Permalänk

Råd om köp av SSD

Hejsan Sweclockers, finns säkert 40 trådar om detta. Men tänkte mer fråga specefikt om min dator.

Så vill gärna ha tips av någon erfaren lirare som gärna har ägt just den SSD'n han tipsar om !

Min dator :

Intel 2500k
Asus P8Z68-V
Caviar Black 500GB
Gigabyte 460 OC ( Upgraderar nu i veckan till Palit GTX 670 ( Ref desgn ) )
Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL9
OCZ Nätdel på 650 Bronze
Silverstone Raven Rv-02

Vill använda SDD till :

Windows 64B Ultimate
Battlefield 3
Kanske något spel till man lägger på SSD

Har kollat på denna SSD tack vare en kompis har ett presentkort här han vill bli av med, eller bör jag sattsa på någon annan SSD?

http://www.kjell.com/sortiment/dator-kringutrustning/datortil...

Och ser helst att det är en 120 GB !

Permalänk
Medlem

Kan svara åt många personer här på SweC som kommer säga Samsung 840. Bästa och mest stabila som finns idag.

Försök ha så många spel du kan på SSDn eftersom laddningstiderna förkortas avsevärt. Men samtidigt är det viktigt att inte fylla SSDn till bristningsgränsen då den blir slö. Har du flera HDDs i datorn kan du lägga Pagefile.sys på en av dessa samt stänga av Hibernate så sparar du en hel del plats på C:\.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Ser perfekt ut, kör på. Bra pris

Permalänk

Samsung eller Intel. Andra tillverkare måhända visar upp jättefina, snabba siffror..men det är stabilitet som räknas och då är det Intel eller Samsung som gäller.

Permalänk
Medlem

Crucial M4 är minst lika stabil som Intel och Samsung

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av J-Ballz:

Crucial M4 är minst lika stabil som Intel och Samsung

Mina personliga erfarenheter av Crucials SSD:er är inte alls bra..
Min M4 gav upp efter tre månader, fick en ny på garanti, som även den gick sönder efter 5 månader.
Har även ägt en V4 till två st laptops.
Båda två är bevis på att det är skitdiskar.
In på prisjakt och kolla upp vad folk skriver där annars, lär inte vara bra.

Kommer personligen hålla mig långt borta från Crucialdiskar i framtiden.
Kör på Samsungs 840-serie. Helst Pro då det ska vara en rätt stor skillnad på Pro och Standardmodellerna.

Permalänk
Skrivet av Mocka:

Kan svara åt många personer här på SweC som kommer säga Samsung 840. Bästa och mest stabila som finns idag.

Försök ha så många spel du kan på SSDn eftersom laddningstiderna förkortas avsevärt. Men samtidigt är det viktigt att inte fylla SSDn till bristningsgränsen då den blir slö. Har du flera HDDs i datorn kan du lägga Pagefile.sys på en av dessa samt stänga av Hibernate så sparar du en hel del plats på C:\.

Så att
Skrivhastighet 130 MB/sek

Har ingen större betydelse?

Permalänk
Permalänk
Medlem

Köp Samsung 840 Pro, själv äger jag förra generationens Samsung 830. Den har inte krånglat en enda gång och min dator är mycket snabbare. HDD har jag bara för lagring

Permalänk
Medlem

Eftersom det har vart mycket problem med sandforce även om dem ska vara lösa så litar jag inte på dem sägs vara billigare att göra med. Måste du köra sandforce så finns intel 330 som faktiskt är prisvärd där intel gått in och ändrat om i firmware. Annars är det bästa att leta upp en samsung 830 väldigt stabil och snabb disk.

Av nyfiken het så kollade jag vad intel 320 120 gb ligger i för pris nu var ett år sen snart jag köpte dem billigt för 725kr st priset ligger på 1300 kr dyrare är både 520 330 känns som är betydligt dyrare och säkrare än andra diskar.

Visa signatur

Fractal r4 5volt. Amd 965 3.4 ghz Noctua DH 14 Asus M4N68T LE
Ssd diskar Samsung 850pro/intel 730 /320 Crucial m4 /8 tb mx500
Nätagg Corsair vx 450 = Seasonic m12d

Permalänk
Medlem

Kapar tråden lite snabbt bara, hoppas TS inte misstycker.

Samsungs 840 PRO, är det värt att lägga de extra pengarna på den om man bara använder datorn för spel, surfande och en del lättare bildredigering?

Visa signatur

Jag kan ingenting om datorer.

Permalänk
Medlem

Samsung eller Intel tycker jag du borde satsa på, har inte haft en Samsung själv men en kompis har en och är väldigt nöjd

Visa signatur

GeForce GTX 275. AMD Phenom II X4 640 3ghz. Gigabyte m720-us3. 4GB Ram. Samsung Syncmaster 24" 2ms. Astro A40. Razer Lycosa. Razer Deathadder.

Data = Information, inte dator.

Permalänk
Medlem

Snälla du, jag vet att du gärna vill ha specifik information för din dator och vad som passar, men din dator är det inget speciellt med, därför hade du lika gärna kunnat söka bland de hundra- om inte tusentals SSD-trådar som redan finns.

OnT: Äger själv en Samsung 840 och den är härlig.

Visa signatur

CPU: i5 3570K@4.2GHz, 1.152V RAM: Corsair Vengeance 8x2 Grafikkort: MSI Geforce GTX 660ti Chassi: Fractal Design Define R4 Ljudinterface: Focusrite Scarlett 2i2 Hörlurar: Audio Technica ATH-M50
Citera för svar!
Gymnasist med stort intresse för musik, grammatik, böcker och datorer.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mocka:

Har du flera HDDs i datorn kan du lägga Pagefile.sys på en av dessa samt stänga av Hibernate så sparar du en hel del plats på C:\.

Just växlingsfilen pagefile.sys är extra viktigt att lägga på sin SSD, då det ger klart och märkbart bättre prestanda. Det är en av de viktigaste sakerna för att få datorn att gå snabbare mha en SSD. Växlingsfilen har många små skrivningar och läsningar, och accesstiden på en HDD fullständigt dödar allt vad prestanda heter när den behöver användas.

hiberfile.sys kan läggas på en HDD utan problem, eller stängas av helt om man inte använder funktionen. Där handlar det om stora sekventiella skrivningar/läsningar, och då är glappet mellan SSD och HDD inte lika stort. Men för användningen av pagefile.sys är det enormt.

Tar man inte mig på orden så hittade jag en referens på Microsofts utvecklarblogg (se långt ner på sidan). (En notis är att posten är skriven av Steven Sinofsky bara någon månad innan han blev chef för Windowsdivisionen på Microsoft; en position han lämnade/sparkades från/[andra rykten] för bara ett par månader sedan.)

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Just växlingsfilen pagefile.sys är extra viktigt att lägga på sin SSD, då det ger klart och märkbart bättre prestanda. Det är en av de viktigaste sakerna för att få datorn att gå snabbare mha en SSD. Växlingsfilen har många små skrivningar och läsningar, och accesstiden på en HDD fullständigt dödar allt vad prestanda heter när den behöver användas.

hiberfile.sys kan läggas på en HDD utan problem, eller stängas av helt om man inte använder funktionen. Där handlar det om stora sekventiella skrivningar/läsningar, och då är glappet mellan SSD och HDD inte lika stort. Men för användningen av pagefile.sys är det enormt.

Tar man inte mig på orden så hittade jag en referens på Microsofts utvecklarblogg (se långt ner på sidan). (En notis är att posten är skriven av Steven Sinofsky bara någon månad innan han blev chef för Windowsdivisionen på Microsoft; en position han lämnade/sparkades från/[andra rykten] för bara ett par månader sedan.)

Men helst av allt vill man ju slippa Pagefile.sys om man har mycket RAM minne (som jag) för RAM är väl fortfarande snabbare än att en SSD läser Pagefile.sys? När jag Googlar om detta skriver vissa att de stängt av den helt och andra som säger att vissa program inte tycker om att den är avstängd varför de har en liten symbolisk Pagefile på 500MB eller så. Jag har en på 1GB liggandes någonstans som jag hoppas inte används alltför ofta.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mocka:

Men helst av allt vill man ju slippa Pagefile.sys om man har mycket RAM minne (som jag) för RAM är väl fortfarande snabbare än att en SSD läser Pagefile.sys? När jag Googlar om detta skriver vissa att de stängt av den helt och andra som säger att vissa program inte tycker om att den är avstängd varför de har en liten symbolisk Pagefile på 500MB eller så. Jag har en på 1GB liggandes någonstans som jag hoppas inte används alltför ofta.

Minneshanteringen är inte så trivial som man skulle vilja tro: att växlingsfilen bara används om fysiskt RAM tagit slut. Målbilden är att allt fysiskt RAM ska användas hela tiden i största möjliga utsträckning, av principen att RAM som inte används inte gör någon nytta.

Det kan finnas prestandavinster att hitta genom att kicka ut vissa minnesdelar till en växlingsfil, för att kunna göra plats åt annan, nyttigare, information för stunden. Växlingsfilen används alltså även om det fysiska RAM-minnet inte är fullt, genom att i växlingsfilen duplicera data från RAM som algoritmiskt bedöms inte användas så ofta, så att om en annan process kommer och vill ha mer RAM så kan den direkt plocka åt sig dessa delar av RAM (om de inte förändrats (blivit "dirty") sedan de skrevs till växlingsfilen, vill säga).

"Men om det alltid finns tillgängligt fysiskt RAM så behöver ju aldrig minnesadresser återanvändas..?" — mja, inte riktigt. Sedan iaf Windows 2000 har filcache funnits (något decennium efter andra OS…) som automatiskt lägger alla behandlade filer i RAM vilket snabbt fyller på (även om filcachen i Windows 2000 per default var av en fix storlek och främst användes i serverapplikationer). Sedan Vista så har Windows även funktionen som Microsoft i klassisk PR-stil kallar SuperFetch som i förväg hämtar data som Windows "tror" kommer användas snart. Detta gör att RAM mer eller mindre alltid ska ligga på 100% användning (vilket var en stor anledning till att många fick panik när de installerade Windows Vista och såg att RAM jämt var proppfullt, köpte mer, och såg att det inte hjälpte). Windows utnyttjar då också ständigt principen att sparka ut mindre använda delar av informationen i RAM till disk för att försöka hålla RAM-användningen så effektiv som möjligt. Helt utan växlingsfil så kan detta inte ske, och SuperFetch som Microsoft lagt utvecklarmiljoner på kan inte arbeta optimalt, och om filen ligger på ett långsammare medium så går ju dessa operationer helt enkelt långsammare. Eftersom det är den typen av skrivningar/läsningar på vilka SSD:er är totalt överlägsna HDD:er så är det bra att använda en SSD till detta om man har en sådan.

Vad gäller att helt ta bort filen så är ett applikationsexempel att Photoshop åtminstone tidigare öht inte startade om det inte fanns en växlingsfil. Numera tror jag bara det ger en skarp varning vid uppstart (och Photoshop använder utöver detta en egen "scratchfil", vilket egentligen är precis samma sak en växlingsfil). Photoshop vill kunna lägga stora mängder data på ett lättåtkomligt ställe som är så snabbt som möjligt. Även om denna data inte används hela tiden (och därmed kan kickas ut till disk) så är det en klar prestandavinst jfr m att behöva beräkna alla relevanta bilddata igen när användaren vill ha den.

En annan aspekt är att helt utan `pagefile.sys` så kan Windows inte spara kraschdumpar för felsökning, då denna fil används för detta. Det finns tre inställningar för kraschdumpar: full (allt fysiskt RAM dumpas, alltså behövs en `pagefile.sys` som är större än mängd fysiskt RAM), kernel (storlek beror på gång till gång, men i alla fall <1 GB) eller minimal (bara några MB). Som standard på system med >4 GB RAM används "kernel" — om det nu finns en växlingsfil som är stor nog, vill säga. Annars vet jag faktiskt inte vad Windows gör, men troligen skippar den helt att skriva kraschdump. (Detta är inget argument till SSD vs HDD, men ett argument för att åtminstone ha en växlingsfil.)

Främsta anledningen till att det avråddes att lägga växlingsfilen och andra processer med hög diskaktivitet på SSD i början var den begränsade mängd skrivcykler som SSD:er drogs med. I och med TRIM, nyare teknik och större SSD:er så har detta dock inte varit ett reellt problem på flera år (även om idén har svårt att dö…).

Om det inte är ett tvångsvillkor gällande diskutrymme som gör att man helt enkelt inte kan få plats med växlingsfil på sin SSD (vilket med en 120 GB-SSD inte borde kunna hända om man prioriterar rätt) så är det rekommenderat att låta Windows sköta sin växlingsfil så att dess tänkta minneshantering fungerar, samt att låta den ligga på det snabbast möjliga lagringsmediet.

Med allt det sagt: datorn dör inte utan växlingsfil, men det finns fördelar med att ha en sådan, även om man har mycket fysiskt RAM (vilket alltid är bra att ha).

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Wall of text, jag kapitulerar. Väldigt bra och utförligt svar även om jag kanske inte förstod allt. Så kontentan är att man skall använda hela Pagefile.sys och att man inte behöver så mycket RAM trots allt :/

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Väldigt nöjd med min Samsung 840 :)!

Visa signatur

Fractal Design R4 Titanium | Fractal Design Newton R3 | Intel i7 3770K
Corsair Vengeance 16 GB | Asus 1060 Strix | ASRock Z77 Extreme4
Samsung 840 | Seagate 3 TB | Acer XB270HU
Samsung P2450 | Steelseries Sensei Raw | Steelseries Siberia 650
Ducky Shine II Tenkeyless MX Red

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweden_general:

Så att
Skrivhastighet 130 MB/sek

Har ingen större betydelse?

Nej.

Skrivet av Utopolitan:

Kapar tråden lite snabbt bara, hoppas TS inte misstycker.

Samsungs 840 PRO, är det värt att lägga de extra pengarna på den om man bara använder datorn för spel, surfande och en del lättare bildredigering?

Min personliga uppfattning: Nej. Prestandaskillnaden är i praktiken inte speciellt stor, så har man inte väldigt specifika krav på hög prestanda och att disken ska kunna tåla väldigt mycket skrivningar så duger 840 (ej pro) utmärkt. Känner man att man riskerar att skriva mer än halva diskens totala kapacitet varje dag i mer än fem år så är dock pro ett bättre val.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Mocka:

Wall of text, jag kapitulerar. Väldigt bra och utförligt svar även om jag kanske inte förstod allt. Så kontentan är att man skall använda hela Pagefile.sys och att man inte behöver så mycket RAM trots allt :/

Jodå, RAM är alltid bra, och dina 16 GB gör ingen ledsen: det är ju mycket snabbare än även en SSD, och är att föredra. Men Windows och andra OS kan dra nytta även av sekundärt minne, lite på samma sätt som en CPU har flera nivåer av cachning som är olika snabba.

Man kan med gott samvete låta Windows hantera `pagefile.sys` så som det automatiskt vill — att börja finjustera den är i de allra flesta fall att likställa med dekaltrimning och i sämsta fall rent av negativt för prestanda.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Yorgo_:

Mina personliga erfarenheter av Crucials SSD:er är inte alls bra..
Min M4 gav upp efter tre månader, fick en ny på garanti, som även den gick sönder efter 5 månader.
Har även ägt en V4 till två st laptops.
Båda två är bevis på att det är skitdiskar.
In på prisjakt och kolla upp vad folk skriver där annars, lär inte vara bra.

Kommer personligen hålla mig långt borta från Crucialdiskar i framtiden.
Kör på Samsungs 840-serie. Helst Pro då det ska vara en rätt stor skillnad på Pro och Standardmodellerna.

min crucial M4 körs efter över 1 alldeles utmärkt.
dock varit uppdatering av firmware 4 ggr men alla har funkat oklanderligt utan data loss.

Skrivet av phz:

Främsta anledningen till att det avråddes att lägga växlingsfilen och andra processer med hög diskaktivitet på SSD i början var den begränsade mängd skrivcykler som SSD:er drogs med. I och med TRIM, nyare teknik och större SSD:er så har detta dock inte varit ett reellt problem på flera år (även om idén har svårt att dö…).

mest bekymret med tidiga ssd var stuttering ocz till och med gjorde guides då skrivning hakade upp webbläsare på deras ssd.
Har 3 tidiga ssd som fortfarande fungerar bra i raid0 i min äldre maskin.
sedan var folk rädda för att ssd skriv inte skulle räkmacka till.
i databas miljö var det en begränsning med diskarna.

Visa signatur

Träna bort dyslexin. Ryzen 3600 - asus B350plus - Msi Vega56 - Acer 1440p 144hz - M.2 ssd - asus essence stx - Sennheiser hd600 - Corsair 750w - 16gb ram 3ghz - atcs 840 - luftkylt - Felsökning? (Lär dig Googla)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yorgo_:

Mina personliga erfarenheter av Crucials SSD:er är inte alls bra..
Min M4 gav upp efter tre månader, fick en ny på garanti, som även den gick sönder efter 5 månader.
Har även ägt en V4 till två st laptops.
Båda två är bevis på att det är skitdiskar.
In på prisjakt och kolla upp vad folk skriver där annars, lär inte vara bra.

Kommer personligen hålla mig långt borta från Crucialdiskar i framtiden.
Kör på Samsungs 840-serie. Helst Pro då det ska vara en rätt stor skillnad på Pro och Standardmodellerna.

Jasså för att du har haft 2 dåliga diskar så är det "skitdiskar"?
Var inte löjlig.
Prisjakt säger du? snittbetyg 9.4 låter det dåligt tycker du?

Du kan kolla upp dom på prisjakt, amazon eller var fan du vill, det är pålitliga diskar.

Visa signatur

i7 4790K @4,4Ghz/Thermalright Macho Rev.B/Asus Z97-C/2x8GB DDR3 G.Skill 2400Mhz/MSI GTX 970 Gaming OC/Crucial M4 128GB/Sandisk Ultra II 960GB/Samsung F3 500GB/Western Digital Green 2TB/EVGA G2 750W/Define S/HP Pavilion 23xi/Windows 7 Professional 64bit

Permalänk
Medlem
Skrivet av phz:

Jodå, RAM är alltid bra, och dina 16 GB gör ingen ledsen: det är ju mycket snabbare än även en SSD, och är att föredra. Men Windows och andra OS kan dra nytta även av sekundärt minne, lite på samma sätt som en CPU har flera nivåer av cachning som är olika snabba.

Man kan med gott samvete låta Windows hantera `pagefile.sys` så som det automatiskt vill — att börja finjustera den är i de allra flesta fall att likställa med dekaltrimning och i sämsta fall rent av negativt för prestanda.

Det enda "problemet" är isåfall att man skjuter sig själv i foten lite om man har väldigt mycket ram och kör automatiska inställningar vilket skapar en väldigt stor pagefil Fast just nu kör jag endast C:\ som en OS/program-disk så plats finns, har spel på två andra SSDs.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Så svaret e samsung kan ja juh säga, Men vilken av dessa är bäst?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=974936

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1441688

Permalänk
Medlem
Skrivet av sweden_general:

Så svaret e samsung kan ja juh säga, Men vilken av dessa är bäst?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=974936

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1441688

Den översta.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W