Vilken sladd behöver jag?

Permalänk
Medlem

Vilken sladd behöver jag?

Hjälper en polare att koppla in ett par högtalare till hans tv.
han har två högtalare som är kopplade in till hans förstärkare, två ljudkablar (röda) kommer in, härifrån vill jag koppla vidare in till tvn.
problemet är att förstärkaren är rätt gammal och har inget hdmi uttag.
Tvn är en samsung ue46es6715 uxxe

Förstärkare: yamaha rx-v592rds

Permalänk
Medlem

Finns det inga rca-utgångar på tvn så bör man kunna få ut ljudet via scart,med scartadapter.
Typ http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/s-vi...
Moderna tv-apparater har också optiskt ut men då behöver du köpa en dac,en sådan kostar från några hundringar.

Permalänk
Inaktiv

Hörlursuttaget

En annan lösning är att använda hörlursutgången, och använda en 3,5mm->RCA-adapter och vanliga RCA-sladdar (Left, Right) till förstärkaren. Om TV:n inte har några inställningar för hörlursuttaget kommer dock TV:n inte att använda sina egna högtalare då något är anslutet till hörlursuttaget.

(På min Sony LCD-TV från 2007 kan man ställa in att TV:n fortsätter använda egna högtalare trots att hörlurar är anslutna). Tyvärr står det i bruksanvisningen för ES6715 del;

Skrivet av Samsung:

Du kan ansluta hörlurarna till hörlursuttaget på setet. När hörlurar är anslutna kopplas ljudet från de inbyggda högtalarna bort.

Permalänk
Medlem

Står att Tv´n stöder "Komponent in (Y/Pb/Pr)"

så koppla helt enkelt en vanlig analog kabel från förstärkaren till denna, använd dock inte den "gula" kontakten då det enbart är för bild.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Asterixa:

Står att Tv´n stöder "Komponent in (Y/Pb/Pr)"

så koppla helt enkelt en vanlig analog kabel från förstärkaren till denna, använd dock inte den "gula" kontakten då det enbart är för bild.

Trådskaparen frågar om ljudet. Komponent är enbart bild, inget ljud. Hur menar du?

Gul kontakt är för övrigt kompositvideo och har inget med komponent att göra.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon181280:

En annan lösning är att använda hörlursutgången, och använda en 3,5mm->RCA-adapter och vanliga RCA-sladdar (Left, Right) till förstärkaren. Om TV:n inte har några inställningar för hörlursuttaget kommer dock TV:n inte att använda sina egna högtalare då något är anslutet till hörlursuttaget.

(På min Sony LCD-TV från 2007 kan man ställa in att TV:n fortsätter använda egna högtalare trots att hörlurar är anslutna). Tyvärr står det i bruksanvisningen för ES6715 del;

man vill väl ändå inte ha de "riktiga" högtalarna tillsammans med tv-högtalarna, så det är väl bara bra?

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av morxy49:

man vill väl ändå inte ha de "riktiga" högtalarna tillsammans med tv-högtalarna, så det är väl bara bra?

Min tanke var att det kanske i längden blir en pain-in-the-ass att rycka ut sladden eller starta surroundsystemet när man bara vill kolla på morgonnyheter :).