt med, lagom stor för att använda till nått vettigt men ändå liten nog att ta med.

Verkar vara en av dom plattorna med flest tillbehör med, och så är den ju framtidssäker med Google´s uppdateringar med!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Toye666:

Har med Nexus 7 och är jäkligt nöjd, särskilt med batteritiden som du säger.

Tycker storleken är perfekt med, lagom stor för att använda till nått vettigt men ändå liten nog att ta med.

Verkar vara en av dom plattorna med flest tillbehör med, och så är den ju framtidssäker med Google´s uppdateringar med!

Ni har lyckats rada upp en massa positiva saker med det måste finnas något som ni tycker är negativt med den?
Det låter ju som en fantastisk surfplatta för det priset & det enda negativa som jag hittat som folk har påpekat är avsaknanden av SD kortläsare.
Sen undrar jag hur det fungerar med media ifrån datorn, är det bara att koppla in den via USB & sedan drag n drop?

Permalänk
Medlem

Det jag möjligtvis saknar skulle vara en kamera som är riktad framåt. Inte för att jag skulle springa runt och fota med den, men det hade inte skadat med en.

Det är bara att koppla in den med usb så poppar den upp i den här datorn. Men jag har en NAS hemma så jag streamar över grejor via en app.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azured:

Vet inte hur det är med adhoc, om duu har en mobil med en thethering-funktion med DHCP ska det inte vara något problem, kör "wifi" från min XMP (mango med 4.2.1)
Batteritiden är bättre än vad som är utlovat med några modifikationer (tredjeparts-kernel) har sänkt voltaget till cpun med 0.05 på alla frekvenser. Det ger en extra tid.

Har SGS3 och har kört WiFi Hotspot med en laptop som fungerade bra så det borde nästan fungera med N7 också Nu läste jag någon annanstans att flera körde hotspot med mobilen så det citatet jag klippte in tidigare måste vart en person som använde en äldre mobil.

Auch, roota då? Inte min favoritsysselsättning

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

nexus 7 eller nexus 10 fins inget annat val!!

Visa signatur

I7 9700k : Asus ROG Maximus Hero XI (wifi) : Corsair Dominator 32GB : EVGA RTX 2080TI Black Gaming : 500GB + 2TB Samsung 970evo : Corsair HX750i

Permalänk
Medlem

Håller med majoriteten här: det är Nexus serien som gäller.

Jag var faktiskt väldigt nära på att köpa en Nexus 7, helt klart den bästa plattan för pengarna i dagsläget. Men sen såg jag The phone house demo rea och köpte en Lenovo Slate istället pga att den hade digitizer, fullsize usb, fullsize sdhc, 3g och HDMI.

Visa signatur

Laptop: Thinkpad W540, i7-4910QM, 32GB, 1TB, Windows 10
MAC: Macbook Pro 13, 16GB, Intel HD4000, Crucial 240GB, 11.6 Big Sur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Har SGS3 och har kört WiFi Hotspot med en laptop som fungerade bra så det borde nästan fungera med N7 också Nu läste jag någon annanstans att flera körde hotspot med mobilen så det citatet jag klippte in tidigare måste vart en person som använde en äldre mobil.

Auch, roota då? Inte min favoritsysselsättning

Man kan inte ha en Android-enhet utan att roota.

Nexus-enheterna är ju "referens/koncept/utvecklings"-enheter. Det är till för att lallas runt med i mjukvaruväg skulle jag vilja säga :3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azured:

Man kan inte ha en Android-enhet utan att roota.

Nexus-enheterna är ju "referens/koncept/utvecklings"-enheter. Det är till för att lallas runt med i mjukvaruväg skulle jag vilja säga :3

Verkar så läskigt bara Vill ju inte bricka skiten.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azured:

Man kan inte ha en Android-enhet utan att roota.

Nexus-enheterna är ju "referens/koncept/utvecklings"-enheter. Det är till för att lallas runt med i mjukvaruväg skulle jag vilja säga :3

Måste säga att jag inte har hittat en enda anledning till att roota min Nexus 10 än. Det skulle vara att koppla in en handkontroll att spela med, men det skulle väl vara kul i max fem minuter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Verkar så läskigt bara Vill ju inte bricka skiten.

Det är svårt att bricka en Android-enhet, du kan inte bricka den i mjukvaruväg iaf, sålänge du rootar och lägger till CWM eller en kernel med inbyggd CWM.

Skrivet av Tjodd:

Måste säga att jag inte har hittat en enda anledning till att roota min Nexus 10 än. Det skulle vara att koppla in en handkontroll att spela med, men det skulle väl vara kul i max fem minuter.

Tror att vi använder tablets på olika sätt då, jag hittar nya anledningar att roota dagligen, performance tweaks etc.

Men om du inte hittat en anledning ska du ju självklart inte roota, dock kan jag ju säga direkt att du skulle kunna få bättre batteritid med en ny kernel samt undervolta den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Azured:

Tror att vi använder tablets på olika sätt då, jag hittar nya anledningar att roota dagligen, performance tweaks etc.

Men om du inte hittat en anledning ska du ju självklart inte roota, dock kan jag ju säga direkt att du skulle kunna få bättre batteritid med en ny kernel samt undervolta den.

Visst är det kul, till en viss gräns, att testa, labba, optimera och leka. Har gjort det i över 20 år med alla teknikprylar som kommit och gått, men värdesätter enkelheten/smidigheten och användarvänligheten minst lika mycket numera. Hur mycket koll man än har på grejerna så strular det mer än vad det är tänkt från början, för att inte tala om all extratid som går åt.

Jag reagerade mer på det du säger att att man måste roota om man har en androidenhet. Visst förstår jag att det var på skämt, men det känns mer som en halvsanning som kanske stämde för några år sedan, inte idag.

Permalänk
Medlem

Tab 7.7 därför att AMOLED och minneskortsplats är guld när det kommer till film

Visa signatur

i5 4670k 4.2Ghz 1.2v
AMD R9 290
Windows 10

Permalänk
Skrivet av Tjodd:

Måste säga att jag inte har hittat en enda anledning till att roota min Nexus 10 än. Det skulle vara att koppla in en handkontroll att spela med, men det skulle väl vara kul i max fem minuter.

Ganska säker på att du inte behöver roota din tablet för det heller. Har en Nexus 7 som jag köpte en USB-OTG kabel till och provade koppla in min Xbox-360 kontroller (windows versionen) och det fungerade direkt med t.ex. Gta vice city från google play store.

Visa signatur

MAIN OS: W10PRO 64-bit, CPU: Intel 4790k @4,0GHz, CPU-kylare: Noctua NH-U9B SE2, GPU: ASUS DCII OC GTX 670, RAM: 32GB Kingston 1866MhZ, BRÄDA: ASUS Z97-A, SKÄRM: Benq BL2400PT + Samsung Syncmaster 940BW, LÅDA: Corsair 550D
LAPTOP ASUS 1215N | TV LG 55UF850V | NAS WD EX2 8TB | MOBIL YotaPhone 2 & Samsung Galaxy A3 | PLATTA Lenovo Yoga Tab 3 Pro & Linx7 32GB
KAMERA Canon 760D

Permalänk

Nexus 7 med 3G (eller roota och kör tethering från din telef... juste, vi behöver inte roota för att använder internetdelning i Sverige, hahaha).
* Ok Nexus 7 utan 3G för att spara 1000kr.
*Galaxy 10 är åldrad men en av de bättre som har S-pen.
*Nexus 10 Storebror till 7'an samt den andra plattan med äkta Android.

ASUS och Samsung med andra ord.

Visa signatur

CPU i9-9900K GPU ASUS RTX 2080 TI Strix OC MB ASUS STRIX Z390-E RAM Corsair VENGEANCE RGB 32GB DDR4 3200MHz Case Fractal Design Define C PSU EVGA G3 850W Cooling Noctua D15
Monitor MSI Optix MAG342CQR SSD Samsung 970 EVO 500GB 860 EVO 500GB 860 QVO 2TB + QVO 4TB PLEX Server 2x HC560 20TB+WD RED 2x10TB+12TB