Playstation 2 - Spela spel via usb

Permalänk

Playstation 2 - Spela spel via usb

Tja!

Har läst runt på internet om lösningar för att spela ps2 spel via usb istället för skiva. Men kan inte riktigt förstå hur det fungerar, det flesta trådarna är gamla från 2005 ca så jag tänkte titta med er på sweclockers.
Finns det någon nya lösning som har kommit nu efter 2010 kanske? Som inte innefattar att köpa några extra minnes kort eller programvara som kostar etc. Utan som bara använder sig av ett USB +8gb och gratis mjukvara.

Eller måste jag lämna in det för att få det chippat?

// Johan H

Permalänk
Permalänk

Tack! Den längst upp var mycket bra. Tack för hjälpen.

Ha det bra!

Permalänk
Medlem

Varsegod, lycka till!

Permalänk
Skrivet av Qwal:

Varsegod, lycka till!

Hej!

Har försökt att få detta att fungera men har inte fått en enda guide att fungera. Har du eller något som har installerat swap magic,McBoot, Usb advance/extreme för ps2? Skulle vara guld värt om någon tog sig tid och kanske chatta/prata med mig för att lista ut problemet.

Problemet är att jag inte får ps2 att läsa några skivor eller usb(Fat32). Har provat CD-R och DVD-RW. Det ända jag får är "Please insert a Playstation or a Playstation 2 disk".

Ha det bra!

// Johan

Permalänk
Medlem

Man måste väl chippa den innan den kan läsabrända skivor?

Permalänk
Medlem

vilken modell och rev är det på den ?
du måste ta reda på just det innan.
för och få en fungerande guide överhuvudtaget om det nu inte står specifikt works on slim and Fat models of Ps2 eller något sånt :PPP

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Skrivet av ozo64:

Man måste väl chippa den innan den kan läsabrända skivor?

Jo, sökte runt och fick reda på att man tvungen att antingen chippa eller köpa Swap magic för att kunna läsa skivorna eller usb etc. Så jag skaffade en emulator och köpte en sladd för att koppla in handkontrollerna där.

Skrivet av mini-z1994:

vilken modell och rev är det på den ?
du måste ta reda på just det innan.
för och få en fungerande guide överhuvudtaget om det nu inte står specifikt works on slim and Fat models of Ps2 eller något sånt :PPP

Det är slim SCHP 70004, jo jag har fått bra guider som är specifierade för ps2 slim. Läst en del trådar för just slim också. Men som jag sa, behöver chippa eller köpa swap magic för att få det att fungera vad jag har förstått. Om inte ni kan något annat sätt än swap magic elle chippning.

Tack för svaren båda av er!

Permalänk
Medlem

PS2 har enbart USB 1.1 vilket innebär att det går långsammare att läsa ifrån än DVD-skivor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Digital8:

PS2 har enbart USB 1.1 vilket innebär att det går långsammare att läsa ifrån än DVD-skivor.

Jo, det är tämligen kass att köra spel via USB på PS2; utöver att det är långsamt, så är kompatibiliteten tämligen dålig, det är ett ganska litet fåtal spel som fungerar helt perfekt den vägen.

Det enda raka om man vill köra backuper från hdd är en gammal tjock PS2:a tillsammans network adapter och en till denna ansluten IDE-disk. Spelen bootar man med HDL som man kör från minneskortet mha Freemcboot.

SKS Apps är en jäkligt bra sida om man vill ha info om den här sortens grejer i övrigt.

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Inaktiv

Johan här kommer ett råd som du aldrig kommer glömma.

PCSX2, Sony PlayStation 2 emulator på datorn.

Året var 2009 och jag tog och beslutade mig att skita i att någonsin spela på min PS2:a mer igen så jag tog och dumpade mitt BIOS, laddade ner PCSX2 0.9.6 och ImgBurn och dumpade spelen till Image filer.

Nu spelar jag spelen i HD med PCSX2 1.0.0 och blixtsnabbt utan vare sig skivor och annat.

Dock tror jag att du behöver en moddad PS2:a vilket du inte verkar ha.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon183825:

Johan här kommer ett råd som du aldrig kommer glömma.

PCSX2, Sony PlayStation 2 emulator på datorn.

Året var 2009 och jag tog och beslutade mig att skita i att någonsin spela på min PS2:a mer igen så jag tog och dumpade mitt BIOS, laddade ner PCSX2 0.9.6 och ImgBurn och dumpade spelen till Image filer.

Nu spelar jag spelen i HD med PCSX2 1.0.0 och blixtsnabbt utan vare sig skivor och annat.

Dock tror jag att du behöver en moddad PS2:a vilket du inte verkar ha.

Kalla mig bakåtsträvare eller gammal stofil om du vill, men emulatorer har aldrig samma charm som originalhårdvaran. PCSX2 må vara en helt fantastisk emulator, men av något märkligt skäl tycker jag faktiskt spelen är roligare när de spelas som det är tänkt att de ska spelas

Visa signatur

Nu lurade jag dig att slösa bort ett par värdefulla sekunder av ditt liv på att läsa denna fullständigt poänglösa signatur!

Permalänk
Skrivet av Johan Holm:

Tja!

Har läst runt på internet om lösningar för att spela ps2 spel via usb istället för skiva. Men kan inte riktigt förstå hur det fungerar, det flesta trådarna är gamla från 2005 ca så jag tänkte titta med er på sweclockers.
Finns det någon nya lösning som har kommit nu efter 2010 kanske? Som inte innefattar att köpa några extra minnes kort eller programvara som kostar etc. Utan som bara använder sig av ett USB +8gb och gratis mjukvara.

Eller måste jag lämna in det för att få det chippat?

// Johan H

Jag har annons på tradera med playstation 2 och ett sådant minneskort som gör så att man kan spela från usb hårddisk, att spela från usb flash är inte te bra för spelet kommer bli extremt hackigt är för dålig läshastighet

http://www.tradera.com/playstation-2-slim-handkontroll-minnes...

och

http://www.tradera.com/playstation-2-handkontroll-minneskort-...

Permalänk
Skrivet av Digital8:

PS2 har enbart USB 1.1 vilket innebär att det går långsammare att läsa ifrån än DVD-skivor.

Det visste när jag väl började sökt information, hörde att filmer i spelen laggar men det ska kunna gå spela! Men hörde att om man använder en hdd som har egen "power-supple" så ska det fungera ganska bra i spel.

Skrivet av kaput:

Jo, det är tämligen kass att köra spel via USB på PS2; utöver att det är långsamt, så är kompatibiliteten tämligen dålig, det är ett ganska litet fåtal spel som fungerar helt perfekt den vägen.

Det enda raka om man vill köra backuper från hdd är en gammal tjock PS2:a tillsammans network adapter och en till denna ansluten IDE-disk. Spelen bootar man med HDL som man kör från minneskortet mha Freemcboot.

SKS Apps är en jäkligt bra sida om man vill ha info om den här sortens grejer i övrigt.

Jo, det vet jag. Men har beställt en adapter för ps2 kontroller in i datorn nu, Så PS2 får bli till skivorna jag har!

Skrivet av anon183825:

Johan här kommer ett råd som du aldrig kommer glömma.

PCSX2, Sony PlayStation 2 emulator på datorn.

Året var 2009 och jag tog och beslutade mig att skita i att någonsin spela på min PS2:a mer igen så jag tog och dumpade mitt BIOS, laddade ner PCSX2 0.9.6 och ImgBurn och dumpade spelen till Image filer.

Nu spelar jag spelen i HD med PCSX2 1.0.0 och blixtsnabbt utan vare sig skivor och annat.

Dock tror jag att du behöver en moddad PS2:a vilket du inte verkar ha.

Laddade ner det för att prova det och har nu beställt en adapter för att kunna koppla in mina kontroller i USB-portarna. Men gör den automatiskt om spelen till hd kvalite eller är det något man måste fixa med?

Skrivet av kaput:

Kalla mig bakåtsträvare eller gammal stofil om du vill, men emulatorer har aldrig samma charm som originalhårdvaran. PCSX2 må vara en helt fantastisk emulator, men av något märkligt skäl tycker jag faktiskt spelen är roligare när de spelas som det är tänkt att de ska spelas

Håller helt med, orginal är det bästa och kommer alltid vara. Tyvärr så kunde jag inte hitta på någon lösning som inte innefattar betalning.

Skrivet av dontmakeme:

Jag har annons på tradera med playstation 2 och ett sådant minneskort som gör så att man kan spela från usb hårddisk, att spela från usb flash är inte te bra för spelet kommer bli extremt hackigt är för dålig läshastighet

http://www.tradera.com/playstation-2-slim-handkontroll-minnes...

och

http://www.tradera.com/playstation-2-handkontroll-minneskort-...

Tack för svaret men jag har köpt en adapter som jag sa. Men hoppas du får alla dina saker sålda!!

Tack så sjukt mycket för svaren, härligt men folk som vissar intresse när någon har problem och har frågor! Ha en grym vecka!

// Johan H

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Johan Holm:

Laddade ner det för att prova det och har nu beställt en adapter för att kunna koppla in mina kontroller i USB-portarna. Men gör den automatiskt om spelen till hd kvalite eller är det något man måste fixa med?

PCSX2 använder sig av ett plugin system. När du startar upp PCSX2 för första gången kommer du få gå igenom en konfigureringsguide som tar dig igenom alla steg. Där får du konfigurera grafik, ljud, dvd/iso plugin, kontroll och mycket mer.

Du kan alltid ändra mer saker efter den inledande konfigureringen. Jag kör på 1920x1080 med intern resolution satt till x2. Mesta av spelen jag har är 4:3 spel så det har jag också satt, även fast man kan sätta 16:9 om man vill.

Visst är original konsolerna alltid att föredra, men här har du friheten att ändra saker du inte ens kunde drömma om på PS2:an
Jag menar efter du spelat Resident Evil 4 på PCSX2 i HD kvalité vill du inte ens gå tillbaka till den riktiga konsolen.

Permalänk
Skrivet av anon183825:

PCSX2 använder sig av ett plugin system. När du startar upp PCSX2 för första gången kommer du få gå igenom en konfigureringsguide som tar dig igenom alla steg. Där får du konfigurera grafik, ljud, dvd/iso plugin, kontroll och mycket mer.

Du kan alltid ändra mer saker efter den inledande konfigureringen. Jag kör på 1920x1080 med intern resolution satt till x2. Mesta av spelen jag har är 4:3 spel så det har jag också satt, även fast man kan sätta 16:9 om man vill.

Visst är original konsolerna alltid att föredra, men här har du friheten att ändra saker du inte ens kunde drömma om på PS2:an
Jag menar efter du spelat Resident Evil 4 på PCSX2 i HD kvalité vill du inte ens gå tillbaka till den riktiga konsolen.

Tja igen!

Laddade ner det och fick det fungera och följde en guide för att ställa in inställningarna så de blev så bra som möjligt! Väntar bara på min adapter för att koppla in ps2 kontrollerna i datorn.

Två frågor bara, kan emulatorn läsa mina originalskivor om jag stoppar in dom i datorn? Samt, när jag starta ett spel via .iso så snabbspolas allt typ x3 orginalhastighet. Filmer går supersnabbt och rösterna pratar sjukt snabbt. Hur fixar jag detta?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johan Holm:

Tja igen!

Laddade ner det och fick det fungera och följde en guide för att ställa in inställningarna så de blev så bra som möjligt! Väntar bara på min adapter för att koppla in ps2 kontrollerna i datorn.

två frågor bara, kan emulatorn läsa mina originalskivor om jag stoppar in dom i datorn? Samt, när jag starta ett spel via .iso så snabbspolas allt typ x3 orginalhastighet. Filmer går supersnabbt och rösterna pratar sjukt snabbt.

Svar ja. Skivorna är inte krypterade.

Visa signatur

Nätverkstekniker, Programmerare, Designer
MSI B450 | AMD Ryzen 5 3600@4.2GHz 0.95v | 16GB Kingston HyperX 3400MHz DDR4 | EVGA Geforce GTX 780Ti | 120GB Samsung SSD | 1TB Seagate Barracuda

Permalänk
Inaktiv

Trevligt trevligt Johan, glad att du är nöjd med PCSX2 än så länge.
Vad gäller din fråga gällande spelande av originalspel vill jag nog utan att vara ute allt för mycket och cykla säga att det skulle gå fint då det finns en DVD plugin.

Dock är ISO filer att föredra, och har man bara ImgBurn är det lätt ordnat att dumpa spelen sedan väljer man bara ISO pluginen istället och pang på.

Permalänk
Skrivet av wersaq:

Svar ja. Skivorna är inte krypterade.

Härligt, slipper jag byta från ps2 till datorn hela tiden.

Skrivet av anon183825:

Trevligt trevligt Johan, glad att du är nöjd med PCSX2 än så länge.
Vad gäller din fråga gällande spelande av originalspel vill jag nog utan att vara ute allt för mycket och cykla säga att det skulle gå fint då det finns en DVD plugin.

Dock är ISO filer att föredra, och har man bara ImgBurn är det lätt ordnat att dumpa spelen sedan väljer man bara ISO pluginen istället och pang på.

Har imgBurn på datorn faktiskt så det bli att dumpa orginalskivorna då!