Sony och Microsofts nya spelkonsoler offenttliggörs innan sommaren

Permalänk
Medlem
Skrivet av thorsama:

Mja, bandbredden som skulle krävas för 4k material från en leverantör skulle vara ganska så stor också, tror inte folk inser att det finns mer än 1 hinder för att 4k ska kunna etableras...

Video i 4k upplösning ska enligt specifikationen vara 25-30% större än Full HD, så det är inte så mycket mer bandbredd som krävs.
Dock så har vi ju knappt HD här i Sverige som det är idag, så tror inte man kan räkna med 4k på många år.

Visa signatur

Ny signatur!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Finns det någon som har en maskin som är bra på Spel, film, musik, kommunikation (Skype, kamera med kinect), kareoke, slösurf på nätet med youtube (och varför inte slänga in facebook och twitter när man ändå är i farten).

Jo jag har ägt en dator i över 13 år nu!

Förstår faktiskt inte varför konsollerna inte är borta sedan länge(pengafråga givetvis). Datorn ÄR oslagbar. Koppla en handkontroll till datorn och HDMI kabel till din tv så har du ju samma sak. Vi slipper också problem som inkompatibla spel pga att en ny konsoll har kommit ut...
Bort med dyra konsoller!

Visa signatur

Chassi: Fractal Meshify, Skärm: LG C2 oled, GPU: AMD 6950XT, CPU: Ryzen 5800X3D, M2: 1TB , SSD: 480GB, M2 1TB, PSU: Dark Power Pro 1500W, Mobo: ASUS TUF GAMING X570-PLUS, RAM: 32GB Ripjaws @ 3600MT, Mus: Logitech G502X Matta: Steelseries QcK Heavy, Tbord: Logitech MX Mech Mini, Hörlurar: BD DT1990 Pro, DT770 PRO, Superlux HD-668B, Sennheiser HD599 OS: Win11. AI: Tascam US-20x20, Monitorer: Yamaha HS7 x2.
Citera när ni svarar! :)

Permalänk
Skrivet av Valvar:

Tippar vilt på att "nästa generation" kommer att vara en mycket mindre satsning. Konsoller (och även speldatorer) är en sjunkande marknad. Det är klart att man kommer att göra konsoller, men köparna får själva betala för hela produktionskostnaden. Alltså kommer man även ha råd att göra fler modeller snabbare.

Vänta när blev konsoler en sjunkande marknad? Tänker du på mobiltelefoner och sånt? Även om pc-spelandet sjunker och blir utbytt mot konsolspelande så tror jag knappast att konsolspelandet sjunker i intresse? Familjer/Partyspelare köper kinect/move/wii/wii U och kommer göra det ännu mer än förut, cod kidsen köper ps4/xbox3 som vanligt (eller mer), det kommer inte bara vara så att folk spelar på iphone eller w/e

Eller hur menar du?

Permalänk

Riktigt härliga nyheter! Kommer bli Playstation 4 för min del förutsatt att priset är rätt.

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Jag tror på utökade mediafunktioner i så att konsollen blir användbar till mer än bara spel. Framförrallt Xbox då jag skulle gissa på att Microsoft vill få till ett komplett ekosystem för underhållning vid TV:n och därmed få lite försprång mot egentligen alla andra aktörer.

Finns det någon som har en maskin som är bra på Spel, film, musik, kommunikation (Skype, kamera med kinect), kareoke, slösurf på nätet med youtube (och varför inte slänga in facebook och twitter när man ändå är i farten). Personligen tror jag nog att Microsoft skulle klara av en sådan konsoll med gott resultat, och skulle gärna ha en:)

Vafan, köp en PC!

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk

Vem vill ha en "dum" konsol...inte jag iaf!

Finns ju Steams Big Picture, då finns det inget behov av konsol...dessutom behöver man ju inte köpa spelen två gånger.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Newklear:

Du ser väl inte på TV med din konsol..?

Det räcker ju att det finns spel eller filmer/serier på skiva/online för att man ska ha nytta av en 4K-TV som man sen spelar/ser på med sin 4K-kompatibla konsol.

Fast du kanske pratade mer generellt, alltså off-topic?

Ja det var kanske lite semi-off-topic. Stör mig lite på 4K-hypen mot oss konsumenter.

- Är helt övertygad om att XBOX720/PS4 INTE kommer att ha pulver att rendra 3D-spel i 4K (i tillräcklig kvalitet) men de kommer garanteras att marknadsföras så precis som dagens marknadsfördes med 'Full-HD' men nästan alla spel är max 720.
- Dagens streamingtjänster (Typ Netflix på PS3, mfl, mfl) uppfyller sällan ens idag 1080p/DTS-ljud och gör de det så är de ofta sönderkomprimerade. (Vad, 6-7år(?) efter "HD-TV" lanserades)
- Det tog flera år efter att HD-TV lanserades innan filmskapare och TV-studios utrustades med HD-kameror. När har de "4K-kameror"?

Jag trodde liksom OLED skulle vara nästa stora grej, men nu börjar dom med 4K-köret. Är det för att försvara LCD-tekniken man har investerat produktionskapacitet i eller vad?

...men det är klart, man måste väl börja i nån ände med ny teknik.

...jaja, sorry for off-topic.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Finns det någon som har en maskin som är bra på Spel, film, musik, kommunikation (Skype, kamera med kinect), kareoke, slösurf på nätet med youtube (och varför inte slänga in facebook och twitter när man ändå är i farten). Personligen tror jag nog att Microsoft skulle klara av en sådan konsoll med gott resultat, och skulle gärna ha en:)

Har du hört talas om det där senaste? PC tror jag det hette...

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

Jag trodde liksom OLED skulle vara nästa stora grej, men nu börjar dom med 4K-köret. Är det för att försvara LCD-tekniken man har investerat produktionskapacitet i eller vad?

Anledningen till att det är svårt att marknadsföra OLED är ju att man lurat allmänheten att de redan har köpt en LED-TV. Och vad är då "OLED", det måste vara nån liten förbättring av det här "LED" som vi just köpte? Typ LED+. Nä, det behöver vi nog inte.

Permalänk
Medlem

Såååå,
* I och med att konsollerna redan hämmar spelmarknaden och där med styr vad för spel som skall släppas till PC och indirekt även styr vilket OS som skall gälla. (Dx9c är på väg att bli ersatt!)
* Nu vill konsolmaffian även försöka lägga vantarna på mediacenten man ofta har vid sin TV

Sorry, sorry:
- Av princip köper jag bara regionsfria spelare
- Av princip har jag HTPC och mediaspelare (Tvix)
- Av princip spelar jag bara på PC

Jag kan dock tänka mig att ta en riktigt noggrann till titt på Valves Steam-box när den kommer.
Men det blir mest bara för att se till att konsollmaffian inte får ett enda öre ifrån mig.

Permalänk

ja, ni som köper det nya konsolen ,kan ta det till runt hörnet och sälja till antikrundan, och övrigt tycker jag att man ska bojkotta konsol, för det hindrar utveclingen

Permalänk
Medlem

Dags att sälja sitt Xbox 360 Slim nu då så man kan lämna konsol marknaden förgott med lite pengar i fickan...

Visa signatur

Min YouTube kanal: http://www.youtube.com/downhillproductions5
"Kan vi nu sluta skylla ifrån oss på piratkopiering när vi gör skitspel" -LeafBox (Sweclockers)

Permalänk
Medlem

Vad jag vill se är bättre hållbarhet på produkterna. Kommer inte att köpa i början nu oavsett vad dom än lockar med. Hade stora problem med rrod på mina xbox 360 i början suck. Nu har det såklart blivit bättre, men ja, bättre o vänta lite tills produkterna mognat och man slipper barnsjukdommarna.

Permalänk
Medlem

Börjar längta efter nästa Final Fantasy.....

Visa signatur

Massa skit innanför ett CoolerMaster Cosmos II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Scepticer:

- Det tog flera år efter att HD-TV lanserades innan filmskapare och TV-studios utrustades med HD-kameror. När har de "4K-kameror"?

Som jag förstår det så har de redan 4K kameror och visar 4K film på Bio. (inte alla filmer)

Permalänk
Medlem

Synd att konsolerna ska förstöra spelutvecklingen genom att tvinga på urgamla grafiska standarder (dx9) och har undermålig prestanda. Omöjliga att uppgradera hårdvarumässigt (prestandan). Mer låsta än en Iphone när det kommer till modifikationer eller egna mjukvaruförändringar. Man måste ha 3-4 konsoler för att kunna spela alla spelen, och så många HDMI-uttag har jag inte så jag måste köra på KVM-liknande lösningar eller manuellt koppla om varje gång. Ännu en till apparat jag måste stapla vid TV:n. Har 7st maskiner kopplade till min TV nu för att kunna spela dem spel jag vill spela. Visst är det härligt? Jag har även ungefär 3-5st olika dosor för att styra dessa, som handkontroller, rörelsedetektorer och annat till varje. Jag får sen plats med en liten pall i ena hörnet av rummet för att resten är fyllt med äckliga dryga konsoler som har gammal rätt dålig grafik.. Ändå måste jag ha konsolerna för en massa licenser blev låsta till dem. Synd. Men vad gör man? Man köper ps4 snart ändå antar jag?

Nämnde jag att jag ogillar konsoler? Men inte utan skäl iallafall. Jag hatar inte något utan grunder. Jag hatar dem inte för att andra gör det. Hatar det inte för att hata heller. Jag är bara mest förbannad på konsolerna för att dem inte är lika underbart detaljerade/skuggade/kantutjämnade som de kunde varit om de inte låste det till sin urdåliga låsta konsolmiljö.

Kom inte här och snacka om känslan i konsolerna. Jag kopplar min dator till TV:n och kör vilken handkontroll som helst. I en PC som är otroligt mycket starkare och kapabel till så mycket mer. Ett bättre sätt att utnyttja den ENORMA potential som finns i bra licenser på spel och i de otroliga spelutvecklarnasa och grafikerna som finns tillgängliga men kastas bort totalt i sågtandskanter och platta detaljlösa världar helt utan känslan som man kunde fått om man inte var inriktad på att sälja konsolerna.

Visa signatur

Gaming: CPU: 2600k@4.4GHz GPU: ASUS GTX780 RAM: 16GB HDD: SSD+Lagring Chassi: Fractal Define R4
Kamera: Nikon D600 Wide: 14-24/2.8 Normal: 24-70/2.8 Tele: 70-200/2.8
Övrigt: League of Legends > Cosplayer > Fotograf > IT-Tekniker > pryl***

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av LordNerf:

massa text

håller med dig i stort, fast det är nog inte någon annans fel att du har köpt alla konsoller som finns o alla tillbehör o sen klagar på utrymme ^^
Men visst vore det fint med en enhet som tar allt, typ en PC då. Får hoppas att nästa generations konsoller och spel inte är nerbantade och fördummande, eller iaf att man kan stänga av det.

Steambox?

Permalänk

Det är efterblivet hur sällan de kommer ut med nya konsoler.
ALLT annat förnyas MYCKET oftare än konsoler: datorhårdvara, TV apparater, skrivmaskiner, dammsugare, you name it.
Men av nån jävla anledning händer det ingenting med konsoler på 7 år? Varför?

Jag ställer mig in i kören som hatar konsoler, de förstör våra PC spel.

Permalänk
Medlem

Hur man än ser på saken med modernisering, ny hårdvara och allt "bra", så är 400 dollar för hårdvara inte mycket att hänga i granen. Visst får företagen storköpsrabatter och så vidare, men det är fortfarande endast 400 dollar, som även ska täcka utvecklingskostnader och licenser. Det blir väldigt lite deg på kompontenter, så även om det är 8 år sedan förra generationen så kommer de nya konsollerna ändå vara generationer bakom PC....

Gör konsollerna lite dyrare, kraftigare och hållbara så vi får vackra spel, slipper rrod osv....

Visa signatur

Vincent Gustafsson

Än en dag går solen upp.

Permalänk
Medlem

Som en FF fanboy så hoppas jg VERKLIGEN STENHÅRT att denna blir bakåtkompatibel, så man kan köpa och spela äldra spel på den nya. Eller köpa allihop genom playstation store, helt ok för mig.

De nya FF spelen som kommer kär ju vara rätt sjukt grafikmässiga, om de uppgraderar till 1080p, 4k tror ja inte å bryr mig inte om, men att klara spel i 4k upplösning i 30 fps e inget speciellt svårt.

Men som sagt, hoppas på bakåt kompatibilitet!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wh1spY:

Jo jag har ägt en dator i över 13 år nu!

Förstår faktiskt inte varför konsollerna inte är borta sedan länge(pengafråga givetvis). Datorn ÄR oslagbar. Koppla en handkontroll till datorn och HDMI kabel till din tv så har du ju samma sak. Vi slipper också problem som inkompatibla spel pga att en ny konsoll har kommit ut...
Bort med dyra konsoller!

Ja, men att köpa en konsol är tio gånger enklare. Du behöver inte bry dig det minsta om vad du skall tänka på innan, under tiden och efter inköp i princip. Sedan är det en väldigt stor skillnad i pris.
Båda faktorerna är viktiga för den dominerande konsumentgruppen.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Qwal:

Som en FF fanboy så hoppas jg VERKLIGEN STENHÅRT att denna blir bakåtkompatibel, så man kan köpa och spela äldra spel på den nya. Eller köpa allihop genom playstation store, helt ok för mig.

De nya FF spelen som kommer kär ju vara rätt sjukt grafikmässiga, om de uppgraderar till 1080p, 4k tror ja inte å bryr mig inte om, men att klara spel i 4k upplösning i 30 fps e inget speciellt svårt.

Men som sagt, hoppas på bakåt kompatibilitet!

4k tv kostar för mycket och en konsol som ska ha 4k upplösning skulle nog ha kostat med än 400usd

Företagen går back med konsolerna...dom säljs för billigt än vad dom är värda...därför deras spel är så dyra, och dom inte gör konsoler så ofta..

Förresten..Vad står ''FF'' för Föräldrar fritt eller?!

Visa signatur

-Thuban X6@3,9GHZ + NH-D14

-HD7950@1300/6000MHZ + Accelero Extreme

-Corsair TX850W

Permalänk
Medlem

Som ägare av Wii, 360 och PS3 så kommer jag avvakta och se vad som händer med stödet på nuvarande generation och vad nästa generation har att erbjuda. Kommer inte stå och köa för att köpa en PS4.

Visa signatur

“Problems that remain persistently insoluble should always be suspected as questions asked in the wrong way.” ― Alan W. Watts

Permalänk
Medlem

Blir en ny konsol efter dom varit släppta ett tag.
Min ps3 streamar fortfarande klart bäst filmer och serier framför allt annat jag har och köra film med en htpc till en high end tv finns inte i min värld.
Vill man ha kass bild, massa problem med mjukvara, fel signaler och fel bild så ska man köra med htpc.
Går såklart att få en hyfsat bra bild, men vägen dit brukar vara lång.

Vill ha den konsol som funkar bäst som media maskin. Inte bara spel utan en konsol som ersätter det mesta. Annars blir det en mediaspelare istället.
Spela gör jag inte mycket, men det lilla jag spelar gör jag med kompisar slöandes i soffan, online eller offline.
Blivit bekväm på äldre dagar..

Visa signatur

intel i7 920 @ 4000Mhz / Asus P6T Deluxe V2 / Corsair 6GB DDR3 Dominator @ 1600Mhz / 2st Gigabyte 460 GTX 1GB @ 850/1700/4400Mhz SLI / HDD1: Corsair Force 120GB HDD2: WD Black 1TB / Antec Twelvehundred / Corsair 750W HX / Win7 64Bit SWE

Permalänk
Medlem

Känner mig ytterst tveksam till att investera i någon konsol igen.... Det är bara Nintendo som har hållit på bakåtkompabilitet, de andra kommer säkerligen tvinga en att köpa gamla spel ännu en gång (om inte behåller nuvarande konsol vill säga).

För mig verkar Steam big picture bli ett bättre val...

Permalänk
Medlem

Det som kommer få mig att uppgradera från min PS3 är helt klart mediastödet, Om man kan använda den som en vettigt alternativ till HTPC så kommer det bli ett inköp rätt snart efter releasen, Hänger också lite på bakåtkompabilitet , vill kunna använda mina PS3 kontroller och spela mina PS3 spel i alla fall i någon utsträckning!

Visa signatur

I'm Garry-fucking-Oak, You can't ignore my girth!
__________________
Projekt CM 334 ->1337 @ H2O :: Bread-Box HTPC :: Bread-Brain NAS

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pellepelikan:

Jag tror på utökade mediafunktioner i så att konsollen blir användbar till mer än bara spel. Framförrallt Xbox då jag skulle gissa på att Microsoft vill få till ett komplett ekosystem för underhållning vid TV:n och därmed få lite försprång mot egentligen alla andra aktörer.

Finns det någon som har en maskin som är bra på Spel, film, musik, kommunikation (Skype, kamera med kinect), kareoke, slösurf på nätet med youtube (och varför inte slänga in facebook och twitter när man ändå är i farten). Personligen tror jag nog att Microsoft skulle klara av en sådan konsoll med gott resultat, och skulle gärna ha en:)

Typ som en handikappad PC.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av and-ears:

Som jag förstår det så har de redan 4K kameror och visar 4K film på Bio. (inte alla filmer)

4K har funnits länge på bio och kameror som klarar det har också funnits länge. Det är inte det som är problemet. Det jobbiga är att hitta ett sätt att distribuera media i 4K och att få folk att köpa nya apparater så de kan titta på media i 4K. Spel kommer inte kunna köras i 4K på ett bra tag. Se bara hur svårt även de dyraste grafikkorten har det i 1920x1080 på en del tunga titlar. Släng då in fyra gånger så många pixlar som ska räknas på så sticker beräkningskraften och grafikminnet iväg rätt fort.

Sen är det ju den stora frågan vad vi ska ha 4K till egentligen. Film känns tämligen meningslös då man generellt sitter så långt bort från sin TV att upplösningen i sig inte är ett problem. Jag har till exempel ännu inte sett några TV-sändningar i HD som inte är fulla av fula komprimeringsartifakter. Det blir ännu jobbigare när man sen ska skicka ännu mer data.

Så det kommer ta många år innan 4K tar den plats som 1080p har nu.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av m1n1h0p:

Vänta när blev konsoler en sjunkande marknad? Tänker du på mobiltelefoner och sånt? Även om pc-spelandet sjunker och blir utbytt mot konsolspelande så tror jag knappast att konsolspelandet sjunker i intresse? Familjer/Partyspelare köper kinect/move/wii/wii U och kommer göra det ännu mer än förut, cod kidsen köper ps4/xbox3 som vanligt (eller mer), det kommer inte bara vara så att folk spelar på iphone eller w/e

Eller hur menar du?

Jo, jag menar bland annat att nya marknader som till exempel nämnda mobiltelefoner samt sociala spel (lågbudgetspel för plattformar som facebook) är en mycket lukrativ marknad, samtidigt som siffrorna sjunker för klassiska spelformer. Det säljs färre och färre stationära datorer och "smarta" TV-apparater kommer antagligen att explodera snart med streaming-tjänster och liknande. Det ligger alltså inte så mycket pengar i dyr hårdvara, jämfört med andra marknader. Jag tror absolut inte konsoller och PC-spelande kommer att dö ut, men det kommer att bli en niche-marknad (om än en stor sådan).

Permalänk
Skrivet av fermia:

kan man överklocka en consol??

Xbox 1 gick att överklocka efter att den var chippad. En kompis klockade upp den lite för att en skulle orka xvid ordentligt.