Problem med upplösning från dator till TV

Permalänk

Problem med upplösning från dator till TV

Hejsan!

Har en 40"s full hd skärm som jag kopplade till min dator, det som förvirrar mig är dock att jag inte får ut 1920x1080? Varför inte? Eller, jag får ju ut de, men det är inte anpassningsbart till min skärm, stora delar försvinner.

Det som är optimalt för min skärm verkar vara 1280x960. Tvn är en Samsung förresten

Tackar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanboyboy:

Hejsan!

Har en 40"s full hd skärm som jag kopplade till min dator, det som förvirrar mig är dock att jag inte får ut 1920x1080? Varför inte? Eller, jag får ju ut de, men det är inte anpassningsbart till min skärm, stora delar försvinner.

Det som är optimalt för min skärm verkar vara 1280x960. Tvn är en Samsung förresten

Tackar!

Vad kopplar du med? HDMI?

Visa signatur

OS: MacOS/ Windows 10 Pro 64-bit MB: ASUS-Z97-A CPU: i7 4790k
NÄTAGG: EVGA SUPERNOVA G2
RAM: 32768 MiB GPU: 1070 FTW Chassi: Fractal Design R4
MBP 13" i5 | 256GB | 16GB RAM | MID 2014

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanboyboy:

Hejsan!

Har en 40"s full hd skärm som jag kopplade till min dator, det som förvirrar mig är dock att jag inte får ut 1920x1080? Varför inte? Eller, jag får ju ut de, men det är inte anpassningsbart till min skärm, stora delar försvinner.

Det som är optimalt för min skärm verkar vara 1280x960. Tvn är en Samsung förresten

Tackar!

Detta är vanligt med TV-apparater. Av någon anledning så vill dom ofta "overscanna" bilden och på så viss klipps kanterna bort. I vissa grafikdrivrutiner går det att kompensera för detta och dra ihop bilden lite, men i och med denna konvertering så skalas bilden om och man får inte så att säga "pixelmappning". Där varje pixel i bildsignalen hamnar i varje fysisk pixel i bildpanelen.
En TV är därför (oftast) inte optimal att köra som datorskärm.

30" datorskärm som är gjord som just datorskärm borde därmed inte ha detta problem. Den där såg ju riktigt robust ut dessutom! Till skillnad från 27-tummarna med obefintlig plastfot

Visa signatur

Cooler Master MasterCase 5 || Asrock X99M Extreme4 || i7-6800K || Antec KÜHLER H1200 PRO || 16GB Corsair Vengence DDR4 3000MHz || Samsung 840 EVO 1TB || Asus ROG Strix GeForce GTX 1080 || Antec 620w High Current Gamer

3 st HP LP2475w || Logitech G710+ || Razer Diamondback

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanboyboy:

Hejsan!

Har en 40"s full hd skärm som jag kopplade till min dator, det som förvirrar mig är dock att jag inte får ut 1920x1080? Varför inte? Eller, jag får ju ut de, men det är inte anpassningsbart till min skärm, stora delar försvinner.

Det som är optimalt för min skärm verkar vara 1280x960. Tvn är en Samsung förresten

Tackar!

Plasma?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanboyboy:

Hejsan!

Har en 40"s full hd skärm som jag kopplade till min dator, det som förvirrar mig är dock att jag inte får ut 1920x1080? Varför inte? Eller, jag får ju ut de, men det är inte anpassningsbart till min skärm, stora delar försvinner.

Det som är optimalt för min skärm verkar vara 1280x960. Tvn är en Samsung förresten

Tackar!

Hade det problemet med, fick gå in i menyn på tv (samsung) och välja anpassa till skärm

Visa signatur

Chassi: Phantek Eclipse P400S CPU: Intel i7 7700K GPU: Asus 970 4GB RAM: Crucial 8GB DDR4 2400MHz Ballistix Sport MB: MSI Z270 KraitGaming PSU: Corsair RM750x 750W

Permalänk
Hedersmedlem

Då denna diskussion började som en trådkapning i en annan tråd bröt jag ut den och skapade denna tråd istället. Kapa inte andras trådar!

Permalänk
Skrivet av Growth:

Satt och kollade på den också innan jag beställde qh270-lite..

Tempered glass kan bli knepigt när lite damm har lyckats ta sig emellan glaset och skärmen.
30" finns inte i överklockningsbar än.

Den har 16:10 vilket är trevligt. Men klart tungdriven skärm för spel :/ Var lite därför jag skippade den..

What?

Skrivet av Quiidz:

Hade det problemet med, fick gå in i menyn på tv (samsung) och välja anpassa till skärm

Okej, ska leta i inställningar.

Hittar Storlek, men där kan jag bara välja 16:9 och 4.3 Sen hittade jag Skärmläge, men det går inte att ändra några inställningar där.

Permalänk
Skrivet av Elitist:

LCD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Johanboyboy:

What?

Okej, ska leta i inställningar.

Hittar Storlek, men där kan jag bara välja 16:9 och 4.3 Sen hittade jag Skärmläge, men det går inte att ändra några inställningar där.

Vilken modell har du på tvn?

Visa signatur

Chassi: Phantek Eclipse P400S CPU: Intel i7 7700K GPU: Asus 970 4GB RAM: Crucial 8GB DDR4 2400MHz Ballistix Sport MB: MSI Z270 KraitGaming PSU: Corsair RM750x 750W