Permalänk
Medlem

BF3 laggar ibland, HJÄLP!

hejsan, det är så att BF3 laggar ibland, spelar ingen roll vilken inställning jag har ( brukar ha High ), ibland är det laggfritt som det brukar vara, men ibland händer det att det börjar lagga, jag har en hyfsat dator som är en månad gammal. detta började hända för max 1 vecka sedan:

Intel® Core i5 3570 3,4Ghz
GeForce GTX 660Ti OC 2GB GDDR5 (1032Mhz)
Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz
Seagate Barracuda 1TB - 6Gb/s - 7200rpm - 32MB

vad kan problemet vara? gpu temp ligger på runt 50 när jag kollar, kollar direkt efter jag har stängt av spelet, och det är normalt för en överclockad grafikkort? har ren installerat drivrutinet, har inte hjälpt något

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4ndas:

hejsan, det är så att BF3 laggar ibland, spelar ingen roll vilken inställning jag har ( brukar ha High ), ibland är det laggfritt som det brukar vara, men ibland händer det att det börjar lagga, jag har en hyfsat dator som är en månad gammal. detta började hända för max 1 vecka sedan:

Intel® Core i5 3570 3,4Ghz
GeForce GTX 660Ti OC 2GB GDDR5 (1032Mhz)
Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz
Seagate Barracuda 1TB - 6Gb/s - 7200rpm - 32MB

vad kan problemet vara? gpu temp ligger på runt 50 när jag kollar, kollar direkt efter jag har stängt av spelet, och det är normalt för en överclockad grafikkort? har ren installerat drivrutinet, har inte hjälpt något

kolla cpu tempsen med coretemp

Permalänk
Medlem
Skrivet av foxzox7:

kolla cpu tempsen med coretemp

jag kollar just nu, men vilken är det man ska kolla på?

Permalänk
Medlem

va säger den att de e för temps då i coretemp, nämn alla?

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

va säger den att de e för temps då i coretemp, nämn alla?

Tj. Max 105

core 0. min 38, max 49
core 1. min 41, max 52
core 2. 37, max 47
core 3. min 43 max 51

det är det som står just nu

Permalänk
Skrivet av 4ndas:

Tj. Max 105

core 0. min 38, max 49
core 1. min 41, max 52
core 2. 37, max 47
core 3. min 43 max 51

det är det som står just nu

Nyaste drivisarna? Testat med VSync på/av?

Permalänk
Medlem
Skrivet av iLs:

Nyaste drivisarna? Testat med VSync på/av?

har inte nyaste drivisarna till grafikkortet, tyckte in om det så mkt när jag installerade, så installerade tillbaka. har testat med på/av/anpassningsbar

Permalänk
Medlem

För mig så "stannar" det en sekund lite då och då, vet inte riktigt varför.
Alla andra spel jag har testat fungerar bra, det är bara BF3 som det händer med.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

låter som microstuttering? de har ju börjat bli ett fenomen som kan hända även på single kort nu (dock mest AMD vad jag läst än så länge).

Nyaste drivisarna är ett måste för BF3 skulle jag säga.

Mitt problem jag får dock är att den aldrig vill köra fullscreen, dvs jag ser alltid startmenyn =/ )

Visa signatur

My rig 144hz 1440p 27" samsung g5, xfx 6950xt, 11900K, TM Peerless assassin,Gigabyte z590 UD, 32GB 3200MHz Vengeance, 1tb nv2, 2TB SSD 4TB HDD, corsair750 vengeance, Lancool 215.
backup 144Hz AOC 1080p, zotax rtx3070 8gb, i7 10700K,corsair H60 , B560 Auros, 16GB 3000MHz, 500GB a2000 + mer lagring, Seasonic 650 gold, phantek p300 Laptop Lenovo Legion 5, 2060, 4800H, 16GB, 1,5TB NVME HTPC 3060, 10400F, 16GB, 500GB NVME, 960GB A400 3rd PC rtx3050, ryzen 5500, stock cooler, 16GB 3200, 1tb Samsung PM9A1, 2TB HDD,seasonic 550w gold, Mission SG1 chassi

Permalänk
Skrivet av 4ndas:

har inte nyaste drivisarna till grafikkortet, tyckte in om det så mkt när jag installerade, så installerade tillbaka. har testat med på/av/anpassningsbar

Kan vara det. BF3 är väldigt känslig när det kommer till drivrutiner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gtoxed:

låter som microstuttering? de har ju börjat bli ett fenomen som kan hända även på single kort nu (dock mest AMD vad jag läst än så länge).

Nyaste drivisarna är ett måste för BF3 skulle jag säga.

Mitt problem jag får dock är att den aldrig vill köra fullscreen, dvs jag ser alltid startmenyn =/ )

har en full hd 60 hz skärm, hur ska jag lösa det om det är såsom du säger? jag kör ju på anpassningsbar. när jag innan hade AV, så hackade bilden. men nu gör det inte längre när jag har anpassningsbar/på V-sync, detta laggar och får fps drops. inte för lågt men brukar ha 60, när det laggar så går det ner max till 40 men ändå laggar det

Permalänk
Skrivet av Gtoxed:

låter som microstuttering? de har ju börjat bli ett fenomen som kan hända även på single kort nu (dock mest AMD vad jag läst än så länge).

Mitt problem jag får dock är att den aldrig vill köra fullscreen, dvs jag ser alltid startmenyn =/ )

Samma för mig med. Ibland kan jag köra i fullscreen länge o ibland jäklas det hela tiden med window mode.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

inte någon som kan säga exakta problemet?

Permalänk
Medlem

När du är inne i ett game, tryck på ½ (den som är längst upp till vänster på tangentbordet) så borde du få upp consolen.
Därefter ska du skriva: render.drawfps 1
Nu ska du kunna se fps'n uppe i hörnet.
Slå på anpassningsbar i Nvidias kontrollpanel för BF3 och starta BF3 och kolla om du ser att fps'n går under 60.
Om dom går under 60 så är det därför det laggar men om de håller sig på 60 medans det laggar så kan det vara 2 saker.
CPU'n som ligger och kör något annat program.
Eller så är det microstuttering men dock så ska 6xx-serien vara ms-fri så jag vet isf inte

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Gunner357:

Samma för mig med. Ibland kan jag köra i fullscreen länge o ibland jäklas det hela tiden med window mode.

Pga av att vissa små program gör så att du inte kan köra BF3 i fullscreen tex du kan inte ha teamviewer igång samtidigt som BF3 du kan inte köra fullscreen då.
Så bara stäng av alla små program och testa annars kan du ju forca med Alt+ enter annars är det något annat.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

När du är inne i ett game, tryck på ½ (den som är längst upp till vänster på tangentbordet) så borde du få upp consolen.
Därefter ska du skriva: render.drawfps 1
Nu ska du kunna se fps'n uppe i hörnet.
Slå på anpassningsbar i Nvidias kontrollpanel för BF3 och starta BF3 och kolla om du ser att fps'n går under 60.
Om dom går under 60 så är det därför det laggar men om de håller sig på 60 medans det laggar så kan det vara 2 saker.
CPU'n som ligger och kör något annat program.
Eller så är det microstuttering men dock så ska 6xx-serien vara ms-fri så jag vet isf inte

den går under 60, när det laggar så går fpsen snabbt ner till max 40, sen på sekunden upp igen till 60. varför är det så? har ju testat det med lägre inställning

Permalänk
Medlem
Skrivet av 4ndas:

hejsan, det är så att BF3 laggar ibland, spelar ingen roll vilken inställning jag har ( brukar ha High ), ibland är det laggfritt som det brukar vara, men ibland händer det att det börjar lagga, jag har en hyfsat dator som är en månad gammal. detta började hända för max 1 vecka sedan:

Intel® Core i5 3570 3,4Ghz
GeForce GTX 660Ti OC 2GB GDDR5 (1032Mhz)
Corsair 8GB (KIT) DDR3 1600MHz
Seagate Barracuda 1TB - 6Gb/s - 7200rpm - 32MB

vad kan problemet vara? gpu temp ligger på runt 50 när jag kollar, kollar direkt efter jag har stängt av spelet, och det är normalt för en överclockad grafikkort? har ren installerat drivrutinet, har inte hjälpt något

Testa mina inställningar funkar klockrent http://imageshack.us/photo/my-images/40/skrmklippqb.png/

Det som märktes mest som jag ändrade ,maximalt för renderade rutor! jag stängde senare av adaptive v sync då jag kör med 120hz skärm!

Visa signatur

Intel core l7 8700k | asus rog strix Z370-F | strix 1080 | WD blue 500gb | velociraptor 150gb | Samsung 840 pro 250gb|Asus VG248QE 144HZ

Youtube https://m.youtube.com/user/mllndplayer

Twitch http://www.twitch.tv/linde_swe/profile

Permalänk
Medlem
Skrivet av linde:

Testa mina inställningar funkar klockrent http://imageshack.us/photo/my-images/40/skrmklippqb.png/

Det som märktes mest som jag ändrade ,maximalt för renderade rutor! jag stängde senare av adaptive v sync då jag kör med 120hz skärm!

har testat de med. funkade inte

Permalänk
Skrivet av 4ndas:

har testat de med. funkade inte

Kolla så att bägge dina ramminnen funkar!

BF3 kan bråka på 4gb ram

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Kolla så att bägge dina ramminnen funkar!

BF3 kan bråka på 4gb ram

och hur kollar jag det?

Permalänk
Skrivet av 4ndas:

och hur kollar jag det?

Finns en mjukvara för att testa ramminnen on the interwebz tex memtest86.

Du kan kolla kontrollpanelen>system och se om det står korrekt mängd.

Visa signatur

5800X, Asus dual 4070, 32GB, Fractal newton R2 650 watt, Asus Prime B350-plus , Phanteks 400s vit, Asus TUF VG27AQ1A, Dell U2515H.
https://www.flickr.com/photos/albinivik/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Albinfiskare:

Finns en mjukvara för att testa ramminnen on the interwebz tex memtest86.

Du kan kolla kontrollpanelen>system och se om det står korrekt mängd.

det står korrekt ja

Permalänk
Medlem

Sen kan det vara servern du spelar på som laggar eller att din uppkoppling på nåt sätt krånglar (router/brandväggsproblem).

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Verkar som om grafikkortet inte hänger med, testa uppdatera till de senaste drivrutinerna och ladda ner MSI afterburner och kolla på GPU & Usage om den verkligen går på 99-100% hela tiden.
Vilken upplösning och sådant kör du på?
Testa minsta och lägsta grafiknivå för att se om det är grafikkortet som håller emot.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakwetu:

Sen kan det vara servern du spelar på som laggar eller att din uppkoppling på nåt sätt krånglar (router/brandväggsproblem).

jag testar ju på olika servrar

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Verkar som om grafikkortet inte hänger med, testa uppdatera till de senaste drivrutinerna och ladda ner MSI afterburner och kolla på GPU & Usage om den verkligen går på 99-100% hela tiden.
Vilken upplösning och sådant kör du på?
Testa minsta och lägsta grafiknivå för att se om det är grafikkortet som håller emot.

jag har laddat ner den senaste drivrutinen, känns nu mer som att jag inte fps droppar mer, men laggar/hackar det fortfarande. vad är det msi afterburner gör exakt?

Permalänk
Medlem

Det gör så att du kan se din gpu usage, asså hur mycket utav ditt grafikkort du använder, temperaturer och andra saker.

Visa signatur

Citera för svar!!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Galarix:

Det gör så att du kan se din gpu usage, asså hur mycket utav ditt grafikkort du använder, temperaturer och andra saker.

temperaturen är 50-55 vid spel, hur mkt ska resten vara normalt?

Permalänk

det är inte så att de e internet? v har du för internet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av hermanlange:

det är inte så att de e internet? v har du för internet?

jag har 10mbit, telia. använder kapel, så kör inte trådlöst